tips om een kat te verzorgen.

13-12-2019 20:53 25 berichten
Hallo, ik heb wat vragen aan kattenliefhebbers/ verzorgers.
Ik ga waarschijnlijk binnenkort voor een oudere kat zorgen,
De gene waar hij nu is, kan niet meer voor hem zorgen wegens omstandigheden, en ik heb aangeboden dat hij dan bij mij mag wonen.
Ik vind het echt een lieverd.

De kat en ik kennen elkaar al jaren, en het klikt goed, hij komt altijd meteen bij me zitten, is ontspannen, als ik op visite ben, en hij is ontzettend lief, hij begroet me ook altijd, en lijkt blij me te zien.

M'n partner haalt me daar vaak op, maar dan rent hij meteen weg, zodra hij hem ziet.
De kat heeft nog nooit enige interactie gehad met m'n partner, want hij loopt meteen weg.
Ik snap er niks van, want man is heel rustig en meestal trekken dieren meer naar hem toe.
Alleen de kat rent meteen weg, zodra hij het huis binnenkomt.
Ik weet niet of het onwennigheid is, en of dat goedkomt.
Maar is het dan nog wel een goed idee om de kat in huis te nemen?
Ik wil de kat graag een fijn thuis geven, maar het is niet de bedoeling dat hij straks in de stress zit natuurlijk.
Hij is er nog niet, en wij hebben nog nooit voor een kat gezord,

Ben al veel aan het zoeken en inlezen, voor een goede verzorging, en heb het meeste wel op een rijtje.
maar ik weet niet zo goed wat nou wijs is in dit geval.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand tips?
Kan dit goed gaan?
Alle reacties Link kopieren
Laat je partner en de kat een middagje voetballen of basketballen, dat zal de band versterken.
Damned if I don’t
Zet een doos in elke kamer.

En mijn man en ik hebben elk onze kat. Dat is niet zo gekozen maar wel zo gegroeid. Mijn kater kroelt, snuffelt en kruipt in mij. Mijn man mag ie niet. Zijn poes kijkt mij altijd simpel aan als ik haar een aai geef en bij mijn man zit ze dan al in zijn baard :cat:
Als hier bezoek binnen komt dan rent mijn kat ook altijd zo snel mogelijk weg. Na een tijdje komt ze meestal wel tevoorschijn om de boel te verkennen. Ik zou me er niet zo druk om maken. Grote kans dat het nog wel komt. Lief dat ie bij jou mag komen wonen!
Lady_Day schreef:
13-12-2019 21:05
Als hier bezoek binnen komt dan rent mijn kat ook altijd zo snel mogelijk weg. Na een tijdje komt ze meestal wel tevoorschijn om de boel te verkennen. Ik zou me er niet zo druk om maken. Grote kans dat het nog wel komt. Lief dat ie bij jou mag komen wonen!
Dat denk ik ook hoor. Zo te lezen kent deze kat jouw partner gewoon nog niet zo goed. Geef het gewoon even tijd!
Nothing happens for a reason
Oja, en inderdaad superlief dat de kat bij jullie een plekje krijgt!
Nothing happens for a reason
Onze kater moest in het begin ook niets van man weten. Hij heeft man zeker twee weken vuil zitten aankijken vanaf de kast. Inmiddels is man de aangewezen persoon om bij op schoot te liggen. Hond is de Siamese tweeling van zoon. Ik ben duidelijk bij beide dieren tweede keus :). Ook al is hond enthousiast als ik thuiskom en ligt de kater ook wel eens bij mij op schoot te snoezen. Zodra zoon thuis is ben ik hondloos en als man thuiskomt is de kat ook nergens meer te bekennen.

De kat van mijn zus blaast al tien jaar naar zwager terwijl hij het dier nooit iets heeft misdaan. Die kat knort fijn bij zus of nichtje op schoot en negeert zwager volkomen. Ik heb niet het idee dat die kat aan ernstige stress onderhevig is door de aanwezigheid van zwager.
Geef de kat voldoende tijd om te wennen.
Laat je vriend zich niet opdringen. Misschien kan je vriend hem wel zijn eten geven of af en toe een kattensnoepje?

Komt echt wel goed!
Misschien worden het geen dikke maatjes, en misschien ben jij over een maand wel jaloers dat de kat meer naar je vriend trekt dan naar jou. ;-) Het blijven katten....
niet abnormaal hoor dat een kat een persoon niet mag, bij ons ook vroeger hadden we een kat en daar mocht alleen ons moeder aankomen.
lemoos2 schreef:
13-12-2019 21:12
Onze kater moest in het begin ook niets van man weten. Hij heeft man zeker twee weken vuil zitten aankijken vanaf de kast. Inmiddels is man de aangewezen persoon om bij op schoot te liggen. Hond is de Siamese tweeling van zoon. Ik ben duidelijk bij beide dieren tweede keus :). Ook al is hond enthousiast als ik thuiskom en ligt de kater ook wel eens bij mij op schoot te snoezen. Zodra zoon thuis is ben ik hondloos en als man thuiskomt is de kat ook nergens meer te bekennen.

De kat van mijn zus blaast al tien jaar naar zwager terwijl hij het dier nooit iets heeft misdaan. Die kat knort fijn bij zus of nichtje op schoot en negeert zwager volkomen. Ik heb niet het idee dat die kat aan ernstige stress onderhevig is door de aanwezigheid van zwager.
:rofl:

mijn kat heeft geen voorkeur, al trekt hij met sommige dingen wel meer naar mij toe : als ik naar de wc ga, wilt hij altijd mee, als ik verdrietig ben of ziek ligt hij altijd naast me nachts ook.

vriend is alleen goed genoeg als stoel, of als hij aandacht wilt.

vriendin van mij heeft paar katten waarvan de jongste absoluut niks van mannen moet hebben,vrouwen prima maar zodra een man te dichtbij komt schiet ze weg.

ik zou het ook lekker laten misschien over een tijdje zijn ze beste vrienden :cat:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Oke, jullie verhalen geven wel hoop, dat t meevalt.

Dan gaan we het gewoon doen,
man denkt ook wel dat het goedkomt, en is er heel relaxed over.
Het is ook echt een hele lieve kat, en hij is van harte welkom.

Ik was gewoon bang dat de kat misschien gestressed wordt door dit alles.
De verhuizing zal wel wat stress geven. Verder denk ik ook wel dat het goed komt. Toen ik mijn oudje uit het asiel ophaalde, klom hij na 20 min op schoot.
Neem zoveel mogelijk kattenspullen mee uit de oude woonplek. Zoals de kattenbak, speelgoed, mandjes/kleedjes. Dit ivm de vertrouwde geurtjes die je meeneemt.

Ik zou, zolang het kan, een aparte hoek of ruimte creëren waar de kat in het begin naar toe kan voor de behoefte en zich terug te trekken.
Verder; geef het tijd. Nieuwe luchtjes en geurtjes en omgeving zijn een grote gewenning. De 1 is met 2 minuten al tevreden, de ander doet er een aantal weken over.

Als ik mijn kat uit logeren breng gaat ze altijd eerst het hele huis door en snuffelt in elk hoekje. Soms wel 2 of 3 keer. Als ze klaar is gaat ze erbij liggen en is alles prima.
De oppas zelf herkent ze ook meteen die groet ze gelijk.

Of ze je vriend leuk gaat vinden, tja.... wie weet word dat zijn diva en ga jij de negeer hoek in. Je weet het niet.

Veel plezier
Ga ervan uit dat het beestje in begin 3 dagen onder de sofa kampeert.
En dat hij tijd zal nodig hebben voor je man.

Maar vroeg of laat komt het goed :-).

Neem dus inderdaad zoveel mogelijk spullen over en laat het beestje ook hetzelfde eten als ie nu gewend is.

En laat hem de eerste tijd vooral niet buiten.

Good luck!
Toen ik mij kat ophaalde was ze net 1 jaar met een auto ritje van een uur (lees krijsende kat).
Eenmaal binnen bracht ik haar naar haar “kamertje” met kattenbak en eten enzo. Hier spendeerden we een aantal uur. Met snuffelen en aaien. Toen de deur naar de woonkamer open ging verbleef ze een aantal uur onder de bank. Maar diezelfde avond zat ze nog tevreden bij me op de bank. Wel was haar eigen ruimte erg belangrijk op dat moment.

Ik kon helaas geen spullen meenemen van de vorige eigenaar voor de luchtjes..

Mijn kat is mijn aller beste mattie, altijd bij me, achtervolgt me, slaapt bij me.. Tot er visiete is, dan weet ze niet hoe snel ze de aandacht moet krijgen van die andere persoon en dan ben ik niks meer waard.
Iedereen bedankt voor de tips ;-)
Ik voel me al stukken geruster.

Spullen krijg ik allemaal mee, daar zit de geur nog aan,

en ik geef m 2
"prive" kamers, eentje voor de kattenbak, en eten en drinken, zoals hij dat thuis ook heeft, en de andere om te slapen, en terug te trekken.
Voor de rest is het een groot huis,
En kan hij gewoon bij ons zitten als hij dat wil, of de rest van de toko claimen
Verder een :-D
tuin van 50 meter lang met bos en weiland erachter, platte land hier.

Alleen ik weet nog niet goed wanneer ik hem naar buiten kan laten.
Ik hou hem in het begin sowieso een aantal weken binnen en dan ga ik samen met hem naar buiten.
Hij is echt gewend aan buiten nu, dus ik hoop dat hij binnen voorlopig happy is.
Maar hoe mooi en ruimtelijk het hier ook is, ik zit aan een drukke weg, dus ik durf hem niet zonder begeleiding naar buiten te laten gaan.
Hij loopt wel mee, als hij buiten is, dus dat wordt dan samen wandelen denk ik, en dan weer naar binnen.
En de tuin in als ik erbij ben.
Ik heb een GPS bandje voor mijn kat. Dat stelt mij enorm gerust. Nu het koud en nat is wil ze niet meer naar buiten (het is ook al een oudje) maar in de zomer mag ze graag even door de velden struinen. 's Avonds wil ik haar binnen vanwege de vossen etc. en dan haal ik haar op.
Zo'n bandje lijkt mij ook wel wat.
Thx!
Hier 1 keer een vlooienbandje geprobeerd ... nooit meer.
Het is behoorlijk gevaarlijk met bomen en takken in de buurt.

En 1 van onze katten had het bijna niet meer kunnen na-vertellen terwijl ie het ding exact de volle 3 uur heeft aangehad.
Toen is ie ergens blijven haken, heeft het ding in zijn mond gekregen en lag heel zijn bek open.
(Gelukkig zagen we bloeddruppels en zijn we gaan zoeken, maar voor 't zelfde geld zat ie 5 huizen of wat verder en hadden we niks gezien.)

Ik zou de tuin / een stuk tuin proberen af te zetten of een ren maken.

Af en toe zou ik overigens ook wel een ingebouwde GPS willen voor onze bengels :-D. Want ze hebben mij al véél grijze haren bezorgd.
Het GPS-bandje dat ik voor mijn cat heb heeft zo'n safety ding. Als ze blijft haken dan schiet ie los. Het is er eentje van Tractive.
Geef de kat tijd om te wennen.
Wij hebben onze katten nu bijna 4 jaar.
De ene kat is altijd wat schrikkerig geweest en kwam nooit op schoot liggen.
En vorige week kwam hij opeens op schoot liggen en op dit moment ligt hij ook helemaal ontspannen op schoot te slapen.
Ik vind katten wat dat betreft onvoorspelbaar, maar ook erg leuk.

Bij ons komen ze buiten aan een tuigje zolang de tuin niet katproof is afgezet. Wij wonen ook aan een drukke weg en de spoorlijn is ook dichtbij.

Voor ons ook geen vlooienbandjes, de katten hingen zichzelf er bijna aan op. We gebruiken Stronghold tegen de vlooien en de wormen.
Zit dus ook aan een tuigje te denken, vooral in het begin, als we de tuin ingaan.
Nu is het wel een rustige kat die graag meeloopt normaal gesproken,
Maar ik weet niet hoe hij gaat reageren op z'n nieuwe omgeving.
Of op een tuigje, maargoed, daar kom ik dan snel genoeg achter,
En anders toch een extra stuk tuin met katproof schutting, dan kan hij toch nog lekker buitenzitten, en hebben de buren geen last van hem.
Stronghold had ik inderdaad ook op m'n lijstje staan, en sowieso een check-up bij de dierenarts.
*ik* schreef:
16-12-2019 19:01
Zit dus ook aan een tuigje te denken, vooral in het begin, als we de tuin ingaan.
Wij hebben de katten wel heel rustig laten wennen aan een tuigje. Eerst binnen een paar minuten, ze vonden het maar niets.
Paar keer geoefend tot ze het prima vonden. Toen met tuigje en een lijn naar buiten.
Ze genieten er van en blijven nu ook stil staan als ik het tuigje aan doe.
Blijkbaar is de link tuigje = buiten nu helemaal duidelijk voor ze.

Maar ons schrikkerige katje vliegt ook heel snel weer naar binnen. Een brommer door de straat en hij staat weer binnen en wil dan op dat moment ook echt niet meer naar buiten. Ik doe het nu vooral aan het begin van de avond als het buiten rustiger is.
Een tuigje is altijd handig om te proberen. Hier ben ik ook mee aan de slag gegaan. Al snel kwam ik erachter dat ik de hele dag bezig was haar overal los te maken omdat ze overal tussendoor loopt. Ik heb de tuin toen afgezet en sindsdien loopt ze in en uit wanneer ze zin heeft. (Wanneer ik thuis ben)
Wanneer ze uit logeren is gaat het tuigje mee om op het balkon te kunnen, wel met toezicht.

Om in de wijk te oefenen en de wijk te leren kennen kan je het zeker proberen.
Het is natuurlijk wel een vrije kat dus het zal erg wennen zijn.

Wanneer komt de kat in huis?
De kat komt waarschijnlijk in januari of februari,
Wanneer precies, hangt van de huidige verzorger af, en hoe de situatie ervoor staat, maar dat zit wel snor.
Ben al bezig met voorbereiding om het huis kat-vriendelijk te maken, en veel aan het rondneuzen kwa voeding,, verzorging en vermaak voor onze toekomstige huisgenoot.
Als hij gewend is aan het huis, rustig oefenen met een tuigje, eerst in huis, en als hij gewend is kan hij de tuin in.
Ik hoop dat hij het tuigje accepteert ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven