Verbouwen, verhuizen of bouwen?

13-07-2018 09:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij overwegen om ons huidige huis uit te bouwen met een dakkapel, verhuizen of zelf een woning bouwen.

Op onze huidige woning hebben we een mooie overwaarde gecreëerd we komen alleen echter op de bovenverdieping ruimte te kort. Er zijn zoveel opties dus ik kom hier even wat advies vragen.

Onder de nok van ons huidige huis kunnen we net staan in het midden. We twijfelen of een dakkapel dan wel zinvol is, iemand ervaring mee?

We weten wat de kosten van renoveren zijn, alles aangepakt behalve de buitenmuren. We hebben wel veel zelf gedaan. Als ik online een tool gebruik om de kosten van zelf bouwen, incl de grond, gebruik dan kom ik uit op ongeveer €480.000 alles incl.
Wat waren jullie kwijt aan het bouwen van een huis? Het stuk grond kost €100.000.
Dit zijn onze eisen:
Woonkamer minstens 8x4/5
Keuken 6x3
Eethoek al dan niet in woonkamer maar wel een ruimte van 6x3
Bijkeuken 3x2
Garage voor 1 auto + wat opslag
Minstens 3 slaapkamers van 12m2
1 kleinere slaapkamer van 8 m2
Badkamer van 8 m2
Afwerking hoeft niet mega luxe. We hebben adressen waar we voor gunstige prijzen materialen kunnen kopen. Denk aan gietvloer, gestucte muren en plafonds, inbouw sanitair, bad en douche, 2 toiletten.

Als we kiezen om te verhuizen willen we een opknaphuis kopen. Ons budget om verbouwen is dan €100.000.

Wie heeft voor ons raad en daad bij deze toch wel ingewikkelde vraag. Hypotheekadviseur raadde aan om te verhuizen gezien de overwaarde (minstens 70.000 en de lage rente).
miss_musica schreef:
13-07-2018 12:26
Mag ik vragen hoeveel jullie totaal ongeveer kwijt zijn geweest? We zouden het ook graag doen, maar kavels in deze omgeving zijn al snel 2-3 ton...

Het ligt er helemaal aan waar je woont en wat voor kavel je wil.
Wij wonen in Overijssel, daar zijn hele andere prijzen dan bv in de randstad. Wil je in een dorp of een stad? Een "hippe buurt" of niet? Een vrijstaande kavel of niet?
Wij hebben voor onze kavel ook 2 ton betaald, maar dat zat niet in onze hypotheek, die hebben we van spaargeld betaald, de bouw van ons huis zelf heeft bijna 7 ton gekost, dat is wel al ongeveer 10 jaar geleden. We wonen dus aan de rand van een klein dorp in Overijssel met een flinke lap grond en vrijstaand huis.
Alle reacties Link kopieren
Hou je wel rekening met dat je ergens moet wonen tijdens de bouw van je huis. Hou je je oude huis aan, ga je huren of zet je een unit in de tuin?

Je moet het geld wel hebben op het moment dat je gaat bouwen, dan zit je dus wel met dubbele kosten. Een heel huis bouwen kost altijd meer tijd dan er gezegd wordt, iets ernaast moet je dan wel kunnen betalen of financieren.
Alle reacties Link kopieren
miss_musica schreef:
13-07-2018 12:26
Mag ik vragen hoeveel jullie totaal ongeveer kwijt zijn geweest? We zouden het ook graag doen, maar kavels in deze omgeving zijn al snel 2-3 ton...
Onze kavel was 125.000 euro, kavelgrootte is 500m2. Wij wonen vlakbij de Sallandse Heuvelrug, op de grens Twente/Salland in een groot dorp ( +/- 23000 inwoners volgens mij).

Daarnaast hebben we 189.000 betaald aan de aannemer ( exclusief badkamer, keuken, toiletten etc). Vrijstaande woning, van zo'n 220 vierkante meter oppervlakte totaal.

Totaal zijn we een kleine 4 ton verder, exclusief aanleg tuin ( daar zijn we nu nog mee bezig en we wonen vandaag exact 4 jaar op ons stekkie).
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt haalbaar Chantilly, al zijn kavels van die grootte hier van een heel andere prijsklasse. Grond is hier een stuk duurder dan in de landelijke provincies. Nu is 500 ook wel echt ruim(in mijn beleving), dus daar valt misschien op te besparen. Nu ben ik heus wel in staat om naar Twente te vertrekken, maar denk niet dat ik man mee krijg. Dat wordt hard sparen dan.

Overigens hebben mijn schoonouders dit ooit ook gedaan. Schoonpa heeft een kavel gekocht die niemand zag zitten. Bouwvallig huisje gesloopt en de bomen weggehaald(was de gemeente niet blij mee maar ach). En nu hebben ze een enorme kavel met prachtig huis in een omgeving die wordt beschermd door natuurmonumenten.
Zij hebben inderdaad een jaar in de tuin gewoond, in een keet. Contrast met de woning nu kon niet groter wezen.
miss_musica wijzigde dit bericht op 13-07-2018 13:02
36.46% gewijzigd
Ik vind 500 dus echt heel klein, zeker als je er 'n groot huis op wil zetten. Mijn kleine 90m2 huisje staat op 855m2 en dat is in verhouding prima, al vind ik de buren nog wel dichtbij.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
13-07-2018 12:03
Wanneer je met een aannemer in zee gaat heb je tekeningen nodig die je ook weer moet betalen. Een plaatselijke aannemer is meestal geen bouwkundig tekenaar.
Bij cataloguswoningen is dat hele traject bij één bedrijf ondergebracht. Daardoor kun je echt winst boeken en zul je meer huis voor hetzelfde budget krijgen.

Ik vind je argumentatie waarom je niet koos om op de garage te bouwen niet echt hout snijden. Hoe hoog denk je dat leges wel niet zijn als je een heel huis gaat bouwen? Die leges betaal je altijd zodra je een vergunning aanvraagt. Het is een percentage van de bouwsom. Dus als je niet bouwt op de garage om de leges, zou ik maar niet beginnen aan een heel huis.
Dit was het advies van de hypotheek adviseur waar ik mijn vraag heb voorgelegd: dakkapel, garage of verhuizen.

In afweging nemende dat we ooit verhuizen is het niet interessant om nog zoveel in het huis te investeren. Een dakkapel zijn de kosten niet, een gehele verdieping op de garage is dat wel.
veensteker schreef:
13-07-2018 12:49
Hou je wel rekening met dat je ergens moet wonen tijdens de bouw van je huis. Hou je je oude huis aan, ga je huren of zet je een unit in de tuin?

Je moet het geld wel hebben op het moment dat je gaat bouwen, dan zit je dus wel met dubbele kosten. Een heel huis bouwen kost altijd meer tijd dan er gezegd wordt, iets ernaast moet je dan wel kunnen betalen of financieren.

Dat mag meestal niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-07-2018 13:02
Ik vind 500 dus echt heel klein, zeker als je er 'n groot huis op wil zetten. Mijn kleine 90m2 huisje staat op 855m2 en dat is in verhouding prima, al vind ik de buren nog wel dichtbij.
Ik ben van huis uit ook veel meer gewend, mijn ouders wonen op een kavel van 1800 vierkante meter.
Malief vindt een tuin leuk, maar het is geen hobby van 'm. En ik heb de tijd niet om alles zelf te doen en geen geld om een tuinman in te huren.

Voor ons is een tuin van 300 vierkante meter meer dan genoeg en vergeleken met veel woningen, toch nog aan de grote kant, zeker in een woonwijk ( aan de rand dan wel).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 kavels op het oog:
1: 100.000 en 773 m2 11,5 breed en 73 diep (heeft voorheen een huis al gestaan)
2: 118.000 en 645 m2 13,50 breed en 50 diep. Er is al goedkeuring voor een vrijstaande woning.

Chantilly: klinkt interessant.

Wij zouden dan tijdelijk in een keet gaan wonen of bij familie. Daar zijn we wel redelijk makkelijk in mits we zicht hebben op een einde. Bouwen met een open einde (dus zonder planning) doen we niet. Uitlopen doet het altijd daar zijn we op voorbereid.

Of eventueel dan toch een opknappen kopen. Het is zo jammer de huidige markt gaat zo snel. Vandaag te koop is morgen al verkocht. Biedt voor ons mooie kansen om te verkopen maar je moet ook nog zelf een woning zien te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wel even voor de zekerheid, dit was in 2013/2014! Wel een hele andere tijd hoor, ze zaten toen wel te springen om klanten. Nu is het toch wel anders.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, want ik heb het idee dat mn berichtje een beetje ondergesneeuwd is geraakt: de kavels die je op het oog hebt, hebben die een termijn waarop gebouwd moet worden? Bekenden van mij hebben drie kavels moeten laten schieten omdat na aankoop binnen een jaar de eerste schop de grond in moest, en dat is niet haalbaar als er geen aannemer te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake, volgens mij neig je heel erg naar zelf een nieuw huis laten bouwen. Ga er dan ook voor!
Voor wat betreft de kavels: kijk niet enkel naar de maat, maar vooral naar de locatie. Welke lig aantrekkelijker tov buren, water, hoe komt je oprit uit. Welk kavel ligt in een betere wijk?
Wij hebben gebouwd tijdens de bouwcrisis van 2008. Toen hebben we heel gunstig kunnen bouwen. Als je nu wilt bouwen heb je een lange adem nodig. Iedere gemeente geeft redelijk snel vergunning af, mits je je houdt aan de gestelde verordeningen, maar vind maar een aannemer die tijd heeft en op tijd tegen goede prijzen aan zijn materialen kan komen...
Als je zelf niet iets bouwgerelateerds doet, zou ik, daar komt íe weer, toch eens kijken naar een aantal catalogusbouwers, zoals Groothuis, Goldewijk en Livingstone. Op hun website krijg je vaak een goed beeld van de kosten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ninanoname: goede tip, ik ga eens kijken op die sites. Vraag is vooral of zelf bouwen financieel haalbaar is. De kavels schelen niet veel maar we neigen dan naar het duurdere maar kleinere kavel omdat de ligging daarvan veel beter is.

Laylalala: we zitten echt nog in de oriëntatie maar je hebt een goede tip. Ik denk echter wel een aannemer te kunnen vinden. We hebben veel connecties in de bouw. Verder dan een kavel en een gesprek met de adviseur zijn we nog niet. We weten wat we financieel kunnen maar of we dat doen in verhuizen of bouwen is nog even ter onderzoek.

Ik krijg hier alvast goede tips die we kunnen uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake1988 schreef:
13-07-2018 11:20
Met jullie reacties kan ik al iets! Even ingaan op jullie vragen:

- we verhuizen niet puur voor de winst. Het huis boven is te klein, onder meer dan tevreden. Onze buren zijn niet de meest leuke en we zouden nu ook wel vrijstaand willen gaan.
- we wonen in zuid Limburg. België is 5 minuten rijden maar toch zou ik er denk ik niet willen wonen. Wat zijn de voordelen/nadelen?
- het dak is nog geen 10 jaar oud en is dus geïsoleerd.
- verhuizen staat sowieso op de planning.
- op de garage bouwen hebben we ook bekeken maar werd ons afgeraden ivm de hoge kosten voor vergunning en leges. Vooral in de keuze tussen dakkapel of garage zou het dan eerder een dakkapel worden. Achter het huis aanbouwen kan helaas niet want we hebben een aanbouw met mooie lichtstraten, dat zou dan weer helemaal verandert moeten worden en dat vinden we zonde.


- ter aanvulling: ons huidige huis van boven totg onder gerenoveerd voor 65.000. We kunnen wel dingen zelf maar lang niet alles. Dan vinden we de kwaliteit belangrijker.

Is het reëel om te zeggen voor 200.000 heb je een huis gebouwd excl grond? Ik heb geen idee van de kosten van de buitenkant maar met de wetenschap dat we ons huidige huis hebben gedaan voor 65.000 lijkt me 400.000/500.000 wel veel. We hebben echt geen goedkope spullen gebruikt (electra, water, gas, sanitair, kozijnen, keuken, badkamer, 2 toiletten, stuccen, plafonds incl aanbouw van 8x5 etc etc).
Heb je al gekeken naar een nok verlenging met een dakkapel over de hele breedte aan de achterkant?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel: hebben ze hier onlangs in de wijk gedaan echter willen wij er een volwaardige kamer van maken dan moet de nok verhoogd maar de dakkapel komt dan ook tot aan de achtergevel van het huis. We hebben dan een kamer van ongeveer 4x4. We zijn dan vergunningsplichtig en denk dat de buren wel bezwaar gaan tekenen en hebben we eigenlijk geen zin in.

Denk dat de kogel door de kerk is en we gaan zoeken naar een ander huis. Kopen is, wellicht met onze gezinsplanning, toch wat te hoog gegrepen qua tijdsduur. Verbouwing is nog te doen afhankelijk van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden onze bovenruimte ook te klein. Wij laten een dakopbouw zetten en een dakkapel.
Echter hebben we wel goedkeuring moeten vragen in de buurt en die kregen wel.
Waarom zou de buurt bezwaar aantekenen denk je?
Alle reacties Link kopieren
ZORGENdat je een partner met timmerskills hebt
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople: tijdens de verbouwing van ons huis zijn er door buren foto's gemaakt van ons huis op moment dat wij daar niet waren. Daarmee zijn ze naar de gemeente gegaan om, pas toen de verbouwing klaar was, klachten in te dienen. Alle klachten waren ongegrond maar het zegt wel iets over je buren. Wij zijn er wel klaar mee. Zijn altijd het gesprek aan gegaan en kregen dit achterbakse gedrag ervoor terug. Denk dus dat ze zich daar zeker weer mee gaan bemoeien.

Hoe hoog is jullie zolder nu en hoe hoog wordt hij? Wat is dalijk de ruimte waar je kunt staan, hoe groot ongeveer? Ik zou toch minstens een ruimte van 2x3 willen waar ik gewoon kan staan en lopen op de zolder en ik denk dat dat bij ons niet haalbaar is.

Blondjeinlove die hebben we genoeg in onze familie en kennissenkring. Dakkapel gaan we ook zelf bouwen, geen prefab.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen letterlijk een verdieping erop. Volgens mij is het hoogste punt 3 meter als ik me niet vergis. Doordat we de achtergevel recht omhoog trekken en voor een dakkapel hebben kunnen we over de volledige zolder lopen zonder last de hebben dat we ergens moeten bukken.

Ligt natuurlijk aan je huis hoeveel ruimte je hebt. Maar wij hebben dadelijk een hal want is een draagmuur en voor de rest maken wij er een grote slaapkamer van met inloopkast. Je hebt dan volledig ruimte van de hele verdieping. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de dakkapel aan de voorkant 1.2 'm uit de kant moet blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven