Verhuizen naar Utrecht

21-08-2017 19:37 20 berichten
Hoi,

O.a. vanwege m'n werk denk ik erover om naar Utrecht te verhuizen. Nu heb ik een paar vragen en ik hoop dat hier wat forummers uit Utrecht me misschien mee zouden kunnen helpen :)

- Ik zoek een klein appartementje met 1 slaapkamer, liefst in of net buiten het centrum, wat zou me dat ca. kosten?
- Wat zijn dan de buurten waar ik in moet gaan zoeken?
- Is het te doen om via (particuliere huur of via een makelaar) een huurwoning te vinden? Of zijn de woningen snel vergeven?
- Misschien nog andere goede tips?

Tnx voor jullie hulp alvast!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar aan wat je mrt buiten het centrum noemt, zelfs vanaf zuilen, dat tegen Maarssen aan ligt ben je binnen een kwartier fietsen in het centrum. Een tweekamerapparyemfnr aan de rand van de stad gaaf momenteel voor zon 150.000, en ik denk dat je voor eenkamerappartement in het centrum hetzelfde kwijt bent, maar dat kun je zo op funda vinden. Qua huur gaat een appartement van 70 m2 in Zuilen voor zon 800, een van 50 in Wittevrouwen heeft een vriendin van me voor 850 gehuurd.
Lombok en Overvecht zou ik wegblijven, Wittevrouwen en Oog in al zijn leuk en mooi, maar de prijs is er ook naar. Zuilen is in de goede straten prima te doen. Van oost-Utrecht weet ik niet zoveel.
montblanc wijzigde dit bericht op 21-08-2017 19:47
10.88% gewijzigd
Misschien kun je aangeven wat je budget is? Bedenk ook dat je bij particuliere huurwoningen vaak drie en soms wel vier keer de huur als bruto loon moet aantonen. Dat is ons toen erg tegengevallen, ook omdat ze het loon van een tweede bewoner niet of veel minder meerekenen. Heb je al gekeken op Funda? Wij hebben daar een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning gevonden om te huren, dat is inderdaad wel een kwestie van vlot beslissen. Dat geldt denk ik voor alle soorten woningen in Utrecht. De buurten waar mensen graag wonen (Oog-in-Al, Witte Vrouwen) zijn peperduur. Mindere buurten zoals Overvecht en Kanaleneiland zijn redelijk betaalbaar. Ik woon zelf in Kanaleneiland en vind het daar prima te doen.
Huren is niet te doen, het is echt overvol. Als je een ruim budget hebt heb je veel meer kans. Reken dan op zo'n 800-1000 p/m.

Leuke buurten vind ik Witte-Vrouwen, (deels) Oog in Al, Oudwijk. onder Ledig Erf en ik vind dat Ondiep, Vogelenbuurt en Lombok ook steeds leuker worden.

Wegblijven uit Kanaleneiland en vooral uit Overvecht.

Het is de leukste en mooiste stad van Nederland om te wonen, je gaat het er vast naar je zin hebben :love: !
Oke bedankt voor de reacties tot dusver. Ik wil wel echt in het centrum wonen of aan de rand van het centrum. Maar niet verder daarbuiten. Mijn budget ligt rond de 1000,- Maar dat is wel maximaal. Liefst zou ik max rond de 700,- zitten.
LaFolie schreef:
21-08-2017 19:55
Huren is niet te doen, het is echt overvol. Als je een ruim budget hebt heb je veel meer kans. Reken dan op zo'n 800-1000 p/m.

Leuke buurten vind ik Witte-Vrouwen, (deels) Oog in Al, Oudwijk. onder Ledig Erf en ik vind dat Ondiep, Vogelenbuurt en Lombok ook steeds leuker worden.

Wegblijven uit Kanaleneiland en vooral uit Overvecht.

Het is de leukste en mooiste stad van Nederland om te wonen, je gaat het er vast naar je zin hebben :love: !
Tnx, ik vind Utrecht ook een superleuke stad! De wijken die je nu noemt, zijn die allemaal in of tegen het centrum aan? En ik heb dus wel een ruimer budget, is het dan nog steeds wel goed te doen om iets te vinden?
Dan zou ik eens in Lombok gaan kijken. Ik heb daar 15 jaar geleden een tijd gewoond en toen vond ik het leuk, al is het wel multicultureel. Overvecht en sommige delen van kanaleneiland zou ik niet willen wonen. Misschien dat in in de rivierenbuurt nog iets leuks kunt vinden, ofTolsteeg. Dat waren destijds de wat goedkopere buurten net buiten het centrum.

maar zoals gezegd, ik ben al meer dan 10 jaar weg uit Utrecht, dus zou niet weten hoe het nu is om in die wijken te wonen. Ik weet wel dat de huizenprijzen ook in Utrecht de afgelopen jaren de pan uit gerezen zijn.
En nog een vraagje; wat zou een klein appartement buiten het centrum dan kosten? Is dat een stuk goedkoper?
Wat vind jij het centrum?

Voor €700 ga je geen zelfstandig appartement midden in het centrum vinden. In Lombok echter weer wel, dat is zo'n 10 minuutjes van het centrum. Oog in Al is wat verder en vooral leuk met kinderen.
LaFolie schreef:
21-08-2017 20:10
Wat vind jij het centrum?

Voor €700 ga je geen zelfstandig appartement midden in het centrum vinden. In Lombok echter weer wel, dat is zo'n 10 minuutjes van het centrum. Oog in Al is wat verder en vooral leuk met kinderen.
10 minuutjes vanaf het centrum is ook prima. Een kinderrijke buurt zie ik als bewust kinderloze iets minder zitten ;)
Wittevrouwen (wel duur?!), Hoograven en Tolsteeg is erg leuk wonen. Lunetten hoor ik ook wel goede verhalen over, maar ken ik niet zo goed.

Lombok en Oog en al is inderdaad erg multicultureel.

Je zou echt eens door de wijken moeten gaan fietsen! Verder heb je ook heel veel duurdere wijken. En Overvecht, Kanaleneiland en Zuilen moet je van houden.

En verder... heel veel geluk hebben! Ik weet niet hoe oud je bent, want bij de Douwe egberts brug (gele brug) is er een appartementencomplex/flat net gebouwd voor mensen tot ik meen 26 jaar? Misschien kan je daar iets vinden?

Verder denk ik, dat je echt de tam tam moet inschakelen, facebook etc voor een leuke (en vooral betaalbare) studio.
anoniem_199817 wijzigde dit bericht op 21-08-2017 20:32
3.37% gewijzigd
Eens met hierboven, het is echt zo'n geweldige stad!

De huren en woningprijzen rijzen echter de pan uit. Er staan kleine studio's te koop buiten het centrum voor meer dan een ton.

Maar voor 900-1000 moet je zeker wel wat leuks kunnen vinden in de ring om 't centrum. Al eerder genoemde Toldteeg en Lombok zijn zeker leuk. Je hebt ook leuke, wat betaalbaardere plekken rond de Amsterdamsestraatweg, maar dit kan per 100 meter verschillen.

Ten oosten van het Griftpark heb je ook vaak wat goedkopere appartementjes, in een rustige wijk redelijk dichtbij het centrum.

Blijf weg bij Kanaleneiland en Overvecht, dat is kut.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op Utrecht-Oost maar Utrecht is gewoon duur en het wordt steeds lastiger om (betaalbare) woonruimte te vinden. Misschien moet je wel uitwijken naar Leidsche Rijn of je kan Lunetten proberen. Maar dat is geen centrum meer..
Het lastige met particulier huren is echter wel (wat ik al aangeef in mijn eerste post): het gaat niet alleen om wat jij per maand aan huur wilt/kunt betalen, het gaat om wat je bruto loon is. Wij hadden bijvoorbeeld iets op het oog voor 1200,-/maand en konden dat prima missen op twee inkomens. Echter, slechts één inkomen telde mee en dat moest dan boven de 3600,- zijn. Heb ook huurwoningen gezien waar 4x de huur aan bruto maandinkomen werd geëist, dat viel ons vies tegen.
WestCovina schreef:
21-08-2017 21:38
Het lastige met particulier huren is echter wel (wat ik al aangeef in mijn eerste post): het gaat niet alleen om wat jij per maand aan huur wilt/kunt betalen, het gaat om wat je bruto loon is. Wij hadden bijvoorbeeld iets op het oog voor 1200,-/maand en konden dat prima missen op twee inkomens. Echter, slechts één inkomen telde mee en dat moest dan boven de 3600,- zijn. Heb ook huurwoningen gezien waar 4x de huur aan bruto maandinkomen werd geëist, dat viel ons vies tegen.
Dat zou voor mij geen probleem zijn. Ik verdien wel 4 x de bruto huur.
venessa schreef:
21-08-2017 20:37
Ik ben gek op Utrecht-Oost maar Utrecht is gewoon duur en het wordt steeds lastiger om (betaalbare) woonruimte te vinden. Misschien moet je wel uitwijken naar Leidsche Rijn of je kan Lunetten proberen. Maar dat is geen centrum meer..
En hoe ver buiten het centrum is dat? Zijn de woningen daar ook goedkoper?
Kinase3000 schreef:
21-08-2017 20:30
Eens met hierboven, het is echt zo'n geweldige stad!

De huren en woningprijzen rijzen echter de pan uit. Er staan kleine studio's te koop buiten het centrum voor meer dan een ton.

Maar voor 900-1000 moet je zeker wel wat leuks kunnen vinden in de ring om 't centrum. Al eerder genoemde Toldteeg en Lombok zijn zeker leuk. Je hebt ook leuke, wat betaalbaardere plekken rond de Amsterdamsestraatweg, maar dit kan per 100 meter verschillen.

Ten oosten van het Griftpark heb je ook vaak wat goedkopere appartementjes, in een rustige wijk redelijk dichtbij het centrum.

Blijf weg bij Kanaleneiland en Overvecht, dat is kut.
En wat versta jij onder goedkopere appartementjes?
maylo schreef:
21-08-2017 20:30
Wittevrouwen (wel duur?!), Hoograven en Tolsteeg is erg leuk wonen. Lunetten hoor ik ook wel goede verhalen over, maar ken ik niet zo goed.

Lombok en Oog en al is inderdaad erg multicultureel.

Je zou echt eens door de wijken moeten gaan fietsen! Verder heb je ook heel veel duurdere wijken. En Overvecht, Kanaleneiland en Zuilen moet je van houden.

En verder... heel veel geluk hebben! Ik weet niet hoe oud je bent, want bij de Douwe egberts brug (gele brug) is er een appartementencomplex/flat net gebouwd voor mensen tot ik meen 26 jaar? Misschien kan je daar iets vinden?

Verder denk ik, dat je echt de tam tam moet inschakelen, facebook etc voor een leuke (en vooral betaalbare) studio.
Ik ben nu nog in de orienterende fase, maar ik was idd van plan om de wijken ook nog te gaan verkennen.

Tnx voor de tip, maar ik ben helaas geen 26 meer ;)
Blaadje84 schreef:
21-08-2017 21:43
En wat versta jij onder goedkopere appartementjes?
850 euro. Maar je moet echt geluk hebben.

Leidscherijn wordt verkocht als dat het Utrecht is maar dat is klopt niet. Het is echt een soort aparte nieuwbouwstad. Ligt ook niet dicht bij het centrum.
Leidsche rijn (ligt tegen vleuten en de meern aan) krijgt een eigen stad. Maar goedkoop is het daar zeker niet! En minimaal 4x meer verdienen dan de huur. Apart nog vaak een x aantal maanden vooruit betalen en veel verhuurders stellen niet meer bruto salaris maar netto salaris. Een eengezinswoning is zo minimaal 1200 netto per maand (appartement is vaak even duur, zijn in Leidsche rijn erg gewild).

Als je kan kopen, zou ik dat dan eerder doen mits je natuurlijk een aantal jaar in en rondom de omgeving Utrecht wil wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven