Tikkende verwarmingsbuizen
zondag 30 november 2014 om 09:19
Wij wonen al jaren in ons huis, maar sinds een aantal weken hebben we enorme last van tikkende verwarmingsbuizen in de woonkamer.
Ik word er zowat gek van. Vroeger tikten ze wel eens een keertje als we de verarming ineens van 17 graden heel hoog aanzetten, maar nu... De hele dag door.
Heeft iemand een grootmoederstip? Ontluchten hebben we al gedaan, maar ga ik vanmiddag toch nog een keer proberen.
Ik word er zowat gek van. Vroeger tikten ze wel eens een keertje als we de verarming ineens van 17 graden heel hoog aanzetten, maar nu... De hele dag door.
Heeft iemand een grootmoederstip? Ontluchten hebben we al gedaan, maar ga ik vanmiddag toch nog een keer proberen.
zondag 30 november 2014 om 09:44
Of als ze te goed vast zitten bijvoorbeeld geklemd tussen vloerdelen of overgangen van verdiepingen. Wij hebben het ook en laatst aan de cv monteur gevraagd en die gaf aan dat het bij ons door de overgang van verdieping komt. Koude buizen hebben genoeg ruinte maar warme buizen zetten uit een gaan tikken.
zondag 30 november 2014 om 09:58
zondag 30 november 2014 om 10:54
zondag 30 november 2014 om 11:23
zondag 30 november 2014 om 11:49
zondag 30 november 2014 om 13:05
quote:troelalaaaatje schreef op 30 november 2014 @ 12:59:
Sorry voor het " misbruik" van jouw topic!
Ik heb hetzelfde en vraag me eerlijk gezegd met een rood hoofd af: hoe vul ik water bij in verwarming? En hoe maak ik beugels losser of vaster?
Je sluit de vulslang aan op de vulkraan en zo vul je bij tot 2 bar.
Beugels losser of vaster doe je met een schroevendraaier of moersleutel.
Sorry voor het " misbruik" van jouw topic!
Ik heb hetzelfde en vraag me eerlijk gezegd met een rood hoofd af: hoe vul ik water bij in verwarming? En hoe maak ik beugels losser of vaster?
Je sluit de vulslang aan op de vulkraan en zo vul je bij tot 2 bar.
Beugels losser of vaster doe je met een schroevendraaier of moersleutel.
zondag 30 november 2014 om 13:17
quote:troelalaaaatje schreef op 30 november 2014 @ 13:09:
Vulkraan? Vulslang?
Ik heb echt geen idee wat dat is. Zou ook niet weten of wij dit hebben. Partner is ook niet thuis in dat soort zaken. En waar dat dan op of in of aan moet?
Dat met de schroevendraaier of moersleutel is mij wel duidelijk. Dank.
Laten jullie je ketel wel onderhouden door een bedrijf? (En als je dat niet doet, ga dat dan regelen, want geen onderhoud is levensgevaarlijk!)
Vraag dan tijdens het onderhoud of die mensen het willen uit leggen.
Vulkraan? Vulslang?
Ik heb echt geen idee wat dat is. Zou ook niet weten of wij dit hebben. Partner is ook niet thuis in dat soort zaken. En waar dat dan op of in of aan moet?
Dat met de schroevendraaier of moersleutel is mij wel duidelijk. Dank.
Laten jullie je ketel wel onderhouden door een bedrijf? (En als je dat niet doet, ga dat dan regelen, want geen onderhoud is levensgevaarlijk!)
Vraag dan tijdens het onderhoud of die mensen het willen uit leggen.
zondag 30 november 2014 om 13:23
Bij de cv-ketel Troelala. Als het goed is hangt daar ook een kraan. Daar sluit je de vulslang op aan. Ook moet er een afsluitkraan zijn, die ziet er zo uit:
De rode hendel staat nu dwars op de richting van de buis. Als je de hendel een kwartslag draait zodat hij evenwijdig loopt met de buis, dan staat hij open. Die kraan moet je dus ook open zetten.
Op de ketel zit een wijzerplaatje dat de druk aangeeft. Als de druk tussen de 1 en 2 staat, dan is het goed. Meestal zal hij op 1,5 staan. Laat de wijzer nooit hoger komen dan 2! Als de druk goed is, dan sluit je de kraan EN de afsluitkraan. Na het ontluchten kan de druk iets teruggelopen zijn en moet je hem misschien weer een beetje bijvullen.
edit: Op het plaatje staat de kraan open
De rode hendel staat nu dwars op de richting van de buis. Als je de hendel een kwartslag draait zodat hij evenwijdig loopt met de buis, dan staat hij open. Die kraan moet je dus ook open zetten.
Op de ketel zit een wijzerplaatje dat de druk aangeeft. Als de druk tussen de 1 en 2 staat, dan is het goed. Meestal zal hij op 1,5 staan. Laat de wijzer nooit hoger komen dan 2! Als de druk goed is, dan sluit je de kraan EN de afsluitkraan. Na het ontluchten kan de druk iets teruggelopen zijn en moet je hem misschien weer een beetje bijvullen.
edit: Op het plaatje staat de kraan open
Ik vind hier dingen van.