tapijt op de trap?

05-11-2010 12:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
heel graag jullie advies! Wij hebben voor onze bouwput nieuwe woning vorige week heel mooi tapijt op de trap besteld. Dachten we. Sisal, in een mooie naturel tint. Of in elk geval: het lijkt er sprekend op, maar is wel van een kunststof vezel, zodat het niet zo vlekt als sisal. Zei de verkoper. Het zou ook prima geschikt zijn voor op de trap. Verkoper zei ook dat de trap glad moest zijn, of in elk geval ontdaan van dikke stukken lijm e.d.

Wat schetst mijn verbazing: komt de mijnheer die het gaat leggen de trap plus overloop op meten voor alle zekerheid, die voorziet allemaal problemen:

- het tapijt zou kunnen gaan rafelen bij de randen

- de trap moet he-le-maal spekglad geschuurd worden. dat gaat ons minstens 1,5 dag kosten. Die hebben we nu niet, gezien ons werk!!

- sommige treden zijn af gerond ipv helemaal recht en hoekig, dat is volgens die mijnheer heel veel werk en wordt mss niet zo mooi.

Als het aan hem ligt, kwam er een "getuft" tapijt (polig of met ussen, brrr) op de trap. Maar dat wil ik niet, want dan lijkt het net een katten-krabpaal. Ik heb in andere huizen ook geweven / sisal tapijt zien liggen. Ik zie het probleem dus eigenlijk niet zo.

Wij zelf zitten nu in een woning waar de trap ook met een soort sisal bekleed is. Dat rafelt inderdaad een klein beetje, maar vinden wij niet storend. Toen ik hem vroeg of hij verwachtte dat de nieuwe trap ongeveer een gelijk resultaat zou geven, kon hij daar niet op antwoorden.

(btw: er moet gezien onze kleine kinderen in huis wel iets v tap[ijt op de trap: mooi gelakt is helaas geen optie!)

Iemand die zijn licht er op kan laten schijnen, want ik weet het nu niet goed meer.

Concrete vraag aan jullie:

- wie heeft ook (kunststof) sisal op de trap en rafelt het echt zo erg??

- moet de trap écht he-le-maal spiegelglad voor als er weer een vloerbedekking op komt??

- een lichte ronding moet toch te maken zijn dmv van onder het tapijt in snijden?

Vast bedankt!!
Computer says nooooo
Een wat hogere pool is wel mooier op een oude trap. Wij hadden een hoge pool, en na 7 jaar met 3 katten was het nogsteeds mooi. In het huis waar we nu wonen hebben we een plattere tapijt. Ik vind het er altijd smoezelig uitzien.

En! let wel!

Als je je trap bekleed met synthetische vezels ipv natuurlijke wil je nooit en te nimmer van de trap vallen. Je ligt namelijk helemaal open en zit onder de brandwonden!
Ja, Sisal rafelt over het algemeen wel. En door de lage pool zie je oneffenheden in de trap zoals lijmresten. Je moet zelf inschatten hoe erg je dat vindt.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Ik kan je adviseren om inderdaad geen kunststof op de trap te doen, ik ben maandag jl van de trap gevallen en heb een paar hele pijnlijke schaaf (brand!)wonden. (en escheurde kniebanden, gescheurde enkelbanden en nog wat kneuzingen maar dat heeft niets met jou vraag te maken)

Groetjes,

NannieB
En van die halve maantjes van tapijt op je trap leggen?

Ik heb omdat ik katten heb gekozen voor geschilderd en rvs halve maantjes en ben er blij mee, zitten ribbels op dus je glijdt niet uit.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
TO, ik heb eigenlijk geen idee, maar mag ik inbreken? Heb ook een vraag over tapijt op de trap, maar hoef daar niet perse een apart topic voor te openen. Zo niet, shoot me ;) dan pas ik de post aan.

Ik heb een oude trap met kleine traptreden (als in, niet diep). Flink afgesleten ook. Renoveren gaat hem niet worden, dat vind ik te duur. Zowiezo opnieuw schilderen, maar ik wil hem graag beschermen tegen nog meer afslijten.

Nu heb ik gedacht aan van die halve maantjes (ook m.b.t. onderbuurman, vond ik nog wel sympathiek van mezelf, haha); maar mijn traptreden zijn in het midden soms maar 15 cm diep en halve maantjes zijn voor zover ik weet minimaal 18-20 cm. Afknippen werkt denk ik niet, want ze zijn allemaal 'afgebiesd', dus dat lijkt me heel lelijk. Heb ook gedacht aan een rubber strip infrezen, maar heb het idee dat dit minder beschermt en minder geluidsdempend is.

Misschien iemand hier nog een gouden tip?

Bedankt alvast!

Groetjes!
Miryana, toen ik 5 jaar geleden die halve maantjes zocht en alle winkels ben afgegaan zag ik van tapijt niet echt dat ze afgebiesd waren. Dus ik zou zeggen, kijk bij bouwmarkten en karpetzaken, je hebt zoveel keuze.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb marmoleum op de traptreden. De onderkanten zijn geverfd. En op de randjes van de treden zitten van die neuzen. Ideaal!
wij hadden een vrij crappy trap met hele oude kurklaminaat erop met gaten en slijtage.. dat liep tot aan de plastic stootrandjes op iedere tree van 3 cm, die heeft de trapgast eraf getrokken. als je op de trap loopt voel je wel dat die randjes eraf zijn maar het is niet storend. nu zit er donkergrijs tapijt op van de carpetright, niet al te goedkoop maar toch redelijk geprijsd want voor de trap moest je wel slijtvast hebben zeiden ze. nu ligt het een half jaar en je ziet geen enkele slijtage, erg tevreden mee. ligt misschien ook aan de donkere kleur dat je geen oneffenheden ziet.. het dure tapijt in de kleedkamer (400 euro voor 15m2) ziet er nog steeds fantastisch uit. het goedkope tapijt dat in de slpk ligt is al wel ingesleten op het stukje dat we lopen van en naar het bed toe. dat is dus niet zo best.
Ik heb ook tapijt en dat ziet er heel mooi uit, is makkelijk schoon te krijgen met de stofzuiger. De trap hoefde niet spiegeltje glad, het rafelt niet en de hoeken hoeven niet helemaal hoekig of rond te zijn want dat verschil zie je niet.

En ik heb ook kleine kinderen,

En katten.

Sisal is op zich wel mooi, maar dat vind ik eigenlijk weer mooier als loper op de trap (maar dat is dan weer reteduur).

Ik heb het bij Robol vandaan, niet duur, mooi gelegd en stevig.
Miryana, die halve maantjes heb ik mijn vorige huis gehad. Vond het niets. Ik liep ze eraf, struikelde over de losgelaten hoekje en had ze in het midden van de tree geplakt ipv op de looprichting (mijn fout okee).

Van de bouwmarkt waren ze, mss hebben ze bij tapijtzaken betere hoor
wat fijn al zoveel reacties!

- in het huis waar we nu zitten ziet het sisal-achtige tapijt er nog heel mooi uit. dit is zelfs een huurwoning, volgens mij ligt het er al 10 jaar.

- dat van kunststof en vallen is niet mooi, hier moet ik het vanavond met summerman over hebben.

- halvemaantjes vind ik niet zo mooi, en wordt lastig om mooi aan te brengen gezien de onregelmatige treden (heel oud huis)

- marmoleum en/of rvs gaat hem denk ik ook niet worden, volgens mij is dat ook makkelijk uit glijden en ik loop graag op blote voeten door het huis, lijkt me niet zo fijn met rvs.

- de lijmresten: zie je dit nou echt onder je tapijt zitten?? Het is maar iets van 0,2mm ofzo...

-iemand ervaring met de lijm verwijderen met coca cola??

bedankt voor alle tips dusver!
Computer says nooooo
Wij hebben ook sisal achtig tapijt op de trap (ik zal vanmiddag even kijken hoe het heet, ik kom er nog wel op) en wij hebben ook een `ondervloer`. Dat wilden we sowieso ivm de geluidsdemping, maar dat scheelt misschien ook wel met gladschuren etc.?
Lijm moet je trouwens verwijderen met soda en heet water, dat werkt echt als een trein. Was een tip van de tapijtverkoper en na een dag pielen bleek dat toch de truc!
Hmm, ik dacht dat ik het gevonden had maar op die site hebben ze alleen maar `polig` tapijt en wij hebben een wafeltje oid (geen idee hoe dat heet in tapijtenland).
Waarom moet er tapijt op de trap gezien je kleine kinderen? Wij hebben gewoon een geschilderde trap met een klein kind en dat gaat echt prima. Het is ook makkelijker schoon te houden dan tapijt. Vriend had in zijn oude huis van die traanplaat (rvs) halve manen op de trap, dat is echt verschrikkelijk. Op blote voeten loopt het vervelend en ik ben een keer uitgegleden en heb mijn hand eraan open gehaald. Dat litteken zit er nu nog.

Sorry, geen zinnige opmerking ten aanzien van sisal dus maar ik gruwel echt van tapijt op de trap en wilde je laten weten dat een geschilderde trap echt wel kan met kleine kinderen.
tnx, pippa. Meningen/smaken verschillen, denk ik... ik ben al talloze keren van onze mooie gladgelakte trap gedonderd. Ik loop thuis meestal op sookken, summini van bijna straks ook. In mijn huis echtechtecht geen gelakte trap meer. Hoe mooi ook.
Computer says nooooo
mardjen: wat voor lijm zat er op jullie trap??

Bij ons op 1 trap is de lijm nog wat zacht, transparant en rubber-achtig. Op de andere trap harde, donkerbruine dunne laag. Dat harde schijnt met cola dus heel goed te gaan. Het zachte met thinner?
Computer says nooooo
Ondervloer! dat is ook een goede tip! Op de trap ook? Kan dat dan, dat wist ik niet.

Bij ons is dit ongeveer de bedoeling, hebben jullie zoiets, mardjen?

Computer says nooooo
het materiaal ziet er van dichtbij ongeveer zo uit:

Computer says nooooo
Hee Summer73;

Dat ziet er wel mooi uit!! Mag ik eens vragen hoeveel dit kost bij jullie?

Groetjes!
Een gelakte trap nis inderdaad behoorlijk gevaarlijk, ik ben ook een keer keihard naar beneden gevallen toen ik uitgleed. Nu ligt er tapijt op maar daar heb ik spijt van want mijn katten krabben het compleet kapot. Het ligt er nu een half jaar op en het ziet er niet uit... Dat was bij Kwantum en het is niet echt netjes gelegd.

Met Sisal heb ik geen ervaring.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Dat lijkt erg op wat wij hebben, idd het rafelt wat aan de randen, maar niet storend. Ik denk wat de tapijtman bedoelt met die rondingen: het zit bij ons daar soms wat losser, er zit soms wat lucht tussen omdat ze het niet goed strak kregen. Ik vind dat absoluut niet storend, je ziet het eigenlijk niet eens, maar als je met je hand ertegen aan duwt, dan merk je dat het zo is.

Wat betreft lijmresten: hier ook een hele oude trap met verschillende soorten lijmresten erop. Wij hebben alles met zo'n verkrabber eraf gekrabt en wat er toen nog zat was zo hoog als maximaal een nageldikte, nou je ziet er niks meer van nu het gelegd is.
Miryana: ongeveer 1400,- voor 2 trappen en een overloop.

chocotime: wat jammer! Gelukkig hebben we geen katten, denk dat een kind al uitdaging genoeg is

moekie: bedankt voor je reactie! Zoals jij het beschrijft is inderdaad ook wat ik hoopte. Toevallig belde net nog de vestiging waar we het tapijt hebben besteld en die onderschrijft jouw reactie. De tapijtman bedoelde het waarschijnlijk goed door wat voorzichtig te zijn. Ik heb dat wat negatief opgepakt.

Summerman gaat overmorgen schuren, maar max een paar uur, want meer tijd hebben we eenvoudigweg niet, dan moet het goed komen.

Bedankt allemaal, echt heel fijn hoe je soms hier uit de brand geholpen wordt!!
Computer says nooooo
@summer...cola; niet doen!!! Het werkt als een trein maar daarna moet je extra hard schuren en soppen om die plakzooi weg te krijgen.En als je kieren tussen de treden hebt die je niet ziet (zoals bij ons) loopt de cola gewoon langs de(witte) muur.

Wij hebben ook een kind (2) maar er voor gekozen het tapijt weg te halen en de trap te lakken (hoogglans wit). Zijn pas halverwege maar nu al blij met het resultaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven