ventilatie systeem

17-07-2013 00:33 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

In onze huurhuis hebben we overal van die ronde dingen op plafon.

Weet dat ik beneden een knop heb om dat aan te zetten. Vraag mij nu af of ik het regelmatig aan moet zetten of alleen bij bijzonderheden. Hoor ook dat het erg veel energie kost.

Graaf advies

I
Geen idee of het veel energie kost.

In ons vorige huis (appartement) zat een mechanisch ventilatiesysteem zoals jij beschrijft en in ons huidige huis (vrij staand) ook. Ben er niet van onder de indruk.

Om te ventileren kan ik beter de roosters boven de ramen openzetten of gewoon een raam of een deur. En als afzuiging boven het kookgebeuren is het al helemaal niks. Wij hebben dan ook nu een afzuigkap met een motor. Dat doet wel veel, wat kookluchtjes betreft dan.

Wij zetten de mechanische ventilatie nooit op een hogere stand dan 1. Hoger zetten zorgt alleen maar voor meer herrie terwijl een beetje doortochten wat mij betreft net zo goed werkt.
Valt reuze mee met de energiekosten. Als het geen weer is dat je je ramen open kan zetten is het belangrijk voor een gezonde lucht dat je dat ding altijd aan hebt, met de ventilatieroosters bij je raam ook open zodat er verse lucht binnen kan komen en vervuilde lucht wordt afgezogen. Scheelt ook voor vocht, vochtige lucht verwarmen kost zelfs meer energie dan droge lucht.
Er is mij verteld dat het ventilatiesysteem dag en nacht aan moet en dat het niet veel stroom zou kosten. Of dat laatste waar is, weet ik niet. Heb je de ramen open, dan kan ie uit.

Lees dit eens: link
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Je hebt zeker wel oudere systemen die veel stroom verbruiken veel is relatief maar omdat het toch 24 uur aanstaat tikt het toch aan.

Hier gebruiken we het van november tot april daarna gaat hij uit dan staat geregeld alle deuren/ramen open.
Heb je een ventilatiesysteem, of een warmteterugwinsysteem? Daar zit ook weer verschil in.
Als je een gewoon ventilatiesysteem hebt, dus geen wtw is het belangrijk dat je hem altijd aan hebt staan op stand 1 en bij douchen, badderen of koken op 2 of 3.

Ik zal je proberen uit te leggen waarom alleen de ramen of deuren open, of alleen de roosters open niet voldoende is voor goede ventilatie. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat er door de roosters, open ramen of deuren ook lucht naar binnen wordt gezogen. Als je alleen de ramen (of deuren of roosters) open hebt staan gebeurt er eigenlijk te weinig om een goed geïsoleerd huis voldoende door te tochten of om voldoende beweging in de lucht te krijgen. Hierdoor wordt vocht in de lucht of viezigheid onvoldoende in beweging gebracht waardoor de lucht blijft hangen.

Een goed uitgebalanceerd ventilatiesysteem zorgt ervoor dat de lucht in beweging gebracht wordt. Let wel, als je het ventilatiesysteem aan hebt staan, werkt het alleen maar als je ook minstens de roosters open hebt staan. In de winter de roosters dicht ivm de kou en wel het v-s aan schiet niet op, er kan dan immers geen verse lucht aangezogen worden.

Wat hierboven gezegd wordt, dat mensen het uitzetten, of dat de ramen open voldoende is is dus niet waar. In een huis dat goed is geïsoleerd is het nog veel belangrijker om goed te ventileren dan in een ouder huis. In een oud huis zitten er overal kieren en piepgaatjes die in nieuwe huizen niet bestaan. Er is dan veel minder natuurlijke luchtverplaatsing.

Gewoon steeds standje 1 en bij douchen of grote boodschap een standje hoger is prima. Als je geen afzuigkap met eigen kanaal naar buiten hebt is het ook aan te raden om het v-s aan te zetten als je aan het koken bent.

Het is wel van belang dat je af en toe laat controleren of het systeem nog in balans is. Soms maak je die ronde dozen in het plafond schoon en zet je ze anders terug dan ze erin zaten en dat kan zorgen voor dis-balans. De monteur die ieder jaar de ketel komt controleren kun je ook opdracht geven om na te kijken of het v-s systeem nog goed werkt.
Hij staat als het goed is standaard op stand 1. Ook als je alleen een soort van aan en uit knop hebt.

Je kunt het wel testen met een velletje papier.

Mijn moeder dacht ook dat als je de schakelaar omzette dat hij dan uit was, maar hij gaat nooit helemaal uit, enkel harder en zachter.

Bij ons hebben we een knop met 1 2 en 3, op iets anders kan die niet.

1 is voor de hele dag

2 als je thuis bent

3 bij koken douchen

Zo is het ons toen uitgelegd en klinkt ook wel logisch.
Dank! Hij staat idd standaard op 1. Ook met douchen en koken. Begrijp het nu en zal het dan wat hoger zetten.

Dank voor alle uitleg. Volg maand komt er iemand voor onderhoud.
quote:coconnetje schreef op 17 juli 2013 @ 13:01:

Dank! Hij staat idd standaard op 1. Ook met douchen en koken. Begrijp het nu en zal het dan wat hoger zetten.

Dank voor alle uitleg. Volg maand komt er iemand voor onderhoud.

Vindt ik die zomermaanden niet nodig vaak om 5 uur alles al open ook met koken dan heb je geen extra afzuiging nodig.

En die standen zijn relatief want hier kan hij op 5 Max.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven