Thermostaat/one minute lighter/plantenbak

29-05-2020 16:53 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Het lijkt mij enigszins vervuiling om meerdere topics te openen voor drie korte vragen, dus daarom gooi ik ze in één topic :)

1. Mijn thermostaat bevindt zich in de woonkamer. Op het moment dat de woonkamer (en dus de thermostaat) de ingestelde temperatuur bereikt, gaat de verwarming -logischerwijs- uit. Dit betekent echter dat alle kachels uitgaan, ook de kachels in mijn zoontje zijn slaapkamer aan de voorkant van het huis. Mijn woonkamer staat de hele dag in de zon, waardoor de temperatuur snel oploopt. Zijn slaapkamer is echter een stuk koeler, waardoor het soms nodig is daar de kachel aan te zetten, terwijl het in de woonkamer lekker warm is. Dat gaat nu niet. Herkenbaar? Tips? Veel verder dan 'de kachel hoger instellen dan de temperatuur van dat moment en de kachels in de woonkamer uitzetten, zodat zijn kachel wél aanslaan' kom ik niet, maar dat betekent dat de kachel in zijn kamer net zo lang blijft loeien totdat de ingestelde temperatuur bereikt is (wat niet gebeurt, want de temperatuur in de woonkamer loopt niet verder op).

2. Ik ben sinds kort eigenaar van een hele leuke kamado BBQ. Inmiddels al veel gelezen over het juiste vlees, het juiste houtskool, etc. Steeds kom ik het advies tegen om een elektrische aansteker te gebruiken i.p.v. aanmaakblokjes. Makkelijker, sneller, etc. Maar een goede one minute lighter kost €60, dat vind ik best aan de prijs. Wie kan beamen (of ontkrachten) dat zo'n lighter dit geld waard is? :lol:

3. Via Pinterest zag ik een drumsteltrom, omgebouwd tot plantenbak. Dat is zó leuk. Ik heb een tweedehands trom op de kop getikt. Wat is handig om te gebruiken als materiaal aan de binnenkant? Een zeil, een vuilniszak? Iets dat bestand is tegen aarde en water, dat mijn plant niet ziek maakt en dat ik gemakkelijk kan wegwerken onder de metalen rand van de trom.

Hoop dat jullie bereid zijn met mij mee te denken, alvast bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
1. slaapkamerdeur open houden.
2. geen idee
3. vijverfolie oid.
Alle reacties Link kopieren
1. Nieuwe (zuinige) thermostaat laten installeren waarbij je alle kamers individueel kunt verwarmen (niet goedkoop, wel heel veel profijt)
2. Kan ook met aanmaakblokjes. Wij gebruiken altijd een fire starter/charcoal starter, daar aanmaakblokjes in, aansteken (desnoods met beetje spiritus), op laten warmen en in de bbq. Dan is ie zo aan
3. Worteldoek? Plastic zeil?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
1. Een systeem met een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen installeren, zoals Tado. Dan kan je per kamer de temperatuur instellen.
2. Nergens voor nodig zo'n speciale lighter.
3. Ik zou worteldoek doen. Ook een paar gaatjes in je drum maken zodat overtollig water kan weglopen en je planten niet verzuipen.
Alle reacties Link kopieren
1. Mijn ouders hebben een verplaatsbare thermostaat, die leg je gewoon in de kamer waar je bent/waar het koud is/waar het wam is. Hartstikke handig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Zo’n looflighter is heel erg handig. De kooltjes branden heel snel en je gooit geen chemische blokjes bij je houtskool. Je hebt ook wel goedkopere maar ik weet niet of dat verschil maakt. Voor ons nooit meer aanmaakblokjes in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
29-05-2020 17:11

2. Kan ook met aanmaakblokjes. Wij gebruiken altijd een fire starter/charcoal starter, daar aanmaakblokjes in, aansteken (desnoods met beetje spiritus), op laten warmen en in de bbq. Dan is ie zo aan
Wij hebben een fire starter, de houtskool gaat in de fire starter, de aanmaakblokjes leg je er onder. (Dit alles naast je kamado dus, niet er in.)
Als de houtskool heet is giet je het in de kamado. De opgebrande aanmaakblokjes zitten er dan dus niet in.

Maar eh, ik heb hier zelf nooit zo over nagedacht hoor! Beïnvloedt een aanmaakblokje bij het aanmaken de smaak van je eten bij het grillen?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Probleem 1 hadden wij in ons oude huis, daar hebben we een losse elektrische radiator voor aangeschaft. Werkte prima!
Alle reacties Link kopieren
2. Ja! Het ismakkelijk, altijd in huis, rookt niet, is niet chemisch en supersnel.
Ik zag er laatst 1 voor 25 euro denk bij een bouwmarkt? Weet ik niet meer, wij hebben die van 60 maar echt ideaal!
Alle reacties Link kopieren
3. Een gewone plantenbak erin zetten? Lijkt me nogal geklier met zeil enzo.
OohBoy schreef:
29-05-2020 18:49
3. Een gewone plantenbak erin zetten? Lijkt me nogal geklier met zeil enzo.
Meest eenvoudige inderdaad.
1. Extra deken. Het is helemaal niet erg als de slaapkamers wat koeler zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
29-05-2020 16:54
1. slaapkamerdeur open houden.
2. geen idee
3. vijverfolie oid.

Op de gang is het dezelfde temperatuur als in zijn kamer. Bovendien kan de kat dan naar binnen en dat is niet de bedoeling.

sunshineandblueskies schreef:
29-05-2020 17:11
1. Nieuwe (zuinige) thermostaat laten installeren waarbij je alle kamers individueel kunt verwarmen (niet goedkoop, wel heel veel profijt)
2. Kan ook met aanmaakblokjes. Wij gebruiken altijd een fire starter/charcoal starter, daar aanmaakblokjes in, aansteken (desnoods met beetje spiritus), op laten warmen en in de bbq. Dan is ie zo aan
3. Worteldoek? Plastic zeil?

1. Deze optie ga ik eens uitzoeken. Ik heb maar twee kamers (woonkamer en zijn slaapkamer), dus weet niet of deze optie voor mij rendabel is.
2/3. Check!

masatu schreef:
29-05-2020 17:25
1. Een systeem met een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen installeren, zoals Tado. Dan kan je per kamer de temperatuur instellen.
2. Nergens voor nodig zo'n speciale lighter.
3. Ik zou worteldoek doen. Ook een paar gaatjes in je drum maken zodat overtollig water kan weglopen en je planten niet verzuipen.

3. Dan komt het water er aan de onderkant van de trom weer uit? Dat lijkt me behoorlijk onhandig, de trom staat op poten :lol:

-Bladora- schreef:
29-05-2020 17:35
1. Mijn ouders hebben een verplaatsbare thermostaat, die leg je gewoon in de kamer waar je bent/waar het koud is/waar het wam is. Hartstikke handig.

Klinkt inderdaad handig. Misschien kan mijn thermostaat ook wel van de muur af. Nooit over nagedacht. Ga ik uitzoeken, thanks!

flipje2 schreef:
29-05-2020 17:54
Wij hebben een fire starter, de houtskool gaat in de fire starter, de aanmaakblokjes leg je er onder. (Dit alles naast je kamado dus, niet er in.)
Als de houtskool heet is giet je het in de kamado. De opgebrande aanmaakblokjes zitten er dan dus niet in.

Maar eh, ik heb hier zelf nooit zo over nagedacht hoor! Beïnvloedt een aanmaakblokje bij het aanmaken de smaak van je eten bij het grillen?

Is de houtskool dan heet genoeg om direct te kunnen bbq’en?

Penelope_ schreef:
29-05-2020 18:11
Probleem 1 hadden wij in ons oude huis, daar hebben we een losse elektrische radiator voor aangeschaft. Werkte prima!

Zo heb ik het in mijn vorige huis opgelost (zelfde probleem), maar vond het lastig om met de elektrische kachel de temperatuur goed te reguleren. Wellicht had ik toen geen goede.

Elmira schreef:
29-05-2020 18:34
2. Ja! Het ismakkelijk, altijd in huis, rookt niet, is niet chemisch en supersnel.
Ik zag er laatst 1 voor 25 euro denk bij een bouwmarkt? Weet ik niet meer, wij hebben die van 60 maar echt ideaal!

Ja, het lijkt mij ook wel erg makkelijk. En ik heb een stopcontact vrijwel middenin de tuin, dus dat is ideaal. Dit is wel een betere prijs. Ook de moeite waard om nog even verder uit te zoeken dus.

OohBoy schreef:
29-05-2020 18:49
3. Een gewone plantenbak erin zetten? Lijkt me nogal geklier met zeil enzo.

Ik ben bang dat de trom dat gewicht niet kan houden. Door het zeil aan de bovenkant vast te maken komt niet al het gewicht op de onderkant te staan, zo stevig is dat niet.

Tiana_76 schreef:
30-05-2020 01:24
1. Extra deken. Het is helemaal niet erg als de slaapkamers wat koeler zijn.

Nee? Het gaat vooral om dagen dat het overdag in ieder geval relatief warm is, anders loopt de temperatuur niet zo hoog op in de woonkamer. Maar het kan zo 6 graden schelen, denk ik. 23 in de woonkamer en 17 in zijn slaapkamer. Wellicht is een thermometer in zijn kamer een goede eerste stap. Even uitzoeken wat de daadwerkelijke temperatuur daar is.

Dank voor alle reacties tot nu toe! :heart:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
17 graden is toch dikke prima voor een slaapkamer?! Ik heb het liever nog koeler.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
30-05-2020 07:58
17 graden is toch dikke prima voor een slaapkamer?! Ik heb het liever nog koeler.
Ja, als je er alleen slaapt. Om huiswerk te maken etc. lijkt het mij wat fris.

De planten trommel, wil je die binnen of buiten neerzetten? Buiten is het belangrijk dat het water weg kan, dan is worteldoek handig. Binnen niet natuurlijk, dan toch iets van zeil.
Oplader schreef:
30-05-2020 08:45
Ja, als je er alleen slaapt. Om huiswerk te maken etc. lijkt het mij wat fris.
Zijn kind is een peuter, dus dat lijkt me niet aan de orde. Bovendien zal de temperatuur overdag best nog wat stijgen richting 18/19 graden denk ik.

Slaaptemperatuur ligt tussen 16 en 18 graden, dus 17 is dikke prima. Niet gaan lopen klooien. Als je in een koele kamer ligt, slaap je vaster en rustiger.
Tiana_76 schreef:
30-05-2020 09:01
Zijn kind is een peuter, dus dat lijkt me niet aan de orde. Bovendien zal de temperatuur overdag best nog wat stijgen richting 18/19 graden denk ik.

Slaaptemperatuur ligt tussen 16 en 18 graden, dus 17 is dikke prima. Niet gaan lopen klooien. Als je in een koele kamer ligt, slaap je vaster en rustiger.
Haar kind.

Warme kamer schijnt helemaal niet zo goed te zijn als je slaapt.
Nemain• schreef:
30-05-2020 09:03
Haar kind.
Oh, echt? Oeps. Altijd gedacht dat dit om een man ging. :$
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
30-05-2020 09:01
Zijn kind is een peuter, dus dat lijkt me niet aan de orde. Bovendien zal de temperatuur overdag best nog wat stijgen richting 18/19 graden denk ik.

Slaaptemperatuur ligt tussen 16 en 18 graden, dus 17 is dikke prima. Niet gaan lopen klooien. Als je in een koele kamer ligt, slaap je vaster en rustiger.

Kan wel zijn, maar niet iedereen vindt dat prettig.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven