vaste volgorde
dinsdag 2 juli 2013 om 14:53
dinsdag 2 juli 2013 om 15:02
Absoluut.. en die volgorde houdt me vaak tegen om te 'beginnen'.
Ik kan van mezelf niet stofzuigen voordat ik heb gestofd (want dan waait alles op de grond en kun je opnieuw beginnen), maar voordat je kunt stoffen, moet je opruimen, de afwas doen, en natuurlijk eerst de vogelkooi verschonen, maar daarvoor moet ook het aanrecht leeg zijn, dus moet de afwas al weg zijn. En als je dan toch het huis doorloopt op te ruimen, kun je net zo goed even de was verzamelen en in de wasmand doen en de prullenbakken overal leegmaken.
En om de slaapkamer te stofzuigen moet ik eerst hebben gestofd én eerst de was hebben weggewerkt, want het was sorteren gebeurt op de vloer en daar wordt de vloerbedekking weer vies van (zand etc in vieze kleding).
Maar als de was is weggewerkt dan hangt dat overal te drogen of ligt er nog een stapel was in de strijkbak en dan kan ik nog niet stoffen en zuigen.
En zo maak ik het mezelf volstrekt onmogelijk om even 1 kleine huishoudelijke taak te doen..
Resultaat: het is bij ons wel bijna altijd opgeruimd (was in de wasmand, afwas opgeruimd, geen losse rommel), maar de volgende stap naar schoonmaken, die maken we eigenlijk te weinig.
Ik kan van mezelf niet stofzuigen voordat ik heb gestofd (want dan waait alles op de grond en kun je opnieuw beginnen), maar voordat je kunt stoffen, moet je opruimen, de afwas doen, en natuurlijk eerst de vogelkooi verschonen, maar daarvoor moet ook het aanrecht leeg zijn, dus moet de afwas al weg zijn. En als je dan toch het huis doorloopt op te ruimen, kun je net zo goed even de was verzamelen en in de wasmand doen en de prullenbakken overal leegmaken.
En om de slaapkamer te stofzuigen moet ik eerst hebben gestofd én eerst de was hebben weggewerkt, want het was sorteren gebeurt op de vloer en daar wordt de vloerbedekking weer vies van (zand etc in vieze kleding).
Maar als de was is weggewerkt dan hangt dat overal te drogen of ligt er nog een stapel was in de strijkbak en dan kan ik nog niet stoffen en zuigen.
En zo maak ik het mezelf volstrekt onmogelijk om even 1 kleine huishoudelijke taak te doen..
Resultaat: het is bij ons wel bijna altijd opgeruimd (was in de wasmand, afwas opgeruimd, geen losse rommel), maar de volgende stap naar schoonmaken, die maken we eigenlijk te weinig.
dinsdag 2 juli 2013 om 15:17
quote:laylalala schreef op 02 juli 2013 @ 15:02:
Resultaat: het is bij ons wel bijna altijd opgeruimd (was in de wasmand, afwas opgeruimd, geen losse rommel), maar de volgende stap naar schoonmaken, die maken we eigenlijk te weinig.Ik word al moe als ik het lees.
Resultaat: het is bij ons wel bijna altijd opgeruimd (was in de wasmand, afwas opgeruimd, geen losse rommel), maar de volgende stap naar schoonmaken, die maken we eigenlijk te weinig.Ik word al moe als ik het lees.
dinsdag 2 juli 2013 om 15:20
Er zijn veel dingen die ik elke avond doe: opruimen, vegen of stofzuigen, keuken opruimen en vaat doen, was in de machine en was opvouwen. Toilet en badkamer doe ik niet op vaste dagen maar wanneer het nodig is. Alleen bed verschonen doe ik altijd op zaterdag. Ramen lappen doe ik sporadisch. Zijn er echt mensen die dat elke week doen?
Op deze manier houd ik alles redelijk bij.
Op deze manier houd ik alles redelijk bij.
dinsdag 2 juli 2013 om 15:51
Een goeie tip: houd je huis opgeruimd. Leg alles wat je hebt gebruikt, direct terug waar het hoort, gooi vuile was direct in de wasmand, stop post die binnenkomt en die bewaard moet blijven, direct in de daartoe bestemde map, en spullen die je niet meer nodig hebt op dat moment (bijv. je zonnebril, of een paar handschoenen, of wat dan ook) direct opruimen en niet laten slingeren. Kost je een minimale tijd, maar scheelt stukken als je niet eerst een half uur de rondslingerende troep hoeft op te ruimen als je wilt gaan schoonmaken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 2 juli 2013 om 16:09
dinsdag 2 juli 2013 om 16:13
Nou ik ga mijn ramen echt niet iedere week lappen. Dat is niet nodig. De bedden doe ik om de week en de rest gewoon wanneer ik vind dat dat nodig is. Behalve strijken ook al is dat nodig dat stel ik soms echt zo lang uit dat mijn kinderen vaak bijna niets meer in hun kast hebben hangen . Pas dan weet ik dat ik er aan moet beginnen.
dinsdag 2 juli 2013 om 16:21
quote:zilvervlok schreef op 02 juli 2013 @ 16:13:
Nou ik ga mijn ramen echt niet iedere week lappen. Dat is niet nodig. De bedden doe ik om de week en de rest gewoon wanneer ik vind dat dat nodig is. Behalve strijken ook al is dat nodig dat stel ik soms echt zo lang uit dat mijn kinderen vaak bijna niets meer in hun kast hebben hangen . Pas dan weet ik dat ik er aan moet beginnen.Je kunt natuurlijk ook gewoon níet strijken...Koop alleen kleren die niet al te kreukgevoelig zijn en stop ze in de droger.
Nou ik ga mijn ramen echt niet iedere week lappen. Dat is niet nodig. De bedden doe ik om de week en de rest gewoon wanneer ik vind dat dat nodig is. Behalve strijken ook al is dat nodig dat stel ik soms echt zo lang uit dat mijn kinderen vaak bijna niets meer in hun kast hebben hangen . Pas dan weet ik dat ik er aan moet beginnen.Je kunt natuurlijk ook gewoon níet strijken...Koop alleen kleren die niet al te kreukgevoelig zijn en stop ze in de droger.
dinsdag 2 juli 2013 om 20:25
Ow ik heb ook zo,n hekel aan strijken. Soms koop ik inderdaad bewust kleren die niet gestreken hoeven te worden. Verder heb ik ook niet echt een vaste volgorde. Ik hou wel iedere dag de wc bij want mijn zoon richt vaak slecht en ik stofzuig iedere dag omdat ik nogal veel harige huisgenootjes heb. Maar ik stofzuig niet op een vast tijdstip.
dinsdag 2 juli 2013 om 20:31
quote:floriadonna schreef op 02 juli 2013 @ 20:25:
Ow ik heb ook zo,n hekel aan strijken. Soms koop ik inderdaad bewust kleren die niet gestreken hoeven te worden. Verder heb ik ook niet echt een vaste volgorde. Ik hou wel iedere dag de wc bij want mijn zoon richt vaak slecht en ik stofzuig iedere dag omdat ik nogal veel harige huisgenootjes heb. Maar ik stofzuig niet op een vast tijdstip.Ik heb geen jochies maar die zouden van mij echt niet staand mogen plassen. Gelukkig zijn de mannelijke leden van mijn familie goed afgericht en gaan ze allemaal netjes zitten.
Ow ik heb ook zo,n hekel aan strijken. Soms koop ik inderdaad bewust kleren die niet gestreken hoeven te worden. Verder heb ik ook niet echt een vaste volgorde. Ik hou wel iedere dag de wc bij want mijn zoon richt vaak slecht en ik stofzuig iedere dag omdat ik nogal veel harige huisgenootjes heb. Maar ik stofzuig niet op een vast tijdstip.Ik heb geen jochies maar die zouden van mij echt niet staand mogen plassen. Gelukkig zijn de mannelijke leden van mijn familie goed afgericht en gaan ze allemaal netjes zitten.
dinsdag 2 juli 2013 om 20:39
Ik ben 2 dagen in de week vrij dan doe ik de grote dingen stofzuigen alle bedden verschonen dweilen keuken grote beurt etc dan heb ik nog 1 keer in de week een hulp die doet de badkamer en dweilt en stofzuigt ook nog een keer plus dat ze over alles een lapje haalt. Ik doe 4 keer in de week de toiletten en als ik moet werken doe ik gewoon het hoognodige ik was wel elke dag. Wij wonen hier in huis met 4 volwassen en 1 baby dus er is altijd genoeg troep.
dinsdag 2 juli 2013 om 20:52
quote:Roelfien schreef op 02 juli 2013 @ 15:20:
Ramen lappen doe ik sporadisch. Zijn er echt mensen die dat elke week doen?
Jazeker! Mijn overbuurvrouw bijvoorbeeld. Die poetst ook iedere week de voordeur en de glaasjes van het lampje bij de voordeur. En iedere week vraag ik haar telepathisch of ze ook bij mij poetst, maar iedere week weigert ze dat weer (ook telepathisch ja).
quote:Nouschi schreef op 02 juli 2013 @ 16:44:
De houding van mijn huis houdt vaak te wensen over en de bedden verschoon ik vaak slecht.
On topic: geen vaste volgorde. Meer heb ik 'last' van licht manische huishoudperiodes, waarin ik het hele huis boen en alle kasten uitruim. Om vervolgens maanden niets te doen, want het huis is zo schoon (in mijn hoofd). Waarna ik weer opnieuw begin...
Ramen lappen doe ik sporadisch. Zijn er echt mensen die dat elke week doen?
Jazeker! Mijn overbuurvrouw bijvoorbeeld. Die poetst ook iedere week de voordeur en de glaasjes van het lampje bij de voordeur. En iedere week vraag ik haar telepathisch of ze ook bij mij poetst, maar iedere week weigert ze dat weer (ook telepathisch ja).
quote:Nouschi schreef op 02 juli 2013 @ 16:44:
De houding van mijn huis houdt vaak te wensen over en de bedden verschoon ik vaak slecht.
On topic: geen vaste volgorde. Meer heb ik 'last' van licht manische huishoudperiodes, waarin ik het hele huis boen en alle kasten uitruim. Om vervolgens maanden niets te doen, want het huis is zo schoon (in mijn hoofd). Waarna ik weer opnieuw begin...
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
dinsdag 2 juli 2013 om 22:57
Geen vaste volgorde Ik bedenk me vaak van: zo nu ga ik even een half uurtje poetsen, muziekje aan, en dan poets ik zo de hele avond alles (badkamer, keuken, dweilen, slaapkamer etc). Dus ineens 2 uur aan een stuk ofzo. Soms is het wel echt rommel, dan staat de vaat er een week
Het ligt er maar aan of er bezoek komt hahaha (ik woon alleen). Echt vies is het nooit.