Spijt van je hond

03-07-2016 21:13 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, al een tijd denk ik na over een nieuw gezinslid: een hond. Zelf ben ik niet opgevoed met huisdieren. Ik zie wel hoeveel liefde het kan brengen in een gezin. Ik heb me goed ingelezen en weet dat het opvoeden van een pup veel energie kost en het niet zomaar een leuk iets is wat je koopt. Nu wil ik tips of ervaringen. Is het je bevallen? Vond je het tegenvallen? Is het het beste wat je is overkomen? Ik ben benieuwd.
Spijt kan je niet hebben in mijn ogen, want je denkt er eerst 500 keer over na voordat je een hond aanschaft.

Ook financieel moet je het aankunnen. Als het beestje hulp nodig heeft van een dierenarts, moet je dit kunnen betalen.

(En ook alle tijd etc in willen steken!)

Ook zou ik zeker naar het ras kijken als dit je eerste hond wordt.
Mijn hond is mijn allerbeste maat, jaren bang geweest dat het me teveel werk zou zijn maar heb echt geen seconde spijt gehad.
Bedenk dat een hond echt veel tijd kost en je je er geen dag makkelijk af kunt maken. Hij moet uit, liefst vier keer per dag waarvan een keer minimaal een uur. Ze stinken en je moet hun poep opruimen met een zakje dat je vervolgens met je mee moet dragen. Je kunt nooit meer gewoon een hele dag weg, maar hebt dan altijd oppas nodig.
Ik vind het ook heel erg afhankelijk van de hond zelf. Onze vierde hond was als pup zo'n draak dat ik geregeld spijt gehad heb dat ik hem in huis genomen heb. Na intensief trainen (alle credits voor mijn vriend, want die bleef erin geloven), hebben we er nu een hele leuke hond aan. Maar dat was mij dus nooit gelukt. Terwijl de andere hond die we nu ook nog hebben helemaal door mij is opgevoed en dat kostte helemaal geen moeite. Die heeft gewoon een heel ander karakter. Dus of het een succes gaat worden hangt volgens mij helemaal af van de klik die je met een bepaalde hond hebt.
Ik heb in ieder geval absoluut nooit spijt gehad. Maar er zijn wel een aantal dingen die lastiger zijn dan ik van te voren dacht. Het leek me nooit zo'n probleem om mijn hond een week of 2 in een opvang te doen vanwege vakantie (dan niet zomaar in het asiel maar gewoon een fijne opvang) maar ik heb een hond die niet zomaar goed gaat met alle andere honden dus dat is veel meer een opgave dan verwacht. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar wat financiële tegenvallers gehad, en we kunnen nog prima voor de hond zorgen, maar moeten daarom wel andere dingen laten. Dat heb ik er meer dan voor over! Maar wel iets om rekening mee te houden. Zo'n beestje is als het goed is jaaaaren bij je en je kunt de toekomst niet voorspellen!
Hier in de familie wel iemand met spijt gehad. Hondje is uiteindelijk ook naar iemand anders gegaan. Familielid had het geromantiseerd.
Onze hond is geweldig! Maar sinds we twee kleine kindjes hebben is het soms lastig om het diertje in het drukke ritme in te plannen. Hij is nu 8 dus schikt zelf gelukkig vrij makkelijk maar ik moet er niet aan denken dat ie nu nog heel jong zou zijn. Een hond gun ik namelijk alle aandacht die hij verdient.

Soms 'baal' ik dat tussen de luiers, slaapjes en hapjes van de kinderen ook de hond nog uitgelaten moet worden bijvoorbeeld maar als ie me aankijkt dan doe ik het met alle liefde. Spijt? Echt niet, zo'n beestje geeft zoveel terug!
Er zijn zeker wel nadelen hoor, dat je altijd gebonden bent en iets moet regelen bijvoorbeeld. Het vele zand wat mee naar binnen komt en dat je soms twijfelt of je alles wel goed doet of dat ze onverwacht iets vervelends doen. Als je moe of ziek bent nog steeds erop uit moet.

Eigenlijk is het net als met kinderen, het is part of the deal. Ik doe het omdat het opweegt tegen al die leuke dingen en als bonus dat ik mijn beweging krijg.
Ik heb de meest makkelijke, lieve en meegaande hond die je je wensen kunt. Dus nee nooit spijt van gehad. Mijn god wat zal ik hem missen als ie er straks niet meer is. Hij is al een heer op leeftijd dus het kan zomaar gebeuren.

Opvoeden met een zachte consequente hand. Streng doch lief. En je hebt een vriend voor het leven.
Ja en?
Een kat is geen optie?
Ik heb geen seconde spijt gehad, maar ik ben in de puppy- en vooral ook in pubertijd wel regelmatig de wanhoop nabij geweest. Maar toen hield ik al zoveel van dat beestje (en hij van mij), dat het ook altijd zo weer over was. Het wandelen vind ik echt nooit vervelend, ook niet als ik moe ben of wanneer het regent. Dat ik niet meer hele dag weg kan, vind ik ook geen punt, want ik ben liever bij hem. Het enige wat ik misschien heb onderschat is hoe verknocht ik zelf aan hem ben geraakt, en hoe naar ik het vind als ik het even zonder hem moet stellen (bijv als ik op zakenreis moet).
Wij zijn echt heel blij met onze hondjes. Maar.......

Ik moet tussen de middag wel naar huis om ze uit te laten;

Oh ja....'s ochtends voor ik naar m'n werk ga, ook;

En 's avonds ook.

Dat geldt dus ook als het pleurisweer is. Zoals de afgelopen tijd. Maakt niet uit hoe nat je regent, je zult gewoon naar buiten moeten.

En verder.....je moet ermee op puppycursus. Goed voer kost veel geld. Je zult er rekening mee moeten houden als je op vakantie gaat. Een hond is ook niet van de ene op de andere dag zindelijk. Oh en je zult vaker moeten stofzuigen.

Kortom: je moet het maar zien zitten. Wij zagen het zitten en zijn nog elke dag blij met de gezelligheid die we van die twee haarballen hebben.
Oh dear, how sad, never mind.
Je moet er constant rekening mee houden (zoals al eerder gezegd) Je kunt geen hele dag weg zonder hond. Een klein hondje is misschien wat makkelijker dan een grote hond, want mijn herder kan ik niet zomaar aan iedereen meegeven.
Hier gaat het hetzelfde als bij Lavendelbloem; we hebben nu nog 4 honden, waren er ooit 5.... maar met de laatste labrador heb ik het meeste moeite gehad.... terwijl we nog een labi hebben......

Onze 2 labi)s gaan altijd mee op vakantie, logeren ook bij anderen als dat nodig is, en zijn nu makkelijke lieve trouwe honden. De rest heeft oppas in de vakantie....Maar spijt hebben we nooit gehad....
Ik ken een gezin waarbij de hond echt 'over' is sinds er kinderen zijn. Die gaat de tuin in voor een plas en een poep en hangt de hele dag binnen om. In het weekend wordt hij een keer goed lang uitgelaten.

Dat vind ik wel zielig...

Ik geloof niet dat zij snel weer een hond zouden nemen als deze overlijdt.
Een huis zonder hond is voor mij geen thuis. Ik weet niet beter dan dat er honden rondlopen met alles wat daarbij komt kijken. Hij is mijn personal trainer, voetenwarmer, portier, kruimeldief en nanny in 1.

De voordelen van onze viervoeter wegen niet op tegen de nadelen. Ook al heeft 'ie met 11 jaar nog de nieuwe loungeset van wicker proberen aan te vreten
Spijt zeker niet want ik heb een geweldige lieve hond, maar eerlijk is eerlijk, sinds de kinderen er zijn krijgt hij wel minder aandacht en daar voel ik me wel soms schuldig over. Hij wordt natuurlijk genoeg uitgelaten en geknuffeld en we zorgen goed voor hem. Maar echt lang en uitgebreid met hem spelen als ik 's avonds voor pampus op de bank lig, na een drukke dag waarbij de kinderen veel aandacht hebben gevraagd, daar heb ik dan gewoon geen zin meer in. Gelukkig spelen de kinderen (en ik en mijn man) overdag wel met hem hoor!
Ik heb meestal drie honden tegelijk gehad; als er een stierf dan kwam de volgende. Ik heb er weleens een gehad (een fel dameshondje) wat me niet zo lag. Ze heeft wel haar volle leeftijd uitgediend. Ik heb nog veel portretten van haar. Hele blocnotes vol getekend als ze lag te slapen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het hebben van een hond is een verantwoordelijkheid die je met volle 100% moet nemen.

Ik heb een buitenlandse asiel hond en nee nooit geem seconde spijt gehad! Omdat ik er juist heel erg goed over na gedacht heb.

Maar soms is het moeilijk, zoals je zorgen maken, niet meer spontaan weekend of dag weg kunt gaan want , de hond.

Ik neem dat allemaal voor lief want krijg er des te meer voor terug.

Zoals.hierboven gezegd, geen hond is hetzelfde! Allemaal een ander karakter net als de mens ;)
Tralalalala
quote:momo1980 schreef op 03 juli 2016 @ 21:51:

Spijt zeker niet want ik heb een geweldige lieve hond, maar eerlijk is eerlijk, sinds de kinderen er zijn krijgt hij wel minder aandacht en daar voel ik me wel soms schuldig over. Hij wordt natuurlijk genoeg uitgelaten en geknuffeld en we zorgen goed voor hem. Maar echt lang en uitgebreid met hem spelen als ik 's avonds voor pampus op de bank lig, na een drukke dag waarbij de kinderen veel aandacht hebben gevraagd, daar heb ik dan gewoon geen zin meer in. Gelukkig spelen de kinderen (en ik en mijn man) overdag wel met hem hoor!

Herkenbaar. Maar de hond geniet hier ook van het gezinsleven merk ik. Als we met z'n vieren eten ligt ze heel tevreden in haar mand naast de tafel toe te kijken, ze speelt graag met de kindjes etc.

Maar wat ik wel met haar mis zijn de lange wandelingen die we altijd maakten, soms urenlang door de natuur. Daar kunnen we met de buggy niet komen. En we gingen vaak speciaal met haar een weekje naar de Ardennen waar we heerlijk wandelden, zwommen etc. Met een dreumes en een peuter zit dat er gewoon niet meer in en dat neem ik mezelf wel eens kwalijk...dat ik onze hond dat eigenlijk ontnomen heb. Al heb ik niet het idee dat ze het zelf mist, of kan missen. S avonds kroelen op de bank is juist alleen maar meer geworden hier.
Nee niet echt spijt, maar poeh wat voel ik mij opgelaten naar mijn buren omdat het zulke keffers zijn. Blaffen echt te veel. Ik vind het zelf al vervelend, laat staan hoe het voor de buren moet zijn. Veel geprobeerd om het te laten stoppen, maar niets werkt tot nu toe.

Ik denk soms zelfs aan verhuizen, handen in m'n haar! En dan héél soms, dan denk ik, als de hondjes er niet waren, dan had ik hier fijner gewoond.
Ik heb nooit spijt gehad van mijn hond. Hij is echt een onderdeel van het gezin en ik wil hem echt niet missen. Wat me wel tegen valt is hoe vreselijk duur goed hondenvoer is.

En ook hoeveel zorgen ik om hem kan hebben als het niet goed met hem gaat.

Dat kan me echt 's nachts wakker houden.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:zomersterre80 schreef op 03 juli 2016 @ 21:22:

Onze hond is geweldig! Maar sinds we twee kleine kindjes hebben is het soms lastig om het diertje in het drukke ritme in te plannen. Herkenbaar! Hier geen spijt, maar in alle drukte van ons leven met 2 kleintjes krijgt de hond niet meer de tijd/aandacht die hij verdient. Man en kids zijn verknocht aan het beest, dus wegdoen is geen optie. Maar als ik héél eerlijk ben, schiet dat wel door mijn hoofd als win-win voor zowel ons als de hond..
2 hondjes nu en superblij mee!

Ze vinden elkaar leuk, en wij ook! 2 hondjes is zoveel leuker als 1!

En allebei als pup, ene is bijna 2 jaar en de andere 12 weken.

Nu even veel energie in stoppen maar dadelijk 2 van die leuke hondjes!

Nee kan m'n leven zonder hondjes niet meer voorstellen!

Wat een verrijking!
Leef & laat leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven