Tips voor mijn tuin

25-03-2019 21:53 38 berichten
Er is in mijn tuin een grote hoek leeg gekomen omdat er een boom is verwijderd. En die wil ik vullen. Vraag is: waarmee? Ik heb al wel wat websites afgezocht, maar ik vind het ook heel leuk te horen wat jullie zouden doen.

De hoek is ongeveer 2,5 bij 2,5 meter, achter een schutting maar wel op het zuiden. Als de zon wat hoger staat in de zomer staat ie er dus op, sowieso van 12 tot 16 ongeveer.

Ik wil graag iets dat groen blijft of vroeg in het jaar groen wordt, met bloemen of veel kleur, dat wat groter is en lekker vult maar geen boom wordt (max 2,5 meter). Beetje snoeiwerk vind ik niet erg maar niet zoals een vlinderstruik elk jaar helemaal eraf. Alles dat ik snoei moet namelijk door mijn huis worden afgevoerd en in vuilniszakken gepropt.

Wie heeft leuke ideeën, liefst met plaatjes? :-)
Oh ja ik dacht zelf aan forsytsia, magnolia, iets kersenbloems-achtigs, rhododendron of zoiets. Maar ben heel benieuwd wat jullie zouden doen. Het mag ook tegen de schutting klimmen!
thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... #p29733796

Anders hier de vraag even stellen, genoeg dames die ideeën hebben
Een bamboe en 'n rhododendron blijven ook winters groen. Een kamperfoelie doet het goed op slechte grond, klimt en geeft geurige bloemen in de zomer.
kleine fruitboom, halfstammetje. bloesem in voorjaar en vruchten in de zomer
Iets kersenbloem-achtigs blijft niet groen ;), maar als dat niet erg is dan kun je beter een perzik nemen. Echt heel leuk en mooi en snelle groeier dus snel een mooie volle boom en veel vruchten en bloeit ook erg mooi roze.
Oh kamperfoelie is leuk ja! Ik herinner me dat mijn ouders daar altijd wel veel luizen in hadden en altijd moesten spuiten. Maakt het wat dat betreft nog uit waar ie staat?

En Friezinnetje: ik ken dat topic, maar vond mijn vraag zo specifiek dat ik er een apart topic over opende. Maar zeker leuk om daar te lezen ook!
Someonenew schreef:
25-03-2019 21:58
Iets kersenbloem-achtigs blijft niet groen ;), maar als dat niet erg is dan kun je beter een perzik nemen. Echt heel leuk en mooi en snelle groeier dus snel een mooie volle boom en veel vruchten en bloeit ook erg mooi roze.
Nee maar die bloeit wel redelijk vroeg toch? Ik ga perzik opzoeken, thanks!
streepjesdekbed schreef:
Ja bloeit nu :) is echt heel leuk. En mooi blad ook, Vind ik persoonlijk mooier dan van appel, pruim, of peer..
streepjesdekbed schreef:
Oh kamperfoelie is leuk ja! Ik herinner me dat mijn ouders daar altijd wel veel luizen in hadden en altijd moesten spuiten. Maakt het wat dat betreft nog uit waar ie staat?
Geen flauw idee, ik heb 'n aanwaai kamperfoelie ;-D
dubbel
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 25-03-2019 22:04
96.28% gewijzigd
Mijn forsycia (geel) bloeit sinds vorige week vol, de kersenbloesem ook.
Someonenew schreef:
25-03-2019 22:01
Ja bloeit nu :) is echt heel leuk. En mooi blad ook, Vind ik persoonlijk mooier dan van appel, pruim, of peer..
Zeker mooi, mooi kleurtje bloemen ook!

Ik kijk vanuit mijn werkkamer uit op de tuin en vooral op deze hoek dus ik ben op zoek naar veel energie en vrolijkheid. :cheer2:
redbulletje schreef:
25-03-2019 22:03
Mijn forsycia (geel) bloeit sinds vorige week vol, de kersenbloesem ook.
Moet je daar (veel) aan snoeien en hoe is die als de gele bloemetjes verdwenen zijn?
streepjesdekbed schreef:
neem dan eentje die eetbaar is.
appel of peer is ook echt prachtig, mooie grillige stammen als ze ouder zijn
streepjesdekbed schreef:
25-03-2019 22:04
Zeker mooi, mooi kleurtje bloemen ook!

Ik kijk vanuit mijn werkkamer uit op de tuin en vooral op deze hoek dus ik ben op zoek naar veel energie en vrolijkheid. :cheer2:
Eerst mooie bloemen en dan mooie vruchten, want die zie je ook goed hangen echt heel leuk.. een tip donderdag zijn ze in de aanbieding bij de Aldi 3,80 een boompje, ik heb hem daar ook vandaan :idee:
S-Meds schreef:
neem dan eentje die eetbaar is.
appel of peer is ook echt prachtig, mooie grillige stammen als ze ouder zijn
De perzikboom die ik heb geeft lekkerdere en grotere vruchten dan uit de winkel ;)
streepjesdekbed schreef:
Moet je daar (veel) aan snoeien en hoe is die als de gele bloemetjes verdwenen zijn?
Als de bloemen uitgebloeid zijn komt er blad aan. Je kunt hem heel simpel in een gewenste vorm snoeien na de bloei.
Klinkt goed en leuk allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Een sambucus nigra black lace gecombineerd met hakonechloa? Dat steekt mooi af bij elkaar en de sambucus (vlier) bloeit heel mooi in het voorjaar.
Of een choisya ternata, mooie witte bloemen en blijft wat kleiner, met evt clematis erachter voor de voorjaarsbloei.
forsythia en bloesembomen zijn maar heel even mooi, ik zou dan gaan voor iets wat langer in bloei staat.
Oh die hakonechloa is ook leuk zeg!
De fluweelboom!!! Ook 'n zelfredzame boomsoort. Met mooie rood fluwelen bloemen in de zomer en prachtig fel gekleurd herfstblad.
Friezinnetje, ja dat is ook waar. Op zich is er wel wat ruimte omheen ook, dus ik zou een van die echt wat meer in de hoek kunnen zetten en wat andere dingen die lager blijven en langer bloeien ervoor.

Leuk om te puzzelen!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Een azalea.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven