Termijnbedrag energie te hoog

27-02-2017 17:23 258 berichten
Hoihoi,

Er klopt iets niet aan wat wij voor energie betalen, maar ik snap niet wat en waar het dan mis gaat..

Wij hebben een 2-persoonshuishouding. In ons vorige huis, vrij klein appartement op 3 hoog, betaalden we €50,- per maand. We hoefden aan het eind van het jaar maar een klein bedrag bij te betalen. Maar sinds we in onze nieuwe woning zitten, een rijtjeshuis met 3 kamers en zolder, betalen we ruim €400,- per maand en hier hebben we ook niets van terug gekregen! Ik snap heus wel dat deze woning duurder uitvalt met de energiekosten dan onze vorige woning, maar €350,- hoger? We huren particulier en onze huisbaas geeft aan zelf €180,- betaald te hebben.

Wat doen wij fout? Of is er iets mis? Ik heb geen idee door wie ik dit na kan laten kijken, onze energieleverancier zegt hier niet voor te komen en verwees ons door naar de netbeheerder, maar ook die geeft aan dat zij hier niets mee kunnen. Wie kan ik het dan wel na laten kijken? Wat zijn de dingen waar het zo erg mis kan gaan met de kosten? De whirlpool (bad)? Vloerverwarming? (deze zetten we overigens uit, maar springt eens in de zoveel tijd vanzelf weer op aan en soms duurt het even voor we dit door hebben)

Ik weet het even niet meer en er zijn tijden waarbij ik dit bedrag niet op kan hoesten. Iemand tips?
quote:gizzmo-returns schreef op 27 februari 2017 @ 18:57:

Dagelijks in bad tikt natuurlijk lekker aan qua verbruikIk weet inderdaad dat het verbruik daardoor hoger zal uitvallen, maar daar betaal ik toch niet daadwerkelijk €200,- voor? Als ik het vergelijk met wat m'n huurbaas betaalde..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou na een week met normaal bad/douche-verbruik de meterstanden opnemen. Dan een week niet in bad gaan en nog eens de standen opnemen.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 18:59:

[...]

Ik weet inderdaad dat het verbruik daardoor hoger zal uitvallen, maar daar betaal ik toch niet daadwerkelijk €200,- voor? Als ik het vergelijk met wat m'n huurbaas betaalde..

Ging hij ook elke dag in bad? Plus nog 3-4 keer 10 minuten douchen (x2 neem ik aan?)?

Zowel jullie energie als gas zijn enorm hoog. Lijkt me sterk dat je een gaslek hebt en een energieprobleem. Tenzij er iets mis is met je vloerverwarming. Waarom zetten jullie die uit?
quote:Schaap_Veronica schreef op 27 februari 2017 @ 17:47:

[...]

Een paar jaar geleden voor een klein appartement? Waarom niet? Ik woon op zo'n 55 m2 en betaal voor gas en elektra 68 euro per maand.Ik vind het wel weinig. Ik woon op 60m2 met 2 personen en wij betalen iets boven de 100 Europa. Daarnaast vind ik 400 euro ook wel erg veel
quote:eva-luna schreef op 27 februari 2017 @ 18:57:

[...]

Je kunt toch zelf ook wel een beetje logisch nadenken? Je betaalt nu al meer dan een en misschien wel twee jaar (weet niet wanneer je er bent gaan wonen) ontzettend veel aan energiekosten en dan wil je nu eens per maand (!) de meterstanden opnemen? Zodat je over een maand of 10 eens een patroon ontdekt of zo en weer maanden teveel hebt betaald?

Je kunt het nu al dagelijks bijhouden, opletten of de meter heel veel sneller gaat draaien als een bepaald apparaat wordt gebruikt, wat he verbruikt als de verwarming een week lang een graad lager staat, als een apparaat een tijd uit staat enzovoort.

Ik heb er al meerdere malen achteraan gezeten bij de energieleverancier, zij gaven aan dat ik gewoon echt zoveel verbruik en dat alles klopt. Als ik iets na wilde laten kijken, moest ik bij de netbeheerder zijn.

Netbeheerder gebeld en verhaal uitgelegd: "daar kunnen wij helaas ook niets mee. U moet maar kijken of u ergens op kunt bezuinigen".

Ik heb het dus maar geaccepteerd, maar het is toch wel blijven knagen..

Dagelijks bijhouden en opletten met de apparaten is inderdaad ook een idee.
Ik vind 21/17 graden ook best hoog hoor! Zijn jullie veel thuis. Wat is de temperatuur aks je weg bent?
quote:Oddish schreef op 27 februari 2017 @ 18:54:

[quote]srs schreef op 27 februari 2017 @ 18:50:

Jaarnota van vorig jaar gevonden.

Meter 1

15-12-2014: 55.867

12-01-2016: 58.008

Meter 2

15-12-2014: 49.793

12-01-2016: 52.206

Gas

15-12-2014: 97.508

12-01-2016: 1.646[/quote]

Hier gaat iets mis :pMet je quote ja. De meter kan gewoon van 99.999 weer naar 0 gaan.
quote:Oddish schreef op 27 februari 2017 @ 18:57:

[...]

Aaaah, in bad gaan kost echt 3 of 4x zoveel als een douche. Heb je dan ook de whirlpool aan? En hoe wordt het water opgewarmd voor die whirlpool, in je CV-ketel of in de whirlpool zelf.Whirlpool zetten we maar heel even aan voor de sop, verder maken we er vrij weinig verbruik van. Deze wordt opgewarmd in de CV-ketel
Allemachtig! Je zou bijna denken dat je afgetapt word... vorig jaar woonden we in een vrijstaande woning totaal niet geïsoleerd en betaalden 217 euro per maand (einde van het jaar nog 200 euro teruggekregen)

Dus ik zou heel snel de meterstanden bij gaan houden.
quote:Oddish schreef op 27 februari 2017 @ 18:54:

[quote]srs schreef op 27 februari 2017 @ 18:50:

Jaarnota van vorig jaar gevonden.

Meter 1

15-12-2014: 55.867

12-01-2016: 58.008

Meter 2

15-12-2014: 49.793

12-01-2016: 52.206

Gas

15-12-2014: 97.508

12-01-2016: 1.646[/quote]

Hier gaat iets mis :pEen meter springt weer naar 0 als 99.999 bereikt is.
Maar waarom staat die vloerverwarming nou uit?
Volgens de Nuon zou het gemiddeld verbruik in een tussenwoning 1350 m3 per jaar moeten zijn. Voor een vrijstaand huis 2220 m3.

Wij wonen in een vrij goed geïsoleerd vrijstaand huis en verbruiken 1700 m3 pj met zn vieren. Met vloerverwarming, gasfornuis en dagelijks douchen door iedereen.

Ik zou inderdaad de energiemaatschappij langs laten komen om te kijken of er niet ergens een lek is.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 19:03:

[...]

Ik heb er al meerdere malen achteraan gezeten bij de energieleverancier, zij gaven aan dat ik gewoon echt zoveel verbruik en dat alles klopt. Als ik iets na wilde laten kijken, moest ik bij de netbeheerder zijn.

Netbeheerder gebeld en verhaal uitgelegd: "daar kunnen wij helaas ook niets mee. U moet maar kijken of u ergens op kunt bezuinigen".

Dagelijks bijhouden en opletten met de apparaten is inderdaad ook een idee.

Geaccepteerd?

Jullie zullen wel schathemeltjerijk zijn.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 19:03:

[...]Ik heb er al meerdere malen achteraan gezeten bij de energieleverancier, zij gaven aan dat ik gewoon echt zoveel verbruik en dat alles klopt. Als ik iets na wilde laten kijken, moest ik bij de netbeheerder zijn.

Dagelijks bijhouden en opletten met de apparaten is inderdaad ook een idee.Ja, maar als je wordt verteld dat je daadwerkelijk zoveel verbruikt, dan kun je toch bedenken dat je kunt bekijken hoe/waardoor en wanneer je zoveel verbruikt?
quote:Filee schreef op 27 februari 2017 @ 19:06:

[...]

Een meter springt weer naar 0 als 99.999 bereikt is.oh dat wist ik niet, weer wat geleerd
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 19:06:

[...]

Whirlpool zetten we maar heel even aan voor de sop, verder maken we er vrij weinig verbruik van. Deze wordt opgewarmd in de CV-ketelWater verwarmen kost behoorlijk wat. Hoeveel liter gaat je bad in? Als ik jou was zou ik eens op de meter kijken voordat je het bad in stapt en nadat je eruit komt.
quote:gelderka schreef op 27 februari 2017 @ 19:04:

Je schreef dat je vloerverwarming af en toe spontaan aan gaat.

Dat is echt raar. Voor het geld dat dit je kost zou ik me verdiepen in de handleiding van de thermostaat.

Verder even kijken hoe je verwarmt, en wat je hebt aan verbruikers.

Loop het huis door. Zie je ergens een CV ketel? Da's een groot wit apparaat dat ergens aan een muur hangt en er gaan veel metalen buizen in aan de onderkant - en aan de bovenkant een dikke pijp (10-20cm doorsnede) die door het dak gaat.

Zo ja, dan heb je zeker gasverwarming.

Verder eens kijken wat voor electrische apparaten je hebt.

Grootverbruikers zijn oven, wasmachine, vaatwasser, wasdroger, een electrische boiler in de keuken (kijk in het keukenkastje) en electrische vloerverwarming (in de douche), en mogelijk de whirlpool.

Dit zijn vermogens van 1500-2200 Watt.

Als je twijfelt bedenk dan dat alles dat electrisch iets warm maakt (water, lucht, eten, vloeren) duur is. De magnetron is een uitzondering omdat hij zo kort aan staat.

Bepaal wat je hebt, hoe vaak je ze gebruikt, en hoe je ze gebruikt. Was je bv op hoge temperatuur of laag? Staat de electrische boiler hoog of laag?

Niet zulke grote verbruikers zijn koelkasten, computers, moderne TVs, telefoonladers, internetmodems, lampen.

Verbruik ligt hier in de regel rond de 50-100 Watt.

Wel kun je hier soms meer aan kwijt zijn dan je verwacht, vooral als iets 's nachts aanblijft of als je het verkeerd gebruikt (vriezer op een kier laten staan).

Nog eentje: Plasma-TV is plat maar gebruikt véél meer dan een LED-tv. Spelcomputer gebruikt wel stroom - gaat-ie echt uit als je hem niet gebruikt? Of blijft hij warm?

Halogeenlampen, van die plafondstralers. Heel gezellig. Kosten veel stroom. Heb je zoiets? Als buitenlamp misschien?

We hebben inderdaad gasverwarming.

Verder hebben we een oven, wasmachine, vaatwasser, elektrische boiler in de keuken en ook elektrische vloerverwarming, maar deze zit alleen in de keuken. Het enige wat we dagelijks gebruiken is de vaatwasser, oven iets van 2 a 3 keer per week. Ik was voornamelijk op lage temperatuur. We hebben een plasma-tv die wel bijna de hele dag aan staat. Spelcomputer hebben we niet, halogeenlampen wel. Die dus snel vervangen!

Oef, wat veel om bij stil te staan eigenlijk..
quote:Whomi schreef op 27 februari 2017 @ 19:07:

Maar waarom staat die vloerverwarming nou uit?Omdat ik heb gehoord dat een vloerverwarming vreselijk veel verbruikt en het zit alleen in de keuken, dus ik heb er sowieso al vrij weinig aan. Ik hoopte dat dit een besparing op zou leveren.
4000 m3 gas in iets meer dan een jaar tijd. Wat erg. Dit ligt echt aan je eigen verbruik.
quote:srs schreef op 27 februari 2017 @ 19:14:

[...]

We hebben inderdaad gasverwarming.

Verder hebben we een oven, wasmachine, vaatwasser, elektrische boiler in de keuken en ook elektrische vloerverwarming, maar deze zit alleen in de keuken. Het enige wat we dagelijks gebruiken is de vaatwasser, oven iets van 2 a 3 keer per week. Ik was voornamelijk op lage temperatuur. We hebben een plasma-tv die wel bijna de hele dag aan staat. Spelcomputer hebben we niet, halogeenlampen wel. Die dus snel vervangen!

Oef, wat veel om bij stil te staan eigenlijk..

Elektrische vloerverwarming kost echt bakken met geld. MAAR dat is elektrisch, en dat verklaart je gas nog niet.

Zeg TO, als je nu eens je meterstanden gaat opnemen, in bad gaat en dan weer je meterstand opneemt. Hoeveel heb je dan verbruikt?

TOT over een uurtje? :p
Ik geloof niet dat je eerst zo zuinig bent en dan na verhuizing een veel-meer-dan-normale afname hebt. Ik kan me voorstellen dat in een flatje onderling appartementen elkaar warm houden , dus de stookkosten lager zijn. Gas = duur. Electriciteit valt reuze mee.

Het kan goed zijn dat je meter dus niet klopt. Kijk eens na wat je Electric verbruikt jaarlijks, en aan gas. Dan kunnen we hier op t forum onderling t verbruik vergelijken.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Zo te lezen ga je ook flink bij betalen voor je waterverbruik.
Ik zou eerst eens focussen op het gasverbruiker (en de plasma-tv flink wat uren uit zetten). Noteer iedere week het verbruik van al je meters. Het lijkt erop dat dal/piektarief voor jullie niet zo handig is, dat je beter 1 tarief kunt nemen. Dat kun je na laten rekenen door de elektriciteitsleverancier.

Ga eens een week niet in bad, alleen douchen, en kijk of het gasverbruik dan een stuk lager ligt.

Mis je de vloerverwarming niet? Als je de stekker van de ketel eruit trekt draait de gasmeter niet meer door?
Goed. Gas stond dus ongeveer een uur geleden op 06062,236 en nu op 06063.

Gaat dit niet erg snel? Of klopt het? Alleen de verwarming verbruikt nu gas.
quote:Oddish schreef op 27 februari 2017 @ 19:20:

[...]

Elektrische vloerverwarming kost echt bakken met geld. MAAR dat is elektrisch, en dat verklaart je gas nog niet.

Zeg TO, als je nu eens je meterstanden gaat opnemen, in bad gaat en dan weer je meterstand opneemt. Hoeveel heb je dan verbruikt?

TOT over een uurtje? :p

Wilde ik inderdaad net gaan uitproberen haha.

Ga 'm eens aanzetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven