Verlichting?

14-06-2014 18:35 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben gisteren te horen gekregen dat we het mooiste, beste en goedkoopste huis van Amsterdam centrum mogen gaan huren jeeeej! En geluksvogels als we zijn mogen we er al over 2 weken in.

Met als gevolg dat we nu aan het nadenken zijn over de inrichting, en voor het eerst in mijn leven over de verlichting.

Want in ons huidige huisje (klein, donker, geen lichtinval door blinde muren rondom ons huis) was het credo vooral véél en fél.

Maar nu, nu gaan we in een ruim appartement wonen met hoge plafonds, alle kamers voorzien van grote en veel ramen, op de derde verdieping met omliggende huizen op een respectabele afstand en zeeën van lichtinval.

De woning heeft 3 kamers: woonkamer op het zuiden, twee slaapkamers met ramen op het oosten en een keuken met ramen op het noorden. Allemaal groot en licht en witte muren (en we zijn lui dus die blijven ook wit).

Wat voor verlichting kies je bij zoiets?

Ik zat te denken aan een grote industriële lamp boven de eettafel en een speciaal lampje voor de piano, maar dan heeft je zitgedeelte met banken nog geen verlichting en wij hebben heel veel boeken, is het verstandig om de boekenkasten ook te verlichten?

En voor de slaapkamer neem je natuurlijk een lampje op je nachtkastje en de kaptafel, maar wat verder? Een plafonnière? Staat niet zo sfeervol vind ik.

En hoe verlicht je een studeerkamer? Een bureaulamp? Staande lamp? Hoe doe je zoiets strategisch?

En wat is handig in de keuken?

Ik ben echt een nitwit op het gebied van verlichting (dit wordt ook ons eerste zelfstandige huis) dus wie vindt het leuk om mij te helpen?
Oh die met die vogeltjes is erg schattig

En hoe creëer ik een 'lijn' in mijn verlichting? Weet niet zo goed wat ik me erbij voor moet stellen..
Ga niet naar Aurora op de Vijzelstraat, die zijn duur en onvriendelijk. Op de Weteringschans zit een prettige lampenwinkel en in de Utrechtse straat kun je ook wel wat vinden. In de Prinsenstraat of Herenstraat zit zo'n fröbelwinkeltje waar ze rare gekleurde peertjes verkopen.
Zelfde lampen naast de bank:

quote:voetjesinhetzand schreef op 15 juni 2014 @ 10:52:

Oh die met die vogeltjes is erg schattig

En hoe creëer ik een 'lijn' in mijn verlichting? Weet niet zo goed wat ik me erbij voor moet stellen..

Je moet het licht niet bekijken als assecoires, maar als een deel van de architectuur, dat de vorm van de kamer bepaalt. (Daarom zijn die plafonieres vaak zo stom, dat is net of je in een grote doos zit met maar één gaatje in het plafond.)

Je moet denken in vormen. Een bank is een lange platte vorm. Als je daarnaast aan de ene kant een staande lamp zet, heb je een L-vorm. Als je aan twee kanten een staande lamp zet, heb je een U-vorm.

Leg ik het zo goed uit? Ik ben ook maar een amateur. :-)
Oké dan ga ik daar maar eens kijken.. Aurora ken ik wel idd maar ben er nooit echt binnen geweest.

Op de Van Baerlestraat zit een Zara Home toch? Da's dichtbij mijn nieuwe huis dus da's makkelijk
quote:korenwolf schreef op 15 juni 2014 @ 11:01:

[...]

Je moet het licht niet bekijken als assecoires, maar als een deel van de architectuur, dat de vorm van de kamer bepaalt. (Daarom zijn die plafonieres vaak zo stom, dat is net of je in een grote doos zit met maar één gaatje in het plafond.)

Je moet denken in vormen. Een bank is een lange platte vorm. Als je daarnaast aan de ene kant een staande lamp zet, heb je een L-vorm. Als je aan twee kanten een staande lamp zet, heb je een U-vorm.

Leg ik het zo goed uit? Ik ben ook maar een amateur. :-)Ja ik snap wat je bedoelt! Maar hoe weet ik nu of ik een L of een U in mijn kamer wil
Ja dat is leuk met die lampen naast de bank zo Hiltje! En een booglamp, hoe doe je zo'n ding? Die vind ik namelijk erg cool
Op de foto's van Hiltje vind ik die lijn bijvoorbeeld allemaal mislukt. Bij de onderste foto vind Ik de schemerlampen naasr die roze bank veel te klein, waardoor het rommelig wordt.

Op de eerste foto lijken de lampen wel twee dikke punaises om het schilderij mee op te hangen. Op de tweede foto hebben de lampen ruzie met de ramen, de vorm en lichtinval van de ramen wordt gebokkeerd.

Bij de derde foto zijn zowel de lampen als de schilderijen gebruikt als assecoires, wie zet nou een schemerlamp pal voor een schilderij? Dan zie je ze allebei niet.
quote:voetjesinhetzand schreef op 15 juni 2014 @ 11:07:

[...]

Ja ik snap wat je bedoelt! Maar hoe weet ik nu of ik een L of een U in mijn kamer wil

Misschien maakt het je niet uit, ben je meer van de styling dan van het bouwen. Kan ook.
O wacht, er is nog een foto bij gekomen! Die onderste (blauwe) vind ik goed! Niet mijn smaak, maar wel goed.
Ik vind die laatste mooi met dat schilderij met die zee. Maar vind het wel leuk lampen naast de bank maar ik hou niet van zoveel dingen in mijn huis, zoals op die foto met die lampen voor het schilderij. Of die met de roze bank. Overal staan spullen, daar hou ik niet zo van.
Ik zie ook niet wat je precies bedoeld, Korenwolf. Maar ik zie lampen wel als accessoires.

In eerste instantie ook functioneel hoor, en er moet inderdaad verschillend licht zijn op verschillende hoogtes in de kamer.

Maar ik wil wel dat mijn lamp onderdeel uitmaakt van het interieur en ook echt iets toevoegt qua stijl. Ik heb bijvoorbeeld ook een lamp staan die ik nooit aan heb in de praktijk. Maar hij hoort daar wel, hij heeft een geweldige oranje keramieke voet en ik ga er speciaal een lampenkap voor laten maken. Het is meer een lamp om naar te kijken dan een lamp voor het licht.
quote:voetjesinhetzand schreef op 15 juni 2014 @ 11:18:

Ik vind die laatste mooi met dat schilderij met die zee. Maar vind het wel leuk lampen naast de bank maar ik hou niet van zoveel dingen in mijn huis, zoals op die foto met die lampen voor het schilderij. Of die met de roze bank. Overal staan spullen, daar hou ik niet zo van.

Het zijn idd typische amerikaanse foto's. Die houden van veel. Ik zelf ook, heb ik gemerkt. Ik ben ook van more is more.

Maar juist als je minimalistisch bent zijn je lampen belangrijk. Dan springen ze er nml echt uit.

Die lamp met die vogels van Zara Home vind ik dan echt leuk. Dat is dan echt een kitsch grapje in een verder sober interieur.
quote:hiltje schreef op 15 juni 2014 @ 11:20:

Ik zie ook niet wat je precies bedoeld, Korenwolf. Maar ik zie lampen wel als accessoires.

Da's dan een verschil in opvatting, of je licht beschouwt als (onderdeel van) de basisvorm van een ruimte, of als de versiering. Het kan natuurlijk allebei zijn.
Tegenwoordig vallen deze ook onder plafonnieres. Ik vind ze erg leuk voor o.a. slaapkamer. Ze zijn er in alle soorten en prijzen ook bij bouwmarkten.

http://www.rietveldlicht.nl/fotos/groot/71391.jpg
quote:hiltje schreef op 15 juni 2014 @ 11:22:

[...]

Het zijn idd typische amerikaanse foto's. Die houden van veel. Ik zelf ook, heb ik gemerkt. Ik ben ook van more is more.

Maar juist als je minimalistisch bent zijn je lampen belangrijk. Dan springen ze er nml echt uit.

Die lamp met die vogels van Zara Home vind ik dan echt leuk. Dat is dan echt een kitsch grapje in een verder sober interieur.

Ja die met die vogeltjes vind ik echt leuk! En, zat ik te denken.. Misschien kan ik hem wel schilderen want ik denk dat die ook leuk is in het turquoise. Maar weet niet of het overschilderbaar is, in het wit is hij iig ook cool.

Ik vind het bij andere mensen vaak zo druk in huis, ik krijg er een vol hoofd van. En ik heb thuis al heeel veel boeken dus bij ons oogt het ook al snel vol. Ik hou juist van een grote lege tafel bijvoorbeeld, en niet teveel tafeltjes/kastjes maar veel ruimte op de vloer.
Wat ook leuk is, als het lukt qua snoeren/stopcontact is een kleine lamp in je boekenkast, op een van de planken.

Zal zo even kijken of ik plaatjes kan vinden.
Je kunt ook ledlampen nemen waarvan je de kleuren kunt veranderen, met een afstandbediening. rood blauw groen paars geel wit etc etc ook kun je het warm licht/koud licht maken
Oh ja dat is inderdaad wel grappig Hiltje, ik dacht zelf meer aan spots of indirecte verlichting bij de boekenkasten maar dit is ook wel origineel

Lexi-may: ik hoef niet verschillende kleuren licht, maar ik wil inderdaad niet alleen maar of geel licht of wit licht hebben, eigenlijk wil ik gewoon daglicht in huis als het avond is, of iets dat er in de buurt komt.

Dat van die rode lamp was meer om aan te geven dat ik zoiets dus niet zo geslaagd vind als 'sfeerverlichting'.
ik vind zelf warm licht mooier dan dat lelijke vel witte licht
quote:voetjesinhetzand schreef op 15 juni 2014 @ 18:51:

[...], eigenlijk wil ik gewoon daglicht in huis als het avond is, of iets dat er in de buurt komt.

Er bestaat daglicht-tl, dat wordt onder andere gebruikt door kunstschilders - kleuren zijn in dat licht ongeveer hetzelfde als bij daglicht. Dat is een fijne bak wit licht, maar voor de meeste mensen te licht en te 'ongezellig'. Ik hou er zelf wel van, maar ik ben zo iemand die het bijna bij iedereen 'te donker' vindt.

Kan de nummers van de kleuren voor je opzoeken, mocht je het interessant vinden.
quote:korenwolf schreef op 16 juni 2014 @ 21:04:

[...]

Er bestaat daglicht-tl, dat wordt onder andere gebruikt door kunstschilders - kleuren zijn in dat licht ongeveer hetzelfde als bij daglicht. Dat is een fijne bak wit licht, maar voor de meeste mensen te licht en te 'ongezellig'. Ik hou er zelf wel van, maar ik ben zo iemand die het bijna bij iedereen 'te donker' vindt.

Kan de nummers van de kleuren voor je opzoeken, mocht je het interessant vinden.

Oh als je dat wil doen? Ik ben namelijk erg weg van daglicht... Ik vind het ook altijd in alle huizen zo vréselijk donker! Als ik een huis mocht bouwen kwamen er vooral veeeeeel ramen in denk ik haha.

Ik doe het ook uitstekend op een Scandinavische zomer.. Heerlijk. Hoe lichter hoe beter! Ik voel me gewoon het best in licht... Ben er heel gevoelig voor. De hele winter ben ik depressief en net als ik denk: nu ben ik er klaar mee, ik kan het gewoon niet meer aan... Ik maak er een eind aan.. Maakt het zonnetje me opeens 's ochtends wakker. Nou in een dag ben ik een ander mens gewoon! Ik kan weer mijn bed uitkomen, fluitend ga ik het leven door, niks is me meer te veel.. Ik doe het gewoon beter op licht, ik ben een soort zonnecel haha!

Dus ik wil ook graag een licht huis aub

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven