Terror kat, advies gevraagd

09-12-2010 14:22 60 berichten
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een klein jaar een schat van een siamees, Loki genaamd. Het is een dominant beestje, maar 2 van de drie andere katten kunnen hem wel aan en geven hem een mep als hij te vervelend is. Alleen Balthasar, buiten ook dominant en vechtend met vreemde katten is in huis een beetje softie. En sinds hij een ongelukkig ongeluk heeft gehad, lang verhaal maar hij is een deel van zn mannelijkheid verloren door helaas onbekende oorzaak. Maar sinds hij dus 2 weken ziek is geweest, heeft Loki zn kans gegrepen en het vooral op Balthasar gemunt. Hierdoor heeft hij de laatste drie weken vooral onder bed gezeten.

Nu zijn we sinds anderhalve week verhuisd en gaat het wel een stuk beter, maar af en toe grijpt Loki zn kans nog om Balthasar onder de stoel te jagen (zn nieuwe schuilplaats). Hij komt nu wel gewoon tevoorschijn om lekker op de bank te knuffelen en voor eten laat hij zich absoluut niet wegjagen.

Maar toch blijft hij een beetje bangig voor Loki. Ik vind het erg zielig voor Balthasar en ik stuur Loki ook wel weg als hij hem weer "de blik"probeert te geven, maar het is nog niet helemaal over.

Kan het zijn dat hij midden in zijn katerpuberteit zit en dat het wel minder word, of zal dit altijd zo blijven?

Zijn er mensen hier die ook zoiets hebben meegemaakt, of tips hebben. Ik heb zelf aan Feliway spray gedacht, iemand hier ervaring mee?

In elk geval bedankt alvast
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 20:02:

Bedankt voor je advies Iris, je verwoord het erg duidelijk. Ik ga vanavond de logeerkamer in orde maken voor balthasar voor als we zijn werken en slapen. Zal hij in het begin ook niet fijn vinden maar hopelijk is dat een goed begin.morgen zal ik zylkene bestellen.

Ik kreeg ook een tip over bachbloesem?

Over het apart zetten, ik zat eraan te denken om loki juist als we weg zijn apart te zetten omdat hij aan het pesten is. Maar het is dus juist andersom. En kan balthasar geen stress krijgen omdat hij alleen op die kamer zit?

Voor Bach Bloesem is het helaas al te laat, want hij plast al en dan moet je met sterkere middelen komen.

Baltazar zal zeker stress krijgen en het willicht zelfs als een straf zien, maar hij moet echt weg uit de stress als jullie er niet zijn, dan krijgt hij rust. Later moet dit zijn vrijwillige toevluchtsoord zijn, waar hij graag is.
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 20:17:

Dat is dan misschien wel een truc die ik kan doen als ik thuis ben. Elke keer als loki naar balthasar rent, hem op de gang zetten, in de hoop dat ie er niet plast, of een kwartiertje?

Nee, niet ingrijpen, Loki is en blijft de baas. Baltazar moet zekerder worden, dus Loki straffen is zinloos.

Je hoeft namelijk geen dominantie te tonen of zelf een hierarchie te maken zoals bij honden.
Oké. Dat gevoel had ik ook wel heel de tijd. Ken je gevallen waarinndeze aanpak heeft geholpen met de rust te laten wederkeren? Of zal ik balthasar altijd alleen moeten blijven zetten bv?
Over de tweede post heen gelezen. Ik ga de kamer zo comfertabel mogelijk maken, niet een hok waarin hij gezet word, vanavond in elk geval de mandjes en morgen goed knus maken ivm de middeltjes.
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 20:55:

Oké. Dat gevoel had ik ook wel heel de tijd. Ken je gevallen waarinndeze aanpak heeft geholpen met de rust te laten wederkeren? Of zal ik balthasar altijd alleen moeten blijven zetten bv?

Met Siamezen weet je het gewoon nooit, dat zijn moeilijke groepsdieren, dus als Loki de angst van Baltazar blijft ervaren als een trigger zal Baltazar weg moeten voor zijn eigen rust.

Wat betreft het altijd wegzetten: nee als baltazar zekerder wordt stopt Loki met uitlokken en keert de rust terug, maar wellicht gaat hij wel genieten van zijn eigen plekje en doe je hem daar echt een plezier mee. Dat is allemaal afwachten.

Nu zet je alles in: Feliwaystekker (gaat mee naar de eigen kamer!), watten met natuurlijke feromonen in beide kamers leggen (dus van Loki bij Baltazar en andersom), Zylkène geven en een eigen kamer.

Als dat mislukt stap je over op Clomicalm en laat je eventueel een kattengedragstherapeute komen en als dat dan mislukt ga je aan herplaatsen denken.
Ik heb inderdaad wel door dat het echt niet zomaar over gaat omdat ze in die cirkel zitten van loki die balthasar pest, balthasar die daar bangig van word wat loki weer triggert.

Bedankt voor de adviezen, want het moet veranderen, alleen al voor balthasar zelf....
Moet ik dan niet een extra stekker voor in de woonkamer of is op een plek voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet helemaal niets van katten maar even een voor je . Ik hoop dat het goedkomt.
Dank je yellow. Ik had van jou ook geen kant en klare oplossing verwacht hoor gezien jou liefde voor katten
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 21:09:

Moet ik dan niet een extra stekker voor in de woonkamer of is op een plek voldoende?

Nee, die haal je gewoon steeds uit het stopcontact en verhuis je mee met Baltazar, naar waar hij dan is. Loki heeft hem niet nodig.

Twee mag natuurlijk ook.
Duidelijk. Ik ga nu even aan de gang met de logeerkamer en wattenschijfjes het en der neerleggen.....
Nog een vraag, als de aparte kamer balthasar z'n veilige plek moet worden waar hij naartoe kan, dan moet die deur dus open en kunnen de andere katten er ook naar toe. Later dan bedoel ik als de balthasar weer minder gestresst is...hoe gaat het dan?
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 22:07:

Nog een vraag, als de aparte kamer balthasar z'n veilige plek moet worden waar hij naartoe kan, dan moet die deur dus open en kunnen de andere katten er ook naar toe. Later dan bedoel ik als de balthasar weer minder gestresst is...hoe gaat het dan?Dat wordt of de deur open en dicht voor hem doen of bijv. een kattenluikje met chip, maar hopelijk komt het niet zo ver dat hij dit permanent nodig heeft voor zijn rust.
Ik ga nu slapen, balthasar op z'n kamer zetten, een schone (toevallig ook net nieuwe, oude was kapot) kattenbak, voer, drinken, dekens over het logeerbed, mandjes dus als hij eenmaal gewend is zal hij rustig kunnen slapen....

Ik hou je uiteraard op de hoogte, maar zal misschien nog wel wat vragen hebben als je dat niet erg vind..
Tuurlijk niet, ik doe het graag .
In verband met plasgevaar moet je de dekens van het logeerbed halen en vuilniszakken op het matras leggen.
Er ligt geen matras, we hebben er twee op ons bed waarvan we er een verslepen als we logees hebben dus als hij plast kan ik de dekens zo wassen. Ik kan wel vuilniszakken onder dekens leggen.
Ik wist ook dat je het graag deed vandaar dat ik het topic weer even omhoog haalde....

Welterusten alvast
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 22:35:

Er ligt geen matras, we hebben er twee op ons bed waarvan we er een verslepen als we logees hebben dus als hij plast kan ik de dekens zo wassen. Ik kan wel vuilniszakken onder dekens leggen.Nee geen dekens neerleggen, want plassen hoort in de bak. Dat moet hij gelijk goed leren.
quote:MissLoki schreef op 09 februari 2011 @ 22:35:

Ik wist ook dat je het graag deed vandaar dat ik het topic weer even omhoog haalde....

Welterusten alvastJa ik ga ook. Truste!
De eerste nacht ging goed. Hij heeft niet gemiauwd en netjes in de bak gepoept en geplast, kwam meteen tevoorschijn toen ik net de kamer opkwam, dus so far so good.....straks de hulpmiddelen bestellen.

Eerst naar m'n werk fietsen zo.....internetwinkelen wekrt minder op de aaipad
Dit klinkt bemoedigend, laat hem hier zeker zolang de hulpmiddelen nog niet werken, maar uiteraard mag hij bij je zijn als je gewoon thuis bent.

Grijp dan niet in als Loki iets doet, tenzij het te gortig wordt, dan kun je Baltazar beter weer wegzetten. Loki moet je zeker niet strafen, maar die kun je als je Baltazar aandacht geeft wel iets positiefs te doen geven, zoals naar buiten laten, een speeltje geven of even door de rest van het huis laten banjeren (dit is iets anders dan hem voor straf op de gang zetten zonder afleiding).
Buiten spelen kunnen ze in het nieuwe huis niet, een te drukke straat voor het huis. Binnenkort gaan we de tuin afzetten zodat ze daar wel naar buiten kunnen.

Door de rest van het huis mogen ze sowieso meestal banjeren, de trap vinden ze helemaal geweldig, daar word fanatiek over heen en weer gerend.

Ik zie het in elk geval weer wat positiever in, en hoop dat de hulpmiddelen ook snel gaan werken. Ik zag op de site van ecodor ook speciale kattenpisgeur verwijderaar, zou ik die moeten bestellen of de gewone ecodor?
Mooi dan kunnen Loki en Tijgertje over de trap rennen als dat nodig is om Baltazar rust te geven als je thuis bent. En die tuin afzetten is natuurlijk helemaal te gek!

Je moet de kattenpisgeurverwijderaar bestellen. Als de kat hierover heen plast omdat hij zijn eigen geur terug wil (want die katten heb je helaas ook ) kun je beter een sopje van groene zeep gebruiken na het schoonmaken met azijn (dat is dan neutraler voor de kat).
We hebben hier ook nog een Luna rondrennen. 4 katten dus. Een Siamees wilde ik al zo lang als ik me kan herinneren en had me er veel over in gelezen en tot balthasar z'n ongeluk kreeg ging het goed, waren ze dikke vriendjes, samen spelen, balthasar die loki waste, loki die daarvoor ook naar hem toe ging, maar sinds het ongeluk is het omgeslagen. Maar met deze tips kan ik wel iets. Het moet allemaal wat radicaler worden aangepakt......soms gaat het ook goed maar balthasar laat zich helemaal ondersneeuwen.

In het ergste geval heb ik nog een goede vriend die van katten houd, er nu geen heeft maar wel een goede optie zou zijn als balthasar in het ergste geval weg zou moeten, maar daar wil ik nog niet aan denken, dat doet pijn dus eerst alles op alles zetten met hulpmiddelen, daar heb ik wel wat geld voor over....

Nu moet ik echt gaan werken.......tot later....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven