Termperatuur in onbewoond huis...?

04-01-2012 14:39 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zag een thread dat standaard temperatuur in huis b.v. snachts rond 17 graden is, omdat het vaak meer energie kost om weer op te warmen als het te laag is? Maar wat doe je als je huis te koop staat en je bent er nooit meer?

zeker in deze tijd wil je zoveel mogelijk geld besparen, maar waar ze je de temperatuur op? Ik heb nu 15 graden overdag gedaan en 12.5 graad s'nachts?

Waar doe je goed aan? En hoevaak gaat hij nu dan nog aanslaan?

Alvast bedankt voor de tips.
De instelling van 15 graden dag en nacht lijkt mij een goede temperatuur; er zal ook wel iets van warmte eens door moeten gaan om schimmels en vochtvorming tegen te gaan.

12,5 is te koud; dan slaat hij nu niet aan. En de verwarming zal ook eens zijn werk wat moeten doen en lopen; als hij stuk gaat kost het nog meer geld.
Als mensen een woning komen bezichtigen hoeft het toch niet zo warm te zijn? Wat een onzin vind ik dat. Ze gaan toch niet lekker voor een open haard zitten? Ze komen met hun winterjas en sjaal binnen lopen, kijken en gaan weer weg.

Ik denk over de temperatuur dat het er vanaf hangt hoe je woning is geisoleerd. Ik heb dag en nacht op dit moment de verwarming op 17 graden staan en hij slaat niet aan. Als ik visite krijg zet ik hem lekker warm op 21 of 22 graden. Of zoals de kerst dat ik het zelf lekker warm wilde hebben.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Niet eens met MV. Als mensen de woning komen bezichtigen moet je er voor zorgen dat het zo behaaglijk en gezellig mogelijk is, want koud is een vervelende indruk en alles speelt mee bij het bezichtigen; hoe het er ruikt, hoe het er voelt! Dus ik zou de verwarming laag draaien (15 ofzo) als er niemand is, maar voor bezichtigingen: bloemen op tafel en verwarming naar 18.
gewoon uitzetten?
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 januari 2012 @ 14:45:

Als mensen een woning komen bezichtigen hoeft het toch niet zo warm te zijn? Wat een onzin vind ik dat. Ze gaan toch niet lekker voor een open haard zitten? Ze komen met hun winterjas en sjaal binnen lopen, kijken en gaan weer weg.

Ik denk over de temperatuur dat het er vanaf hangt hoe je woning is geisoleerd. Ik heb dag en nacht op dit moment de verwarming op 17 graden staan en hij slaat niet aan. Als ik visite krijg zet ik hem lekker warm op 21 of 22 graden. Of zoals de kerst dat ik het zelf lekker warm wilde hebben.21 of 22 graden? Pfff, wat enorm warm! Verwarming staat bij mij in principe op 19 graden, en soms zet ik hem naar 20. Maar 20 vind ik al vrij snel weer te warm.
Om vochtvorming te voorkomen moet je wel boven een bepaalde temperatuur zitten, 15 graden lijkt me wel een goede. Of het dan kwaad kan dat je in de nacht nog verder afkoelt weet ik niet.

Ik weet dat bij de moeder van een ex-vriend hele winters de verwarming helemaal niet aan ging en dat je daar toch wel forse vochtproblemen en schimmelvorming van krijgt in je huis, dat wil je voorkomen.

Bij een bezichtiging moet je huis niet nat aanvoelen, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de verkoop. Je moet dus in ieder geval zorgen dat je geen langdurige vochtproblemen oploopt en dat je huis bij een bezichtiging wel aangenaam aanvoelt (en ruikt).
Lijkt me dat je inderdaad makkelijk de verwarming 's nachts lager kan instellen dan 15, als je maar in de gaten houdt dat je nergens vochtproblemen krijgt en zo af en toe het huis wel weer verwarmt.

Maar als het te koop staat neem ik aan dat je er toch regelmatig langs gaat om het netjes te houden?
Toen ik een aantal maanden mijn huis niet kon bewonen, werd door de c.v. monteur aangeraden de thermostaat op 15 graden te zetten. (zowel overdag als 's nachts)
Heb je niet een vorstvrij-stand? Dan wordt de temperatuur hoog genoeg gehouden om ervoor te zorgen dat de buizen niet bevriezen, maar houdt je ketel bijvoorbeeld geen voorraad voor warm water aan. Als ik voor een langere tijd niet thuis bent gaat bij mij de verwarming op 6 graden. Als je de verwarming aanzet voor iedere keer dat er een bezichtiging is lijkt me dat wel genoeg om vocht te voorkomen. En bij gebrek aan bezichtigingen, doe je een keer in de 6 weken de verwarming even aan, als je er even komt om schoon te maken ofzo.

Vocht schade krijg je echt niet in een paar weken hoor. En ook voor het systeem is het niet erg als de verwarming een paar weken niet gebruikt wordt; dat gebeurt in de zomer toch ook?
quote:hellonijntje schreef op 04 januari 2012 @ 14:49:

gewoon uitzetten?Zou ik in de winterperiode niet doen. Vocht ,vorst
Dank al voor de reacties, ik zal het extra in de gaten houden en dan idd overdag zeker 15 graden houden en snachts even zien. Kom er niet vaak en het is wel een huis wat niet helemaal goed geisoleerd is, dus koelt wel vaak af.

Helemaal uitzetten lijkt me ook niet echt handig.
Zorg dat de kamerdeuren openstaan , zo blijft de temperatuur overal gelijk.

Mocht het gaan vriezen zorg dan dat er regelmatig iemand de boel controleert. Bevroren radiatoren moet je niet hebben.
Zou voor de dag en nacht 15 graden aanhouden.

Neem aan dat je nog wel regelmatig in het huis komt ivm. post/ reclame, er zal nog iets aan planten staan in huis en ivm. tuinonderhoud. Als je er bent kan je hem even hoger zetten tegen vocht.

In de vriesperiode is het volgens mij verstandig, om alle radiatoren een klein stukje open te zetten.

Ik zou voor een bezichtiging toch zorgen dat de temperatuur in het huis aangenaam is. Je wil toch niet dat de mensen zich door de kou onbehaaglijk voelen. (het zijn soms de kleine dingen die het hem doen)

Voor een bezichting zou ik ook even de ramen tegen elkaar open zetten, zodat de boel even snel wat doorlucht en ivm. eventuele luchtjes.

Succes met de verkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven