Teede kat. Een mannetje of vrouwtje?

26-03-2010 10:13 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn schoonmoeder heeft een nestje met kittens. We denken erover om er een in huis te nemen. We hebben nu al een kat van 6 maanden (een mannetje). Wat kun je er beter bij nemen, een mannetje of vrouwtje?

Groetjes, Esther
ik zou een vrouwtje doen.

meestal vind ik katers wel leuker, maar ik heb nog niet 2 mannetjes met elkaar om zien gaan. misschien dat het wel gaat als je ze beide laat castreren.
Ik zou geen twee katers bij elkaar zetten. Maar ook geen ongecastreerde kater en een poes ik zou zelf voor een vrouwtje kiezen mits je kater gecastreerd is. Bij ons in huis is dat heel goed gegaan (oudere kater en jong poesje erbij).
Een kater zou ik nemen, mits ze beide gecastreerd zijn.
Ik zou juist voor een kater gaan. Wel castreren maar dat moet sowieso vind ik. Ik had heeeel lang geleden beetje gelijke situatie, al was oudere kater net iets ouder toen kittenkater erbij kwam. Net vader en zoon, ging zo goed!! Later ooit een kater met poes, die heb ik nog, nogsteeds geen vrede. En een tijdje daar een katertje bij gehad als opvang, die ging met allebei goed.

Nouja, conclusie van mijn verhaal: tis maar net wat voor karakter de kat heeft...
Wij hadden al een gecastreerde kater en een poes toen we een (ongecastreerde, ongeveer 6 maanden oude) kater vonden in het park. Hebben hem mee naar huis genomen en overal briefjes opgehangen, advertenties geplaatst, dierenartsen gebeld, etc maar eigenaar nooit gevonden. met onze kater ging het eigenlijk gelijk goed, met de poes nog steeds niet echt. Ze tolereren elkaar zeg maar.
1. De oude kater is nu bijna 6 maanden en kan dus over een paar weken wel gecastreerd worden. Is dat geen probleem als we daarvoor al de poes erbij krijgen?

2. Gaan twee katers bij elkaar niet ontzettend tegen elkaar opsproeien?

3. Mijn moeder heeft een mannetje en vrouwtje (broer/zus), die kunnen het niet meer zo goed met elkaar vinden en de kater sproeit heel erg.
Ik zou ook voor een kater gaan, een kater gaat toch de poes lastig vallen, en aangezien een poes meestal kleiner is, wordt dat heel vervelend.. Of je moet de kater vroeg castreren voordat hij katergedrag gaat vertonen, maar meestal als het poesje krols wordt, gaat de kater er toch achteraan..
Bij mij zijn katers nooit gaan sproeien, op tijd castreren!
Ik had al een gecasteerde kater en heb er een 2e katertje bijgenomen omdat nr 1 de hele boel sloopte in mijn huis als ik er niet was. Vanaf het begin dikke vrienden. 2e kater ook laten casteren toen het kon en nog steeds nergens problemen mee. Oke, af en toe hebben ze het voorjaar in hun bol en gaan ze samen los, maar vaak liggen ze lekker samen op de bank te maffen.
Ik heb een kater en een poes en er laatst een katertje bij genomen. De 2 katers liggen elkaar te wassen terwijl de poes niks wil weten van de nieuwe kater. Oke, ze spelen wel samen, maar de katers zijn met elkaar veel meer relaxed. het lijken wel 2 homo's Ik vind over het algemeen katers sowieso wel wat makkelijker in de omgang, poezen zijn vaak wat kattiger (is mijn ervaring).
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:esther84 schreef op 26 maart 2010 @ 11:13:

1. De oude kater is nu bijna 6 maanden en kan dus over een paar weken wel gecastreerd worden. Is dat geen probleem als we daarvoor al de poes erbij krijgen?

Ja, dat kan een probleem worden. Ik had destijds een kater van 5 maanden die niet zo goed alleen kon zijn, dus een poes erbij genomen. Toen ging hij die poes (die nog heel klein kitten was was) lopen dekken enzo, maar hij was nog te jong voor castratie en de poes dus ook. Toen heeft hij een tijdje hormoonspuitjes gehad dat hij er geen zin meer in had. Daarna waren ze wel dikke vriendjes hoor, en altijd geweest verder.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Snubbel schreef op 26 maart 2010 @ 11:16:

Bij mij zijn katers nooit gaan sproeien, op tijd castreren!

Wat zij zegt!

Ik had eerst een poes, daarna een kater erbij.. Nou een en al vechten.

Daarna nog een kater erbij en dat was gelijk goed. Ze spelen wel ruig met elkaar ,maar likken elkaar ook schoon etc. Zo lief

De poes en de oudere kater kunnen nog steeds niet overweg trouwens.
Poelepoelepoelepoes!
Volgens mij is er geen zinnig woord over te zeggen wat je 'beter' kunt doen. Of ze wel of niet goed met elkaar overweg kunnen, is volgens mij ook een beetje een kwestie van het karakter van de kat/kater.

Ik had een poes en een kater uit hetzelfde nestje. Dat ging (zoals ik ook verwachtte omdat ze uit 1 nestje kwamen) prima.

Toen het katertje doodging (ze waren toen 3/4 jaar oud) heb ik er een paar maanden later 2 kittens (katertjes) bijgenomen. Dat het katers waren was toeval, voor hetzelfde geld waren het poezen geweest. Na 2 dagen aan elkaar wennen ging het prima en nu liggen ze vaak dicht tegen elkaar aan. Ze hebben nooit ruzie, ravotten hooguit wat (maar echt spelen).

Voor hetzelfde geld hadden ze niet met elkaar overweg gekunt.

Denk wel dat het scheelt als ze nog jong zijn. Dan passen ze zich denk ik makkelijker aan aan gezeldschap dan als ze al ouder zijn.
Ik had eerst 1 kater. Toen hij 6 maanden was heb ik er nog een kater van 3 maanden bij gehaald.

De 1e week was het even bonje (de rangorde bepalen denk ik), maar nu zijn ze onafscheidelijk.

Ik weet trouwens niet wie er nu 'hoger' staat in rang, want ze zijn allebei zo suf als ik weet niet wat. Alle katten/honden/konijnen die hier wonen/langskomen mogen gewoon in hun krabpaal en uit hun waterbakje drinken..

Maar wat iedereen al zegt, op tijd castreren inderdaad!

Mijn DA deed dat trouwens liever pas vanaf 10-12 maanden.
Je kunt niet zo zeggen wat beter is. Het hangt van de karakters af en of het klikt tussen de katten, dan maakt het geslacht niet zo veel uit. Omdat ze allebei nog jong zijn zal het wel lukken. Mijn ervaring met katjes jongerdan een jaar is dat het meestal wel goed komt. Ze zijn nog jong en flexibel genoeg. Het is voor jullie eigen kat leuk als er een maatje bij komt! Maar zorg er wel voor als je een poesje neemt dat je eigen kater eerst gecastreerd is! Een kater van 6 maanden kan nu al gecastreerd worden, dat is oud genoeg. Vanaf 5 maanden kan prima.

En natuurlijk moet de nieuwe kitten ook niet te jong uit het nest gehaald worden. Vanaf een week of 10 is het beste. Niet te jong want nu leren ze nog erg veel van de moeder. Dat voorkomt problemen later.
Als je schoonmoeder in de buurt woont zou ik vragen of jouw kat een paar dagen mag logeren tegen de tijd dat de kittens weg gaan. Als dat niet kan zou ik kat wel meenemen als jullie een kitten gaan uitzoeken.

Jouw schoonmoeder kan dan kijken naar welk kitten jouw kat trekt en vice versa.

Wij hebben 2 broertjes en de fokster heeft echt gekeken welke kittens het meeste met elkaar optrokken.

Nu zijn ze 2.5 jaar oud en nog steeds kunnen ze niet zonder elkaar.
Wel eerst de kater laten helpen inderdaad (en het vrouwtje ook als ze er aan toe is)

In huis hadden wij een moeder + zoon. Beide geholpen en ging prima. (of hebben moeders en zonen sowieso geen interesse in elkaar??? geen idee hoe dat bij katten zit eigenlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven