Veel kleiner wonen: wat doe ik met mijn geliefde spullen?

22-03-2023 09:42 209 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop op goede tips en ook op wat begrip en relativering, want voor mij ligt dit best emotioneel.

Momenteel heb ik een eengezinswoning, een huurwoning waar ik lang met mijn kinderen heb gewoond. Mijn kinderen wonen nu op zichzelf en ik leef alleen in een veel te groot huis. Het is een heel fijn huis in een prachtige, rustige buurt, maar ik vind dat ik het niet kan maken zo te blijven wonen en dat ik het huis nu moet vrijgeven voor een gezin.
Inmiddels sta ik op het punt een klein huis te kopen, een echt heel klein huis met slechts één slaapkamer. Mijn doel was om uiteindelijk in een tiny house te kunnen wonen, maar op korte termijn gaat dit niet lukken. Ik heb mijn zinnen gezet op een piepklein benedenhuis met tuin in ook weer een mooie, rustige buurt.

Maar ik heb een flink probleem: teveel spullen. Ik loop als ik thuis ben huilend rond omdat ik besef dat ik afstand moet doen van heel veel spullen die voor mij heel waardevol zijn. Denk aan knutselwerkjes van de kinderen, kleertjes en speelgoed van vroeger, spullen die ik van mijn ouders heb geerfd, spullen uit mijn eigen jeugd, spullen die ik met heel veel liefde heb gekocht voor "ons": voor mezelf en de kinderen.

De kinderen wonen hier niet meer, ze hebben hun eigen leven. Maar ik concludeer bij mezelf dat ik heel veel bewaar om een beetje in het verleden te kunnen blijven. Zonder de kinderen vind ik het leven gewoon een stuk minder leuk. Ik was een kloek, de kinderen waren mijn leven.
Maar die tijd komt nooit meer terug, ik moet het afsluiten en op een andere manier verder.

Wat zouden jullie doen? Zou het jullie lukken spullen waarvan je houdt weg te doen? En zo ja: hoe pak je dat aan? Een deel van de inboedel probeer ik verdelen onder de kinderen, maar ze zitten niet te wachten op hun eerste kleertjes, of hun knuffels om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foto's maken? een digitaal archief van oude tekeningen, knutsels en kleertjes?

Ik heb de mazzel (denkt mijn partner anders over) dat ik gruwelijk gemakkelijk dingen weggooi
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er zo verdrietig van wordt zou ik (nog) niet verhuizen. Je “moet” niks toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eerste ingeving is opbergbakken met wieltjes onder het bed te schuiven. Of een kastje hangen aan de muur waar je je dierbare dingen in verzamelt, eventueel met glas zodat je er zicht op hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien een box huren? En dan over langere tijd wat dingetjes wegdoen?
You know I'm a lady, I buy lady stuff and do lady things - Little Britain
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu heb ik nog nooit zo rigoureus moeten downsizen maar in de loop der tijd heb ik wel eens de volgende dingen gedaan:
- van babykleertjes en peuteroutfits een quilt gemaakt voor op bed
- dingen laten inlijsten (zoals bv een knuffel)
- foto’s maken van spullen (dan heb je de herinnering zonder het spul te moeten opslaan)

Lijkt mij verder ook heel lastig TO.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-03-2023 09:46
Foto's maken? een digitaal archief van oude tekeningen, knutsels en kleertjes?

Ik heb de mazzel (denkt mijn partner anders over) dat ik gruwelijk gemakkelijk dingen weggooi

Dat is een heel goede tip, ik ben er ook al mee bezig. Maar het is lastig: ik ruik vaak aan de babyknuffels van de kinderen, aan hun eerste pakjes.

En daarbij heb ik ook veel grotere spullen: bijvoorbeeld een kast met bakken vol foto's en andere herinneringen. Ook dat zal allemaal weg moeten. En natuurlijk ga ik dat ordenen en proberen te verdelen onder de kinderen, maar jemig, als ik eraan denk krijg ik meteen een brok in mijn keel.
Blijf toch lekker in je fijne huis wonen joh, je bent anderen niets verschuldigd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht een optie om voor iedereen een doos te maken, waarbij vol ook echt vol is. De meeste waardevolle zaken kun je dan behouden, maar de rest moet dan toch weg. Of de kinderen de dozen later wil hebben is dan afwachten.

Wel heel vervelend dat je je ze naar voelt nu de kinderen het huis uit zijn. Doe je wat met dat gevoel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp het wel.
Afscheid nemen van spullen is een beetje rouwen.

Doe het stap voor stap.

Boeken zijn het makkelijkst om weg te doen.
Als je dochter ooit Pluk van de Petteflat wil voorlezen aan haar eigen kind,
leent ze het boek in de bibliotheek of gebruikt ze een e- reader.
Begin met de boeken.
Wat er nog goed uitziet, kan naar de kringloop of zwerfbieb. Wat uit elkaar valt, in de papiercontainer.

Babymeubels gratis weggeven via Marktplaats.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
CharlotteTilburg schreef:
22-03-2023 09:49
Misschien een box huren? En dan over langere tijd wat dingetjes wegdoen?
Dit! En dan eventueel rouleren met spulletjes zodat je alles af en toe ziet.

Sowieso is het vaak uit het oog uit het hart, dus in een box kan het makkelijker worden om de minder sentimentele dingen weg te doen.
En verkopen of weggeven met de gedachten dat je weet dat iemand anders er weer mooie herinneringen/plezier van gaat hebben?
Kon ook moeilijk afstand doen een keer van iets totdat ik zag hoe blij het een ander maakte.

En bedenken wat je met de ruimte gaat doen als je daadwerkelijk deze spullen niet meer zou hebben. Waar krijg je dan weer meer ruimte voor? Zowel fysiek als mentaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nog even wachten met verhuizen of een huis zoeken waar je wel je dierbare spullen kwijt kunt.
...
Ik ben ook veel kleiner gaan wonen en heb een Shurgard gehuurd. Ik ben intussen weer van plan te verhuizen naar een grotere woning ergens de komende jaren, dus dan kan ik de spulletjes weer van stal halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou per kind één opbergbak nemen. Vol is vol. Maak foto’s van rapporten, knutselwerkjes etc, maak daar een fotoboek van. Bewaar het eerste pakje, één knuffel etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig.

Schakel je kinderen in … die helpen je mss graag?

Maak verder een verdeling tussen ‘weg’/ twijfel’ en ‘moet mee’.

Wat weg kan naar kinderen/ kringloop/ weggeven/ marktplaats/ vuilstort.

Er zijn vast ook veel spullen waar je geen emotionele binding mee hebt dus dat is alvast makkelijk.

Klein wonen = kleinere meubels. Ander s wordt je woning al snel een opbergplaats van meubels i.p.v. een thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt vervelend maar is niet zo bedoeld, ik ben zo blij dat ik dat niet heb. Ook niet met babyspullen ofzo. Kan alles zo weggooien, zijn maar spullen.
Ik heb een bakje boven staan. Een pakje per kind, slofjes, wat frustels en knutsels van kvd enzo. Je hoeft niet alles weg te doen toch?

Hier is echt voor hen zelf later, ik had anders gewoon weggedaan eerlijk gezegd. :roll:

Je hoeft niet te verhuizen he? Maar als je wel echt wil, huur iemand in om je te helpen met uitzoeken. Huur een container anders.

En als de emoties echt zo erg zijn als de OP weergeeft, misschien de poh GGZ van de huisarts?
Klinkt alsof je niet zo goed dingen kan afsluiten, misschien kan die helpen met praktische tips mbt ruimen van je spullen.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 21:18
3.23% gewijzigd
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
22-03-2023 09:51
Blijf toch lekker in je fijne huis wonen joh, je bent anderen niets verschuldigd.
Dit.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
per kind een beetje bewaren, en de rest aan de kinderen meegeven
Alle reacties Link kopieren Quote
Een box huren een optie?

Ik wil wel even zeggen hoe nobel ik het van je vind om kleiner te gaan wonen om die ruimte aan een gezin te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blijf idd gewoon in je huis wonen.

Tenzij je zelf echt dolgraag veel kleiner (en goedkoper?) gaat wonen, zou ik nooit verhuizen omdat een of ander fictief gezin mijn huis misschien nodig heeft.

Ik heb ook drie slaapkamers in m'n eentje. Who cares?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar als je dan toch echt gaat verhuizen....

doe zoals bij Je Huis op Orde. Maak één memorybox en doe daar alleen het belangrijkste in. Als je kinderen de rest niet willen, hoppakee weg ermee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel, ik lees overal wel iets om over na te denken.

Er zijn globaal bekeken twee redenen dat ik wil verhuizen: het schuldgevoel dat ik in mijn eentje een groot huis bezet houd en de gedachte dat ik me los moet scheuren uit het verleden dat ik zo mis. Het gezinsleven. Een aantal jaren probeer ik me nu prettig te gaan voelen in mijn eentje, maar ik leef voor een deel nog in het verleden, tussen de spullen van de kinderen.
Het voelt alsof ik zit te wachten tot dat verleden terugkomt: weer de kinderen om me heen. Met het speelgoed en de kleding zit ik te wachten tot de kleintjes hier weer zijn.

En dat is niet gezond, ik MOET gewoon verder, een nieuwe fase ingaan en zo weer gelukkig en tevreden worden.

Mijn wens is om klein te wonen, in een overzichtelijk huisje met weinig huishoudelijk onderhoud. En mijn ervaring is dat ik verder kan door dromen na te jagen. Maar dit wel verdomde moeilijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad een digitaal archief aanleggen, foto's maken van spulletjes die je dierbaar zijn en die je niet wilt vergeten, maar toch weg moet doen omdat je nu eenmaal niet alles kunt bewaren.
Bewaar van elk kind fysiek één knuffel, één pakje, één knutsel. Dan kun je die wel nog in je handen pakken, eraan ruiken. Van de rest foto's maken.
Je kinderen vragen wat zij graag willen bewaren. Samen door die spulletjes gaan, wat ze echt willen hebben in een mooie doos doen en meegeven.
Een opslagbox huren vind ik ook een goed idee. Als je echt heel klein gaat wonen, is dat sowieso wel handig denk ik. Om bijvoorbeeld winterkleding naartoe te brengen in de zomer en andersom.
Maar wat heel veel spullen hebben betreft, het kan ook echt een opluchting zijn als je je ontdaan hebt van van alles dat je niet meer nodig hebt. Ik vind het zelf niet zo moeilijk om dingen weg te gooien, maar wel om aan zo'n klus te beginnen. Ik heb daarom vorig jaar een professioneel organizer ingehuurd, ze is in totaal een dag of vijf geweest. Het kost wat, maar voor mij werkte dat heel erg goed. Zo iemand is doortastend en ook helpend, zeer aan te raden wat mij betreft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
22-03-2023 10:01


En dat is niet gezond, ik MOET gewoon verder, een nieuwe fase ingaan en zo weer gelukkig en tevreden worden.

Mijn wens is om klein te wonen, in een overzichtelijk huisje met weinig huishoudelijk onderhoud. En mijn ervaring is dat ik verder kan door dromen na te jagen. Maar dit wel verdomde moeilijk!
houdt je doel voor ogen, met alles waar je afscheid van neemt, kom je dichterbij een fijne toekomst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven