Vitrage voor lastige ramen

13-04-2017 10:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonkamer heb ik lekker veel raam, alleen met een lastige indeling.

Van links naar rechts:

- Een 'normaal' vierkant groot raam, met een stukje muur en radiator eronder (tot heuphoogte)

- Openslaande deur, met twee ramen van (bijna) plafond tot vloer

- Raam net als 1e raam, dus ook met radiator en muur eronder.

De kozijnen zelf zijn van kunststof. Er omheen zit wel wat hout. Het is een koopwoning op 2 hoog met overburen t/m 3 hoog.

Voor de gordijnen vond ik het ook al lastig, maar heb ik destijds toch gekozen voor gordijnen tot (bijna) aan de vloer, die dus wel voor de radiatoren hangen. Ze hangen best een stuk van de ramen af zodat er eventueel nog vitrage tussen kon, en ook zodat ze de radiatoren niet raken.

Omdat ik niet zeker weet hoeveel de overburen overdag kunnen zien, en ik merk dat ik mijn gedrag daarop aanpas (vooral nu ik verkering heb ) wil ik toch misschien vitrage. Ik wil er wel zelf goed doorheen kunnen kijken!

Maar hoe en wat? Ik kom er niet uit. Ik wil het niet beplakken met 'melkglas' plakplastic want dan zie ik zelf niks meer naar buiten toe. Ik wil denk ik ook geen vitrage-gordijnen aan rails tot aan de vloer en voor de radiatoren. En ook geen rommelige oplossing met verschillende materialen.

Vooral die openslaande deur vind ik lastig. Bv. een rolgordijn bevestigen zou dan in/aan de deur zelf moeten?? Kan dat wel met kunststof?

En welke winkel heeft mooie vitrage-achtige rolgordijnen in allerlei maten?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Het is een beetje onmogelijk om inkijk weg te nemen zonder uitzicht te verliezen..

Ik heb zelf een strip plakfolie op mijn raam zitten in de woonkamer. En van die ouderwetse glasgordijntjes in mijn slaapkamer.
Je kan vitrage gewoon op de kunststof kozijnen monteren, dus dat kan het probleem niet zijn.

Als je gaasvitrage/glasgordijnen neemt, dan kan je wel naar buiten kijken, maar niet naar binnen.
Dank je Cateautje, hoe kan je dat monteren dan? Kun je schroeven in kunststof? En gaat het dan niet 'kapot' zodat het gaat tochten? Of met lijm ofzo?
Yellowlemon, in mijn slaapkamer heb ik wel vitrage en daar kan ik best aardig doorheen kijken. Het probleem is de indeling van de ramen in de woonkamer. Kort - lang - kort.
Je kan aan de buitenste rand een gaatje boren en dan schroeven, dus niet te dicht bij het glas, dan moet het goed gaan. Ik had zelf vroeger kunststof kozijnen en heb het toe ook zo gedaan.
Een kamerscherm? Die zijn er in alle soorten, maten en uitvoeringen.
Ik vind hier dingen van.
En een plant icm met bijvoorbeeld glas in lood raampjes die je voor je ruit kan hangen?

Of misschien iets meer van deze tijd, hangpotjes met plantjes.
Je kan de vitrage toch op maat ophangen vanaf het plafond. Dus kort-lang-kort. Of is dit niet mogelijk? Is paneelvitrage eventueel een optie?
Plisségordijnen, Top down bottom up.
quote:Cedrixvienthely schreef op 13 april 2017 @ 11:49:

Je kan de vitrage toch op maat ophangen vanaf het plafond. Dus kort-lang-kort. Of is dit niet mogelijk? Is paneelvitrage eventueel een optie?

Dan kan de openslaande deur (naar binnen toe) niet meer open.

Met planten wordt het donkerder, vind ik zonde.

Ik denk dat ik ga voor Cateautje's oplossing en zoeken naar rolgordijntjes. Wat zou je op die deur doen? Eén lange of twee korte? (Het zijn dus twee ramen in die deur, met +- 15 cm kunststof ertussen.)
quote:Elle1976 schreef op 13 april 2017 @ 12:06:

Plisségordijnen, Top down bottom up. Oh ja of zo iets, als dat 'doorzichtig' bestaat. Dat die bovenkant open kan blijven, zou bij mij goed uitkomen.
Ha, ik zie op plisseshop.nl ook 'klemsteunen' in plaats van schroeven, dat ga ik ook eens uitzoeken allemaal.

Dank voor het meedenken iedereen!
quote:patsy--stone schreef op 13 april 2017 @ 12:14:

[...]

Oh ja of zo iets, als dat 'doorzichtig' bestaat. Dat die bovenkant open kan blijven, zou bij mij goed uitkomen.Je hebt ook lichtdoorlatende plissés. Maar wellicht zijn silhouettes ook interessant voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven