Studio kopen? Wel of niet doen?

vrijdag 24 januari 2020 om 00:39
Hi,
Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:
Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.
Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-
Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).
Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?
Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.
Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:
Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.
Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-
Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).
Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?
Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.
Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?

vrijdag 24 januari 2020 om 10:23
@ Madrid; ik heb neefjes en nichtjes, maar die komen gelukkig niet logeren
Ik heb sowieso bijna nooit logees of bezoek, ik ben eerder zelf veel weg 
@ Marana; dat was ook mijn conclusie. En ook de reden dat ik hier advies vraag. Mijn omgeving zit allemaal in een relatie met kinderen, zijn juist groter gaan wonen en wonen niet in dezelfde stad/deel van het land als ik. Zij kijken dus heel anders naar woonwensen.
@ Lise; dan woon je waarschijnlijk niet in een grote stad of heb je het in een hele andere tijd gekocht? Anders lijkt het me vrijwel onhaalbaar.

@ Marana; dat was ook mijn conclusie. En ook de reden dat ik hier advies vraag. Mijn omgeving zit allemaal in een relatie met kinderen, zijn juist groter gaan wonen en wonen niet in dezelfde stad/deel van het land als ik. Zij kijken dus heel anders naar woonwensen.
@ Lise; dan woon je waarschijnlijk niet in een grote stad of heb je het in een hele andere tijd gekocht? Anders lijkt het me vrijwel onhaalbaar.

vrijdag 24 januari 2020 om 10:32

vrijdag 24 januari 2020 om 10:33
Ik snap dat wel hoor. Ze betaalt nu voor ruimte die ze niet nodig heeft, dus zonde. Alle ruimte moet ook schoongemaakt worden. En een kleinere woonruimte kan ook knusser aanvoelen. Dat geldt voor mij dan.GroenTuintje schreef: ↑24-01-2020 10:17Hoe kun je nou te veel ruimte hebben? Dat is toch heerlijk. En je hoeft niet elke ruimte vol te zetten met spullen. Ruimte is het mooiste meubel wat er is ( volgens mij een quote van Jan des Bouvrie)

vrijdag 24 januari 2020 om 10:35
Ik zou ervoor gaan in jouw situatie, TO. Volgens mij is het precies wat je zoekt qua lokatie en gezelligheid. Ik ga voor je duimen dat er nog een studio beschikbaar is! Volgens mij is er van 32 m2 echt wat heel leuks te maken.

vrijdag 24 januari 2020 om 10:36
Ja klopt. Ik ben er ook al bijna uit hoor. Ik ben alleen wat huiverig voor koop. Zoals ik eerder al ergens schreef; ik heb in de crisis vastgezeten aan een appartement wat ik niet kon verkopen. Maar, dat was in een heel ander deel van Nederland, waar de woningmarkt lang niet dezelfde gekte en krapte kent als waar ik nu woon, dus ik moet dat eigenlijk niet mee laten wegen

vrijdag 24 januari 2020 om 10:37
Thanks! Er zijn nog een paar beschikbaar, dus dat komt wel goed. Maar ik moet niet te lang wachten natuurlijkikBedoelHetGoed schreef: ↑24-01-2020 10:35Ik zou ervoor gaan in jouw situatie, TO. Volgens mij is het precies wat je zoekt qua lokatie en gezelligheid. Ik ga voor je duimen dat er nog een studio beschikbaar is! Volgens mij is er van 32 m2 echt wat heel leuks te maken.

vrijdag 24 januari 2020 om 10:39
Dit idd. Ik had, achteraf gezien, eerder gekozen voor een kleiner appartement (bijvoorbeeld 65 of 70 m2).
vrijdag 24 januari 2020 om 10:40
Nee, is idd een hele andere situatie. Er is nu woningnood en dat blijft nog wel een tijdje. Zeker in studentensteden. En zeker in het goedkopere segment, wat dit tegenwoordig is.Kissie30 schreef: ↑24-01-2020 10:36Ja klopt. Ik ben er ook al bijna uit hoor. Ik ben alleen wat huiverig voor koop. Zoals ik eerder al ergens schreef; ik heb in de crisis vastgezeten aan een appartement wat ik niet kon verkopen. Maar, dat was in een heel ander deel van Nederland, waar de woningmarkt lang niet dezelfde gekte en krapte kent als waar ik nu woon, dus ik moet dat eigenlijk niet mee laten wegen![]()
Laat deze kans niet voorbij gaan, ik denk dat je dan echt spijt gaat krijgen. Mocht je spijt krijgen van de aankoop lijkt het mij de komende jaren geen enkel probleem om het weer te verkopen of te verhuren.
impala wijzigde dit bericht op 24-01-2020 10:41
8.35% gewijzigd
.

vrijdag 24 januari 2020 om 10:41
Maar ja, dat is nu niet aan de hand. Je wilt graag op deze plek wonen, je betaalt nu bijna het dubbele aan huur, dus hoezo zou het geen goede investering zijn? Nederland heeft een gigantisch woningtekort, de rente blijft de komende jaren (decennia?) zo laag, dus het kan alleen maar meevallen.Kissie30 schreef: ↑24-01-2020 10:36Ja klopt. Ik ben er ook al bijna uit hoor. Ik ben alleen wat huiverig voor koop. Zoals ik eerder al ergens schreef; ik heb in de crisis vastgezeten aan een appartement wat ik niet kon verkopen. Maar, dat was in een heel ander deel van Nederland, waar de woningmarkt lang niet dezelfde gekte en krapte kent als waar ik nu woon, dus ik moet dat eigenlijk niet mee laten wegen![]()

vrijdag 24 januari 2020 om 10:46
Mooi! gelijk schakelen dan.
Voor je eigen beeldvorming zou je nog eens andere appartementen van (circa) 32 vierkante meter kunnen gaan bezichtigen. Niet met het doel om die dan te kopen, maar om een goed beeld te krijgen van wat je kunt verwachten.

vrijdag 24 januari 2020 om 11:01
Meestal zit er wel een goede tekening bij met een sfeerimpressie. Of die kun je maken met floorplanner. Even zoeken op het internet, maar wel op een pc. Op een mobiel kun je er weinig mee. Hoe dan ook: dan heb je met een half uurtje tekenen al een accuraat beeld. Al heb ik de indruk dat TO een realistisch beeld heeft van de ruimte.

vrijdag 24 januari 2020 om 11:08
Je moet het ook allemaal schoonmaken.GroenTuintje schreef: ↑24-01-2020 10:17Hoe kun je nou te veel ruimte hebben? Dat is toch heerlijk. En je hoeft niet elke ruimte vol te zetten met spullen. Ruimte is het mooiste meubel wat er is ( volgens mij een quote van Jan des Bouvrie)

vrijdag 24 januari 2020 om 11:23
Ik vind het toch ook weer anders of je in Amsterdam in een studio gaat wonen, of in Nijmegen (om maar eens een middelgrote studentenstad met woningnood te noemen).
Ik zou dan eerder zoeken naar een leuke tweekamerwoning in een bestaand pand. Die zijn er wel. Veelal klusprojecten. Of een klein appartement in west.
Als ik nu opnieuw moest beginnen (godzijdank hoeft dat niet in deze markt), zou ik een acceptabel kluspand kopen en langzamerhand opknappen. Ik zou niet meer in zo'n studio tussen de studenten gaan zitten.
In Amsterdam is een gunstige locatie nog veel belangrijker, omdat Amsterdam zelf zo groot is. Dan zou ik er weer anders over denken. Daar wonen al je vrienden waarschijnlijk zelf ook heel klein, zodat je er niet zo hokkerig bij afsteekt.
Ik zou dan eerder zoeken naar een leuke tweekamerwoning in een bestaand pand. Die zijn er wel. Veelal klusprojecten. Of een klein appartement in west.
Als ik nu opnieuw moest beginnen (godzijdank hoeft dat niet in deze markt), zou ik een acceptabel kluspand kopen en langzamerhand opknappen. Ik zou niet meer in zo'n studio tussen de studenten gaan zitten.
In Amsterdam is een gunstige locatie nog veel belangrijker, omdat Amsterdam zelf zo groot is. Dan zou ik er weer anders over denken. Daar wonen al je vrienden waarschijnlijk zelf ook heel klein, zodat je er niet zo hokkerig bij afsteekt.

vrijdag 24 januari 2020 om 12:03
https://www.hetkanwel.nl/2016/01/06/won ... udio-35m2/
En bij Ikea heb je genoeg voorbeelden van wat je met een kleine ruimte kan doen.
Mij zou het aantal m2 niet boeien. Wel of er een balkonnetje is. En wel de VVE regeltjes. En idd. de medebewoners. Maar ja, daar kun je nog niks over zeggen.
Tsja...de prijs...dat is tegenwoordig normaal.
En bij Ikea heb je genoeg voorbeelden van wat je met een kleine ruimte kan doen.
Mij zou het aantal m2 niet boeien. Wel of er een balkonnetje is. En wel de VVE regeltjes. En idd. de medebewoners. Maar ja, daar kun je nog niks over zeggen.
Tsja...de prijs...dat is tegenwoordig normaal.
vrijdag 24 januari 2020 om 12:18
Kissie30 schreef: ↑24-01-2020 08:16Ik zit ook wel in over de woningmarkt. Aan de andere kant; alle woningen worden nu voor hoge bedragen verkocht. Als de markt instort zitten al die kopers met restschulden. Ik heb in 2007 een appartement gekocht. Starterswoning, 58 m2. In de crisis raakte ik die aan de straatstenen niet kwijt, stond ver onder water (was wel in een andere stad dan waar ik nu woon overigens). Dus ja... zodra de markt instort maakt het denk ik niet uit wat je verkoopt; je hebt dan altijd pech.
Niet helemaal.
In tijden van crisis, huizenmarkt instort zal zo'n kleine studio het minst interessant zijn t.o.v een gezinswoning bijv. Maar, je weet nooit wat de toekomst brengt inderdaad. Alleen met deze woning kan je niet uitbreiden. Mocht er toch een liefde, kind of wat dan ook bij komen ben je genoodzaakt te verhuizen en dát zou ik dus niet willen als ik dat bij voorbaat al weet.
Je gaat een studio kopen, waar je vanwege ruimte gebrek nog geen visite kan ontvangen. Ik zou daar absoluut niks voor voelen. Maar dat ben ik.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
vrijdag 24 januari 2020 om 12:39
Woont iedereen zo groot dan? In mijn studio van 30m2 had ik regelmatig mensen te eten. Soms wel 8! Ik had geen bank maar een heerlijk lange tafel met fijne stoelen. Als ik op ‘de bank’ wilde chillen ging ik gewoon op bed zitten.
Ik heb zelf iets gekocht van 90m2 maar om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik met die ruimte moet. Ik ben zo gewend aan klein wonen. Ik kom van 50m2. Vond dat al best ruim.
Ik heb zelf iets gekocht van 90m2 maar om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik met die ruimte moet. Ik ben zo gewend aan klein wonen. Ik kom van 50m2. Vond dat al best ruim.

vrijdag 24 januari 2020 om 12:49
wished- schreef: ↑24-01-2020 12:18Niet helemaal.
In tijden van crisis, huizenmarkt instort zal zo'n kleine studio het minst interessant zijn t.o.v een gezinswoning bijv. Maar, je weet nooit wat de toekomst brengt inderdaad. Alleen met deze woning kan je niet uitbreiden. Mocht er toch een liefde, kind of wat dan ook bij komen ben je genoodzaakt te verhuizen en dát zou ik dus niet willen als ik dat bij voorbaat al weet.
Je gaat een studio kopen, waar je vanwege ruimte gebrek nog geen visite kan ontvangen. Ik zou daar absoluut niks voor voelen. Maar dat ben ik.
Ze is 35 en heeft geen kinderwens. Kind komt er dus niet bij. Mocht er nog wel een liefde opduiken, dan is dat iemand die zeer waarschijnlijk niet meer bij zijn/haar ouders woont, en dus een huis heeft. Als je wilt samenwonen zal op z'n minst 1 van beiden toch al moeten verhuizen. Al vraag ik me af of je snel wilt samenwonen als je zoveel jaar heel blij alleen woont.
Ik vind het vrij onzinnig om op je 35e een groter huis te kopen dan je eigenlijk zou willen, vanwege een mogelijke toekomst. Als je 23 bent, ok, maar dan heb je een heel ander uitgangspunt iha.
vrijdag 24 januari 2020 om 13:45

vrijdag 24 januari 2020 om 15:27
Heel leuk gedaan maar alleen haalbaar als je echt hele hoge plafonds hebt. Die zie je niet veel bij nieuwbouwwoningen, eerder bij hele oude panden.Roosh schreef: ↑24-01-2020 12:03https://www.hetkanwel.nl/2016/01/06/won ... udio-35m2/

vrijdag 24 januari 2020 om 15:31
Ik denk dat groot een lastig begrip is. Mijn woning is 137m2, ik vind dat zelf precies goed en ervaar het niet als enorm groot. Veel mensen vinden mijn woning dus wel groot. Ik vraag me af of het komt omdat ik opgegroeid ben in een groot huis op het platteland, dat je het dan niet meer zo ziet ofzo.Lady_Day schreef: ↑24-01-2020 12:39Woont iedereen zo groot dan? In mijn studio van 30m2 had ik regelmatig mensen te eten. Soms wel 8! Ik had geen bank maar een heerlijk lange tafel met fijne stoelen. Als ik op ‘de bank’ wilde chillen ging ik gewoon op bed zitten.