Tegels verven

13-06-2011 13:38 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het toilet is nodig aan een opknapbeurt toe, waarmee ik dus vandaag begonnen ben. Heb het kastje boven het toilet zojuist geschuurd en in de grondverf gezet. Morgen kan ik dan de kleur aanbrengen.

Nu wil ik gaan beginnen met het (voorbereiden van) het verven van de tegels. We hebben tegelverf van flexa gekocht, waarbij je geen grondverf nodig hebt. Wel staat er op de verpakking: behandelde tegels middelgrof schuren, stofvrij maken en ontvetten.

Nu heb ik zojuist een stukje van de geglazuurde tegels proberen te schuren, maar daar is geen beginnen aan... Het glazuur op de tegels is niet kapot te krijgen volgens mij. Niet met schuurpapier in ieder geval.

Zou het voldoende zijn om de muren goed te ontvetten met ammoniak en daarna erover heen te verven? Of zou ik dan beter een laag grondverf kunnen aanbrengen eerst? Heb alleen geen grondverf voor tegels in huis, maar alleen gewone grondverf.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je het glazuur van de tegels afschuurt hoor.

Denk dat het meer om gaat dat er geen oneffenheden opzitten zoals aanslag van het e.e.a.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wij hebben de tegeltjes in onze keuken geverfd. Wij hebben dat met gewone hoogglas verf gedaan over een speciale tegelgrondverf. Dan hoef je niet te schuren.
quote:Tickel schreef op 13 juni 2011 @ 13:53:

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je het glazuur van de tegels afschuurt hoor.

Denk dat het meer om gaat dat er geen oneffenheden opzitten zoals aanslag van het e.e.a.Hmm ok... Ik was dan ook niet van plan om die muren nu nog te schuren. Hoop alleen dat de verf niet zo weer van de muurtjes af 'glijdt'... Ik ga dan maar gewoon goed ontvetten nu en eens kijken of het wil! Mocht het er echt niet uitzien of compleet mislukken, dan moeten we binnenkort maar eens nieuwe tegeltjes erover heen doen ;)
quote:kaetje schreef op 13 juni 2011 @ 14:00:

Wij hebben de tegeltjes in onze keuken geverfd. Wij hebben dat met gewone hoogglas verf gedaan over een speciale tegelgrondverf. Dan hoef je niet te schuren.

Ok, en is het mooi geworden?

Ik heb een een aflak tegelverf van flexa, geen grondverf nodig. Het is alleen wel een lichte kleur over donkergroene tegels, dus hoop dat het in één keer dekt... Vond het namelijk nogal prijzig voor zo'n relatief kleine pot (0,75 liter).

Nou, ik ga nu dan maar eens ontvetten en daarna verven. Ben benieuwd.... Houd jullie op de hoogte.

Dank voor jullie snelle reacties~!
In mijn vorige woning heb ik wel eens tegels geverfd met speciale tegelverf maar dat schuren is alleen maar om oneffenheden te verwijderen, niet om het glazuur eraf te boenen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mag ik vragen verf je dan ook over de voegen heen?

Ik krijg vaak (heb inpandige badkamer) schimmelvorming op de voegen heb het idee dat het misschien ook wel wat voor mij is om alles over te schilderen.

Voegenfris is namelijk zon gedoe en moet meerdere keren en krijg je weer lastig van de tegel afgebikt.

Ik heb het idee dat de voegen nu steeds meer schimmelvorming op komt door chloor en schimmel. Het bijt zich erin.
quote:Mylene_Valerie schreef op 13 juni 2011 @ 14:07:

In mijn vorige woning heb ik wel eens tegels geverfd met speciale tegelverf maar dat schuren is alleen maar om oneffenheden te verwijderen, niet om het glazuur eraf te boenen.

Ok, nu geen twijfel meer in ieder geval over wel of niet schuren!

Ben nu helemaal high van de ammoniak Heb twee keer een sopje met ammoniak gemaakt, dus de tweede keer tegels ontvetten was met een mooi schoon sopje. Lijkt me wel voldoende.

Moet nu nog even naar de gamma om kwasten te kopen. Had vanmorgen wel een brede kwast en zo'n gebogen kwast voor lastige hoekje gekocht, maar heb er nog een paar nodig, plus nog terpentine.

Heb ook van die schuimrubberen rollers gekocht trouwens. Las namelijk dat je eerst met een kwast de verf moet uitsmeren en daarna er met een roller eroverheen. Hebben jullie dat ook zo gedaan?
quote:xalvadora schreef op 13 juni 2011 @ 14:13:

Mag ik vragen verf je dan ook over de voegen heen?

Ik krijg vaak (heb inpandige badkamer) schimmelvorming op de voegen heb het idee dat het misschien ook wel wat voor mij is om alles over te schilderen.

Voegenfris is namelijk zon gedoe en moet meerdere keren en krijg je weer lastig van de tegel afgebikt.

Ik heb het idee dat de voegen nu steeds meer schimmelvorming op komt door chloor en schimmel. Het bijt zich erin.

Ik ga ook over de voegen heen verven ja. Gebruik een beige kleur, dus dat lijkt dan niet zo raar. Is me veel te veel werk om tegel voor tegel te verven. Zou denken dat het ook wel helpt om alles weer fris te krijgen. Maar ja, ik ben dan ook een leek op klus-gebied Dit is mijn eerste zelfstandige project haha. Gister bij schoonouders op visite, mijn schoonmoeder begon al helemaal te vertellen over hoe ik dan alles moest aanpakken... Maar ik zie het allemaal wel. Tis wel meer werk dan ik had gedacht. Met name het kastje, dat heeft allemaal hoekjes, fijn met schuren en verven...

Fijn trouwens dat jullie met tips komen, toch handig dit forum ;) Ben er zo weer, nu dus even gamma weer met een bezoek vereren.
Oke thanks misschien is het ook wat voor mij. Laat je weten hoe het is gegaan? Wat is het merk tegelverf van flexa? en verkopen ze dit evt. ook bij de praxis? Hoe duur is het ongeveer?

Ik ben ook beetje leek op klusgebied Maar ik kan wel verfen enzo, heb ook mn hele huis zelf gesausd.
Voordeel van gewone verf op speciale tegelgrondverf vonden wij dat je dan elke kleur kan krijgen die je wilt. Tegelverf is maar in een paar kleuren te krijgen.

Wij zijn zelf heel tevreden met het resultaat. Het zit er nu ook al een paar jaar op en houdt zich goed.
@ Xalvadora: Het is inderdaad tegelverf van Flexa, geloof 37 euro voor 0,75 liter. Je kunt er dacht ik tot 9 m2 mee verven staat op de verpakking. Ze zullen het vast ook wel bij de praxis hebben.

Ik heb nu dus één laag erop zitten en moet vanavond de tweede laag erop doen. Op sommige plekken dekt het wel in 1 laag, maar het groene komt er op sommige plaatsen nog wat door heen. Maar ik vind het nu al mooier dan hoe het eerst was Ben alleen benieuwd hoe het houdt met schoonmaken e.d.

@ Kaetje: dat is wel waar ja. Bij onze gamma hadden ze zelfs alleen maar beige, niet de witte die ik eigenlijk wilde halen. Maar beige kan ook prima met de kleurencombi die ik in gedachten had.

Ben bang dat ik vanavond niet én het kastje én de muurtjes geverfd krijg... Maar ja, dan maar in 2 avonden!
Nog even een vraag trouwens. Moet ik vanavond die eerste verflaag op de tegels dan ook eerst licht schuren en dan ontvetten, of is alleen ontvetten voldoende? (Ik hoop het laatste... )

En het kastje (hout) heb ik dus in de grondverf gezet, daarbij heb ik dezelfde vraag: eerst schuren en dan ontvetten, of alleen ontvetten? Alvast weer bedankt!
alleen verf op houtwerk moet je tussen verflagen in opschuren, niet bij muur- of tegelverf.

Dus: tegels na eerste laag verf niet schuren en ook niet ontvetten als je de dag ervoor geverfd hebt, is niet nodig. Als je geschuurd hebt in dezelfde ruimte wel even een vochtig doekje erlangs halen om het stofvrij te maken.

Het houten kastje, als het erg donker van kleur is en het is nu bv donker hout wat je wit wil hebben, dan is een tweede grondverflaag vaak wel handig. Witte grondverf dekt vaak beter dan witte lak voor doorschemering van onderlagen. Bovendien is het goedkoper en droogt het sneller. Tussen elke verflaag op hout, dus voor zowel grondverf als zijdeglans/hoogglans moet je heel licht opschuren. Kan ook met een schuursponsje.

In principe hoef je het tussendoor niet te ontvetten, want ontvetten doe je alleen als iets al lang blootgesteld is aan vette vingers, rooklucht ed. Maar zorg er wel voor dat het na het schuren stofvrij is, daarvoor is afnemen met een vochtige doek goed. Een vochtige doek met ammoniasopje kan ook, maar het is niet nodig.
Wordt dat nou echt mooi, geverfde tegels? Normaal gesproken zijn tegels toch geglazuurd, ziet het er dan niet heel vreemd en nep uit met een verflaag eroverheen?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 14 juni 2011 @ 13:06:

Wordt dat nou echt mooi, geverfde tegels? Normaal gesproken zijn tegels toch geglazuurd, ziet het er dan niet heel vreemd en nep uit met een verflaag eroverheen?Mwah, het is niet zo mooi als echte tegels, maar bij een donkerbruin betegelde badkamer die verder nog prima is, is het een goede opfrisser waardoor je een verbouwing nog een paar jaar kunt uitstellen. Het is inderdaad meer een tijdleijke oplossing dan ene permanente verbouwing.
quote:_jessie_ schreef op 14 juni 2011 @ 12:58:

alleen verf op houtwerk moet je tussen verflagen in opschuren, niet bij muur- of tegelverf.

Dus: tegels na eerste laag verf niet schuren en ook niet ontvetten als je de dag ervoor geverfd hebt, is niet nodig. Als je geschuurd hebt in dezelfde ruimte wel even een vochtig doekje erlangs halen om het stofvrij te maken.

Het houten kastje, als het erg donker van kleur is en het is nu bv donker hout wat je wit wil hebben, dan is een tweede grondverflaag vaak wel handig. Witte grondverf dekt vaak beter dan witte lak voor doorschemering van onderlagen. Bovendien is het goedkoper en droogt het sneller. Tussen elke verflaag op hout, dus voor zowel grondverf als zijdeglans/hoogglans moet je heel licht opschuren. Kan ook met een schuursponsje.

In principe hoef je het tussendoor niet te ontvetten, want ontvetten doe je alleen als iets al lang blootgesteld is aan vette vingers, rooklucht ed. Maar zorg er wel voor dat het na het schuren stofvrij is, daarvoor is afnemen met een vochtige doek goed. Een vochtige doek met ammoniasopje kan ook, maar het is niet nodig.Ah ok, dat wist ik allemaal niet. Hartstikke bedankt! Ik ga het houten kastje een soort van blauw verven, dus ik denk dat een tweede laag grondverf niet nodig is. Ik ga zo maar eens beginnen Kijken hoever ik kom vanavond!
quote:_jessie_ schreef op 14 juni 2011 @ 15:43:

[...]

Mwah, het is niet zo mooi als echte tegels, maar bij een donkerbruin betegelde badkamer die verder nog prima is, is het een goede opfrisser waardoor je een verbouwing nog een paar jaar kunt uitstellen. Het is inderdaad meer een tijdleijke oplossing dan ene permanente verbouwing.

Het is inderdaad geen structurele oplossing vind ik, verven van tegels. Maar we hebben de komende tijd sowieso geen tijd om het toilet te 'verbouwen'/ opnieuw te tegelen, dus is dit voor de komende tijd inderdaad een prima tussenoplossing. We zitten nu sowieso straks nog met de vloertegeltjes, die in een vreselijk lelijke beige/lichtbruine kleur zijn, en de voegen zijn inmiddels bijna zwart, dus het liefst zou ik alles opnieuw betegelen. Maar dat komt dan wel over zoveel tijd.

Mijn ouders hebben thuis een badkamer uit de jaren 70/80(?), met veel groen. Die zou ik dan weer niet helemaal gaan verven. Hij is verder nog wel heel fris qua aanzicht, mooi schoon en de voegen ook. Dus dan zou ik gewoon gaan sparen/ tijd maken voor het renoveren van de badkamer. Maar een kleine ruimte zoals het toilet is wel prima te doen (hoor hier de expert spreken ;) )
Als het af is, zou je dan foto's willen plaatsen van het eindresultaat? Wij hebben een afschuwelijke wc, maar ik kan totaal niet inschatten hoe geverfde tegels eruit gaan zien.
quote:boekenkast schreef op 14 juni 2011 @ 20:26:

Als het af is, zou je dan foto's willen plaatsen van het eindresultaat? Wij hebben een afschuwelijke wc, maar ik kan totaal niet inschatten hoe geverfde tegels eruit gaan zien.

Is goed! Ik vind het nu eigenlijk al best wel mooi. Het heeft dezelfde glans als geglazuurde tegels. Plus ik heb vanavond het kastje geverfd, dat is gelijk al een heel ander gezicht

Morgenavond maar eens aan de tweede laag tegelverf beginnen, en dan is het voor nu af. Ik wil ook nog eens een keer het plafond en de muurtjes boven de tegels verven/witten, maar op zich ziet dat er nog redelijk uit.
Ik ga binnenkort ook de tegels van het toilet verven dus ik ben ook wel benieuwd of het goed gelukt is ikje. Bij ons zijn de voegen allemaal lelijk donker maar we hebben nog geen tijd/geld om het toilet opnieuw te betegelen, dus ik hoop het een beetje op te frissen door de tegels te verven.

Mijn ouders hebben ook ooit de tegels van hun badkamer geverfd en dat was best goed geworden, dus ik ga het gewoon proberen.
Ja hoor, wordt best mooi, ik heb in de bijkeuken knalblauwe tegeltjes wit geverfd. Kan ook best een stootje hebben!
Sorry voor mijn late reactie. Kon het topic niet meer vinden :$

Ik ben super tevreden over het resultaat. Heb even een paar foto's online gezet. Laat ze niet heel lang staan.

Dat ziet er inderdaad stukken beter uit ikje! Ik heb het in ons huurhuis ook gedaan met de lelijke oude gelige tegels. Die zijn nu lichtgrijs. Ik erger me er nog wel eens op de de voegen ook mee gekleurd zijn maar dat neem ik dan maar op de koop toe!
ziet er heel goed uit!! valt me mee, had ik niet verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven