Verhuizen binnen sociale huur, tips gezocht.

02-05-2020 08:29 293 berichten
Hai allemaal,

Ik zit al 3 jaar in een sloopwoning en nu is de kogel dan eindelijk door de kerk: het gaat gesloopt worden over anderhalf jaar. Dus mag de hele straat nu met urgentie naar een nieuwe woning gaan zoeken ( vanaf gisteren mocht dat ). Ik heb dus aardig wat concurrentie van de rest van de straat, al zijn er ook zat mensen zonder voorrang omdat die hier anti-kraak wonen.
Maar goed, we wonen in een dorp waar niet veel huizen beschikbaar zijn dus ik zal best wat concurrentie hebben, zeker ook omdat mensen met een langere inschrijfduur op deze huizen voor gaan op mij. Ik zal dus verhuizen binnen mijn eigen dorp en had gisteren al een leuke woning gezien hier vlakbij, ik stond daar dus al eerste op ( kan nog verkeren ) en heb gereageerd. Dus zal snel gaan bezichtigen.

Maar waar moet je nou precies op letten bij een bezichtiging binnen de sociale huur? Ik probeer een lijstje te maken van dingen die ik belangrijk vind ( huis op het noorden of oosten omdat ik geen heet huis wil ), het liefst een benedenwoning ivm de buitenkat, etc.
Dat huis waar ik kan kijken is op de derde verdieping van een appartementencomplex in een hele mooie buurt. Met een heel groot dakterras ook nog eens. En de woning is precies het formaat wat ik zoek.
Maar ja, wel 200 euro duurder dan mijn huidige woning.
Nu weet ik dat ik altijd duurder ga zitten en ik zal dan ook wel meer huurtoeslag krijgen ( ik zit op bijstandsniveau ) maar toch ben ik soms wel eens bang dat de huurtoeslag ooit afgezegd word en ik dan in een te duur huis zit voor mijn inkomen.

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een korte opleiding doen tot autisme coach ( op aanraden van mijn eigen autisme coach want ik heb milde autisme ) en ik hoop dan genoeg inkomen te genereren zodat ik van de huurtoeslag af kan, maar goed dat is nog onzeker natuurlijk.
Ik merk dat ik een beetje onrustig word van al die nieuwe hoofdstukken in mijn leven en ik probeer duidelijkheid te scheppen en lijstjes te maken maar ik ben er toch veel mee bezig.
Ik heb ook best wat angst dat ik in een fijne buurt kom maar terror buren krijg of dat ik na 18 maanden nog niets gevonden heb en een of ander piepklein huisje moet accepteren tegen mijn zin in. Slaat nergens op maar goed, daarom heet het angst en ik ben een hele irritante piekeraar.

Ik neem sowieso zoveel mogelijk mijn moeder mee naar alle bezichtigingen maar soms zal ze misschien niet kunnen en ga ik alleen.
Daarom zou ik graag tips hebben voor op mijn lijstje. Dingen waar ik op moet letten bij een bezoek.
Bijvoorbeeld de ligging icm de zon, het energielabel, eventuele servicekosten, dat soort dingen.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik nou een appartement kan nemen of niet vanwege mijn kat. Ik zou het zo sneu vinden om hem binnen op te moeten sluiten maar aan de andere kant moet ik hier wel echt nog 15 jaar wonen voor ik eventueel weer kan verhuizen dus het moet ook echt mijn droomhuis zijn.
Kat is ook al best oud dus wie weet hoe lang hij nog mee gaat.
Hoe gek ik ook op hem ben, ik vind het een beetje suf om mijn droomwoning af te wijzen omdat de kat dan weer binnen moet leven.
En daar voel ik me dan ook weer schuldig over haha. :facepalm:

Nou ja, ik ben gewoon een beetje onzeker over het feit dat ik mijn huis uit moet en ik zou graag wat tips hebben voor bezichtigingen.
Ugli schreef:
07-06-2020 14:50
Bij Mediamarkt moet je net toevallig iemand treffen die bij toeval zelf veel weet van het product. Mijn ervaring is dat veel doen alsof ze veel weten, maar echt onzin uit kramen vaak. Ikzelf weet iets van computers en telefoons en heb vroeger nog weleens de fout gemaakt om hun mening te vragen. Dan begonnen ze met moeilijke termen te smijten en allemaal dingen te roepen waarvan ik dacht uh nee dat is niet hoe het werkt, loop je nou gewoon te liegen om dat type aan te prijzen of weet je het zelf gewoon niet?

Beide. ;-)
Nou ik zal even een update doen voor wie het leuk vind om te lezen.
Ik heb een losse inductie plaat gekocht van ETNA, die gaat op mijn koelkast, met een gewone stekker. Heb hem nog niet gebruikt. Verder ga ik zondag dus over maar ik heb al een hele hoop spullen over gezet dus het zal weinig werk meer zijn. Alleen nog de grote dingen zoals de kledingkast ( gaat vandaag uit elkaar ), het bed ( ook vandaag uit elkaar ), de wasmachine, koelkast, etc. Verder heb ik een hoop kleine dingetjes nieuw gekocht bij IKEA en was de vloer een stuk duurder dan ik had gehoopt dus het geld gaat er alweer hard doorheen.
Morgen komt die gast van het laminaat nog een keer terug omdat het toch teveel veert op een bepaald stuk op de overloop naar mijn zin dus hij gaat dat even fixen.
Anders ga ik me daar weer druk over lopen maken.

Ook is het dak terras bijna helemaal afgezet voor de kat, met een katten net links en een bamboe mat rechts. Het ziet er goed uit.
Dus ja, het schiet nu eindelijk echt op. Ik was alleen wel zo suf om niet te beseffen dat ik mijn internet ook over moest zetten dus daar kwam ik gisteren pas mee, dus ik zit straks van zondag tot vrijdag zonder TV en internet, maar goed ik heb een onbeperkt data abbo op mijn telefoon en een mega DVD collectie dus dat komt ook wel goed.

Heb nog geen airco gekocht, het is echt een koel huis. De verduisterende gordijnen en rolgordijnen hangen ook al, maar er staat amper zon op mijn ramen de hele dag.
Het huis voelt nog steeds niet als thuis aan, ondanks de spullen die al over zijn.
Dat komt ook omdat ik het echt lastig vind mijn huidige huis los te laten, ik ben er enorm aan gehecht, hoe krakkemikkig het ook is en hoe heet het volgende week ook weer zou worden tijdens een hittegolf.
Het was toch mijn eerste eigen huis en het is best moeilijk om dat gedag te zeggen.
Maar goed, het komt allemaal wel goed. Ik ben alleen zo oververmoeid en klaar met alles dat ik af en toe wel kan janken als ik weer een hele dag bezig ben met klussen, inpakken, amper tijd om na te denken en dergelijke. Ik vind het allemaal zo enorm stressvol. Maar goed, ben wel weer afgevallen ( ondanks dat ik momenteel alles vreet wat los en vast zit ) en zit voor het eerst sinds mijn 25 ste verjaardag onder de 80 kilo. Dat was erg fijn. :P

Nog even doorpakken en dan zit het er echt op. Het eind komt in zicht. :)
Alle reacties Link kopieren
Hey Madrid, al bijna klaar dus! Ik denk dat je er eerst even een paar dagen gewoond moet hebben, dan kom je tot rust en ga je je thuis voelen. Zo'n verhuisperiode is erg stressvol dus geen wonder dat je zo moe bent. Maar het einde is in zicht en dan kun je gaan uitrusten en belangrijker nog: genieten!
Ja klopt, ik ben ook gewoon enorm gestrest en doodmoe.
Het zijn echt even hele zware laatste loodjes. Ik kan echt niet meer. Mijn tax is echt bereikt dus het is maar goed dat we zondag grotendeels klaar zijn.

Vandaag wel weer hele leuke dingen gescoord bij IKEA en een leuk 2e hands aquarium voor tien euro. En gratis spiegel van de buren. Het wordt ook een super leuk huis als het af is, het voelt alleen alsof ik de mount Everest nog moet beklimmen. :|
Ah joh je staat al bijnaboven op die berg maar je beseft t nog niet. Je bent nu met de leuke dingen inrichten bezig, beter dan het verven came en paar weken terug toch! Als je straks woont zoals Elizabeth ook aangeeft dan gaat het heus als thuis voelen. En als poes er ook bij is natuurlijk.
Fijn hoor. Janken als je janken wil, slapen als je slapen kan, goed en genoeg eten en drinken en nog heel even volhouden. Je kan dit!!!’ Succes met de laatste loodjes!!!! :cheer2: :high5:
Dank je wel, meid. Het gaat ook allemaal goed komen en we kunnen het ook.
We zijn er ook al bijna, maar zien het ook nog niet inderdaad.
Ik zal echt afscheid moeten gaan nemen van mijn oude huis en dat is zeker even slikken. Gek idee dat het vannacht mijn laatste nacht is in dit huis. Ik besef het allemaal nog niet hoor, het gaat zo hard.

Vandaag nog even een pittige dag, het laminaat wordt opnieuw gelegd in de slaapkamer omdat daar iets niet goed zit dus we moeten weer de hele inloopkast leeg halen om ruimte te maken ( weer sjouwen ) voor die gozer. Ik zie er enorm tegenop om hem weer te zien maar ja, dan is het maar gedaan. Anders ga ik weken lopen stressen over die stomme planken. Ik heb spijt dat ik niet gewoon vinyl neer gelegd heb, dan heb je dat gezeik met omhoog verende planken en laminaat dat bol gaat staan niet.
Verder gaan we weer spullen over zetten vandaag, en het bed moet nog uit elkaar. Dus je bent zo weer de hele dag bezig.

Ik vind het zo sneu voor mijn moeder, die werkt er ook nog gewoon bij en moet maandag ook weer gewoon hard aan de bak op haar werk. Die is ook al weken druk bezig met mij helpen.
Ik vind het best lastig om haar zo moe te zien. Ik geef haar wel af en toe cadeaus om te bedanken maar toch blijft het lastig.

Nou ja, tijd om weer aan de bak te gaan. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Echt de laatste loodjes! En dan te bedenken dat je nog maar 7 weken geleden tips vroeg voor de bezichtiging en je nu al praktisch over bent!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
super leuk, hoop dat je je er snel thuis zal voelen. Ben wel reauze benieuwd nu hoe het er allemala uitziet na al die omschrijvingen haha !
Ja, raar he, Pimpom. Het is inderdaad bizar hard gegaan. Leuk om dit topic voor mezelf nog eens terug te lezen over een tijdje. Het laminaat is gemaakt, dat was niet zoveel werk gelukkig. Dus dat is een zorg minder.

Vandaag staat mijn familie om half negen op de stoep en gaan we de bus inpakken. Er staat niet zoveel meer, alleen mijn bed, de kledingkast, een stellingskast en een dressoir die in een geheel mee kan. En de eettafel. Het komt wel goed. Heb ook direct de koelkast ontdooit vannacht dus die ga ik zo nog even schoonmaken.
Heb een uur of 3,5 geslapen, was veel te druk in mijn hoofd om een oog dicht te doen. Voelde net als de nacht voor ik op vakantie ga. Dan ben ik ook altijd heel onrustig haha.

Ik zou foto's kunnen posten als alles af is Lexi-may ( als ik weet hoe dat moet ). Kijk later vandaag wel even. Ik heb geen internet in mijn nieuwe huis tot vrijdag dus ik zal geen lange berichten typen vanaf mijn telefoon. Dat is niet mijn sterkste punt zeg maar. :P

Nou, wens me maar succes. Op naar de top van de berg. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes (en plezier!) vandaag!
Alle reacties Link kopieren
ja fotos zou super leuk zijn :) succ6 vandaag !
Dank jullie wel! Het is goed gegaan allemaal. Het was een lange maar fijne dag. Oom en tante hebben super goed geholpen, mijn broer is ook nog even geweest voor de wasmachine, dat ging niet met mijn oom en drie vrouwen er bij, hij moest twee smalle trappen af, auto in en toen 3 trappen hier omhoog, maar dat kon met het karretje.

In tussentijd heb ik met mijn vriendin een kastje in elkaar geschroefd en mijn tante ook een. Als laatste de kat op gehaald, dat ging prima, hij leek niet bang hier en liep rustig rond in zijn nieuwe huis. Wel had hij net diarree die denk dat hij het toch wel spannend vond ook. Vooral de autorit vond hij maar niks. Heb hem gisteren binnen gehouden en net even op het terras laten snuffelen, ging ook goed maar hij was wel zo weg over de bamboe heen naar de kant van de buurvrouw.
Hij wilde op het dak lopen maar de meeuwen doken direct op hem dus dat vond hij maar eng.
Ben hem toen maar gaan halen.
Nu is hij binnen en dat blijft ook zo vandaag.
Wel balen van die bamboe, moet maar even met de buurvrouw overleggen of zij het erg vind als ik zo'n katten net neer zet. Staat dan ook in haar zicht en hogere bamboe wilde ze ook niet. Dus dat moeten we maar even kijken.

Maar goed hij is nog niet lastig geweest en loopt niet te mauwen dat hij naar buiten wil dus het valt me alles mee nog. Zo even boodschappen doen en rustig wat uitpakken en schoonmaken.

Het voelt goed hoor en ik voel me al meer thuis nu. Goede beslissing geweest dit. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Oh goed zeg! Jaime erin en het is thuis geworden :cat:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Wat een fijn bericht. En nu lekker gaan genieten!
:cheer2: :cheer: :cheers: :jump:
Alle reacties Link kopieren
Top! Heel veel woonplezier!
Dank jullie wel! Komt helemaal goed. We hebben plantenbakken voor de bamboe gezet zodat kat er minder makkelijk over kan en tot nu toe werkt dat. Hij vind het wel lekker op het terras. Heb een paar leuke plekjes voor hem gemaakt.
Verder moet ik nog veel doen, mijn oude huis moet nog schoon en helemaal leeg en ik moet nog veel uitpakken en kopen voor het huis. Ben ook nog jarig donderdag en dan ga ik lekker uit eten met mijn moeder. Mijn rolgordijn viel naar beneden gisteren dus ik moet even kijken hoe ik dat ga fixen.
Is niet helemaal goed opgehangen denk ik. Ik ben wel steeds super vroeg wakker dankzij die klote visdiefjes die nestelen op het dak. Wat maken die een herrie zeg, daar was ik al voor gewaarschuwd door alle buren maar het is echt heel hard. half vijf ben ik steeds al op. O_O
Gelukkig hoepelen ze weer op in juli.
Zo, weer een week of twee verder en het gaat prima. Beter dan verwacht. Afscheid nemen van het oude huis was niet eens zo moeilijk. Zodra ik de honden weer hoorde blaffen vroeg ik me af hoe ik dat bijna drie jaar getrokken heb. Afijn, sleutels ingeleverd de 29ste en toen echt definitief vaarwel gezegd tegen het oude stekkie. Inspectie van de woningbouw ging goed, de woning was netjes ( mag ook wel na 4 uur schoonmaken ) en de borg krijg ik terug. Ik voel me nu al thuis hier en ben erg blij dat ik het genomen heb, ook aangezien ik nog niet een woning gezien heb op woningnet waar ik in gekund had, er is gewoon nog niets voor mij voorbij gekomen dus als ik dit niet had gedaan had ik nog wel heel lang kunnen wachten. Er komen alleen eengezinswoningen voorbij waar ik geen recht op zou hebben. Dus ik ben heel blij met mijn snelle huis. Het is hier ook gewoon heerlijk, super rustig en ik heb nog helemaal niets van mijn buren gehoord. Echt niets.

Ook qua vliegtuigen zitten we hier goed, we wonen vlak bij Schiphol en in het dorp is er veel geluidsoverlast van de vliegtuigen. Met Corona hoorde we bijna niets maar nu vliegt er al weer aardig wat maar ze komen niet over mijn huis heen. Ik zie ze wel maar hoor ze niet echt.

Met de kat gaat het ook goed, al heb ik dat net voor niets neergezet want hij glipt er zo onder door. Ook springt hij gewoon over de bamboe heen naar het terras van de buurvrouw. Heb hem vanaf gisteren weer naar buiten gelaten, voornamelijk omdat we er allebei gek van werden om op elkaars lip te zitten. Kat werd echt vervelend binnen en verlangde naar zijn vrijheid. Het terras vond hij niets aan, er viel ook niets te zien. Hij lag de hele dag te slapen en te mauwen bij de deur. Hij kwijnde echt weg. Nu is hij weer happy en ik ook. Hij heeft ook al goed door welke voordeur van ons is.

Het enige wat ik nu nog nodig heb is een nieuw bed, dat ga ik kopen als de tweede helft van de verhuiskostenvergoeding binnen is. Verder ben ik helemaal tevreden. Ook ga ik vandaag mijn 2e hands aquarium opstarten. Ik ben nog steeds wel moe van de verhuizing maar voel me verder goed. De sportschool is ook weer open dus ik kan mijn energie ook weer lekker kwijt.
Tot nu toe geen spijt van mijn huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven