Uitgaven voor je interieur

30-11-2025 13:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga volgend jaar samenwonen in een nieuw huis (als het rond komt met de hypotheek) dus we zijn nu plannen aan het maken. Afspraken over het verdelen van de kosten e.d. hebben we al gemaakt, maar ineens komen er onderwerpen voorbij waar we ineens verschillend over blijken te denken. Zo moeten er wat nieuwe kasten komen. Ik heb in mijn huidige huis inbouw kledingkasten en een allegaartje aan andere kastjes. Sommige mooi, andere goedkope IKEA-modellen. Mijn vriend was al aan het rondkijken voor op maat gemaakte kasten, startend bij € 3000. Ik vind dat een beetje overdreven aangezien je spullen in een Pax-kast net zo ruim hangen. Hij wil liever kwaliteit die 50 jaar meegaat en wat hij niet zelf in elkaar hoeft te zetten.
Dat geldt in het algemeen voor inrichting en decoratie. Ik ga voor betaalbaar en functioneel (en wat ik mooi vind), hij voor kwaliteit en duur. Wat ik niet uitgeef aan spullen, besteed ik aan vakanties. Van de uitgaven voor mijn vakanties de afgelopen 10 jaar kun je een half huis kopen :)
Hoe doen jullie dat? En hoe kom je op één lijn?
Kikkertje schreef:
30-11-2025 17:31
OMG, wat niet duurzaam.
Waarom niet? Ik gooi het spul niet bij het grofvuil hoor. Ik maak er altijd wel iemand blij mee.
Ik vind Ikea heel duurzaam omdat de vervangbaarheid hoog is. Als een lade kapot is van de Pax koop ik alleen een nieuwe lade. Dus het is maar net wat je definieert als duurzaam.
Steven1980 schreef:
30-11-2025 17:57
Ik vind Ikea heel duurzaam omdat de vervangbaarheid hoog is. Als een lade kapot is van de Pax koop ik alleen een nieuwe lade. Dus het is maar net wat je definieert als duurzaam.
Ja klopt. Ik heb meubels waarvan de laden niet kapot gaan. :proud:
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 18:01
Ja klopt. Ik heb meubels waarvan de laden niet kapot gaan. :proud:
Ook niet met wat gooi- en smijtwerk? Hard schoppen?🤣
Carola_456 schreef:
30-11-2025 18:04
Ook niet met wat gooi- en smijtwerk? Hard schoppen?🤣
Ik kijk wel uit, dan breek ik m’n voet!

Misschien als ik er eentje uit haal en hem van vierhoog uit het raam smijt.
Worden de budgetten uit elkaar gehouden? Of gaat alles op één rekening komen eens jullie samenwonen?

Anders betaalt hij van zijn eigen budget maar een op maat gemaakte kast.

Ik zou elke keer heel duidelijk melden wat mijn voorkeur én mijn budget is en dat ik met liefde zelf een Ikea-kast in elkaar zet. Wil hij persé duurder en dat iemand anders alles in elkaar zet legt hij de rest maar zelf bij. En neemt hij vakantie op zijn werk als de klusjesmannen de boel komen installeren.

Wij mengen Ikea met tweedehands. En spullen moeten uit elkaar vallen voor ze weg gaan. Op maat gemaakte meubels zeggen ons beiden totaal niets. Net zoals elke 5 jaar van interieur veranderen.
In de dressing hebben we op maat gemaakte kasten, maar dat is enkel omdat die ondingen er al stonden van één van de vorige bewoners. En het scheelde kasten kopen. Als ze ooit uiteen vallen plunderen we Ikea.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Beweeg met hem mee met een paar meubels die hij echt heel belangrijk vindt. Als jij bijv. een Ikea eettafel prima vindt, gun hem dan de dure tafel die hij mooi vindt. Maar de stoelen mag jij dan weer uitzoeken.

Maak samen een lijstje en dan zaken schrappen, afvinken, laten staan. Uiteindelijk kom je dan samen tot een lijstje waar je allebei tevreden over bent.
Hoe doen jullie dat? En hoe kom je op één lijn?
Bij de meeste dingen, niet. Vind ik ook niet per se nodig, maar gescheiden financiën dus makkelijk praten.
Bij ons is het allemaal niet echt superduur. Een mix van meubels die hij nog had, wat ik had en een paar nieuwe dingen gekocht. Qua smaak en budget zitten we heel erg op 1 lijn, dat is wel fijn. Hoe denkt hij verder over financiën en zitten jullie dan wel op 1 lijn? Bijv als het gaat over uitjes, als er nieuwe apparaten moeten komen etc etc.
Een huis moet je ook in groeien, vind ik. De tijd nemen om meubels enz te vinden tot het jullie huis is.
6 maanden terug een flinke verbouwing gehad, waar al ons geld in is gaan zitten. Supermooi geworden maar geen geld voorlopig om de foeilelijke billy boekenkast te vervangen. Dus voorlopig staat hij nog maar even en sparen we door om vervolgens een mooie op maat gemaakte kast er voor in de plaats te zetten (waarvan we al wel weten hoe we die er uit willen laten zien! :-))

Zo kan het ook, doen wat het allerbelangrijkste is, wat nodig is om er te kunnen wonen. Wij hebben geinvesteerd in een mooie vloer omdat dat de basis is en je die niet gemakkelijk 1,2,3 vervangt. Die kast komt wel.....
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 17:16
Ik ook niet, als het een slecht ontwerp is. Maar een goed ontwerp van mooi materiaal verveelt niet gauw.

Man en ik zagen in onze jeugd eens een bank die we allebei prachtig vonden, maar die we niet konden betalen. 15 jaar later zagen we dezelfde bank en vonden we hem nog steeds prachtig. En toen hadden we wat meer geld, hoera!
Sommige mensen doen net alsof iets alleen ‘eigen’ of ‘langdurig mooi’ kan zijn als het van de kringloop komt of een officieel design gebeuren is. Ik heb een IKEA kastje (zo’n rode ijzeren) die ik al 20 jaar heb. Vond iedereen destijds ‘tja, wel leuk, maar wel iets waar je snel op uitgekeken bent’. Drie huizen en 20 jaar verder ben ik er nog steeds blij mee. Mijn bed is bv ook nog hetzelfde, en de stoelen in de kamer ook. Boekenkasten, bureau met alles er omheen, minimaal de helft van mijn lampen, idem. En ik heb ook nog steeds dezelfde gordijnen als 20 jaar (en dus drie huizen) geleden. Mazzel dat dat steeds bleef passen, maar ik vind ze dus ook nog steeds gewoon leuk.

Wat ik vervangen heb waren vooral dingen die niet meer pasten omdat een nieuwe huis heel anders was qua afmetingen/indeling. En ik had 20 jaar geleden nog geen kinderkamer in huis, waar ook wat dingen in moesten ;) . Maar echt heel veel heb ik al 20 jaar, zonder ook maar enige aanvechting om het te willen veranderen. Terwijl het gewoon van IKEA kwam, én ik vrijwel mijn hele inboedel in 1 keer gekocht heb (kwam direct vanuit mijn ouderlijke huis), niks geen ‘stukje bij beetje dingen uitzoeken’.

Ik heb zelf wel pax kasten, die zijn echt prima. Maar bv mijn ouders hebben een kamer met een beetje vreemde afmetingen waar die standaardmaten net niet lekker pasten. Die hebben dus wel iets op maat laten maken (en ja, dat is nog wel een flinke slag duurder dan de pax, al zijn die ook zeker niet goedkoop te noemen).
Garderobekast zou ik volgende keer voor het leven willen. Wat een klus om dat te gaan vervangen. Wij hebben Pax staan. Maar helaas nog twee kasten van een oude maat. (80cm) Eigenlijk moeten willen we alleen maar nieuwe deuren maar dat kan dus niet, en daarom stellen we het al vijftien jaar uit :'(

Verder zijn wij het altijd snel eens. Kopen duur, Ikea en Marktplaats door elkaar heen. Als we het samen maar mooi vinden en kunnen betalen.
verbena wijzigde dit bericht op 30-11-2025 22:11
0.33% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
nausicaa schreef:
30-11-2025 21:38
Sommige mensen doen net alsof iets alleen ‘eigen’ of ‘langdurig mooi’ kan zijn als het van de kringloop komt of een officieel design gebeuren is. Ik heb een IKEA kastje (zo’n rode ijzeren) die ik al 20 jaar heb. Vond iedereen destijds ‘tja, wel leuk, maar wel iets waar je snel op uitgekeken bent’. Drie huizen en 20 jaar verder ben ik er nog steeds blij mee.
Eens! Mensen lopen hun neuzen op te halen voor Ikea, maar zitten ondertussen met een 13 in dozijn peperdure woonboulevard Industriele meubelset. Nee dát is lekker smaakvol wil je zeggen. Ik vind bij elkaar gezochte goedkope meubeltjes veel leuker dan pleur even een paar duizend euro neer voor 1 en dezelfde meubelset die in 80% van de huishoudens hun huis staat.

Terugkomend op de OP, no way dat ik 3000 voor een kast ga neerleggen. Mijn Ikea PAX is ook mooi en die was 600 euro, dat is echt meer dan zat! Dus nee, als mijn vriend een kast van 3000 wil gaat ie hem zelf maar betalen. :P Andersom, als ik iets duurs zie wat ik wil maar vriend niet, zou ik dat zelf ook gewoon betalen. Maar ik heb geen dure smaak. Het duurste in huis (op mijn vloer na dan) is mijn bed, die was 1000 euro (matras, ombouw, enz). Ik wil nog wel eens een nieuwe bank. Die ik nu heb is 8 jaar oud en was 500 euro van Ikea, tegenwoordig zijn ze wel een poepie duurder geworden. Ik heb een keer een hele toffe gezien, die tikte zo wat de 3000 euro aan (geen Ikea). Maar dat had ik neergelegd als hij perfect was, en dat was ie niet want de leuningen waren te laag om tegen te leunen. Mijn eigenlijke budget voor een bank is rond de 1500 euro, en als het erboven komt moet hij écht 10000% perfect zijn. En dan is 3000 wel de harde max zeg maar (eigenlijk 2500 maar goed uiteraard is de bank die je wil dan 2600 of zo, op 100 euro laat ik het niet stuk lopen). Naja, vooralsnog is deze bank nog prima. Ouderdom begint te showen, maar hij is nog niet stuk.
Ugli schreef:
30-11-2025 22:05
Eens! Mensen lopen hun neuzen op te halen voor Ikea, maar zitten ondertussen met een 13 in dozijn peperdure woonboulevard Industriele meubelset. Nee dát is lekker smaakvol wil je zeggen. Ik vind bij elkaar gezochte goedkope meubeltjes veel leuker dan pleur even een paar duizend euro neer voor 1 en dezelfde meubelset die in 80% van de huishoudens hun huis staat.

De pot verwijt de ketel? Je mag best je neus ophalen voor mensen die dure meubels kopen, maar verwijt anderen dan niet hetzelfde.
Ugli schreef:
30-11-2025 22:05
. een 13 in dozijn peperdure woonboulevard Industriele meubelset. Nee dát is lekker smaakvol wil je zeggen. Ik vind bij elkaar gezochte goedkope meubeltjes veel leuker dan pleur even een paar duizend euro neer voor 1 en dezelfde meubelset die in 80% van de huishoudens hun huis staat.
Is smaak ineens iets om over te twisten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn man en ik hebben op zich wel dezelfde smaak, maar hij gaat altijd liever voor de duurdere en - eerlijk is eerlijk - mooiere variant . En als je dan eerst in een duurdere winkel op een bank hebt gezeten zit die look a like bij Leen Bakker toch vaak minder lekker, of zijn de poten net wat minder mooi oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wij zijn al zolang bij elkaar dat we er samen in gegroeid zijn wat we willen. Dat is natuurlijk lastiger met een nieuwe relatie.
Wat ik me afvraag is of vriend meubels belangrijker vindt dan vakanties, of dat hij een big spender is die niet spaart, of heeft hij echt veel meer te besteden dan jij?
Dat maakt wel uit voor hoe je ermee omgaat.
Al zal het in alle gevallen neerkomen op je financiële situatie in kaart brengen en afspraken maken.
In ieder geval kun je je man uit de droom haken, dat hij over 30 jaar op dezelfde bank zit. De meubels worden niet meer zo gemaakt als vroeger. Mijn oma zat 30 jaar op dezelfde stoelen en buiten wat slijtage van de stof was de vering prima.

De huidige meubels worden gemaakt met een winstoogmerk en vervanging binnen ongeveer 7 jaar al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

Wij hebben alles vintage of zelf opgeknapt. Maar dat moet wel je smaak zijn. Wij houden van meubels met een verhaal en de ander van nieuw.
Dat herken ik niet hoor Xantileppe. Wel van kleding maar niet meubels. Wij hebben een doodnormale middensegment bank en die is nu na 12 jaar nog helemaal prima. En er wordt op gesprongen en in geklauwd.
Wombat schreef:
01-12-2025 07:44
Dat herken ik niet hoor Xantileppe. Wel van kleding maar niet meubels. Wij hebben een doodnormale middensegment bank en die is nu na 12 jaar nog helemaal prima. En er wordt op gesprongen en in geklauwd.
Het schijnt iets van de laatste jaren te zijn.
Wat ik doe sinds ik geen jonge twintiger meer ben die iedere euro doormidden moet bijten: afvragen wat het mij nu echt oplevert. Zo heb ik in de kleedkamer (gewoon het kleinste slaapkamertje dat over is aangezien het bij 1 kind is gebleven) een allegaartje aan kasten staan. Zou ik maatwerk mooier vinden? Ja absoluut. Heb ik er last van dat het een allegaartje is? Totaal niet. Deur dicht en geen hond die het ziet. Is mij die paar seconden van ‘it sparks joy’ in de ochtend duizenden euro’s waard? Nope. Misschien als ik ooit een grote meevaller krijg of zo.

De maatwerkkast in de (afgrijselijk kleine) hal is dan iedere dag weer zijn aanschaf waard. Dankzij die kast kan ik toch alle schoonmaakspullen en hondenaccessoires kwijt en is iedere vierkante millimeter benut. En al die zooi zie je niet want weggewerkt.

Als ik kijk naar mijn huis: met name in zaken die iedere dag (meerdere) keren gebruikt worden zit het geld. Badkamer, keuken, hal. Op andere gebieden een mix (slaapkamer: oud, erfenisjes of een combi van zeer betaalbaar zoals een IKEA bedombouw met kwaliteitsspul zoals Auping spiraalbodems met degelijke matrassen en topper). Man wil ook altijd het beste van het beste maar is vaak snel genezen als ik voorreken hoeveel het in totaal gaat kosten (inmeten, inrichten, afwerking, montage).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Verbena schreef:
30-11-2025 22:03
Garderobekast zou ik volgende keer voor het leven willen. Wat een klus om dat te gaan vervangen. Wij hebben Pax staan. Maar helaas nog twee kasten van een oude maat. (80cm) Eigenlijk moeten willen we alleen maar nieuwe deuren maar dat kan dus niet, en daarom stellen we het al vijftien jaar uit :'(

Verder zijn wij het altijd snel eens. Kopen duur, Ikea en Marktplaats door elkaar heen. Als we het samen maar mooi vinden en kunnen betalen.
Hoezo kan dat niet? Een meubelmaker/timmerman kan alles maken toch? En vraag eens een offerte aan, over het algemeen denken mensen daarmee veel duurder uit te zijn maar het kan nog wel eens positief verrassen.
apiejapie schreef:
01-12-2025 08:28
Hoezo kan dat niet? Een meubelmaker/timmerman kan alles maken toch? En vraag eens een offerte aan, over het algemeen denken mensen daarmee veel duurder uit te zijn maar het kan nog wel eens positief verrassen.

Dat zou inderdaad wel kunnen, maar dat zal nooit goedkoper zijn dan alleen nieuwe deuren van Ikea.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
In deze situatie zou ik eens naar tweedehands kasten gaan kijken. Dan heb je kans dat je iets vindt wat én degelijk is én een redelijke prijs heeft. (Misschien moet je dan wel zelf schilderen).
Verbena schreef:
01-12-2025 09:26
Dat zou inderdaad wel kunnen, maar dat zal nooit goedkoper zijn dan alleen nieuwe deuren van Ikea.
Maar als die deuren niet meer leverbaar zijn, zou je iets moeten doen om tevreden te zijn. Ik zou wat offertes opvragen, het kan erg meevallen. Een maatwerk keuken van een goede timmerman/interieurbouwer is vaak goedkoper dan eentje van een keten zoals Mandemakers.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven