Verhuizen ja of nee, help!

11-11-2009 17:36 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een enorm dilemma. Vriend werkt in Utrecht. We wonen in Enschede, alwaar ik werk. We hebben een dochtertje van net 2. Vriend gaat 's morgens vroeg weg (6.30u) en is 's avonds rond 19.30u terug. Hij ziet haar 's avonds soms dan nog net even. Graag meer kwantiteit dus. We vinden de beslissing beiden moeilijk, want een mooi (zelfgebouwd) huis hier en de oma's met name (die trekken ons eventuele vertrek niet). Mijn werk hier bindt me niet, tijd voor wat nieuws. Het helemaal opnieuw beginnen is wel een drempel. Gelukkig heb ik een hele goede vriendin in Amsterdam, want daar zouden we waarschijnlijk naartoe gaan. Maar ik wil niet compleet van haar afhankelijk zijn. Hoe ontmoet ik nieuwe mensen? Zo snel heb ik nog geen baan. Ik ben bang voor eenzaamheid.

Onlangs de makelaar laten komen voor een taxatie van onze woning. Dat viel niet tegen. Wat je er in Amsterdam voor kunt kopen valt helaas wel tegen..

We kunnen ook gewoon blijven waar we zitten en het vele reizen voor lief nemen. Aan de andere kant willen we best een keer wat nieuws (graag het huis en de oma's mee..).

Nou, iemand raad?

Thanx, groetjes Marion
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend
Als je in Utrecht werkt, en misschien gaat verhuizen, waarom dan naar Amsterdam? En niet naar Utrecht zelf?
Of ergens in een stad op de helft van Enschede en Utrecht?
Waarom gaan jullie niet eerst in en om Utrecht kijken om te kijken of je je daar evt. thuis zou voelen.

Is de beslissing om naar Amsterdam enkel gebaseerd op het feit dat er een goede vriendin van je woont of zijn er nog andere redenen?
Cum non tum age
Is het niet mogelijk dat je vriend dichter bij huis gaat werken?
Zou een dag thuiswerken bespreekbaar zijn op zijn werk (wellicht in een andere functie)? Of een dag minder werken voor hem en jij een dag meer (als dat nodig is)?
Zou het niet handiger zijn als je vriend gewoon een baan zoekt wat dichter bij huis?
Heb je enig idee waar je in Amsterdam zou willen wonen dan. Naar mij mening zijn er maar een paar plekjes de moeite waard en die zijn voor veel van ons onbetaalbaar.

Zelf woon ik nu in Amsterdam maar ben blij dat ik volgende week naar een andere plaats verhuis.
Zou er niet over peinzen: een normale rustige omgeving verlaten voor de megadrukke randstad? En daarbij dus ook nog weg uit de buurt van je ouders en vrienden. Pfff, je moet er maar zin in hebben. Lijkt me 'n stuk logischer dat je vriend 'n baan zoekt in jullie woonomgeving ipv alles op te geven voor zijn baan. Een baan is tenslotte geen zekere factor, een bedrijf kan ook failliet gaan of hem ontslaan wegens bezuinigingen.
Ik denk er ook zo over als Elninjo, behalve dan wat betreft de drukte in de Randstad (daar zijn ook rustigere plekken). Mijn thuis, voor mij is dat een fijn huis, mijn vrienden en familie, is echt een heel belangrijke vaste waarde voor me in mijn leven, een baan is iets voorbijgaands, hoe dan ook.
quote:Vl43inder schreef op 11 november 2009 @ 18:08:

Ik denk er ook zo over als Elninjo, behalve dan wat betreft de drukte in de Randstad (daar zijn ook rustigere plekken). Mijn thuis, voor mij is dat een fijn huis, mijn vrienden en familie, is echt een heel belangrijke vaste waarde voor me in mijn leven, een baan is iets voorbijgaands, hoe dan ook.Ja, maar de rustigere plekken zijn daar waarschijnlijk dubbel zo duur voor 'n fatsoenlijk huis met fatsoenlijke tuin. Voor mij is mijn thuisomgeving ook altijd de basis. Als je 'n huis naar je zin hebt in 'n omgeving naar je zin zou je wel gek zijn om dat te laten schieten voor werk. Werk is meestal eindig, je woongenot niet.
Kan vriend meer in de buurt van Enschede gaan werken?
Computer says nooooo
Een baan dichter in de buurt zoeken is geen optie. Hij is driekwart jaar werkloos geweest wegens de crisis. Werkte bijna 10 jaar bij een bank, maar wilde graag iets nieuws. Hij vond een superbaan. Dat was vlak voor de crisis, dus toen het allemaal begon was hij de eerste die eruit moest met zijn tijdelijke contract. Vervolgens heeft hij zich helemaal suf gesolliciteerd, maar de periode zat natuurlijk niet mee. Uiteindelijk ook maar verder in het land gaan kijken, want vanwege zijn opleiding en ervaring daar meer kansen. We moesten die beslissing wel nemen, want anders kwamen we in de problemen. Een baan dichter bij huis zoeken is dus geen optie. Hij vindt zn baan super en ik ben erg blij en opgelucht dat hij weer werkt. Mijn zus heeft jaren in Utrecht gewoond, ik vind het geen prettige stad. We hebben ook rondom Utrecht gekeken bv Naarden, Bussum. Maar daar kennen we helemaal niemand en om daar dan te gaan zitten alleen om een groter huis... Amsterdam spreekt ons sowieso aan, en dat mijn vriendin (en haar man, onzgezamenlijke vrienden) daar zitten helpt absoluut mee. Maar inderdaad, het is praktisch onbetaalbaar. Ik hoop wel met mn gezin overal een fijne basis te kunnen hebben.
Waarom spreekt Amsterdam je zo aan dan? Ik woon vlakbij Amsterdam maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken om in Amsterdam te gaan wonen, afgezien van de prijzen.
Heeft je vriend een baan bij een groot bedrijf? Zo ja, hebben die filialen dichter in de buurt?

En hij zou misschien wel eens rustig rond kunnen kijken naar banen in Enschede en (ruime) omgeving?

Anders heb je ook nog steden als Amersfoort bijv. Ken die stad niet, maar is vast goedkoper dan A'dam en ook dichterbij Enschede (toch?).
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
En idd de opties 4x9u werken en een dag thuis werken enzo bespreken...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Nieuwe mensen leer je wel weer kennen, zeker met je kind en als jij gaat werken of bij een sportclub of een hobby. Het hangt ook maar helemaal van jezelf af.

Ik zou niet naar Amsterdam gaan, dan staat je vriend waarschijnlijk alsnog een enorme tijd in de file naar Utrecht, dus wat win je er mee? Of valt Amsterdam - Utrecht mee qua files?

Ik zou lekker een plek tussen Utrecht en Enschede zoeken
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Amsterdam spreekt me aan vanwege het anonieme enerzijds en het gezellige anderzijds. De grachten, de bedrijvigheid. Er is altijd wat te doen. Elke keer als we er zijn een soort vrij gevoel. Tja, misschien is het wel heel anders als je er woont. Zou het zelf moeten ervaren. De files tussen Amsterdam/Utrecht schijnen reuze mee te vallen. Andere steden spreken me een stuk minder aan.

Vriend werkt bij een groot bedrijf, ook meerdere filialen, maar dat en ook een dag minder werken is het komende jaar nog niet aan de orde.

Het is moeilijk, want het reizen is natuurlijk pittig. Niet alleen voor vriend, maar ook voor mij want doordeweeks sta ik er min of meer alleen voor. Dus daarom zou het fijn zijn als daar meer rust komt, maar de rust hier in het oosten is ook prettig en de familie en vrienden die we hier hebben zijn ook een belangrijke factor.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ik vraag me af of die files tussen A'dam en Utrecht wel meevallen....

Je hebt rond Utrecht nog meer leuke steden, dichterbij dan Naarden. Driebergen is rustig en een klein dorp, De bilt of Bilthoven is rustig. Zeist is wat groter, maar ook nog steeds een dorp.
Ik heb het even aan mijn vriend gevraagd, maar de files tussen Utrecht en Amsterdam zijn hel. Ze zijn overal aan de weg bezig en dat duurt nog tot 2013. Daarna gaan ze de ring rond Utrecht aanleggen.

De trein is wel heel snel in Amsterdam.
quote:Katje M schreef op 11 november 2009 @ 19:48:

Amsterdam spreekt me aan vanwege het anonieme enerzijds en het gezellige anderzijds.

De binnenstad met eensgezinswoningen van meer dan een miljoen euro is inderdaad erg gezellig, daarbuiten is het net zo gezellig als in Alphen aan den Rijn, Almere of Purmerend.

De grachten, de bedrijvigheid. Er is altijd wat te doen. Elke keer als we er zijn een soort vrij gevoel.

Dat komt waarschijnlijk omdat je ook vrij bent wanneer jij in Amsterdam loopt. Als je er voor je werk moet zijn of als je er woont is veel bedrijvigheid vaak eerder lastig, bedrijvigheid is vooral leuk als je er ook voor kunt kiezen om niet in de bedrijvigheid te zijn.

Tja, misschien is het wel heel anders als je er woont. Zou het zelf moeten ervaren. De files tussen Amsterdam/Utrecht schijnen reuze mee te vallen.

Ik rij er heel vaak, als je zorgt dat je voor 7 uur 's morgens op de A2 bent dan gaat het goed, de A1 gaat ook goed, maar dan moet je wel voor 7 uur op de A27 zijn. 's Avonds is het sowieso wel te doen.

Andere steden spreken me een stuk minder aan.

Vriend werkt bij een groot bedrijf, ook meerdere filialen, maar dat en ook een dag minder werken is het komende jaar nog niet aan de orde.

Het is moeilijk, want het reizen is natuurlijk pittig. Niet alleen voor vriend, maar ook voor mij want doordeweeks sta ik er min of meer alleen voor. Dus daarom zou het fijn zijn als daar meer rust komt, maar de rust hier in het oosten is ook prettig en de familie en vrienden die we hier hebben zijn ook een belangrijke factor.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Als je geen achterban hebt (lees:oppas bij een avondje uit) dan heb je niet zo veel aan al het vertier 's avonds in Amsterdam.

En voor het geval je het romantische idee hebt dat het leuk is om met een bakfiets met kind erin door Amsterdam te fietsen. Die dingen trappen echt heel zwaar en kunnen niet in je portiek staan, ze zijn te duur om op straat te laten staan en met regen is het sowieso niks. Vooral het idee is dus leuk.

Ik wil je niet tegenhouden hoor, maar vlak andere opties niet uit voordat je een wat reeler beeld hebt van wonen in Amsterdam.
Wanneer gaat je vriendin uit Amsterdam op vakantie? Dan zou ik -als ik jou was- eens een week of 2 in haar huis gaan proefwonen...

Ik heb in Amsterdam gewoond, ik heb vriendinnen en familie in Amsterdam en ik word gillend gek als ik er ben. Echt. Zo druk, nooit relaxed...

Ik zou nog even blijven waar je zit. Voor t zelfde geld trekt de economie straks weer aan, heeft je vriend over anderhalf jaar een nieuwe baan en heb jij lekker je (schoon) moeder en je sociale leven in de buurt.
Ik snap ook niet dat je in Amsterdam wilt wonen. De leuke buurten zijn onbetaalbaar, en de rest vind ik zelf echt 3x niks. Heb er zelf jaren gewoond en ben blij dat ik er weg ben.
Ik snap wel dat je in Amsterdam wilt wonen, ik woon er zelf ook en ik heb het er reuze naar mijn zin.

Maar.

In jouw geval zou ik niet zo maar naar Amsterdam gaan. Enschede en Amsterdam zijn nogal verschillend, denk ik, nog nooit in Enschede geweest en het lijkt me niks. Die grachtengordel vind ik ook heel leuk als ik er eens langs loop maar ik ben er niet dagelijks. Overigens heb ik een tijd in de binnenstad gewoond en dat was echt hellig. Elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht bezopen mensen aan je deurbel, lachen man! Met Koninginnedag geen stap buiten je huis kunnen zetten, leuk als je 20 bent maar niet met een klein kindje.

Ook vind ik je sociale vangnet van 1 ander stel nogal magertjes. Daarbij is Amsterdam voor de opa's en oma's wel andere koek dan wanneer je nog bij ze in de buurt woont. De opa's en oma's hier zijn vrij selectief met op bezoek komen, want ofwel afhankelijk van OV ofwel worden echt een dagje ouder en rijden niet zo makkelijk meer als het regent of mistig is.

Ik zou in jullie geval eerder zoeken naar andere oplossingen, minder werken, dichterbij werken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
haha nee, ik heb geen romantisch beeld van op een bakfiets langs de grachten trappen (vreselijk!). Zo heel ondoordacht is het allemaal niet. Ik kom al jaren geregeld in Amsterdam. Ik ken de stad wel een beetje. Mijn vriendin aldaar komt zelf ook uit het Oosten. Ook zij woont daar met kind en is daar inmiddels goed geaard. Ze heeft gewoon een kinderzitje voorop de fiets. Ik romantiseer het ook helemaal niet, ik zie absoluut wel de nadelen, maar ook de voordelen in onze situatie. Avondvertier is niet wat ik perse zoek. Een sociaal vangnet is zeker heel prettig, maar is ook iets wat je moet opbouwen. Dat heb ik hier ook gedaan, ik kom oorspronkelijk niet uit Enschede. Wat opa's en oma's betreft, dat is absoluut een gemis, dat maakt het lastig. Wil ik mijn leven daar omheen bouwen.. Qua werk en sociaal leven hier ga ik weg. Daar zit em de crux niet. In het weekend rij je hier zo naartoe, het is tenslotte nederland. Familie en woonruimte, daar gaat het om. Dat is onze afweging en daar gaan we nog eens goed over nadenken.

thanx again!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven