Tips inrichting gezocht

13-01-2020 11:47 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

We gaan verderop in 2020 verhuizen en ik ben alvast bezig met het bedenken hoe onze inrichting moet worden. Nu een vrij kleine woning, dus niet zoveel meubels. We gaan wat groter wonen dus ik kan wat aanvullen :-).

Ik zou graag een wat grotere zithoek willen (meer zitplek). Momenteel hebben we een 3,5 zits bank met een verlengd stuk (voor je benen) eraan). Op zich is deze nog mooi, dus we houden de bank. Echter vind ik deze qua kleur lastig te combineren met andere meubels.
Het liefst zou ik de bank vervangen, maar dat is zonde. Dus ik ben op zoek naar tips hoe ik deze kleur bank kan combineren met een tweede bankstel. Op termijn willen we 'm wel vervangen, daar probeer ik nu wel rekening mee te houden.

Ik kan geen plaatjes plakken. Hieronder een linkje van een bank met dezelfde kleur. De stijl van de bank is vergelijkbaar met wat wij nu hebben, alleen hebben we een andere opstelling.
https://wooon-leiderdorp.nl/assortiment ... aison.html

Verder komt in de woonkamer onze huidige eikenhoutentafel en een grijze (vrij grote) buffetkast. Stoelen zijn antraciet. Muren worden 9010, gordijnen ook wit, in een erker vermoedelijk lichtgrijze vouwgordijnen.

Wat zijn jullie tips voor de kleuren die ik het beste kan toepassen in een nieuwe bank en accessoires / vloerkleed etc.
Ik kom er zelf niet echt uit.

Mijn stijl is een beetje een mix van modern met retro en 'gezellig / warm'. Ik houd niet van complete meubelsets. Het moet uiteraard wel bij elkaar passen, maar geen salontafel/eettafel/dressoir/bijzettafel - set.
Dat stof is gewoon nog in de collectie en de basis is weliswaar lichtgroen, maar er zit ook blauw in. In de blauwe versie komt dat lichtgroen weer terug. Dus je zou gewoon voor een bank kunnen gaan in dezelfde stof, maar dan in een andere kleur. Of in een vergelijkbare tint leer. Daar wordt het wel wat duurder van. Met het oog op de toekomst (dan heb je steeds één bank die vervangen moet worden) zou ik dat niet doen, tenzij geld niet zoveel uitmaakt. Als ik me goed herinner zit die kleur groen trouwens ook in de mosterdgele versie en ook in de donkergroene.

En dan zou je qua vloerkleed kunnen kiezen voor een wat hoogpoliger tapijt waar heel veel kleuren gemixt zijn. Heb je daarna alle vrijheid.

Voordeel van blauw: je kunt het met bijna álles combineren. Voordeel van geel: het is lekker zonnig in huis.

Verder niet teveel aanschaffen. Liever niet gericht op zoek maar de winkels afstruinen totdat je ergens tegenaanloopt waarvan je zegt: DAT wil ik hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Een paar losse stoelen erbij?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ceylon schreef:
13-01-2020 11:56
Dat stof is gewoon nog in de collectie en de basis is weliswaar lichtgroen, maar er zit ook blauw in. In de blauwe versie komt dat lichtgroen weer terug. Dus je zou gewoon voor een bank kunnen gaan in dezelfde stof, maar dan in een andere kleur. Of in een vergelijkbare tint leer. Daar wordt het wel wat duurder van. Met het oog op de toekomst (dan heb je steeds één bank die vervangen moet worden) zou ik dat niet doen, tenzij geld niet zoveel uitmaakt. Als ik me goed herinner zit die kleur groen trouwens ook in de mosterdgele versie en ook in de donkergroene.

En dan zou je qua vloerkleed kunnen kiezen voor een wat hoogpoliger tapijt waar heel veel kleuren gemixt zijn. Heb je daarna alle vrijheid.

Voordeel van blauw: je kunt het met bijna álles combineren. Voordeel van geel: het is lekker zonnig in huis.

Verder niet teveel aanschaffen. Liever niet gericht op zoek maar de winkels afstruinen totdat je ergens tegenaanloopt waarvan je zegt: DAT wil ik hebben.
Vooral dat laatste. Toen wij 12 jaar geleden groter zijn gaan wonen hebben we ook eerst de oude meubels meegenomen. Pas later hebben we meubels vervangen en bijgekocht. Pas als het er staat weet je echt goed wat past en mooi is. Zelf zou ik bij zo'n bank als jij plaatst (hebben wij zelf ook) kiezen voor een paar losse stoelen die goed zitten. Misschien leer in een cognackleur. Maar zoals gezegd, daar zou ik echt mee wachten tot je er al woont.
Gezellig/warm en dan antraciet stoelen, een grijze buffetkast, lichtgrijze vouwgordijnen en een koele kleur bank?

Ik zou die bank een andere kleur laten geven, cognac wellicht:

Afbeelding
Ik heb ook een bank in die kleur! Gecombineerd met veel licht hout en natuurlijke materialen en planten, en nog een oudroze bankje. Muren zijn warm wit en zachtgeel, rest van de meubels ook tweedehands en veelal van hout. Ik vind het een prettige, rustige, lichte en natuurlijk sfeer geven, al jaren heel blij mee.
Wij zijn vorig jaar verhuisd en de tip die ik je graag wil meegeven is om toch eerst de oude meubels neer te zetten en zo te spelen met een indeling. Op papier wisten wij het namelijk helemaal, maar toen we het neergezet hadden paste het gewoon niet bij het huis en hebben we een soort hoekbank neergezet met de oude meubels en uiteindelijk deze gekocht toen we er al een paar maanden woonden. Zo blij dat we niet van te voren zijn gaan winkelen. Dan hadden we echt het verkeerde gekocht.
Kleuren die hier goed bij kunnen matchen zijn blauw, zwart (delen, dus bijvoorbeeld een lamp met zwart en koperkleur), donker/dieproze en warme natuurlijke tinten en materialen. Ik zou ook niet alles vooraf nieuw kopen, maar de bank neerzetten en als je het gevoel hebt dat hij op de goede plek staat gaan kijken wat erbij zou passen. Je zou eventueel kunnen beginnen met kleine kussentjes in verschillende kleuren. Ik heb dingen als kleed, tafeltjes, stoelen enzo ook pas na minimaal een paar maanden wonen aangeschaft, en ik kwam het bij vrijwel alles 'per ongeluk' tegen. Het zal vast niet voor iedereen gelden, maar als ik gericht ga zoeken kan ik niks vinden en dan moet ik uitkijken dat ik geen dingen ga kopen omdat ik per se iets wil hebben.

Succes!
Ik zou een fauteuil kopen in grijs, antraciet, geel of een compleet andere kleur groen (ton-sur-ton).
Thanks voor jullie tips! Er zitten echt een paar hele goede suggesties bij waar ik wat mee kan!

Inderdaad verstandig om eerst te gaan wonen en dan pas bij te kopen :-). Dus die gaan we ook maar toepassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven