stof, overal stof!
zaterdag 6 juli 2013 om 09:02
Tijdens onze vakantie is er een (bevriende) aannemer in ons huis aan de slag geweest, ook met het nodige breekwerk. En nu dus terug van vakantie en echt overal stof. Hij heeft een stofscherm gebruikt & het ergste is door hem al weggehaald, maar het is nog steeds erg. ik weer gewoon niet waar ik beginnen moet. Ook al mn kleding in de kledingkast is stoffig. Dikke lagen stof op mn ramen enz.
Gisterenavond bij thuiskomst maar meteen de handdoeken in de was gegooid en de luxaflex van een aantal kamers in bad gegooid, die ramen en kozijnen schoongemaakt,maar na 2 keer met een doek eroverheen moet ik het water al verversen, zo erg is het. Iemand tips, wondermiddelen enz?
Gisterenavond bij thuiskomst maar meteen de handdoeken in de was gegooid en de luxaflex van een aantal kamers in bad gegooid, die ramen en kozijnen schoongemaakt,maar na 2 keer met een doek eroverheen moet ik het water al verversen, zo erg is het. Iemand tips, wondermiddelen enz?
zaterdag 6 juli 2013 om 09:06
Er is geen wondermiddel en de kans is groot dat dit nog even zo blijft, ook al maak je goed schoon. De stof zit in je huis in naden en kieren en aan muren en plafonds en dat heeft tijd nodig om allemaal te landen. Gewoon regelmatig goed stoffen, vaak en goed luchten, en hopen dat je er snel vanaf bent.
zaterdag 6 juli 2013 om 09:18
zaterdag 6 juli 2013 om 09:22
Wat vreselijk, dit is echt niet normaal. Ik kan me niet eens voorstellen dat er met een stofscherm is gewerkt als je huis zo onder het stof zit. Ik zou in ieder geval een HEPA filter in mijn stofzuiger zetten anders blaast het stof weer net zo hard je stofzuiger uit. Dit heb je echt niet zomaar opgelost en volgens mij had dit voorkomen kunnen worden.
zaterdag 6 juli 2013 om 09:26
quote:netniet schreef op 06 juli 2013 @ 09:22:
. Dit heb je echt niet zomaar opgelost en volgens mij had dit voorkomen kunnen worden.Nee hoor, waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoe goed je je ook voorbereidt, het zal altijd troep opleveren. Valt niks aan te doen en alleen zoveel mogelijk te voorkomen.
. Dit heb je echt niet zomaar opgelost en volgens mij had dit voorkomen kunnen worden.Nee hoor, waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoe goed je je ook voorbereidt, het zal altijd troep opleveren. Valt niks aan te doen en alleen zoveel mogelijk te voorkomen.
zaterdag 6 juli 2013 om 09:32
@netniet ik denk dat het ook niet te voorkomen was door de aard en indeling van ons huis. Heel oud huis, vol kieren en gaten en met heel veel vreemde hoeken en hoogteverschillen. We hebben nu de open haard + rookkanaal eruit laten slopen in de hoop ooit tot een handigere indeling te komen. Alleen is dat wegens de credits een meerjarenplan.
zaterdag 6 juli 2013 om 10:38
zaterdag 6 juli 2013 om 10:51
Eerst van boven naar beneden het ergste stof weghalen. Dan beginnen met wassen. Tijdens de wasjes weer van boven naar beneden afstoffen en stofzuigen en dweilen. Was buiten laten drogen of in de droger en de luxaflex etc reinigen. Daarna nog een keer van boven naar beneden stoffen. Je zal weer een of twee keer je luxaflex moeten afnemen.
En doe eerst de banken en stoffen afkloppen voor je echt gaat afnemen op vensterbanken etc. Dat lijkt me wel logisch. Als je dat een beetje handig doet dan is het wel veel werk, maar niet onmogelijk.
En doe eerst de banken en stoffen afkloppen voor je echt gaat afnemen op vensterbanken etc. Dat lijkt me wel logisch. Als je dat een beetje handig doet dan is het wel veel werk, maar niet onmogelijk.
zaterdag 6 juli 2013 om 11:00
@rozenstruikje
De stof dwarrelt nog door het huis, dus nu alles zo uitgebreid schoonmaken heeft geen zin, want morgen ligt het er weer en overmorgen ook enz. Zeker bij een oud huis met veel naden, hoekjes en kieren kan het wel maanden duren voordat alle stof eruit is. Accepteren dat het even stoffig blijft en elke dag er snel doorheen en je verder niet te druk maken is de enige manier om niet overwerkt en gefrustreerd te raken.
De stof dwarrelt nog door het huis, dus nu alles zo uitgebreid schoonmaken heeft geen zin, want morgen ligt het er weer en overmorgen ook enz. Zeker bij een oud huis met veel naden, hoekjes en kieren kan het wel maanden duren voordat alle stof eruit is. Accepteren dat het even stoffig blijft en elke dag er snel doorheen en je verder niet te druk maken is de enige manier om niet overwerkt en gefrustreerd te raken.
zaterdag 6 juli 2013 om 11:21
Hier precies hetzelfde, houten vloer is deze week geschuurd en gelakt en overal zit stof.
Vanmorgen eerst gezogen, toen alles gesopt (ramen, kozijnen, plinten, haard).
Nu komen de kasten net in stukjes naar beneden om opgebouwd te worden en ben ik die aan het soppen.
Maar eerst even uitrusten, het is behoorlijk warm
En als dit klaar is moet er met de achterkamer hetzelfde gebeuren. Dan gaan de schuifdeuren dicht en worden ze helemaal afgeplakt zodat de voorkamer schoon blijft.
Vanmorgen eerst gezogen, toen alles gesopt (ramen, kozijnen, plinten, haard).
Nu komen de kasten net in stukjes naar beneden om opgebouwd te worden en ben ik die aan het soppen.
Maar eerst even uitrusten, het is behoorlijk warm
En als dit klaar is moet er met de achterkamer hetzelfde gebeuren. Dan gaan de schuifdeuren dicht en worden ze helemaal afgeplakt zodat de voorkamer schoon blijft.
zaterdag 6 juli 2013 om 13:23
Nou dat hele rigoureuze van rozenstruikje dat gaat mij niet lukken denk ik. Dan zou ik de kinderen echt uit moeten besteden. Ik probeer nu gewoon t ergste te verwijderen. En de noodzakelijke kleren voor volgende week schoon klaar te hebben liggen .
Ik heb wel ontdekt dat ik eerst de stof er droog afveeg met een microvezel doek en dan pas nat afneem dat werkt beter geloof ik .
En ben blij met de 100.000 hydrofiele luiers die ik nog had, dat zijn ook ideale schoonmaakdoekjes
Ik heb wel ontdekt dat ik eerst de stof er droog afveeg met een microvezel doek en dan pas nat afneem dat werkt beter geloof ik .
En ben blij met de 100.000 hydrofiele luiers die ik nog had, dat zijn ook ideale schoonmaakdoekjes