Vieren jullie Pasen?
zondag 5 april 2026 om 21:08
Ik vraag me af hoeveel mensen nog echt Pasen vieren. Bij mij thuis werd het nooit echt gevierd maar was het meer een ding voor op school en toen ik nog klein was gingen we wel eens eitjes zoeken bij familie of bij mijn vaders werk die iets georganiseerd had voor de kinderen van personeel. Later werd het meer een ding van even naar oma want die hechte er wel waarde aan. Soms haal ik wat luxere broodjes enzo maar gewoon omdat ik dat lekker vind.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
zondag 5 april 2026 om 21:15
Idem.
Sedert we hier min of meer onkerkelijk geworden zijn vieren we seculier Pasen. Met eieren zoeken, suikerbrood en paaseitjes, zonder kerkbezoek.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 5 april 2026 om 21:20
zondag 5 april 2026 om 21:22
zondag 5 april 2026 om 21:24
Nee helemaal niet zelfs. Het is voor mij een lang weekend maar niet meer dan dat. Voorheen gingen we nog wel gourmetten met het ouderlijk gezin, maar dat is ook niet meer voorgesteld dit jaar. Het leeft bij ons allemaal niet zo. Mijn moeder had nog weleens een Paastak in huis, maar ook dat niet meer.
Ik doe zelf ook niets anders dan anders qua ontbijt of brunch ofzo.
Ik doe zelf ook niets anders dan anders qua ontbijt of brunch ofzo.
zondag 5 april 2026 om 21:24
Vanmorgen naar de kerk geweest, daarna geluncht en wandeling door het bos gemaakt. Gisteren een speurtocht en paaseitjes gezocht (georganiseerd door de vereniging waar ik woon) en een vriendin die bij mijn kind kwam spelen. Verder wat chocolade eieren voor kind en man in huis gehaald.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 5 april 2026 om 21:28
Ja. Ik praat liever niet over religieuze beleving op dit forum, maar ik vind het toch soms verdrietig.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 5 april 2026 om 21:33
zondag 5 april 2026 om 21:36
Wij vieren het niet behalve dan dat we wel genieten van de chocolade eitjes.
Ik had het er vandaag nog over met mijn dochter, dat ik het soms echt jammer vind dat we niet gelovig zijn. Het voelt met vele feestdagen alsof je niks viert. Alsof je op een feestje bent en niet weet wie er jarig is, haha. Ik verveel me dan ook stierlijk op dagen zoals tweede pinksterdag. Ik kan het niet goed omschrijven.
Eigenlijk hebben we alleen koningsdag, pud en nieuw en 5 mei dat echt voor iedereen hetzelfde is.
Ik had het er vandaag nog over met mijn dochter, dat ik het soms echt jammer vind dat we niet gelovig zijn. Het voelt met vele feestdagen alsof je niks viert. Alsof je op een feestje bent en niet weet wie er jarig is, haha. Ik verveel me dan ook stierlijk op dagen zoals tweede pinksterdag. Ik kan het niet goed omschrijven.
Eigenlijk hebben we alleen koningsdag, pud en nieuw en 5 mei dat echt voor iedereen hetzelfde is.
zondag 5 april 2026 om 21:53
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen en mooi omschreven. Ik heb eigenlijk nog niet eerder gehoord dat iemand dat zei maar het klinkt logischRedballoon schreef: ↑05-04-2026 21:36Wij vieren het niet behalve dan dat we wel genieten van de chocolade eitjes.
zondag 5 april 2026 om 22:00
+1.
De ene dag gaan de kinderen het hun vader naar zijn ouders, waar alle neefjes/nichtjes komen. Samen brunchen.
Morgen komt mijn gezin bij mij, we maken allemaal gerechtjes voor een lunch. Er wordt een quiz gemaakt en we doen spelletjes.
Het is voor ons een moment om samen te zijn.
zondag 5 april 2026 om 22:00
We vieren het in die zin dat ik traditioneel eten uit het thuisland van mijn man kook.
Daar leeft Pasen heel erg.
Een deel van het land is Katholiek en het andere Orthodox, zij vieren Pasen later.
Mijn man is met beide geloven opgegroeid, met Katholiek Pasen eten we uitgebreid en met Orthodox Pasen niet heel veel bijzonders, alleen eten we brood gedoopt in wijn 'sochtends.
Ik vind het fijn om tradities in stand te houden.
En zo staat er huisgestookte sterke drank uit Oost Europa naast het gourmetstel....
Daar leeft Pasen heel erg.
Een deel van het land is Katholiek en het andere Orthodox, zij vieren Pasen later.
Mijn man is met beide geloven opgegroeid, met Katholiek Pasen eten we uitgebreid en met Orthodox Pasen niet heel veel bijzonders, alleen eten we brood gedoopt in wijn 'sochtends.
Ik vind het fijn om tradities in stand te houden.
En zo staat er huisgestookte sterke drank uit Oost Europa naast het gourmetstel....
zondag 5 april 2026 om 22:13
Hier ook. We vieren kerst, ik vind het belangrijk om stil te blijven staan bij onze vrijheid (5 mei) en oud en nieuw. Bij Koningsdag vind ik het vooral leuk dat er van alles georganiseerd wordt en met Pinksteren vaak ook maar echt vieren? Nee niet echt. Pasen is voor mij gewoon extra dagen vrij en dat is altijd fijn natuurlijk.Redballoon schreef: ↑05-04-2026 21:36Wij vieren het niet behalve dan dat we wel genieten van de chocolade eitjes.
zondag 5 april 2026 om 22:18
Nee wij vieren het niet maar we doen wel gezellig met de familie. Zo hebben we vandaag bij oma paaseieren gezocht (met 2 volwassen kleinkinderen en 2 puberkleinkinderen die allevier heel fanatiek gingen zoeken, heel grappig) en lekkere hapjes geluncht. Maar daarna ging mijn oudste gewoon werken en ons avondeten was ook gewoon normaal.
Morgen naar de andere kant van de familie, lunchen bij opa. Maar ook daarna normaal avondeten met ons eigen gezin zonder gourmetten of wat dan ook.
Morgen naar de andere kant van de familie, lunchen bij opa. Maar ook daarna normaal avondeten met ons eigen gezin zonder gourmetten of wat dan ook.
zondag 5 april 2026 om 22:32
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in