Taakverdeling huishouden

28-01-2010 21:18 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe is bij jullie de taakverdeling in het huishouden? Ik vraag me af wat een eerlijke verdeling is namelijk.

Bij ons is het volgende het geval, vriend werkt meer dan ft en doet eigenlijk niets in het huishouden.

Ik heb geen baan, maar ben bezig met een eigen bedrijfje, verricht daarvoor al werkzaamheden (vanuit huis) en doe alles in huis.

Vaak heb ik het gevoel wel erg veel te doen, maarja, hij werkt natuurlijk fulltime. Zou je dit tegen elkaar kunnen wegstrepen als het ware? Ben benieuwd naar jullie reacties.
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:36:

[...]

Dank je dat ga ik doen.

Probleem is denk ik ook bij mij dat mijn hond tussen mijn werkblokken doorloopt. Ik doe 's ochtends dus idd veel werk, maar dan heb je steeds de break er tussen van de hond die loopt te klooien ofzo of waar ik mee ga trainen. En dan ga ik weer verder met werken, en dan pak ik toch weer wat anders op of check even het forum. Moet denk strenger worden voor mezelf.Ik denk inderdaad dat je geen overzicht hebt. Ik werk meer dan fulltime en heb ook een hond (die geen seconde te weinig aandacht krijgt, ook veel loopt etc). Maar je hebt 24 uur in een dag. Ik werk zoveel mogelijk overdag als mijn vriend ook aan het werk is en dan staat mijn bedrijf op 1. Dat werk gaat voor, hoe dan ook! Boodschappen kun je ook na werktijd doen, de hond kan zijn hele lange wandeling ook voor en ná werktijd krijgen en dat geldt ook voor de meeste afspraken. Ziekenhuisbezoek kost tijd, maar ook dat kost je geen hele dagen. Ik zou je willen adviseren eens iets te lezen over Getting Things Done (GTD). Dat ruimt heerlijk op: in je hoofd en ook in je leven. Misschien biedt dat jou de houvast die je zoekt. Op internet vind je er van alles over en er zijn ook boeken over verschenen. Succes!
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:33:Ik ben 3 uur per dag bezig met de hond uitlaten/trainenDat meen je niet... 3 uur per dag bezig met een hond??
quote:Haley schreef op 28 januari 2010 @ 22:45:

[...]

Dat meen je niet... 3 uur per dag bezig met een hond??Dat kan makkelijk. Ik denk dat ik ook zoveel uur buiten loop met ons beest. Maar dan wel voor of na werktijd. Ik vind het wel een hobby. Ik krijg er ook een heerlijk fris hoofd van. Super ontspannend.
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:33:

[...]

Ik ben 3 uur per dag bezig met de hond uitlaten/trainen (dit vind ik overigens geen hobby)Als je je huisdier niet als hobby ziet, waarom heb je 'm dan? Vind 't wel 'n beetje overdreven om 3 uur per dag aan 'n huisdier te besteden wat je als werk ervaart ipv als hobby. Ik heb vroeger 'n paard gehad, maar training en verzorging altijd als hobby gezien, niet als verplicht klusje. Als dat zo was geweest was ik er nooit aan begonnen. Wellicht kun je die hond beter weg doen als je daardoor zo weinig tijd voor hobbies over houdt?
quote:lilaemme schreef op 28 januari 2010 @ 22:42:

[...]

Ik denk inderdaad dat je geen overzicht hebt. Ik werk meer dan fulltime en heb ook een hond (die geen seconde te weinig aandacht krijgt, ook veel loopt etc). Maar je hebt 24 uur in een dag. Ik werk zoveel mogelijk overdag als mijn vriend ook aan het werk is en dan staat mijn bedrijf op 1. Dat werk gaat voor, hoe dan ook! Boodschappen kun je ook na werktijd doen, de hond kan zijn hele lange wandeling ook voor en ná werktijd krijgen en dat geldt ook voor de meeste afspraken. Ziekenhuisbezoek kost tijd, maar ook dat kost je geen hele dagen. Ik zou je willen adviseren eens iets te lezen over Getting Things Done (GTD). Dat ruimt heerlijk op: in je hoofd en ook in je leven. Misschien biedt dat jou de houvast die je zoekt. Op internet vind je er van alles over en er zijn ook boeken over verschenen. Succes!Boekje staat hier in de kast, dus zou ik eens moeten lezen.
quote:lilaemme schreef op 28 januari 2010 @ 22:42:

[...]

Ik denk inderdaad dat je geen overzicht hebt. Ik werk meer dan fulltime en heb ook een hond (die geen seconde te weinig aandacht krijgt, ook veel loopt etc). Maar je hebt 24 uur in een dag. Ik werk zoveel mogelijk overdag als mijn vriend ook aan het werk is en dan staat mijn bedrijf op 1. Dat werk gaat voor, hoe dan ook! Boodschappen kun je ook na werktijd doen, de hond kan zijn hele lange wandeling ook voor en ná werktijd krijgen en dat geldt ook voor de meeste afspraken. Ziekenhuisbezoek kost tijd, maar ook dat kost je geen hele dagen. Ik zou je willen adviseren eens iets te lezen over Getting Things Done (GTD). Dat ruimt heerlijk op: in je hoofd en ook in je leven. Misschien biedt dat jou de houvast die je zoekt. Op internet vind je er van alles over en er zijn ook boeken over verschenen. Succes!Boekje staat hier in de kast, dus zou ik eens moeten lezen.
quote:elninjoo schreef op 28 januari 2010 @ 22:52:

[...]

Als je je huisdier niet als hobby ziet, waarom heb je 'm dan? Vind 't wel 'n beetje overdreven om 3 uur per dag aan 'n huisdier te besteden wat je als werk ervaart ipv als hobby. Ik heb vroeger 'n paard gehad, maar training en verzorging altijd als hobby gezien, niet als verplicht klusje. Als dat zo was geweest was ik er nooit aan begonnen. Wellicht kun je die hond beter weg doen als je daardoor zo weinig tijd voor hobbies over houdt?3 uur per dag is niet veel. Hond zal toch moeten wandelen. Het is een jong beest, dus ze moet lekker kunnen uitrazen en ook getraind worden.
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:55:

[...]

3 uur per dag is niet veel. Hond zal toch moeten wandelen. Het is een jong beest, dus ze moet lekker kunnen uitrazen en ook getraind worden.Het gaat er dus om dat je ook dat beter kunt plannen. Dat kan écht wel voor of na het werk. Tijdens het werk doe je een kort rondje, zodat ze haar behoefte kwijt kan. Na het werk ga je een lekker lange wandeling maken. Kun je het ook nog eens samen met je vriend doen. Besteed je weer tijd samen.
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:33:

[...]

Ik ben 3 uur per dag bezig met de hond uitlaten/trainen (dit vind ik overigens geen hobby), min. 2 uur per dag werk thuis, pakketten weg brengen, schoonmaken, klussen in huis, diverse afspraken, koken, net mijn derde ICSI achter de rug waarvoor ik tig keer per week naar het ziekenhuis moest noem het maar op.

Ik ga ook nu een dagboek bijhouden met mijn uren om te kijken of het allemaal klopt en wat ik kan verbeteren.

Wat betreft ft werken, ik weet niet hoe andere mensen dat doen, maar toen wij beide ft werkten deed ik alles (dus weinig uiteindelijk) eten koken deden we niet, we haalden meestal eten. In het weekend deden we andere klussen.

De meeste mensen doen dit buiten werktijd, zo niet allemaal (al ken ik iemand die in zijn pauze snel naar huis gaat om de hond uit te laten, dat kan ook), en stel je laat de hond 1x uit binnen werktijd dan heb je nog steeds dagen van maar 4 of 5 uur.

Is het niet een kwestie van 'hoe minder je doet, hoe minder je doet'? Op een vrije dag kan ik een hele dag bezig zijn met maar een paar rotklusjes (was, boodschappen, stofzuigen, administratie), terwijl ik deze dingen op een werkdag zo even 'tussendoor' doe (op weg naar huis boodschappen, daarna koken, nog even wat admin, was in machine en klaar).

Ik zou echt goed kijken waarom je die 'druk(te)' ervaart.
Ik ben nu thuis en bezig met opstarten eigen bedrijf. We hebben drie kinderen maar ik doe vrijwel alles. Hij ruimt af na het eten en doet het in de afwasmachine en laat een bad vollopen voor de kinderen. Op het moment vind ik dat wel fair. Als het me gaat irriteren huur ik iemand in voor een paar uur per week, want mijn partner is iemand die je er vaak aan moet herinneren dat iets moet gebeuren (en daarom doe ik het dus zelf) en ik heb geen zin om hier ruzie over te krijgen. Het geld is er ook voor, dus waarom niet?

Wij hebben ook een hond van een druk ras, maar die is aardig rustig geworden. Tussen de middag mag ze een half uur echt helemaal los gaan en dan hebben we nog twee keer per dag tien minuten mindgames in huis en drie andere uitlaatbeurten, maar dat is bij mekaar echt maar 2 uur per dag bij mekaar. Het is meestal ook gewenning van zo'n hond. Mijn hond zit vijf minuten voor tijd al klaar voor de deur. Is echte voorpret.
quote:mariesophie schreef op 28 januari 2010 @ 22:55:

[...]

3 uur per dag is niet veel. Hond zal toch moeten wandelen. Het is een jong beest, dus ze moet lekker kunnen uitrazen en ook getraind worden.Nog even: voor een hond is het niet veel. Maar als ik naga dat 3 uur 1/3 van een werkdag is (ongeveer), en ik door die 3 uur minder werken 1/3 minder inkomen zou hebben, is het toch een behoorlijke investering.
Ikzelf doe hier het meeste in het huishouden,waarom? omdat ik het ook graag zelf doe....ik werk 30 uur en als je je huishouden bijhoudt valt het alles mee.
quote:lilaemme schreef op 28 januari 2010 @ 23:00:

[...]

Het gaat er dus om dat je ook dat beter kunt plannen. Dat kan écht wel voor of na het werk. Tijdens het werk doe je een kort rondje, zodat ze haar behoefte kwijt kan. Na het werk ga je een lekker lange wandeling maken. Kun je het ook nog eens samen met je vriend doen. Besteed je weer tijd samen.Ha ha, dat doet hij echt niet. Mocht ik willen. En hij is zo laat thuis, ik ga niet dan nog een grote ronde lopen.
quote:mariesophie schreef op 29 januari 2010 @ 07:31:

[...]

Ha ha, dat doet hij echt niet. Mocht ik willen. En hij is zo laat thuis, ik ga niet dan nog een grote ronde lopen.

Goh, lijkt me leuk dan, een hond hebben die zoveel tijd opeist zonder dat je vriend je ermee helpt...

Anyway, ik werk meer dan fulltime en vriend 4 dagen. We hebben van alle huishoudelijke klussen bekeken hoeveel tijd het kost per week en dan verdeeld dat hij iets meer werk heeft dan ik. Koken vinden we allebei best leuk, dus dat doen we 50-50. Ik vind het niet erg om de badkamer of wc te doen, terwijl hij dat een rotklus vind. Hij houdt de elke dag groeiende puinhopen in de woonkamer en keuken in toom. Ik doe de was. Hij de boodschappen enz enz....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:singalala schreef op 29 januari 2010 @ 07:58:

Goh, lijkt me leuk dan, een hond hebben die zoveel tijd opeist zonder dat je vriend je ermee helpt...Ik gok dat het haar hond is. En ik gok er achteraan dat dat een grote reden is dat hij zich niet geroepen voelt om wat bij te dragen aan het huishouden ("Als ze 3 uur per dag tijd heeft om aan dat beest kan besteden, heeft ze ook tijd om de badkamer schoon te maken"). En ik kan hem nog begrijpen ook.
quote:Haley schreef op 29 januari 2010 @ 08:12:

[...]

Ik gok dat het haar hond is. En ik gok er achteraan dat dat een grote reden is dat hij zich niet geroepen voelt om wat bij te dragen aan het huishouden ("Als ze 3 uur per dag tijd heeft om aan dat beest kan besteden, heeft ze ook tijd om de badkamer schoon te maken"). En ik kan hem nog begrijpen ook.Het is ook zijn hond. Ik vind 3 uur echt niet veel. Hond is nog geen 1 en barst van de energie. Moet wel gewoon uitgelaten worden natuurlijjk. Bovendien ben ik met haar aan het trainen, zal wel moeten, kan haar moeilijk niet gaan opvoeden, kost ook veel tijd. Verder nog spelen etc.
2x
anoniem_2768 wijzigde dit bericht op 29-01-2010 08:50
Reden: 2x hoeft niet :-)
% gewijzigd
Ik loop ook redelijk veel met mijn hond, best begrijpelijk. Je kan echter ook nuttig wandelen.

als ik naar het bos ga, stop ik onderweg even voor de boodschappen, dokter, wat dan ook.

Hond kan wel even in de auto wachten, scheelt weer een uitje.

Een hond is wel een hobby, maar vraagt ook tijd als je geen zin hebt om te hobbyen, dus ook huishoudelijke verplichting.

ik denk dat jouw probleem is het goed plannen van dingen. Omdat je veel verschilende dingen op een dag doet, lijkt het heel veel, maar zal het qua tijd bij elkaar opgeteld wel meevallen.
quote:lilaemme schreef op 28 januari 2010 @ 21:58:

Een hond is wel degelijk een hobby: het is een huisdier. En ja, die moet uit, maar als je 26 uur per week 'over' hebt (exclusief reistijd), dan moet je niet zo zeuren...

Het is een huisdier, geen hobby.

Het gaat er mij niet om dat TO dit niet kan inpassen in haar tijd, want dat kan wel degelijk. Het gaat mij erom dat je een hond gewoon niet als hobby kunt zien. Een huisdier (welke dan ook) is géén hobby.
quote:mariesophie schreef op 29 januari 2010 @ 08:49:

[...]

Het is ook zijn hond. Ik vind 3 uur echt niet veel. Hond is nog geen 1 en barst van de energie. Moet wel gewoon uitgelaten worden natuurlijjk. Bovendien ben ik met haar aan het trainen, zal wel moeten, kan haar moeilijk niet gaan opvoeden, kost ook veel tijd. Verder nog spelen etc.Van wie was het initiatief afkomstig dat er 'n hond moest komen? Heeft hij jou je zin daarin gegeven? Kan me ook voorstellen als hij jou je hond gunt omdat jij dat zo graag wil en ziet dat je 3 uur per dag verspilt aan die hobby, dat ie dan ook van je verwacht dat je het huishouden doet. Je hebt er zelfs ondanks dat je zoveel tijd met je hondenhobby bezig bent nog ruim de uren voor over tenslotte.
Mij lijkt het dat als jij gemiddeld maar een 14-tal uren werkt, en hij fulltime, het huishouden ook jouw 'job' is. Wel zou ik verwachten dat hij in het weekend wel wat helpt (mee koken, tafel dekken, wat afwassen), maar niet echt grote kuistaken opneemt. Daarnaast zou ik waarschijnlijk ook verwachten dat hij als het nodig is in het weekend eens een klusje doet.

Als het omgekeerd zou zijn, wat zou jij dan eerlijk vinden?
Die hond, wel of geen hobby, is echt haar probleem niet. Ze kan gewoon haar tijd niet goed indelen. Waarschijnlijk voelt het voor TO of ze 'altijd maar bezig is' en dat ze 'overloopt' (ondanks haar slechts 14-urige werkweek), terwijl vriendlief wel 'echte' vrije tijd heeft. En dat voelt niet goed.

MarieSophie, ik hoop echt dat je dit weekend je GTD-boek in één keer uitleest en dat je je uren gaat bijhouden, de nodige aanpassingen doet en dat je daarna weer een duidelijk ritme en rust in je hoofd krijgt. Dan voelt de verdeling tussen jou en je vriend waarschijnlijk ineens heel anders aan. Ga je er met hem over praten?
Ik hang de huishoudelijke toestand altijd aan de financiering.

Jij werkt slechts 14 uur en hij fulltime. Maar hoe zit het met de financiën? 50/50 of draagt hij meer bij omdat hij meer verdient?

Als je de financiën 50/50 verdeelt houdt hij dus meer geld over om zelf te besteden.

Als dat het geval is, zou ik ook het huishouden 50/50 verdelen zodat jij ook meer tijd overhoudt. Anders is het niet eerlijk en hou jij zowel minder tijd, als minder geld over.

Bij ons is de afspraak dat ik minder werk, maar wel het hele huishouden doe, en dat de financiën gewoon op een grote hoop gaan. Zou dat niet het geval zijn, dan mocht mijn man me van zijn salaris gaan betalen als huishoudster ;)

En als het klopt wat Lilaemme zegt, dan heb je natuurlijk iets anders te doen nl je eigen zaken organiseren, succes daarmee in dat geval.
We werken allebei fulltime, alleen is dat bij mij 36 uur in 4 dagen en bij hem 40 uur in 5 dagen. In praktijk werkt hij veel meer (ik ook wel trouwens) waardoor we door de weeks erg laat thuis zijn en dan niet veel meer in huis doen (hooguit nog een wasje draaien)

In het huishouden doe ik meestal iets meer, maar dat komt met name omdat ik elke donderdag thuis ben. Hij moedigt me vooral aan om dan lekker iets voor mezelf te doen, maar aangezien ik geen zin heb om ook nog het hele weekend in huis bezig te zijn doe ik vaak wel het nodige op mijn vrije dag. (wasje draaien, wat schoonmaken, strijken, etc).

Koken doen we meestal zo'n beetje samen of degene die als eerste thuis is.

Doordat ik eigenlijk chronisch moe ben kan ik niet een hele dag doorgaan met huishoudelijk werk. Op zaterdag stop ik dan ook regelmatig na een klusje terwijl hij echt zo de hele dag aan 1 stuk door gaat (en slaap ik eerst uit....).

We hebben geen vaste verdeling, doen allebei net wat uitkomt. Gelukkig heb ik een man die het huishouden helemaal niet erg vindt. Alleen de katjes verzorgen is mijn taak, maar ja, ik wilde dan ook katjes dus dat vind ik logisch (en is trouwens ook niet heel veel werk).
quote:VIVAfeelfree schreef op 29 januari 2010 @ 14:13:

Ik hang de huishoudelijke toestand altijd aan de financiering.

Jij werkt slechts 14 uur en hij fulltime. Maar hoe zit het met de financiën? 50/50 of draagt hij meer bij omdat hij meer verdient?

Als je de financiën 50/50 verdeelt houdt hij dus meer geld over om zelf te besteden.

Als dat het geval is, zou ik ook het huishouden 50/50 verdelen zodat jij ook meer tijd overhoudt. Anders is het niet eerlijk en hou jij zowel minder tijd, als minder geld over.

Bij ons is de afspraak dat ik minder werk, maar wel het hele huishouden doe, en dat de financiën gewoon op een grote hoop gaan. Zou dat niet het geval zijn, dan mocht mijn man me van zijn salaris gaan betalen als huishoudster ;)

En als het klopt wat Lilaemme zegt, dan heb je natuurlijk iets anders te doen nl je eigen zaken organiseren, succes daarmee in dat geval.

Pff, dan moet ik het toch eens anders gaan doen . Ik werk 4 dagen (en manlief 5), maar ik verdien per maand netto 500,- meer dan hij. Dus als ik het helemaal goed wil doen gaan we elk 50% bijdragen (en hou ik dus meer over) en moet hij meer doen in het huishouden (en hou ik meer tijd over).....

Vind het echt niet eens belangrijk om over na te gaan denken. Ben blij dat dit bij ons vanzelf gaat en we er niet eens over gesproken hebben hoe we dit verdelen. En het geld gaat ook op 1 hoop. Daar genieten we lekker samen van . Ik heb veel liever dat het huis aan kant is en dat we het weekend lekker tijd hebben om samen iets te doen en ook daarbij niet na hoeven denken wie wat betaalt en wie financieel wel of geen ruimte heeft om zus of zo te doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven