Studio kopen? Wel of niet doen?

vrijdag 24 januari 2020 om 00:39
Hi,
Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:
Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.
Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-
Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).
Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?
Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.
Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:
Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.
Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-
Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).
Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?
Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.
Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
vrijdag 24 januari 2020 om 08:35
Het is niet zeker dat TO in Amsterdam woontLady_Day schreef: ↑24-01-2020 08:33Een studio niet verkoopbaar? Ik had de mijne binnen 2 weken verkocht. Vriendin van mij heeft haar studio in Amsterdam net verkocht met bijna 2 ton winst. Mensen vochten er om. In een stad met een uni raak je het echt wel kwijt. De meeste jonge mensen kunnen geen 4 ton lenen.

Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 24 januari 2020 om 08:37
Ik woonde buiten de randstad en ook daar was het geen probleem om mijn studio te verkopen - ver boven de vraagprijs.GroenTuintje schreef: ↑24-01-2020 08:35Het is niet zeker dat TO in Amsterdam woont. En daar zijn de prijzen echt gestoord te noemen.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:41
Ik heb nu een 2e slaapkamer en die gebruik ik helemaal niet. In mijn vorige woning hing mijn was ook in de woonkamer, dat zijn geen storende elementen voor mij. Dat van die studenten vind ik idd wel een dingetje. Aan de andere kant; in mijn vorige woning woonde een jong stel naast me die ook heel veel lawaai maakten.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑24-01-2020 08:29Ik ben van dezelfde leeftijd en ook single. Ik heb vier slaapkamers en dat is misschien een beetje too much. Maar ik zou altijd voor minstens 2 slaapkamers gaan, nu. Een om in te slapen en een voor logeetjes, hobby, rommel, thuiswerken etc.
Maar boven ALLES zou ik niet tussen de studenten willen wonen. Ik woon nu al naast studenten en vergis je niet. Die beseffen zich niet dat sommige mensen om zes of zeven uur op moeten staan door de week. Letterlijk: dan zeg ik dat tegen ze en dan kijken ze me aan of ze water zien branden.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:43
Ik woon niet in Amsterdam of de randstad. Ik woon in een middelgrote studentenstad die enorm groeiende is en waar een groot woningtekort is. De prijzen hier zijn ook belachelijk hoor. Maar goed, dat hoort denk ik bij een stad.GroenTuintje schreef: ↑24-01-2020 08:35Het is niet zeker dat TO in Amsterdam woont. En daar zijn de prijzen echt gestoord te noemen.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:45
Ik wil niet buiten de stad wonen

vrijdag 24 januari 2020 om 08:49
Ik woon momenteel in een studentenkamer/studio van 17 m2 (incl. Badkamer) samen met mijn vriend. Hij werkt veel dus is weinig thuis maar buiten dat: het is prima te doen, al helemaal alleen! En zoals je al zegt kan je een klein muurtje erin bouwen zodat je een apart slaap gedeelte hebt. Lijkt me een prima oplossing en zeker ook voor lange termijn.
Qua feestjes: ik woon met zo’n 200 studenten in deze flat en heb nooit last van feest geluiden dus ik denk dat die feesten ook niet echt gehouden worden. Ookal kopen die ouders een studio, het lijkt me dat ook veel studenten het niet prettig vinden met een hok vol te zitten in hun slaap- en woonkamer.
Qua feestjes: ik woon met zo’n 200 studenten in deze flat en heb nooit last van feest geluiden dus ik denk dat die feesten ook niet echt gehouden worden. Ookal kopen die ouders een studio, het lijkt me dat ook veel studenten het niet prettig vinden met een hok vol te zitten in hun slaap- en woonkamer.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:49
Die liggen echt goed in de markt en ook bij studenten inderdaad.Lady_Day schreef: ↑24-01-2020 08:33Een studio niet verkoopbaar? Ik had de mijne binnen 2 weken verkocht. Vriendin van mij heeft haar studio in Amsterdam net verkocht met bijna 2 ton winst. Mensen vochten er om. In een stad met een uni raak je het echt wel kwijt. De meeste jonge mensen kunnen geen 4 ton lenen.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:50
Dat laatste hoeft niet per se. De etage naast mij is gekocht door de ouders van twee studerende broers, en omdat zij het mooiste wooonden van hun vriendenclub kwamen ze massaal daar hangen. Allemaal roken, en ze stonden zowat permanent met z’n allen op pieipklein balkon met straalkacheltje. En dat maak herrie.....Kissie30 schreef: ↑24-01-2020 01:00De ruimte zit ik niet over in. Ik heb altijd klein gewoond. En er is een mogelijkheid om een dun wandje te plaatsen zodat je een soort mini slaapkamertje creëert. Ik zit meer met het gegeven of het niet heel raar is dat je als 35 jarige voor een studio kiest. Maar misschien zit dat gewoon alleen in mijn hoofd.
Ja qua geluidsoverlast zit je met nieuwbouw meestal wel goed. En het is een aanname, maar als je ouders een dure studio voor je kopen ben je waarschijnlijk wel serieus met je studie bezig?
Ik vind het prettig om aparte kamers re hebben, hoe ga je dat doen met je was bv?
vrijdag 24 januari 2020 om 08:52
Ik vind Nederland niet echt steden hebben qua vergelijking met andere landen, waar ik graag zou willen wonen. Berlijn, Parijs, Londen, dat zijn echt wereldsteden te noemen, hier in Nederland bewust hutje mutje piepklein gaan wonen tegen de hoofdprijs heb ik nooit begrepen.
Voor iedereen een groene tuin

vrijdag 24 januari 2020 om 08:54
Je bent welliswaar goedkoper uit maar 170.000 voor een studio vind ik sowieso nog heel veel geld.
Het is niet te vergelijken met een tiny house, die kun je voor onder de 5000 bouwen en volgens mij rond de 30.000 kant en klaar.
Dan huur je wel op grond of je moet een (goedkope) kavel hebben maar dan zit je wel buiten en alles is gericht op duurzaam wonen.
Studenten al dan wel of niet in koophuizen via ouders maken volgens mij geen verschil met andere studenten, het blijven studenten
Heb in een buurt 'tussen' studenten gewoond en voelde me wel een klein beetje 'verloren' op eoa manier.
Qua geluiden en feestjes ben ik zeker niet moeilijk maar de studentensfeer was duidelijk voelbaar en ik houd meer van een diverse buurt ipv een bepaalde groep.
Zou daar rekening mee houden.
Het is niet te vergelijken met een tiny house, die kun je voor onder de 5000 bouwen en volgens mij rond de 30.000 kant en klaar.
Dan huur je wel op grond of je moet een (goedkope) kavel hebben maar dan zit je wel buiten en alles is gericht op duurzaam wonen.
Studenten al dan wel of niet in koophuizen via ouders maken volgens mij geen verschil met andere studenten, het blijven studenten

Heb in een buurt 'tussen' studenten gewoond en voelde me wel een klein beetje 'verloren' op eoa manier.
Qua geluiden en feestjes ben ik zeker niet moeilijk maar de studentensfeer was duidelijk voelbaar en ik houd meer van een diverse buurt ipv een bepaalde groep.
Zou daar rekening mee houden.

vrijdag 24 januari 2020 om 08:59
Als je geen moeite hebt met het leefritme van studenten om je heen doen: doen! Het houdt je jong en het is dynamisch. Je hebt helemaal geen plannen om te verhuizen, dus wat kan jou het bommen dat het ooit onder water zou staan? Onder water staan is pas een probleem op het moment dat je moet verkopen en je de restschuld niet kunt dragen.
Ik zou wel serieus geld investeren in een goede interieurarchitect. Je zei iets over een dun wandje plaatsen, iemand anders iets over hoekjes voor bed/bank/eethoek, je moet echt een goed masterplan hebben, zodat de boel niet ontaard in teveel gedoe.
Ik zou wel serieus geld investeren in een goede interieurarchitect. Je zei iets over een dun wandje plaatsen, iemand anders iets over hoekjes voor bed/bank/eethoek, je moet echt een goed masterplan hebben, zodat de boel niet ontaard in teveel gedoe.
vrijdag 24 januari 2020 om 09:09
Alsof je veel keus hebt in NL. Zeker in je eentje is het verdomd lastig om iets betaalbaars te vinden. Zeker in een stad. En het is niet alleen drama in de randstad - in steden als Zwolle en Groningen is het bijna onmogelijk om iets onder de 2 ton te vinden.GroenTuintje schreef: ↑24-01-2020 08:52Ik vind Nederland niet echt steden hebben qua vergelijking met andere landen, waar ik graag zou willen wonen. Berlijn, Parijs, Londen, dat zijn echt wereldsteden te noemen, hier in Nederland bewust hutje mutje piepklein gaan wonen tegen de hoofdprijs heb ik nooit begrepen.

vrijdag 24 januari 2020 om 09:12
Studenten kunnen flink lawaai maken. Studenten die ouders hebben met een flinke zak geld zijn niet meer of minder serieus dan andere studenten.
Ik ken iemand die in Amsterdam woont en een studio heeft met ongeveer dezelfde grootte die jij noemt, TO, zij is 35 en woont er inmiddels met heel veel plezier twee jaar. Niemand vind dat raar.
Als je studio dicht bij een universiteit, ziekenhuis of groot internationaal bedrijf staat, kun je het altijd nog verhuren aan een student, co-assistent of expat.
Kies een studio uit op de bovenste etage, ver van klapdeuren, dan heb je het minste lawaaioverlast. Ik heb dat ook gedaan.
Ik zou het wel weten: lekker elke maand €500,- uitsparen. Ik zou daarvan een bedrag opzij zetten voor in de toekomst en als je gasten wilt ontvangen spreek je maar lekker af in een cafétje in de stad!
Wat betreft de was: je kunt altijd een droogtrommel kopen, of zo'n wasdroogmachine 2-in-1.
Ik ken iemand die in Amsterdam woont en een studio heeft met ongeveer dezelfde grootte die jij noemt, TO, zij is 35 en woont er inmiddels met heel veel plezier twee jaar. Niemand vind dat raar.
Als je studio dicht bij een universiteit, ziekenhuis of groot internationaal bedrijf staat, kun je het altijd nog verhuren aan een student, co-assistent of expat.
Kies een studio uit op de bovenste etage, ver van klapdeuren, dan heb je het minste lawaaioverlast. Ik heb dat ook gedaan.
Ik zou het wel weten: lekker elke maand €500,- uitsparen. Ik zou daarvan een bedrag opzij zetten voor in de toekomst en als je gasten wilt ontvangen spreek je maar lekker af in een cafétje in de stad!
Wat betreft de was: je kunt altijd een droogtrommel kopen, of zo'n wasdroogmachine 2-in-1.

vrijdag 24 januari 2020 om 09:13
Ik begrijp niet dat er zoveel mensen bang zijn voor keukgeuren in hun bed - heeft jullie huis geen afzuigsysteem in de keuken ofzo?
Ik woon in een studio van zo’n 30m2 en ik vind het ideaal. Midden in de stad in een fantastisch gebouw. De ruimte heb ik zo opgedeeld dat ik een apart slaapgedeelte heb, afgescheiden met een grote kast. Bezoek etc. ziet mijn bed dan niet eens staan en het voelt ook aan als een aparte slaapkamer. Als er bezoek blijft slapen, zorg ik gewoon voor een luchtbed en dan schuiven we gewoon wat meubels aan de kant.
Ik stook sowieso niet veel, maar als ik het toch te warm vind, gaat mijn raam gewoon open.
Nooit last gehad van geuroverlast van mijn kookkunsten. Ik heb zelfs huisdieren, maar die ruik ik ook niet vanuit bed.
Wel woon ik tussen werkende starters en niet tussen studenten. Dat zou voor mij wel een puntje zijn waar ik even over zou nadenken.
Ik woon in een studio van zo’n 30m2 en ik vind het ideaal. Midden in de stad in een fantastisch gebouw. De ruimte heb ik zo opgedeeld dat ik een apart slaapgedeelte heb, afgescheiden met een grote kast. Bezoek etc. ziet mijn bed dan niet eens staan en het voelt ook aan als een aparte slaapkamer. Als er bezoek blijft slapen, zorg ik gewoon voor een luchtbed en dan schuiven we gewoon wat meubels aan de kant.
Ik stook sowieso niet veel, maar als ik het toch te warm vind, gaat mijn raam gewoon open.
Nooit last gehad van geuroverlast van mijn kookkunsten. Ik heb zelfs huisdieren, maar die ruik ik ook niet vanuit bed.
Wel woon ik tussen werkende starters en niet tussen studenten. Dat zou voor mij wel een puntje zijn waar ik even over zou nadenken.

vrijdag 24 januari 2020 om 09:24
Maar dat wil ze niet. Ze vindt de locatie geweldig en wil juist reuring om zich heen hebben.redbulletje schreef: ↑24-01-2020 09:19Ik zou het niet doen. Dat lijkt meer op 'n studentenkamer. Je hebt niet eens een fatsoenlijke aparte slaapkamer. En dan zo'n hoog bedrag?
Kun je niet buiten de randstad zoeken waar je een volwaardig rijtjeshuis voor dat bedrag hebt?
IK moet er ook niet aan denken, maar dat is natuurlijk van geen belang. Ze is de enige niet, gezien de prijzen die betaald worden voor huizen in de stad.

vrijdag 24 januari 2020 om 09:24
Ik denk dat je verstandig doet aan de koop van de studio als het voldoet aan jouw woonwensen, en dat voldoet het. Ook als de woningmarkt instort is er geen probleem, zolang je de lasten maar kunt opbrengen en niet heel nodig moet verhuizen. Het scheelt je bovendien een boel geld in de maandelijkse lasten, qua huur en zeer waarschijnlijk ook qua stookkosten. En het is over dertig jaar jouw eigendom, terwijl je bij huur over dertig jaar niks hebt.
Ik zou het dus wel aanraden, mits je er vrij zeker van bent dat je heel, heel lang blij kunt wonen in de studio.
Ik zou het dus wel aanraden, mits je er vrij zeker van bent dat je heel, heel lang blij kunt wonen in de studio.

vrijdag 24 januari 2020 om 09:26
Ze is bewust vrijgezel en heeft geen kinderen. Wat heb je dan te zoeken in een dorp buitenaf? Ik kan me voorstellen dat locatie dan belangrijker is dan een huis met veel ruimte. Volgens mij moet je trouwens naar Oost-Groningen om een huis te kunnen kopen onder die prijs, en dat lijkt mij vrij ver weg van je werk.redbulletje schreef: ↑24-01-2020 09:19Ik zou het niet doen. Dat lijkt meer op 'n studentenkamer. Je hebt niet eens een fatsoenlijke aparte slaapkamer. En dan zo'n hoog bedrag?
Kun je niet buiten de randstad zoeken waar je een volwaardig rijtjeshuis voor dat bedrag hebt?