Tips voor overzicht in kledingkast

27-08-2013 15:15 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw ultieme tip om kleding overzichtelijk op te bergen en vooral om het zo te houden ?

Op een of andere manier wordt het bij mij toch steeds opnieuw een zootje.

Ik ben bang dat ik de hele zooi eruit moet halen, de kleding één voor één moet beoordelen op "houden of wegdoen" en dan de boel op kleur gesorteerd terughangen of zo. Ik heb al wat extra planken gekocht, zodat de stapeltjes niet omkiepen als ik het onderste shirtje wil pakken.

Wat werkt voor jullie om het overzichtelijk te houden?
Ik doe het zelf niet maar volgens mij is 'alles op een kapstok' nog altijd het beste.
Ophangen.

En voor als je wat minder ruimte hebt, sorteren op type. Dus een stapel hemdjes, stapel t-shirts, stapel lange-mouwen shirts, stapel leggings, stapel broeken, etc.

Bij werkt sorteren op kleur enorm averechts. Want als ik dan 1 shirtje van een bepaalde kleur aan heb gehad, die dan natuurlijk ergens middenin lag. Moet ik, nadat het gewassen is, alles aan de kant halen om hem weer op dezelfde plek te krijgen. En dan wordt het weer een rommel.
Alles aan hangers. Ideaal. En alles wat gewoon mag kreuken, gooi ik per soort in een la (ondergoed, sokken, topjes, leggings)
@ Nephthys, Bedoel je op een hanger? Dan moet ik echt weg gaan gooien, er past niks meer bij. Ik heb ook de afspraak met mezelf dat er het komende half jaar niks gekocht wordt.

Ik heb ook nog echt kleding van 10 of 15 jaar geleden. Jurkjes die ik op een bruiloft aan had bijvoorbeeld. Vind ik dan weer zonde om weg te doen, ook al draag ik ze zelden of nooit meer.
Ik heb aan de roede links alle kortemouw (zomerspul)hangen en rechts alle lange mouw (herfstspul) hangen! Vesten apart!

Eronder broeken netjes gevouwen, op de planet hangt een mandje met mn ondergoed,

Dan heb ik 2 lades, bovenste lade mandjes, mandje bh's, mandje maillots/panty's. Ernaast een keurig gevouwen stapeltje met hemdjes.

Onderste la een niet zo netjes lade haha met allemaal dingen die ik soms gebruik, zoals bikini, dikke pyama, sportbroek, zondagbamkhang broek dat soort spul!
Kan je van sommige leggers geen hangplaats maken?

Broeken dubbel en shirts nemen niet zoveel plaats in om te hangen.
Mijn kast is als volgt gesorteerd:

bovenste plank de mouwloze shirtjes. Linker kant licht, rechterkant donker.

daaronder de tshirts. weer links licht, rechts donker.

vervolgens de 3kwarts mouw. links licht rechts donker......

daaronder weer de truien en vesten..... links licht rechts donker.

onderste plank heb ik joggingbroeken, 'huistruien', dat soort grut.

dan de kast ernaast de broeken, daaronder pyjama's, en verder mandjes met ondergoed, bikini's, stapeltjes met hemdjes etc.

jurken en rokken hang ik op, net als héle dikke/grote vesten etc.
En begin met alllles eruit, en maak 3 stapels, wegdoen/houden/twijfel....stapeltje twijfel bekijk je na een maan dof wat nog een x...en kijken of je t echt gemist hebt!

Regel bij mij nu is iets nieuws erin, iets ouds eruit. Heb pas een hele stapel nieuwe hemdjes gekocht en alle oude weggegooid!

Dus niet erbij proppen maar gelijk sorteren, echt t werkt!
Ja lulu, herkenbaar, heb veel zwarte shirts, maar die kan ik niet van elkaar onderscheiden op een stapel, dus die moeten hangen.

De la heb ik idd ook voor de sokken en ondergoed. Is dan alsnog een zootje, maar goed, ik grijp nooit mis.
en kijk voor tips ook eens bij Ikea en hun PAX kasten:

http://onlinecatalogue.ik ... /Range_Brochure_Wardrobe/
Ik vind hangen juist niet fijn, behalve voor jurkjes en nette broeken.

Heb 3 stapels naast elkaar: nette shirts, vrije tijd-shirts en hemdjes.

Die plank zit ongeveer in het midden.

Daaronder 2 stapels met jeans-broeken. De nette broeken heb ik wel aan hangers.

Op een hogere plank heb ik 3 stapels naast elkaar met lange mouwen. Basic shirts onder en nettere polo's en dergelijke bovenop.

Pyjama's en nachtkledij helemaal bovenin.

Ik heb 2 ladekasten, een voor sokken en een voor ondergoed.

Op zolder ligt de wintercollectie kleding. Die haal ik over een maandje maar 's naar de slaapkamerkast, en dan gaat de zomercollectie naar de zolderkast.
Mandjes, dat is een goede.

En ik heb een PAX waar ik van het lig-gedeelte een hang-gedeelte kan maken voor korter spul.

En weggooien, moet gewoon!
Bij IKEA heb je ook het systeem om je kleerhangers in de andere richting te hangen (dus niet naast mekaar maar op mekaar in de diepte). Niet zo overzichtelijk maar wel plaatsbesparend.
Ik zie het niet helemaal voor me nephthys, maar ik ga eens verder kijken naar jouw link van IKEA.

Edit; ik zie wat je bedoelt.
Alles wat je met elkaar draagt samen op één hangertje, broeken/rokken rechts in de kast, tops en 'bovenkantjes' vestjes etc links, na de was alles in het midden terug hangen en aan de buitenkant hangt na een tijdje dat wat je niet meer draagt, en kan dus weg.

's Zomers wintergoed op vouwen en wegleggen, 's winters vice versa.

Ondergoed, sokken, nachtkleding etc in laden. Soort bij soort.

Zelden echt opruimen of uitzoeken hier.
Bedankt, veel goede tips! Ik ga opruimen en weggooien, twee roedes erbij kopen. Even uitvogelen wat handig is met mandjes e.d.

En een vaste indeling kiezen.

Ik denk dat mijn grootste issue het niet kunnen weggooien is.
Als je ze hangt doe ze dan op kleur , werkt heel goed hier
quote:fairy1 schreef op 27 augustus 2013 @ 15:50:

Ik denk dat mijn grootste issue het niet kunnen weggooien is.Beloof jezelf, dat je voor elke tien kledingstukken 1x iets nieuws kopen mag
Probeer te verkopen ipv weg te gooien, dat maakt het misschien wat draaglijker.
Die kleding-met-herinnering, die kun je ook in zo'n zak stoppen waar je de stofzuiger op kunt zetten. Vervolgens in een doos of plastic krat doen en opbergen naast je kerstboom (aangezien je ze ongeveer net zo vaak nodig zult hebben ).

IKEA heeft ook ladeverdelers, super vind ik die. Ondergoed en sokken gaan dan ook daarin.
quote:Lulu62 schreef op 27 augustus 2013 @ 15:27:

En voor als je wat minder ruimte hebt, sorteren op type. Dus een stapel hemdjes, stapel t-shirts, stapel lange-mouwen shirts, stapel leggings, stapel broeken, etc.Ik heb weinig ruimte en ik doe het inderdaad zo. Jasjes, bloezen en formele jurken hangen, verder ligt alles. Ondergoed en sokken liggen in mandjes die hangen aan een plank van de legkast. Weinig kastruimte hebben voor kleding betekent (voor mij) weinig kopen en goed kunnen weggooien. Ik vind het prima zo, had alleen wel graag meer ruimte voor schoenen willen hebben...
Op soort werkt voor mij handig, maar misschien hangt dit ook af van je kledingstijl. Ik combineer vaak een korte mouw met een basic/lange mouw eronder. Dus ik heb lange mouwen op stapel 1 en korte op stapel 2. Maakt het voor mij ook makkelijk om op het weer te kleden: juist een beetje warmer, of juist wat koeler.

Ik combineer ook heel veel (ontdek vaak nieuwe combi's en dan werkt hangen/liggen op soort ook goed).

Rokken, blouses, broeken allemaal hangen, maar dan ook op soort. Dus rechts rokken, links ervan broeken, midden blazers/gilet, helemaal links jurk/tuniekjes. Spijkerbroeken op stapel.

Setjes bij elkaar zou bij mij helemaal niet werken omdat ik geen vaste setjes heb.

Oja, ik moet er voor mijn werk netjes uit zien, dus mijn 'casual' kleding ligt in een apart deel.

Nu ik erover nadenk: ik heb mijn kast eigenlijk zo ingedeeld dat ik 's ochtends zonder al teveel tijd kwijt te zijn, een mooie, nette combinatie uit mijn kast kan samenstellen.

Misschien inspireert jou dit ook weer? Hoe kies je eigenlijk je kleding als je voor je kast staat en hoe kan je je kast zó indelen dat je hierbij wordt geholpen?
Ja, hier ook de Pax
Lilalinda; ik koop voorlopig niks, wel een goede, eerst wat eruit, dan pas weer wat erin.

Nephthys, verkopen gaat 'm niet worden denk ik, ik heb veel zup van de H&M e.d. , of verkoopt dat nog?

.Marty. Hoe ik mijn kleren kies? Ehm, ik ga voor safe. Ik werk in de softe sector waar ik niet in pak hoef. Een jeans met bloesje of shirtje is prima. En vaak kom ik dan uit op het ene model jeans dat me flatteert, met een t-shirt zónder gaatjes ter hoogte van de knoopsluiting van mn broek .

Het komt er op neer dat ik pak wat voorhanden ligt, draag vaak hetzelfde. Ik denk dat met meer orde in mijn kast ik me ook wat gevarieerder kan kleden. Hoe die orde eruit ziet is een tweede, eerst maar eens overzicht zien te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven