Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 458 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Even een paar plaatjes van mijn tuin op deze mooie zonnige maandag. Kan ik ondertussen uitpuffen, het is al flink warm!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Prachtig TG :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Hier een clematis vol in bloei :daisy:

Afbeelding

Afbeelding

De kersenboom hebben we ingepakt met klamboe.
Schitterend :heart: !
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Aan jouw clematis kan die van mij niet tippen, GT! Staat ook teveel in de zon. Doet t al jaren hetzelfde, groeit niet echt door. Die van jou is echt prachtig! Kannie wachten op foto’s van jouw klimroos.
Mooi ! Mijn appleblossem is na de regenbui nu echt alle blaadjes kwijt.
Heeft iemand ervaring met 2 clematissen combineren? De appleblossem bloeit namelijk vroeg en maar kort. ( wel groenblijvend en dat is fijn) maar zit er dus aan te denken om er een bij te zetten die later bloeit.
Weet alleen niet of een van de twee dan niet overwoekerd word door de andere? Heb er nog een staan die op verkeerde plaats staat en niet goed groeit dus dacht misschien is dit de oplossing

Voor nu lekker aan het genieten van de tulpen

Afbeelding

Amazing parot tulpen

Afbeelding

En een pastelmix
Dank je wel voor het welkom heten Tuingravin :) Prachtige foto's!!
Jouw sering staat al in bloei, die van mij is nog maar net begonnen aan z'n knoppen.

Love2dance, mijn apple blossom is helaas ook al uitgebloeid.

Ik heb wel ervaring met 2 clematissen combineren namelijk de
clematis multi blue (bloeit 2x per jaar) en clematis hagley hybrid,
maar niet samen met de apple blossem.
Ik vind de apple blossom een wat 'robuuste' clematis terwijl de overige soorten juist wat fragiel zijn. Dat was voor mij de reden om ze niet samen te planten.

Misschien vind je de site ClematisOnline handig om ideeën op te doen.

Prachtige tulpen, die heb ik genoteerd voor volgend jaar ;-D
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid
Clematis Apple blossom moest ik even opzoeken… of niet, want nu wil ik die ook :lol:

Mooie tulpen, love2dance! Bij mij zijn de tulpen al weer uitgebloeid.
Vandaag een paar bakken vol onkruid en kweekgras uit de borders getrokken, het is een gebed zonder eind.
LaFolie schreef:
28-04-2025 11:36
Schitterend :heart: !
Dankje :heart:
Tuingravin schreef:
28-04-2025 12:53
Aan jouw clematis kan die van mij niet tippen, GT! Staat ook teveel in de zon. Doet t al jaren hetzelfde, groeit niet echt door. Die van jou is echt prachtig! Kannie wachten op foto’s van jouw klimroos.
Hij bloeit hier als een gek :-D helemaal over het dakje van de schuur :$ maar de vogeltjes zijn er ook blij mee :biggrin:
Hier druk met het pad om het huis opnieuw te bestraten. Man dus. Ik kijk toe. Alles groeit als kool. De sneeuwballen staan volop in bloei. Kastanjeboom van de buren doet het ook weer heel goed. Vorig jaar wat minder
Tuingravin schreef:
28-04-2025 21:55
Clematis Apple blossom moest ik even opzoeken… of niet, want nu wil ik die ook :lol:

Mooie tulpen, love2dance! Bij mij zijn de tulpen al weer uitgebloeid.
Vandaag een paar bakken vol onkruid en kweekgras uit de borders getrokken, het is een gebed zonder eind.
Dank je !

Dat onkruid heb ik van de week idd ook gedaan en dat kweekgras…grrrr zelfs de lavendel eruit gehaald…heel de wortels waren verweven met de wortels van het kweekgras. Dus nu allemaal nieuwe plantjes gezet daar.
En apple blossom is erg mooi idd. Hij staat naast onze voordeur word er altijd vrolijk van.

@merel 27. Dat was mijn twijfel dus ook. Maar ik ga eens even op die site kijken die je schreef.
Mijn tulpen ( en dahlia’s en net bestelde gladiolen :proud: ) komen van famflowerfarm in lisse. Mocht je ze ergens anders niet vinden.
Ah top, dank je wel love2dance. Ik heb het genoteerd. :biggrin:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid
Het groen spul maakt een groeispurt.

Tor nu toe heeft de lupine het nog overleefd maar de slakken nemen er wel hapjes uit.

Hier komt ineens overal wilde akelei op en die vind ik erg mooi maar moet je die heel erg begrenzen?
zonnigweertje schreef:
29-04-2025 21:10
Hier druk met het pad om het huis opnieuw te bestraten. Man dus. Ik kijk toe. Alles groeit als kool. De sneeuwballen staan volop in bloei. Kastanjeboom van de buren doet het ook weer heel goed. Vorig jaar wat minder
Gaat nu hard inderdaad.

Dit jaar is nu al beter dan vorig jaar.
Akeleien komen hier ook overal op, en ik laat ze staan want ik ben er dol op! Ooit verschillende kleuren akelei geplant, en dat gaat onderling kruisen. Dus altijd een verrassing wat het wordt.
Morgen een vrije dag en vroeg op, in de tuin aan het werk voor het te warm wordt.
Tuingravin schreef:
30-04-2025 22:24
Akeleien komen hier ook overal op, en ik laat ze staan want ik ben er dol op! Ooit verschillende kleuren akelei geplant, en dat gaat onderling kruisen. Dus altijd een verrassing wat het wordt.
Morgen een vrije dag en vroeg op, in de tuin aan het werk voor het te warm wordt.
Wat gaaf :heart: hier komen ze nog elk jaar op, dus afwachten dit jaar
Snelle zwaai, vorige week sleutel gekregen en druk aan de klus.
Binnen... Helaas...

Mooie plaatjes allemaal weer :heart:
Wou dat ik plaatjes mag plakken..
Mijn handen jeuken om de kas onder handen te nemen en mn groente daar te planten. Liefst zou ik de kas verplaatsen, maar dat doen we van het najaar.
Heb al wel al mijn eigen stekjes naar het nieuwe huis verplaatst. Je had het hoofd van man moeten zien ;-D
Hele auto vol met kratten met stekjes.
Maar ze mogen nog even wortelen in hun potten.

Nog geen tijd om ze in de tuin te zetten. Morgenavond komt er iemand voor de trap, ik heb bedongen dat ik daar bij mag zijn. En ga dus op tijd heen en blijf tot het donker wordt.
En dan ga ik niet sauzen, maar rommelen in de tuin :lol: :yes:
Ohh ik mis mijn tuintje zo als ik dit zie. Hoorde van ex dat hij de vijver gedempt heeft en een groot deel van de planten weggehaald heeft. :cry:

Ik heb nu een klein balkonnetje. Best gezellig maar kijk uit over een parkeerplaats en heb er nooit zon.. Zucht. Hopelijk over tien jaar weer huis met een tuintje. Ik geniet van al jullie foto's!
Wat een heerlijke fotos weer zeg prachtig om alles bij jullie in bloei te zien.

Guave, je hebt je prioriteiten goed op orde hahah, lekker alsnog in de tuin aan de slag.
Moet er veel gebeuren in huis?

Koettie wat jammer zeg dat je nu niet meer van je tuin kan genieten , heb je je balkon wel een beetje gezellig ingericht ?

Hier de afgelopen week op vakantie geweest, kamperen in Brabant, het was heerlijk.

De dag nadat we terug kwamen, belde de grondverzetter dat hij die middag ging beginnen, hij heeft de hele berg zang/aarde die er nog lag van vorig jaar afgevoerd, terras uitgegraven en compleet aangelegd, ik heb na 10 jaar hier wonen nu eindleijk een prachtig terras, moet nog opgelukt worden met vanalles , maar we kunnen zitten.
ook de hele oprit weer met nieuwe schelpen opgefrist.

Ik heb nieuwe planten staan stuk of 60 die ga ik van het weekend in de borders verdelen, de paden zijn bijna onkruidvrij en dan ben ik een eind op weg.
De voortuin is helaas een bende en zal voorlopig nu ik alles eruit heb gehaald een grasveld worden, ik heb geen inspriratie en puf om deze nog helemaal nieuw aan te pakken.
Hey Koettie, leuk om jou hier weer eens te zien! Kan me voorstellen dat je je tuin mist, een balkon is toch wel andere koek. Maar ik denk zo maar dat je in huis wel een gezellige jungle hebt. Vroegah, heel lang geleden moest ik het ook doen met een balkonnetje. Maar daar groeide wel van alles in potten. Kon er zelf nog net tussen zitten :) .

Ik zit hier nu aan een bakkie koffie met een bezweet knalrood hoofd. Net weer bakken vol kweekgras, mos en blad uit de tuin gehaald. Was er al vroeg bij, mijn perzikhuidje kan niet zo goed tegen de zon en ik heb het snel warm.
Even binnen uitpuffen en dan zo kijken of ik het nog een uurtje volhoud. Ik ben nu bijna de hele tuin rond geweest, moet nog een paar vierkante meter en dan kan ik het gaan bijhouden. En dat is dan ook nog tijdrovend genoeg, haha.
Catco, je krijgt dus een hoop werk. Fijn dat je een nieuw terras hebt, daar kun je straks dan van genieten!
Tuingravin schreef:
01-05-2025 09:52
Hey Koettie, leuk om jou hier weer eens te zien! Kan me voorstellen dat je je tuin mist, een balkon is toch wel andere koek. Maar ik denk zo maar dat je in huis wel een gezellige jungle hebt. Vroegah, heel lang geleden moest ik het ook doen met een balkonnetje. Maar daar groeide wel van alles in potten. Kon er zelf nog net tussen zitten :) .

Ik zit hier nu aan een bakkie koffie met een bezweet knalrood hoofd. Net weer bakken vol kweekgras, mos en blad uit de tuin gehaald. Was er al vroeg bij, mijn perzikhuidje kan niet zo goed tegen de zon en ik heb het snel warm.
Even binnen uitpuffen en dan zo kijken of ik het nog een uurtje volhoud. Ik ben nu bijna de hele tuin rond geweest, moet nog een paar vierkante meter en dan kan ik het gaan bijhouden. En dat is dan ook nog tijdrovend genoeg, haha.
Jij bent al flink aan de klus geweest TG, het warmt inderdaad snel op, wel fijn dat je straks alleen nog maar hoeft bij te houden, scheelt toch weer tijd.
Straks voetjes omhoog en genieten van je werk in de schaduw.

Ja ik heb wat werk voor d eboeg, maar ik wil het zsm vol zetten voordat het onkruid weer de kans krijgt, dan staan alle borders weer propjevol en dan kan ik ook gaan bijhouden, maar het is nog even een weg te gaan hahah.
Het terras maakt het nu helemaal af, 9X6, maar volgend jaar gaat er weer 9X 3 meter af voor de veranda , is nu iets wat uit proportie ;)
Ik heb 2 jaar terug een zakje akeleizaad laten vallen op het schelpenpad, nu al 4 planten die helemaal in bloei staan op het schelpenpad, vind ik dan weer bijzonder, de borders mulch ik en doe mijn best alles goed en gezon te houden en dan gaat mevrouw akelei op de meest voedingsloze grond groeien :facepalm:
Hahaha ja ik had al gelezen dat akelei zichzelf op de meest gekke plekken uitzaaiit dus dit verbaast me niks.

Heb je het ook al op andere plekken en met andere kleuren?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven