Tips gezocht: Goed dekbed
donderdag 22 januari 2026 om 10:27
Ha allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuw dekbed voor mezelf en de keuze online is eindeloos.
Ik vind dat veel van de dekbedden er online erg dun uit zien, ik hou wel van een dik dekbed. Misschien een met zomer en winter deken die aan elkaar gemaakt kunnen worden.
Iemand die toevallig zeer tevreden is over zijn dekbed en een tip kan geven?
Ik ben op zoek naar een nieuw dekbed voor mezelf en de keuze online is eindeloos.
Ik vind dat veel van de dekbedden er online erg dun uit zien, ik hou wel van een dik dekbed. Misschien een met zomer en winter deken die aan elkaar gemaakt kunnen worden.
Iemand die toevallig zeer tevreden is over zijn dekbed en een tip kan geven?
donderdag 22 januari 2026 om 10:42
donderdag 22 januari 2026 om 11:23
Goede vragen
- 140x200
- tot 80 euro (als dat realistisch is, ik zie zulke dure online...)
- Geen voorkeur voor materiaal
- Ik heb het snel koud
- Niet echt ervaring, nu heb ik eigenlijk nog steeds het dekbed uit mijn jeugd en een nieuwe is echt nodig.
donderdag 22 januari 2026 om 11:29
Wij hebben deze en zijn erg tevreden.
Voldoet volgens mij aan al jouw eisen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/timzo-dekbe ... androidapp
Voldoet volgens mij aan al jouw eisen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/timzo-dekbe ... androidapp
donderdag 22 januari 2026 om 11:37
donderdag 22 januari 2026 om 11:45
Ik moet zeggen dat het dekbed uit mijn jeugd nog altijd de fijnste is qua warmte. Ik slaap daar nog onder als ik bij mijn moeder ben namelijk.
Ik heb zelf de RÅDHUSVIN van de IKEA. https://www.ikea.com/nl/nl/p/radhusvin ... -30557455/
Deze is van wol. Ik had hiervoor een synthetische van de... Lidl of zo. Die was wel oké qua warmte, maar niet zwaar genoeg om echt lekker te slapen.
Mijn grootste issue is dat ik het in de afgelopen 10 jaar 's nachts steeds sneller koud heb gekregen. Dus tegenwoordig slaap ik bijna het hele jaar onder een fleecedeken, dekbed en laken (+ warme pyjama). Maar dat was ook bij mijn vorige dekbed en tegenwoordig ook als ik bij mijn moeder slaap.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 22 januari 2026 om 11:59
Ik zou de vier seizoenen wollen dekbedden van Lidl of Aldi willen aanraden maar die zijn 140x220. Zelf vind ik die extra lengte wel fijn maar snap dat je niet allemaal nieuwe dekbedovertrekken wilt kopen.
https://www.lidl.nl/p/txl-comfort-texel ... NwQAvD_BwE
donderdag 22 januari 2026 om 12:10
140 x 200 is een eenpersoons. Daar is veel keuze in. Als je langer dan +/- 1,85 m bent kan 220 fijn zijn.
€80 is een prima budget, maar dan heb je óf synthetisch (zweet snel), óf wol (vrij zwaar), óf meer veren dan dons (harder).
Bij dons geldt hoe hoger de verhouding dons vs veren, hoe zachter en duurder. Ik heb zelf liefst een hoog percentage (gerecycled) dons maar dat wordt krap met jouw budget.
€80 is een prima budget, maar dan heb je óf synthetisch (zweet snel), óf wol (vrij zwaar), óf meer veren dan dons (harder).
Bij dons geldt hoe hoger de verhouding dons vs veren, hoe zachter en duurder. Ik heb zelf liefst een hoog percentage (gerecycled) dons maar dat wordt krap met jouw budget.
donderdag 22 januari 2026 om 12:35
Weet je zeker dat het materiaal je niet uitmaakt? Heb je bijvoorbeeld wel eens onder een synthetisch dekbed geslapen? Ik zweet dan als een malle.
Ik heb sindskort een wollen dekbed van Texelse wol. Wel drie keer zo duur als jouw budget maar mén wat lig ik lekker warm onder dat ding. Weet nog niet hoe het in de zomer is. Maar ik heb mijn oude donzen nog niet weggedaan, want die ligt in de zomer ook zo lekker.
Ik heb sindskort een wollen dekbed van Texelse wol. Wel drie keer zo duur als jouw budget maar mén wat lig ik lekker warm onder dat ding. Weet nog niet hoe het in de zomer is. Maar ik heb mijn oude donzen nog niet weggedaan, want die ligt in de zomer ook zo lekker.
donderdag 22 januari 2026 om 12:49
Deze hebben wij ook sinds kort. Snel warm dat is fijn maar ik vind het wel een beetje stugGraze schreef: ↑22-01-2026 11:59Ik zou de vier seizoenen wollen dekbedden van Lidl of Aldi willen aanraden maar die zijn 140x220. Zelf vind ik die extra lengte wel fijn maar snap dat je niet allemaal nieuwe dekbedovertrekken wilt kopen.
Alles gaat voorbij
donderdag 22 januari 2026 om 12:58
Ik heb al jaren deze van IKEA : https://www.ikea.com/nl/nl/p/fjallbrack ... -30470301/
Die is alleen net iets duurder zie ik. Wel een hele fijne zachte, vormt goed om je lijf. Hij heeft 60% dons en 40% veren, allemaal gerecycled. Met beide delen is hij vrij zwaar vind ik.
Die is alleen net iets duurder zie ik. Wel een hele fijne zachte, vormt goed om je lijf. Hij heeft 60% dons en 40% veren, allemaal gerecycled. Met beide delen is hij vrij zwaar vind ik.
donderdag 22 januari 2026 om 13:36
donderdag 22 januari 2026 om 14:25
Ik vind wol heerlijk, maar heb katoen.
Ik wil het dekbed geregeld in de wasmachine kunnen gooien en dat gaat niet met wol. En dan gaat iedereen roepen dat wol zelfreinigend is, maar ik geloof nooit dat dat fris blijft. Katoen dus, wat mij betreft. Zeker niets synthetisch, ik zweet dan direct het bed uit.
Ik wil het dekbed geregeld in de wasmachine kunnen gooien en dat gaat niet met wol. En dan gaat iedereen roepen dat wol zelfreinigend is, maar ik geloof nooit dat dat fris blijft. Katoen dus, wat mij betreft. Zeker niets synthetisch, ik zweet dan direct het bed uit.
donderdag 22 januari 2026 om 14:53
Wat fijn al deze reacties! Leuk om te lezen dat er toch zo veel verschillende meningen zijn. Ook de vraag van Taskmaster of het me echt niet uit maakt. Eerlijk gezegd weet ik dat gewoon niet zo goed.
Ik denk dat ik eerst maar eens naar de IKEA ga om daar wat dingen uit te proberen. Als niets daar goed voelt ga ik eens naar de Lidl om daar te kijken, of ergens een wollen uitproberen. Als dat echt zo veel beter ligt, dan is dat het voor de lange termijn misschien wel waard.
Dank allemaal!
Ik denk dat ik eerst maar eens naar de IKEA ga om daar wat dingen uit te proberen. Als niets daar goed voelt ga ik eens naar de Lidl om daar te kijken, of ergens een wollen uitproberen. Als dat echt zo veel beter ligt, dan is dat het voor de lange termijn misschien wel waard.
Dank allemaal!
donderdag 22 januari 2026 om 15:45
donderdag 22 januari 2026 om 16:58
Ik ook, ik heb donzen dekbedden van Ikea (gemaakt van gerecycled dons).
Lekker warm en fluffy en niet te zwaar, voor de zomer heb ik de dunne variant.
donderdag 22 januari 2026 om 17:22
Grootste deel van het jaar lig ik onder dons, in zomer vaak onder dekbed van bamboe, omdat het snel opwarmt boven en....ik in de overgang zit.
Weet niet of ik snel voor nieuw donsen dekbed zou gaan ivm dierenleed, maar synthetisch gaat het sowieso niet worden. Lijkt soms fijn tót je er een tijdje onder ligt.
Weet niet of ik snel voor nieuw donsen dekbed zou gaan ivm dierenleed, maar synthetisch gaat het sowieso niet worden. Lijkt soms fijn tót je er een tijdje onder ligt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in