Tips gezocht: bodembedekker haag

29-03-2020 19:54 28 berichten
Hoi forummers!

Met het terugzetten van mijn beukenhaag is een lange strook van zo’n 30cm breedte ‘vrijgekomen’. Het is niet de bedoeling dat de haag ooit weer zo breed wordt, dus nu ben ik op zoek naar een bodembedekker voor die strook. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, dus misschien heeft hier iemand met groenere vingers dan ik tips! :daisy:

Details:
- Zure zandgrond
- Halfschaduw
- Grond kan vrij droog zijn (volgens mij slurpt de haag veel water)
- Liefst meerjarig (groenblijvend niet noodzakelijk)
- Liefst een bloeier
Alle reacties Link kopieren
Maagdenpalm? Loopt wel flink uit, maar ik ben er fan van.
Alle reacties Link kopieren
Ooievaarsbek misschien? Zijn er in heel veel kleuren en hoogtes, ook zijn er soorten die echt maandenlang bloeien (vanaf het voorjaar tot september). Hebben wel wat water nodig in droge warme zomers.
...
zou er wel om denken, dat het niet een is, die helemaal in je haag gaat zitten, dan heb je daar enorm veel werk van
Alle reacties Link kopieren
Iets van sedum of heide?

Hoe hoog mag het worden?
nursy schreef:
29-03-2020 20:02
Maagdenpalm? Loopt wel flink uit, maar ik ben er fan van.
Maagdenpalm is een mooie, inderdaad. Levert volgens mij ook snel een mooie dichtheid op! Maar ik lees dat hij wel water nodig heeft, en ik vrees dat de planten bij mij wel tegen (korte) periodes van droogte moet kunnen, zeker als de haag veel vocht wegzuigt ;-D
Calamitycat schreef:
29-03-2020 20:03
Ooievaarsbek misschien? Zijn er in heel veel kleuren en hoogtes, ook zijn er soorten die echt maandenlang bloeien (vanaf het voorjaar tot september). Hebben wel wat water nodig in droge warme zomers.
Oh ja, dat is ook een leuke, met al die kleurtjes. Snel rondje Google levert op dat er ook soorten zijn die droogte redelijk verdragen, dus die gaat op het lijstje!
friezinnetje2014 schreef:
29-03-2020 20:04
zou er wel om denken, dat het niet een is, die helemaal in je haag gaat zitten, dan heb je daar enorm veel werk van
Bedankt voor de tip! Uitkijken voor al te agressieve woekeraars dus
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
29-03-2020 20:20
Maagdenpalm is een mooie, inderdaad. Levert volgens mij ook snel een mooie dichtheid op! Maar ik lees dat hij wel water nodig heeft, en ik vrees dat de planten bij mij wel tegen (korte) periodes van droogte moet kunnen, zeker als de haag veel vocht wegzuigt ;-D
Mijn persoonlijke ervaring is dat het erg mee valt. Ik heb ze als boomspiegel in de schaduw, zandgrond, en zolang je de grond van bladafval etc voorziet gaat het echt heel goed.
badmuts111 schreef:
29-03-2020 20:19
Iets van sedum of heide?

Hoe hoog mag het worden?
Heide is inderdaad ook een idee! :lightbulb: Vlakbij staan hortensia’s en die doen het uitstekend, dus dan zou heide het ook moeten kunnen overleven.

Qua hoogte liefst een vrij lage plant.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkruid, bijvoorbeeld de 'Junior Walker' is ook erg leuk. Na de bloei terugknippen zorgt voor een tweede bloei. En is ook een plant waarmee je de bijen en hommels een groot plezier doet (katten ook trouwens ;-D ).
...
Alle reacties Link kopieren
Of deze, ook zo leuk en een lange bloeier (geen woekeraar)
Afbeelding
Persicaria affinis 'Darjeeling Red' - Duizendknoop
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
29-03-2020 20:38
Of deze, ook zo leuk en een lange bloeier (geen woekeraar)
Afbeelding
Persicaria affinis 'Darjeeling Red' - Duizendknoop
Geen woekeraar, maar kan wel enorm uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
29-03-2020 20:41
Geen woekeraar, maar kan wel enorm uitbreiden.
Ja dat wel, maar dat vind ik persoonlijk geen straf bij dit leuke plantje :)
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
29-03-2020 20:44
Ja dat wel, maar dat vind ik persoonlijk geen straf bij dit leuke plantje :)
Haha wacht maar, bij mij is ie massive ;) hij is ook grover geworden.
Alle reacties Link kopieren
Leliegras (liriope muscari) zou ook kunnen, want het voldoet aan de eisen op je lijstje. Persoonlijk vind ik het een leuke bloei hebben: ziet er een beetje uit als blauwe druifjes. Hier hebben ze van augustus tot februari gebloeid maar ik gok dat dat een uitzondering was.
incubus2016 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 12:31
4.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:D Dan heeft 'ie het erg naar zijn zin bij je, Mevrouw.
...
Calamitycat schreef:
29-03-2020 20:32
Kattenkruid, bijvoorbeeld de 'Junior Walker' is ook erg leuk. Na de bloei terugknippen zorgt voor een tweede bloei. En is ook een plant waarmee je de bijen en hommels een groot plezier doet (katten ook trouwens ;-D ).
Katten heb ik al een beetje te veel in de tuin, moet ze af regelmatig bij mijn voederhuisje wegjagen. :'(

Die Duizendknoop is inderdaad mooi, maar het wildgroei-aspect houdt me een beetje tegen...
Heeft er iemand ervaring met kruiptijm? Is dat een beetje winterhard? Kruiptijm lijkt ook een goede kandidaat, maar mijn gewone tijm moet 's winters echt naar binnen anders vriest 'ie dood...
Alle reacties Link kopieren
Onder mijn beukenhaag groeien in de zon: geranium macrorrhizum en campanula portenschlagiana (die laatste ‘klimt’ een beetje onderin).

In de schaduw groeien eronder: zevenblad (niet mijn keuze maar wel die van de plant), arum italicum (rode besjes), lelie van dalen (gedraagt zich net als zevenblad als onuitroeibaar onkruid) en clematis hagley hybrid (ijzersterk ding). Hij groeit een beetje met zijn hoofd de zon in, die clematis. Overheerst de haag niet -dan piept er hier en daar een roze bloemetje uit de haag :heart: .
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
30-03-2020 15:42
Heeft er iemand ervaring met kruiptijm? Is dat een beetje winterhard? Kruiptijm lijkt ook een goede kandidaat, maar mijn gewone tijm moet 's winters echt naar binnen anders vriest 'ie dood...
Kruiptijm is prachtig en winterhard tot -25, blijft in de winter ook groen dus dat is een groot voordeel.
Maar zal het niet heel goed doen onder heesters en bomen, heeft eigenlijk wel de hele dag zon nodig.
...
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
30-03-2020 07:08
Katten heb ik al een beetje te veel in de tuin, moet ze af regelmatig bij mijn voederhuisje wegjagen. :'(

Die Duizendknoop is inderdaad mooi, maar het wildgroei-aspect houdt me een beetje tegen...
Maar aan het wildgroei-aspect ontkom je denk ik niet. Je zoekt een plant die in vrij barre omstandigheden (schaduw, droog, voedselarm) moet kunnen floreren. Dat is dan dus per definitie een plant die graag wil groeien en uitbreiden, andere planten redden het niet. Ik ben ook een droge schaduwborder (naast de laurierkershaag) aan het aanplanten en ga denkelijk voor een combi van elfenbloem, campanula, varens, ooievaarsbek en longkruid.
Alle reacties Link kopieren
Oja elfenbloem! Dat is toch zo’n oersterk plantje dat er heel teer uitziet. Alleen de naam al, die is treffend.
Nou, ik heb vanochtend bij de kweker een paar kleine potjes met verschillende soorten ooievaarsbek en een paar kleine potjes met verschillende soorten kruiptijm gekocht.

Nu wordt het een survival of the fittest: wat er het beste overleeft, mag blijven. :D

Bedankt voor de tips, iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Kruiptijm heeft echt volle zon nodig, als je die in de schaduw gaat zetten had je net zo goed je centen direct in de plomp kunnen gooien.. ik zou m ergens anders neerzetten als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven