Tuinplantenvraag

16-05-2012 14:11 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een hangplant bij de voordeur, omdat ik dat zo gezellig vind staan. Nu kan het aan de voorzijde van het huis best heet worden doordat de zon er de hele middag op staat. Welke hangplant zou sterk genoeg zijn voor zo'n hete plek?

Verder heb ik een druif in de achtertuin die nog steeds helemaal dor en bruin is (vorig jaar geplant). Zou die dood zijn of is er nog een kansje dat hij gewoon langzaam op gang moet komen?
Geraniuns doen het prima in de zon, Ook kan je denken aan Lobelia, Petunia, etc etc maar denk ernaan deze vaak water te geven.

Bij de druif kan je makkelijk controleren of er nog leven in zit, krab met je nagel een stukje barst weg, is het groen daaronder dat leeft de druif nog, is deze bruin dan is dit stuk dood, controleer dan verder.
Ik heb ook een vraag mag dat??

door de vorst zijn er in mijn voortuin 3 buxussen zeg maar helemaal verschrompled en hebben bruin blad [met hier en daar een klein beetje groen ] zijn ze nu echt dood?? of moet ik ze gewoon laten staan en hopen dat het goed komt??
Staat de zon er 's ochtends ook op?

Als je genoeg water geeft doen de meeste het daar wel denk ik. Petunia's (surfinia's), geraniums, (spaanse) margrieten en hangverbena's kunnen goed tegen de zon. Je hebt nu geloof ik ook van die hangbakken met water reservoir, ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd.

Sja, en wat je druif betreft: het is niet echt een boom die goed bestand is tegen de hollandse winter à -20 graden :P
Geraniums zijn vrij hittebestendig en makkelijk te verzorgen. Als je dat te burgerlijk vindt, misschien andere planten die oorspronkelijk uit warme landen komen? Ik heb al verschillende geprobeerd, maar hou het bij de geraniums...
@rainbow: er zijn nu veel buxussen dood. Je kunt een takje afknippen: is de binnenkant groen? Dan komt ie wel weer op. Bruin? Levenloos...

Succes!
Dank je Potsiedikkie! Ben bang dat het gedaan is met die druif dan...
Surfinias gaan inderdaad ook goed, maar andere soorten petunias vind ik lastig - hebben itt tot geraniums veel water/verzorging nodig. Op hete dagen kun je blijven gieten....
Oh nog meer reacties, dank jullie wel. Geraniums vind ik wel hip juist. Staat wel vrolijk die felle kleuren.

Helemaal zin om naar het tuincentrum te gaan.
Net gedaan een stukje van de buxus afgeknipt de eene tak is dood en de andere nog groen maar 80 procent heeft bruin blad

snoeien?? en hopen dat ie t weer doet?
Leuk TO, ik ben ook dol op geraniums. Een mooie rode hanggeranium bij de voordeur. Superleuk en werkt ook nog eens tegen de boze geesten. Haha
evt zou je de grond rond de hangplant kunnen bedekken met cacaodoppen om uitdrogen van de grond tegen te gaan.
Ik heb de boerenrode geraniums ook weer gehaald hoor :-D

@rainbow: ik zou de boel snoeien en duimen dat ie het weer gaat doen. Niet snoeien bij felle zon, dan kunnen ze weer direct verbranden.
Fucksia s vind ik ook heel leuk staan. Van die grote prachtige roze bellen,en dan knalrode geraniums erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven