Verantwoording huishouden

22-02-2012 11:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op mijn werk hoorde ik dat het nog steeds zo is dat veel vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van het huishouden. Nu ervaar ik inderdaad dat het bij ons ook zo is en zie het ook bij andere mensen. Nu vroeg ik me af of meer mensen dit zo ervaren?

Gr.
Hier is dat ook, maar dat komt omdat ik invalide ben en vriend fulltime werkt. Zou het heel erg van mezelf vinden als ie thuiskwam van zijn werk en nog alles moest doen.

Voordat ik invalide was, had ik wel alles gedeeld van taken. Toen werkte ik nog fulltime en mijn partner ook. Dus dan kan de partner mijn inziens wel een beetje meehelpen in het huishouden.
Ja ik!

Vooral omdat mijn man fulltime werkt en ik parttime.

Als ik straks meer ga werken zullen we het waarschijnlijk anders verdelen, al weet ik niet of ik dat kan, ben echt een control freak
Ja! Man is chef vuilnis en ik ben chef 'de rest'
Bij ons niet!
Ik doe ook vrijwel al het huishouden dat is tenminste de bedoeling , dat komt omdat ik nog studeer en 4 dagen per week thuis ben en mijn vriend fulltime werkt.
Hier ook.

Maar dat komt ook omdat ik hogere eisen stel, zoals waarschijnlijk heel veel vrouwen en graag alles op die ene goede, mijn manier dus, gedaan moet worden.
Wij werken beide full-time, ik doe het grootste deel van het huishouden, omdat ik vind dat ik dat zelf het beste kan.

Ik ben nogal een pietleut wat dat betreft.

Als hij thuis is koken we wel vaak samen. Omdat we daar beide plezier aan hebben.
Ja hoor. Maar ik ben fulltime thuis en hij heeft een meer dan fulltime baan en volgt een HBO studie daarnaast.

Lijkt me niet meer dan fair.

Ik vind het trouwens maar vreemd om je er druk om te maken. Zolang je zelf tevreden bent met de verdeling, is er toch niets aan de hand?
Nou bij mij wel, ik doe echt alles en die hond van mij steekt geen poot uit en gaat gewoon onder de modder naar binnen om te gaan slapen ergens!

We wonen nog niet samen, maar ik help hem wel in huis als ik in het weekend bij hem ben.

Zo ook andersom.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hier ook. Deels omdat ik minder werk (hoewel er op thuisdagen met twee kleintjes nou niet direct een zee van tijd is voor het huishouden....), deels omdat ik andere (hogere) prioriteit geef aan veel huishoudelijke klussen, en deels omdat het (ongetwijfeld agv eerdergenoemde redenen) een ingesleten patroon is geworden.

Maar vriend is wel net zo bereid als ik om de dingen te doen (dwz, met net zo veel frisse tegenzin), en als ik er echt een probleem mee zou hebben zouden we het anders kunnen verdelen.
Hier is het ook zo. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt heel veel, ik werk op dit moment niet en ga zeker minder werken dan hij doet. Dus ik vind het niet meer dan logisch dat ik het huishouden doe.
ja hier ook, maar man werkt en ik niet. In het weekend moet ie meehelpen.
Het recht van het aanrecht heb ik nog niet afgegeven. Het recht op de emmers, sponzen, zemen, doekjes, flessen allesreiniger en de dweil ook niet.

Het recht op de stofzuiger en op de afwasmachine wordt gedeeld, dat dan weer wel.

Staat tegenover dat manlief 40 uur per week werkt en daarnaast wachtdiensten draait en ik 10-15 uur. De uren die hij meer werkt heb ik niet nodig voor het huishouden.
Hier gaat t redelijk gelijk op. Ik doe wat meer tussendoor-dingetjes (wasje erin doen, boodschappen doen enzo) omdat ik veel thuis werk en dus flexibeler ben. Verder kook ik bijna altijd omdat ik graag kook en ook wat beter dan lief. Terwijl ik kook werkt hij meestal wat achterstallig afwas weg of hij schilt aardappelen. Hij ruimt ook de keuken op na het eten en doet de vuilnis en het oud papier enzo.

Maar de werkster doet het meeste :D
Ik ben wel verbaasd dat tot nu toe iedereen die gereageerd heeft zo'n traditionele verdeling heeft! Toen ik samenwoonde was het gewoon 50-50.

Denk ik, zo ongeveer. Want harde afspraken hadden we er niet over; gewoon allebei minder doen dan je zou moeten doen als je alleen had gewoond.

Hoera voor mannen die gewoon zelf voor hun huishouden kunnen zorgen en hoera voor vrouwen die zelf de kost verdienen.
quote:flutzel schreef op 22 februari 2012 @ 11:44:

Toen werkte ik nog fulltime en mijn partner ook. Dus dan kan de partner mijn inziens wel een beetje meehelpen in het huishouden.

Hier geef je dus duidelijk mee aan dat je het huishouden een vrouwending vind. De vrouw is verantwoordelijk en als zij net zoveel werkt als de partner moet de partner dus meehelpen.

Meehelpen geeft aan dat hij een hulpje is en de vrouw de eindverantwoordelijke.

Zou je het huishouden gelijkwaardig verdelen dan bekijk je welke taken er gedaan moeten worden en die verdeel je dan met elkaar.

Dan helpt de man dus niet maar zijn jullie beide verantwoordelijk voor het huishouden. Aangezien jullie ook beide in het huis wonen.

Wat dat betreft zijn de meeste vrouwen en mannen nog niet zo geemancipeerd.

I
Hij werkt het hardst dus dor ik een poging tot huishouden.
quote:Mariette112 schreef op 22 februari 2012 @ 11:41:

Op mijn werk hoorde ik dat het nog steeds zo is dat veel vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van het huishouden.

Dat klopt natuurlijk niet, dat veel vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van het huishouden. Ze zijn slechts 50% verantwoordelijk, die andere 50% is de verantwoordelijkheid van de partner van die vrouw.

Maar ik vermoed dat je het niet over verantwoordelijkheid maar over de uitvoering hebt.

Dat klopt volgens mij wel, vrouwen voeren meestal het meest uit in de huishouding, uitzonderingen daargelaten.
Ik werk part-time. Vriend full-time.

Dus ja, ik doe het meest in het huishouden.

Vriend doet wel de tuin en het vuilnis.

En soms de was en de afwas ed.
Ik doe ook het meeste, maar vind dat logisch want mijn man werkt 4 dagen in de week en ik ben gewoon altijd thuis.

Zodra dit veranderd zal er ook een andere taakverdeling komen.
We hebben een schoonmaakster, ik doe de was en de vaatwasser en hij kookt. Mijn vriend kan echt niet opvouwen of de was fatsoenlijk ophangen haha. De grote klussen doet de schoonmaakster al doe ik regelmatig wel zelf het toilet nog even ondanks dat ze elke week komt.
Toen ik overigens nog fulltime werkte was het echt 50-50.
quote:guirne schreef op 22 februari 2012 @ 11:59:

[...]

Dat klopt natuurlijk niet, dat veel vrouwen verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van het huishouden. Ze zijn slechts 50% verantwoordelijk, die andere 50% is de verantwoordelijkheid van de partner van die vrouw.

Maar ik vermoed dat je het niet over verantwoordelijkheid maar over de uitvoering hebt.

Dat klopt volgens mij wel, vrouwen voeren meestal het meest uit in de huishouding, uitzonderingen daargelaten.Ja sorry, beetje verkeerd verwoord. Maar bedoel de uitvoering ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven