Vieren jullie Pasen?
zondag 5 april 2026 om 21:08
Ik vraag me af hoeveel mensen nog echt Pasen vieren. Bij mij thuis werd het nooit echt gevierd maar was het meer een ding voor op school en toen ik nog klein was gingen we wel eens eitjes zoeken bij familie of bij mijn vaders werk die iets georganiseerd had voor de kinderen van personeel. Later werd het meer een ding van even naar oma want die hechte er wel waarde aan. Soms haal ik wat luxere broodjes enzo maar gewoon omdat ik dat lekker vind.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
dinsdag 7 april 2026 om 09:09
Vroeger wel, tegenwoordig niet.
Man en kind zijn katholiek, bij man thuis was het echt Pasen vieren.
Kind is jaren misdienaar geweest en dan nam die elk jaar zo’n gezegend buxustakje mee naar huis.
Vroeger thuis kregen we elk jaar hazelnoten, walnoten en een grote sinaasappel in een gehaakt net met pasen.
Die paastak met broodjes ken ik wel, maar heel anders; die kregen wij op de allereerste schooldag, een stoetjeboom.
https://www.levenderfgoedgroningen.nl/a ... een-stokje
Man en kind zijn katholiek, bij man thuis was het echt Pasen vieren.
Kind is jaren misdienaar geweest en dan nam die elk jaar zo’n gezegend buxustakje mee naar huis.
Vroeger thuis kregen we elk jaar hazelnoten, walnoten en een grote sinaasappel in een gehaakt net met pasen.
Die paastak met broodjes ken ik wel, maar heel anders; die kregen wij op de allereerste schooldag, een stoetjeboom.
https://www.levenderfgoedgroningen.nl/a ... een-stokje
Pieremachochel
dinsdag 7 april 2026 om 18:16
Ik denk wel dat er iets gebeurt is zoals beschreven in het paasverhaal. Maar je ziet vaak dat als mensen iets niet begrijpen en een (al dan niet rare) verklaring voor wordt gezocht. Ik geloof best dat er in die tijd een persoon a la Jezus was. Die zal in de overlevering de zoon van God zijn gaan heten omdat hij bijzondere dingen deed voor mensen. En het is ook niet onlogisch dat zo iemand dan veroordeeld en gekruisigd wordt. Dat was business as usual. En dat hij uit de dood is opgestaan zou kunnen komen omdat hij domweg niet dood was maar misschien in coma was geraakt of zelfs maar gewoon bewusteloos. En dat men aannam dat hij was overleden. We moeten de doorlooptijden van het verhaal ook niet te letterlijk nemen. Het is immers pas na lange tijd opgeschreven.
dinsdag 7 april 2026 om 18:19
Appletje schreef: ↑07-04-2026 18:16Ik denk wel dat er iets gebeurt is zoals beschreven in het paasverhaal. Maar je ziet vaak dat als mensen iets niet begrijpen en een (al dan niet rare) verklaring voor wordt gezocht. Ik geloof best dat er in die tijd een persoon a la Jezus was. Die zal in de overlevering de zoon van God zijn gaan heten omdat hij bijzondere dingen deed voor mensen. En het is ook niet onlogisch dat zo iemand dan veroordeeld en gekruisigd wordt. Dat was business as usual. En dat hij uit de dood is opgestaan zou kunnen komen omdat hij domweg niet dood was maar misschien in coma was geraakt of zelfs maar gewoon bewusteloos. En dat men aannam dat hij was overleden. We moeten de doorlooptijden van het verhaal ook niet te letterlijk nemen. Het is immers pas na lange tijd opgeschreven.
En wat wil je mij hiermee vertellen?
woensdag 8 april 2026 om 09:40
Wij vieren het wel.
Ben ik zo gelovig? Nee, helemaal niet.
Ik vindt het wel een culturele traditie.
Maar bovenal heeft pasen en kerst niets met het christelijk geloof te maken.
Het komt van de heidenen, veel ouder dus. En hun beweegredenen vind ik veel logischer (in hun tijdsgeest geplaatst).
Ben ik zo gelovig? Nee, helemaal niet.
Ik vindt het wel een culturele traditie.
Maar bovenal heeft pasen en kerst niets met het christelijk geloof te maken.
Het komt van de heidenen, veel ouder dus. En hun beweegredenen vind ik veel logischer (in hun tijdsgeest geplaatst).
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 8 april 2026 om 09:46
Verhip, thanx, je hebt gelijk. Ik ben een heiden. Een trotse nog ook!
Heidense gebruiken
Vrijwel alle christelijke feestdagen hebben elementen die afkomstig zijn uit heidense gebruiken en feestdagen rond dezelfde tijd, zoals de versierde kerstboom en het eten van paaseieren.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 8 april 2026 om 12:15
Voor de heidenen hadden die gebruiken natuurlijk ook een hele spirituele kant. Heidenen kenden vele rituelen die misschien wel nu nog steeds in een bepaalde vorm gebruikt worden maar voor hun hadden die rituelen natuurlijk ook vooral een diepe spirituele betekenis om hun natuurgoden en voorouders te verzoeken en te eren. Die spirituele kant is natuurlijk grotendeels verloren gegaan ook al zijn bepaalde gebruiken er nog steeds.
woensdag 8 april 2026 om 12:34
Voor mij heeft het heidense aspect denk ik niet zozeer een betekenis omdat het al iets eeuwenouds uit deze streken is maar eigenlijk gewoon meer omdat ik het ken uit mijn eigen jeugd (paashaasjes bijv) en omdat ik met mijn eigen ogen zie wat de lente brengt aan bloesem, vogels die eieren brengen, kuikens.
Ik ervaar niet iets heel diepgaands bij de vroegere voorouderen of de natuurgoden die eeuwen geleden vereerd werden.
Het vieren van de lente heeft voor mij vooral een groot schattigheidsgehalte.
Ik ervaar niet iets heel diepgaands bij de vroegere voorouderen of de natuurgoden die eeuwen geleden vereerd werden.
Het vieren van de lente heeft voor mij vooral een groot schattigheidsgehalte.
woensdag 8 april 2026 om 12:36
Het voelde voor mij wel nodig er iets van te zeggen. Ik vind niet dat je alles maar kunt zeggen onder het motto 'ik voel het zo.' Maar goed, is offtopic verder.
Ik vier Pasen nu ook nog een beetje met pindakaaspaaseitjes met korting.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 8 april 2026 om 21:13
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in