Verschillende kattenvragen

10-11-2013 19:36 22 berichten
Gisteren is onze poes doodgereden. Verschrikkelijk en totaal onverwacht want normaal komt ze zelden bij de weg en ze kijkt altijd heel goed uit. Volgens de buurman schrok ze gisteren van een hond en vloog de weg op, waar net een auto aan kwam.

Kater komt nog minder vaak bij de weg maar door dit drama zouden we hem eigenlijk liever binnen houden. Probleem is dat ze zo ongeveer buiten geboren zijn, en hier het eerste half jaar hebben lopen zeuren tot ze naar buiten mochten (mochten pas na hun sterilisatie). Als ze door slecht weer een paar dagen niet naar buiten kunnen breken ze het huis af, ondanks al het speelgoed dat we hebben.

We willen er toch ook wel weer een kat bij en daar twijfel ik nu over of ik een binnenkat zal nemen. Kater houden we niet meer binnen, dan wordt hij doodongelukkig, maar misschien wil hij toch wat meer thuis zijn als er weer een nieuw speelmaatje is. Sowieso zijn we veel van huis en we kunnen dat dier niet zo vaak in zijn eentje laten. Daar gaat hij echt niet blij van worden want hij is nog nooit alleen geweest.

Binnenkort dus naar het asiel (wat een wantoestanden op Marktplaats, dat wordt steeds erger) om een nieuwe kat te halen.

Zou het werken, een binnenkat samen met een buitenkat? Is het dan niet zielig voor de nieuwe kat dat hij niet naar buiten mag? Maakt het nog uit of we een kater of poes nemen?
Wat vreselijk van je poes!

Ik heb het ook wel is meegemaakt, bah...

Je gaat je ook zo hechten aan die beestjes.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Over een nieuwe kat: ik snap dat je ongeduldig bent, maar voor de kater is het het verstandigst om een andere kat echt even uit te stellen. Ik ga je proberen uit te leggen waarom.

Katten zijn nogal gevoelige dieren die niet goed tegen veranderingen kunnen en die daar echt tijd voor nodig hebben.

Als een huisgenoot wegvalt/erbij komt is dit een grote verandering voor een kat waar die echt zijn eigen tijd voor gaat nemen om daaraan te wennen (niet de tijd die jij in je hoofd hebt, sorry...)

Als er ineens een huisgenootje wegvalt gaat de kater dit heel erg merken en hij zal de komende tijd flink van slag zijn. (dat hoef je niet eens te merken aan de kater)

Als er dan ook nog heel snel een andere kat bij komt is dit helemaal verwarrend voor je kater.

Katten zijn trouwens ook in de rouw bij zo'n gebeurtenis.

Dit kan zelfs wel een half jaar duren, sorry.

Als je de kater niet even de tijd en ruimte geeft om aan de nieuwe situatie wennen dan is de kans heel groot dat ze niet aan mekaar gaan wennen.

Het spijt me erg, maar dit moet je echt even een paar maanden de tijd geven.
Alle reacties Link kopieren
Waren kater en poes sociaal met elkaar? Zoals samen in een mandje liggen, elkaar wassen, met elkaar spelen? Zo niet, dan vormden kater en poes geen sociale groep en waren het twee katten die bij elkaar in huis woonden. In dat geval is kater ook geen maatje maar een huisgenoot verloren en hoef je van hem ook geen nieuwe te halen: wat hij nodig heeft aan sociale interactie haalt hij dan buiten wel.

En natuurlijk heel veel sterkte met het verliezen van je poes!
Kun je niet kijken of je je oude kat ook gewoon binnen kunt houden? De mijne was ook een buitenkat, maar ik heb haar nu binnen en ze is echt niet ongelukkig. Ze komt er elke dag nog uit, aan de riem en dat vindt ze prachtig. Maar verder zorgen we binnen voor voldoende activiteiten en ze vraagt ook niet om naar buiten te mogen. Je kunt het altijd proberen, toch?
Als ik het goed begrijp neem je een nieuwe kat in de hoop dat kater meer thuisblijft? Dat is ijdele hoop en een slechte reden om een nieuw dier aan te schaffen.

Katten willen (vaak) graag naar buiten. En ja, worden ook wel eens doodgereden. Dat is bijzonder jammer maar wel de realiteit.
Als de kater nu al naar buiten mag en jullie zijn niet veel thuis om hem in de gaten te houden dan lijkt het mij niet dat de kater binnen gaat blijven omdat er een andere kat is...

Ik weet het niet hoor, ben echt geen deskundige, maar als ik naar mijn kat (poes) kijk, dan zou een nieuwe kat eerder een rede zijn om veeeeeel naar buiten te gaan als die andere kat binnen moest blijven. (een beetje ook wel om te pesten, zo van, ikkke lekker wel en jij lekker niet, haha)
Kater en poes waren broer en zus en hadden ook zo'n band Het ene moment lagen ze lief tegen elkaar te slapen en elkaar te wassen, en het andere moment vochten ze elkaar het huis uit. Dat is een tijdje vrij heftig geweest, zo erg dat kater het huis onder piste (ondanks dat hij gecastreerd is), maar de laatste weken gingen ze weer overwegend lief met elkaar om. Kater mag alleen naar buiten als er iemand thuis is om hem binnen te laten. Dus als wij naar school/werk zijn is hij alleen thuis. Misschien ook nog van belang om te melden dat hij HCM heeft in een gevorderd stadium, dus de kans bestaat dat hij niet oud wordt. Hopelijk gaat hij nog wel een paar jaar mee (is nog niet eens 1,5!) maar daar hebben we dus geen garanties voor. Sneu, want poes was er zo een die 18 zou worden (en mij elke dag van haar leven tot wanhoop moest drijven met haar obstinate onopvoedbare gedrag ).
Ik weet helaas maar al te goed hoe je je voelt...

Geef het even tijd, beter voor de kater en ook voor jou...

Ook als katten niet erg 'dik' met mekaar zijn kunnen ze prima met elkaar samen leven en zullen ze echt in de war zijn als er 1 plotseling wegvalt...
Had zelf 4 katten, waarvan 2 broer en zus. Nu was er 1 overleden wat ik duidelijk kon merken aan de anderen. Waren eerst weken van slag en hebben daarom heel lang gewacht met een andere kat. Die nieuwe wil alleen maar naar buiten maar dat mag niet, de anderen kwamen wel veel buiten (waarvan ook 1 HCM) maar omdat het luik dicht zit en het niet warm is buiten geven ze er eigenlijk niets meer om, na 5 min wandelen in de tuin zijn ze zo weer binnen. Het klinkt alsof jouw kat wel graag naar buiten wil dus een binnenkat ervan maken is lastig.
Ik weet hoe je je voelt! Sterkte ermee..

Ik moet onze kat helaas zo laten in slapen, hij is verlamd (trombose) en brengt nu z'n laatste uurtjes nog door thuis, ongelofelijk hoe snel dit gegaan is

Zit te dreinen als een klein kind..
Ik zou hem inderdaad niet binnenlaten als hij gewend is om naar buiten te gaan.

Katten hebben nou eenmaal dat jachtinstinct dus gaan graag naar buiten.

Nu de poes weg is zal hij voorlopig behoorlijk van slag zijn.

Je wilt dat de kater zich toch zo prettig mogelijk voelt, dan moet je zn leefomgeving zo 'natuurlijk' mogelijk laten, zo veel mogelijk naar zijn instinct zeg maar...

Dus zo min mogelijk dingen veranderen voorlopig, en zeker nog even geen andere kat erbij.

he wat afschuwelijk vrouw, ik weet zo goed hoe je je voelt... jij ook sterkte!!!

Wel heel goed van je, het is zo lastig, maar als een kat zoveel pijn heeft dat het ondragelijk wordt heb je helaas weinig keus...
wat erg dat je kat is overreden! ik kan me voorstellen dat je weer een nieuwe kat wilt aanschaffen... is gezellig twee poezenbeesten in huis. omdat katten ook kunnen rouwen, zou ik daar wel rekening mee houden. als hij somber oogt, zou ik even wachten met een nieuwe kat.

onze kat (vrouwtje) is pas ook overleden en de ander (mannetje) had echt geen last toen ze er ineens niet meer was. ze vonden elkaar ook niet leuk.. dat zal er wel mee te maken hebben. we zijn dezelfde week nog naar het asiel gegaan en hebben een mannetjeskitten gehaald. dat ging en gaat echt supergoed! het zijn de beste vrienden geworden.

omdat vrouwtjes wat kattiger kunnen zijn naar de ander, hebben wij nu voor 2 katertjes gekozen. maar er zullen vast velen zijn die goede ervaringen hebben met een vrouwtje erbij.

wat wel grappig is om te zien, dat het kitten de oudere kat als voorbeeld neemt. schattig dat hij er altijd achteraan loopt. het is nu al een lastige opgave om hem nog binnen te houden.

een kat buiten laten heeft inderdaad het risico om doodgereden te worden, maar ik vind het ook veel waard om de katten zo blij buiten te zien spelen.

veel sterkte en veel plezier met het uitzoeken van een nieuwe kat!
Aan kater merk ik (nog) niets, maar vanmiddag draalde wel het vriendinnetje van poes om het huis heen. Heel zielig, steeds naar het raam kijken en vervolgens naar de achtertuin rennen. Dat was ook wel een heel mooi stel, poes werd echt opgehaald om buiten te komen spelen.

We merken nu al dat 1 kat best wel stil is, zeker met zo'n uithuizig type als onze kater Als hij binnen is slaapt hij meestal, en als je met hem wil spelen kijkt hij je echt aan met een blik van 'wat loop je nou met dat ding te zwaaien?' Ik kan nu ook weer eten op het aanrecht laten staan, en er gaan beduidend minder dingen stuk. Poes was nogal een rouwdouwer
quote:vrouwmetdebezem schreef op 11 november 2013 @ 10:59:

Ik weet hoe je je voelt! Sterkte ermee..

Ik moet onze kat helaas zo laten in slapen, hij is verlamd (trombose) en brengt nu z'n laatste uurtjes nog door thuis, ongelofelijk hoe snel dit gegaan is

Zit te dreinen als een klein kind..Sterkte!
Hi Betjebig ! *zwaait hard naar je*

Wat sneu van je kat zeg !

Mijn dochter heeft in asiel gewerkt, hier in de buurt, en daar zat een lapjespoes, half jaar oud ongeveer, waar voorpoot van is geamputeerd. Katje is nog schichtig, zwerver waarschijnlijk. Keek boos / bang als mijn dochter haar wou aaien, maar zodra ze haar hand voelde ging ze genieten/ontspannen/spinnen als een gek. Met deze dame is het handig als ze binnen blijft, mss een leuke uitdaging voor jullie ?
Betje, ik denk ook niet dat je heel erg duidelijk gaat merken als je kater van slag is.

Het zijn tenslotte katten...
quote:Dasminder schreef op 12 november 2013 @ 08:49:

Hi Betjebig ! *zwaait hard naar je*

Wat sneu van je kat zeg !

Mijn dochter heeft in asiel gewerkt, hier in de buurt, en daar zat een lapjespoes, half jaar oud ongeveer, waar voorpoot van is geamputeerd. Katje is nog schichtig, zwerver waarschijnlijk. Keek boos / bang als mijn dochter haar wou aaien, maar zodra ze haar hand voelde ging ze genieten/ontspannen/spinnen als een gek. Met deze dame is het handig als ze binnen blijft, mss een leuke uitdaging voor jullie ?

Hoi, hoe is het met jullie?

Ik hink nog een beetje op twee gedachten voor wat betreft het kattengebeuren. Het lijkt me ook wel eens fijn om een kat te hebben die er gezellig bij blijft als je visite hebt ofzo. Onze kater is echt een knuffeldoos, maar zodra er vreemden (iedereen die hier niet in huis woont) in de buurt zijn is hij vertrokken.
Betje: dit doen veel katten. Veel katten zijn nou eenmaal niet zo gek op drukte.

Wat die van mij doen (ik heb er drie) is schrikken van de bel (stelletje domoren...), naar boven vliegen en na een tijdje komen ze meestal even beneden kijken en snuffelen.

Ik snap dat je het gezelliger vind als katlief er altijd bij is, maar helaas kan je zo'n beest nou eenmaal niet dwingen.

Nog 20 katten nemen is ook geen garantie aangezien dit voor veel katten vrij normaal gedrag is.
quote:betjebig schreef op 12 november 2013 @ 20:05:

[...]

Hoi, hoe is het met jullie?

Ik hink nog een beetje op twee gedachten voor wat betreft het kattengebeuren. Het lijkt me ook wel eens fijn om een kat te hebben die er gezellig bij blijft als je visite hebt ofzo. Onze kater is echt een knuffeldoos, maar zodra er vreemden (iedereen die hier niet in huis woont) in de buurt zijn is hij vertrokken.

Gaat hier, tja, ehm, klote crisis

Jullie lekker aan het genieten van het opgeknapte huisje ?

Katten houden niet van viste, zoals phoebeisback al zei. Een kat die er gezellig bij blijft zal uitzondering zijn.

Voordeel van driepoot is dat ze dus wel binnen (moet) blijft, deur dicht naar boven en ze zal ook in huiskamer blijven. Ze zal wel veel aandacht nodig hebben in t begin, maar jeetje wat geniet ze van die aandacht, zo schattig.

Mocht je twijfelen, en foto willen zien, die heb ik en kan ik je mailen eventueel. (je zou mijn dochter heeeel gelukkig maken )
We waren gisteren bij het asiel (zelfde als waar jouw dochter werkt? in Z?) en daar waren toch echt heel veel katten die niet direct onder een bank schoten toen we binnenkwamen. Sommigen kwamen zelfs heel opdringerig kopjes geven

Uiteindelijk hebben we een heel schattige poes uitgekozen die volgende week bij ons komt wonen. Ze is al volwassen en is opgegroeid als binnenkat. Dat hopen we zo te houden.

En hopen dat kater het een beetje trekt, zo'n nieuwe soortgenoot in huis.
Leuk !

En jammer voor driepoot

Die zit in IJmuiden
ah heel leuk!

fijn uit het asiel, dan weet je ook al n beetje wat je kunt verwachten. geniet van de voorpret!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven