Stucwerk in badkamer

05-05-2017 19:14 12 berichten
Hallo allemaal,

Nu een zoektocht van bijna een haar hebben we eindelijk ons 'klus' huis gekocht. Op dit moment zijn we bezig met het uitzoeken van de badkamer. Nu vind ik stucwerk aan de wand waar de wastafel komt erg mooi. Maar mijn vraag is wie heeft dit ook en is het praktisch? Heb je gewoon stuc of speciaal materiaal en hoeveel heeft dit ongeveer gekost? Het gaat bij ons om een muurtje van 4m2.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor stuc werk is het ?
Zou het nooit meer doen achter de wastafel, niet schoon te krijgen doordat het wat ruw is'
het is nooit te laat om te leven
Tadelakt heet het voor de badkamer, geloof ik. Zelf geen ervaring mee.
Achter een wastafel zou ik geen stucwerk doen, maar tegels. Stucwerk is veel besmettelijker en absorbeert soms vocht, dus zou mijn keuze niet zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij hebben deels stukwerk maar ook lambrisering. achter wastafel steekt lambrisering zo'n 15 uit, en daar zijn de spetters zo afgepoetst. alleen de douche is betegeld. vloer is ook van hout. Wij houden ook niet zo van tegels
Ik zou het wel laten behalen met waterdichte verf of anderszinds waterdicht materiaal/impregneer ivm vochtspatten en andere spatten vanuit wastafel. Dan is het gemakkelijker schoon te maken en blijft het langer mooi.
quote:pejeka schreef op 05 mei 2017 @ 19:50:

Achter een wastafel zou ik geen stucwerk doen, maar tegels. Stucwerk is veel besmettelijker en absorbeert soms vocht, dus zou mijn keuze niet zijn.Er is ook watervaste stuc, tadelak inderdaad, of betoncire bijvoorbeeld.
Ik had het in mijn vorige huis. Ging prima tot we kinderen kregen. Toen niet meer.
Wij hebben 'gewoon' stucwerk in onze badkamer. Vloer + plint, ombouw bad en strook langs badrand en wand douche zijn betegeld, de rest is glad schuurwerkafgewerkt met witte latex voor badkamers (van Alabastine, schimmelwerend), ook achter de wastafel. Gaat prima, maar idd geen kinderen in de badkamer. Er zit nu hier en daar een klein vlekje (geplette mug, iets te enthousiast het mascaraborsteltje uit de huls getrokken) dat er niet met een sponsje af ging, dus toevallig dacht ik laatst dat het tijd wordt voor ern verfbeurt, 5 jaar na oplevering.
Betoncirce ik vind het ook erg mooi en ideaal geen voegen doe schoongehouden moeten worden.

Google maar eens of kijk eens op Pinterest voor voorbeelden.

Het is wel behoorlijk prijzig €100 m2 en er zijn maar weinig stukadoors die het echt goed kunnen gehoord van de schoonvader van m'n broer die aannemer is en al wat mislukte Betoncirce muurtjes gezien had.
Èchte Tadelakt is schitterend, maar schreeuwend duur (ik geloof dat iemand die het goed kan 200x met een kiezel over elk plekje in je muur moet wrijven).

Goedkoper alternatief: linkje Wij hebben het zelf gedaan, maar omdat het vrij dun spul is en wij geen professionele stucers heeft dat een stuk minder gladde uitstaling dan tadelakt. Nou paste dat bij de 'look' die we zochten voor de badkamer, maar wij kregen het zelf niet veel strakker. Als je echt glad wilt zou ik het uitbesteden. Je rollert er een laagje vernis overheen, waardoor het waterdicht en afneembaar wordt.

Het wordt wel wat donkerder als er veel water op komt bij ons (bij het douche gedeelte als de douche op de muur staat bijv.) Ik denk dat we misschien een extra laag vernis hadden moeten gebruiken, en dat het toch nog wat vocht doorlaat. Maar het tast het spul niet aan verder, het droogt gewoon weer op. Het enige wat een donkerder vlek heeft nagelaten is dat mijn 3-jarige er mijn (dure Lush ) zeepblok op fijngewreven heeft, maar dat kan ook door de zeep komen.

Edit: wastafelspetters zijn er zo afgepoetst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven