Verzonken zandbak: tips?

19-04-2013 16:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er een verzonken zandbak er in de tuin, er zelf eentje aangelegd, danwel heeft ervaringstips hierover?

We zijn onze tuin aan het veranderen en na minder goede ervaringen met een houten zandbak, is mijn idee om een zandbak te gaan maken die verzonken is in de terrastegels. De huidge zandbak vind ik te klein en ligt te dicht bij het gazon. Veel zand komt ernaast terecht, en ook op het gras.

Een verzonken zandbak lijkt mij ideaal; het zand is zo van de terrastegels terug de bak in te vegen. Qua locatie zou ik hem ook duidelijk verder van het gazon weg plaatsen, zodat er hopelijk minder zand die kant op verdwijnt.

Maar: hoe ga ik de zijwanden maken? Houten schotten verticaal plaatsen, en daar dan ook het worteldoek aan vastnieten? Voorkom ik zo voldoende dat de tegels eromheen gaan verzakken? En hoe diep is handig? Heeft iemand nog andere punten waar ik nog niet aan heb gedacht?
Wij hebben ook een verzonken zandbak. Tip van een vriend. Ideaal omdat je alles terugveegt. Hier gewoon een simpele zandbak ingegraven. Wij zitten overigens ook met het probleem van het gras, hij grenst er aan 1 kant aan, aan de andere kant staat hij tegen de schuifpui aan, gevolg: allemaal krassen van schepjes enz. Doodzonde. Ik zou zeker een andere plek kiezen, maar niet vlak naast je ramen!
ik zou een gat graven en daar wat zwart zeildoek in leggen. Zand erin kieperen, doek bijknippen en bovenop de randen wat zware stenen leggen. Dus op dezelfde manier als een vijver. En iets eroverheen leggen tegen de katten als er niet gespeeld wordt.
it's a big club and you ain't in it
quote:nicolientje76 schreef op 19 april 2013 @ 17:28:

Wij hebben ook een verzonken zandbak. Tip van een vriend. Ideaal omdat je alles terugveegt. Hier gewoon een simpele zandbak ingegraven. Wij zitten overigens ook met het probleem van het gras, hij grenst er aan 1 kant aan, aan de andere kant staat hij tegen de schuifpui aan, gevolg: allemaal krassen van schepjes enz. Doodzonde. Ik zou zeker een andere plek kiezen, maar niet vlak naast je ramen!

Niet naast een raam, ik hou het in mijn achterhoofd...

Een gewone zandbak ingraven, zo eenvoudig had ik nog niet eens gedacht. Diegene die we nu hebben is te klein, dus dat gaat hem niet worden, maar wie weet ga ik deze aanpak nog gebruiken...
quote:RionyRiony schreef op 19 april 2013 @ 17:52:

ik zou een gat graven en daar wat zwart zeildoek in leggen. Zand erin kieperen, doek bijknippen en bovenop de randen wat zware stenen leggen. Dus op dezelfde manier als een vijver. En iets eroverheen leggen tegen de katten als er niet gespeeld wordt.

Dit lijkt me ergens niet de handigste aanpak. Allereerst raak je met zo'n losse rand met stenen het voordeel kwijt van alles terug kunnen vegen de zandbak in. Daarnaast moet er iets van een stabilisatie aan de zijkanten komen, anders is het risico dat in de loop van de tijd het zand onder de tegels ernaast langzamerhand wegzakt, en de tegels dus beginnen te verzakken.

Meteen een deksel voor eroverheen maken is een goed plan!
ik zou op marktplaats kijken of je een grote oude vijverbak of een andere soort grote bak kunt kopen. een diepe douchebak kan bv ook.
Let op dat niet al het regenwater er naar toe afloopt als je het aan een terras laat grenzen. Dus niet op het laagste punt van de tuin anders word het een waterballet.
Zorg dat het water uit de zandbak weg kan lopen.

Ik zou gewoon een gat graven, betegelen, zijkanten met tegels en dan zand er in. En een deksel idd.
Wij hadden dat vroeger thuis, gewoon tegels aan de zijkanten en tegels op de bodem, kon je heerlijk in spelen!

En over dat verplaatsende zand: 5 nieuwe zakken zand ik de zandbak, dochter belooft om het allemaal in de zandbak te laten, nog geen 5 minuten later fietste ze langs met overal op en aan haar fiets emmertjes zand. We konden dus meteen lekker vegen!
- vijverbak: slim idee. Dan moet ik wel kijken of die ook precies rechthoekig of vierkant bestaan, anders komt het erg lastig uit met de tegels. Rond past een beetje lastig...

Een douchebak lijkt me ergens niet diep genoeg.

- niet op het laagste punt: check. Sowieso komt er worteldoek onderin voor drainage, zodat evt. regenwater geen problemen gaat opleveren.

- aan de zijkanten ook tegels plaatsen klinkt goed. Dan overleeft de boel het alweer langer dan met zijwanden uit hout. Nadeel is dan wel weer dat het worteldoek aan die tegels amper te bevestigen zal zijn aan de bovenrand...
quote:mickey82 schreef op 19 april 2013 @ 18:51:

En over dat verplaatsende zand: 5 nieuwe zakken zand ik de zandbak, dochter belooft om het allemaal in de zandbak te laten, nog geen 5 minuten later fietste ze langs met overal op en aan haar fiets emmertjes zand. We konden dus meteen lekker vegen!Hier is de trekker favoriet: de bak daarvan flink volladen en rijden maar. We hebben ook nog ergens een stapel zand liggen met grotere steentjes erin, en vooral die steentjes vind ik op het gras vervelend. De grasmaaier wordt er niet zo blij van...
Vijverbak meteen weer van de lijst geschrapt. Een waterdichte bak lijkt me het begin van een drijfzand-actie. Worteldoek dus, zodat het water naar beneden toe weg kan.
Niet persé: je kunt ook een boel gaten in de bak boren en op de bodem een stuk doek leggen. Dan het zand erin.
Net een vijverbak gevonden van 120 x 160 x 45 cm. Qua maat mooi, maar dan ben je 170 euro lichter. Dan ga ik alsnog voor tegels voor de zijwanden.
Marktplaats al bekeken? De bak hoeft tenslotte niet waterdicht te zijn...

Deze wordt bijvoorbeeld gratis aangeboden:

Zeshoekige vijverbak
quote:Meryan schreef op 19 april 2013 @ 22:43:

Marktplaats al bekeken? De bak hoeft tenslotte niet waterdicht te zijn...Dankjewel voor het meezoeken (), maar ik woon niet in NL. Het is wel een goed idee om ook naar gebruikte, evt. lekkende te zoeken!
Wij hebben zelf een verzonken zandbak gemaakt met gestoomd en geimpregneerd hout. Op de bodem van de bak worteldoek tegen opkomend onkruid en de zijkanten gewoon planken die in elkaar grijpen en mijn man heeft een deksel gemaakt tegen katten. Dat deksel moet wel lucht geven aan het zand eronder, anders gaat het schimmelen met vochtig weer. Omdat wij een deksel hebben op tuinhoogte, kan dochters kinderpicknick tafel voor 4 kinderen erbovenop staan als de zandbak niet gebruikt wordt. Dat scheelt ons een hoop ruimte in de tuin.
Wij hadden ook de oude vijverbak gebruikt, met daarboven een speelhuisje. Wel een flink hoge en grote zodat ze konden staan in de zandbak. In de avond kiepten we al het speelgoed in de zandbak en een zeil over de zandbak met stenen vastgezet. Vond het een geweldig geheel,en het heeft ook bijna 10 jaar dienstgedaan. Trapje aan de ene kant, glijbaan aan de andere kant, bij het eerste lentezonnetje boterham in het husje eten. Oh help, ik wordt helemaal melancholiek bij het woord vijver/zandbak geloof ik..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven