Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zelfs luikjes die reageren op de chip in je kat. Ik neem aan dat je kat gechipt is, als die buitenkomt. Ze zijn wel prijzig (150 euro?), maar dan kan alleen je eigen kat binnenkomen. Bovendien kunnen ze niet hun halsband met zender kwijtraken. Er valt misschien wel iets over te googlen op echte kattenforums, over het bereik van die dingen.
quote:Rituals_addict schreef op 16 november 2009 @ 16:15:

Ik heb ook een kat die klinkt als Nanny Fine, maar dat mag dan ook wel als je 16 bent. En eigenlijk, als ik terug denk heeft ze nooit echt kunnen miauwen

Maar ik heb een vraag, poes is deze zomer bij ons komen wonen. Ze woonde eerst bij mijn moeder maar werd geterroriseerd door de honden en werd ernstig mager. Ze bleek een te snelle schildklier te hebben. Ik vond dat ze recht had op een rustige oude dag, dus nu woont ze bij ons. Ze kan niet naar buiten, maar dat lijkt haar ook echt niet te boeien. Als ze een keer het dakterras op gaat is ze binnen 30 seconden weer binnen.

Maar goed, de vraag is, poes heeft de neiging om op de toilet te plassen. En dan niet in de pot, maar op de vloer, terwijl haar bak nog geen meter daarvan verwijderd is. We moeten dus constant opletten of de deur goed dicht is, anders is het weer raak. Als de deur dicht zit gaat ze netjes op de bak. Op zich stoort het me niet echt, maar als er iemand op bezoek is die de deur niet helemaal goed sluit (ze weet de deur dan handig verder open te maken), dan vinden we altijd een plasje op de grond. Iemand een idee hoe dit kan?

Hmm lastig zeg... blijkbaar heeft ze om de een of andere reden een voorkeur voor het toilet, waarom, daar kom je niet achter bij die beesten Een van mijn katten wordt zeer opgewonden van de geur van bleekwater, misschien is het zoiets?

Gewoon zorgen dat de deur goed dicht blijft, lijkt me. Dat kun je ook gewoon zeggen als je bezoek krijgt, dat ze de deur goed dicht moeten doen. Je zou kunnen kijken of het helpt als je je toilet(vloer) met een ander schoonmaakmiddel reinigt, maar dan ben je waarschijnlijk nog heel wat plasjes verwijderd van een eventuele oplossing.

De ervaring heeft mij in elk geval geleerd dat het lastig is om katten zoiets af te leren, als een gewoonte er eenmaal goed in zit...
quote:Trixie1968 schreef op 15 november 2009 @ 08:21:

Ratteke, Delphycat: mijn kat is ruim 17 jaar. En hij klonk tot voor kort altijd al als Nanny Fine, luidruchtig & klagend :-); nu is het net een piepend vogeltje. Maar de dierenarts, 'k zal maandag toch maar 's even bellen denk ik.

Eén van mijn katten kan ook amper miauwen. Dan komt er zo'n heel zacht hees krakend miauwtje uit (we kijken elkaar dan altijd aan van: hoorde jij dat ook?????). Maar goed, die heeft nooit anders gedaan (en is inmiddels al vaak zat voor andere zaken bij de dierenarts geweest).

Een van mijn andere katten dacht ik ook dat ie niet kon miauwen (piepte meestal alleen maar een beetje). Tot ik hem per ongeluk opsloot op de douche. Sindsdien weet ik dat ie echt kan miauwen .
Ik hoop dat iemand mij, maar vooral mijn vriend, gerust kan stellen over het gedrag van onze kat. Ik denk namelijk dat het een kwestie van tijd is, terwijl hij zich echt zorgen maakt.

Over ons katertje heb ik al eerder geschreven, hij is inmiddels helemaal tot rust gekomen en een schat van een beestje. Hij is nu iets meer dan 4 maanden oud en is bij ons gekomen met 8 weken (helaas wat jong).

Nu hebben we sinds gister een poesje erbij van 12 weken, een ultra lief ding, dat zich al behoorlijk thuis voelt. Ze komt voor ons onder de bank vandaan en knuffelt met ons.

Ons katertje is alleen helemaal van de leg. Hij blaast en gromt naar haar, maar is schijnbaar vooral erg bang. Hij durft niet bij haar in de buurt te komen en mauwt ook veel meer tegen ons.

Alleen toen hij even met ons boven was en het poesje beneden kwam hij wat tot rust.

Ik vind het zielig voor beide, omdat ze hierdoor gestrest zijn, maar aangezien onze kater het poesje verder niet aanvalt of iets dergelijks (en wel de kattenbak gewoon gebruikt) denk ik dat het vanzelf goed zal komen.

Heeft iemand hier nog tips om de vriendschap te bespoedigen? Is er een manier om onze katertje minder angstig te maken?

Tenslotte nog even het volgende, de fokker kwam het poesje brengen en zei dat het geen probleem is om de katten meteen in dezelfde kamer te zetten. Ze doen dat altijd en dus liet hij het poesje meteen uit haar reisbox.

Kan dat het ook erger gemaakt hebben? Ik heb de neiging om een fokker te geloven, maar lees allemaal omslachtige methodes om katten bij elkaar te introduceren en ben nu bang dat we dat toch beter hadden kunnen doen.

Kortom, tips en trucs?
quote:ingmagh schreef op 16 november 2009 @ 16:18:

Ik waag me met mijn vraag maar aan op dit topic. Ik kan er op de bestaande "kattenluikjes-topics" niks over vinden namelijk.

Ik heb een kattenluikje op een magneetje. Dat magneetje hebben we uitgeschakeld omdat onze kat niet eerst met haar kop door het luikje gaat (waardoor het magneetje wordt geopend) maar met haar pootje. Gevolg, luikje gaat niet open. We kunnen het haar ook niet bijbrengen, want ze blijft met haar pootje controleren of het luikje wel open gaat. Nu we een paar keer 's nachts en 's ochtendsvroeg een vreemde kat binnen hebben gehad (en onze kat er met territoriumdrift achteraan) willen we toch weer een luikje waar alleen onze kat door kan. Zijn er luikjes die al verderweg reageren op bijvoorbeeld de chip of een infraroodsignaaltje? Of moet dan alsnog eerst de kop door het luikje heen?Je hebt ook een kattenluik die werkt met halsbandjes. Dan zit er een bepaald dingetje aan wat een signaal afgeeft zodat alleen jouw katten naar binnen kunnen.

http://www.huisdierenshop ... 2c9927ascske33iq1ani5p011
Poelepoelepoelepoes!
quote:heartwork schreef op 23 november 2009 @ 23:29:

[...]

Je hebt ook een kattenluik die werkt met halsbandjes. Dan zit er een bepaald dingetje aan wat een signaal afgeeft zodat alleen jouw katten naar binnen kunnen.

Probleem daarvan is dat die halsbandjes kwijt kunnen raken, en de kat dan niet meer naar binnen kan. Bovendien vind ik halsbandjes te gevaarlijk, ze kunnen je kat verstikken als hij achter een tak of iets dergelijks blijft haken.

Dat kun je voorkomen door een bandje te nemen dat heel snel losspringt in zo'n geval, maar dan kan ik bij mijn kat drie bandjes per week aanschaffen.

(Volgens mij is het voor hem een fashion statement, zo zonder bandje, en hij weigert zich zo'n lullig bandje te laten aanmeten )
jammer dat niemand advies voor me heeft.
Hallo allemaal!

Ik heb 2 katertjes van bijna 2 jaar. Ze zijn altijd redelijk dun geweest (eigenlijk gewoon mooi op gewicht, ook volgens DA) en zijn eigenlijk nog steeds prima op gewicht.

Nu heb ik het idee dat onze zwarte kat de laatste tijd steeds meer eet en ook ietsje dikker wordt.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn als een kat ineens meer lijkt te gaan eten?
Ik krijg een kat! En daar ben ik heel erg blij mee, maar nog wel wat onzeker, gezien ik nog nooit een kat heb gehad (vriend wel).

Nu gaan we donderdag eentje uit het asiel halen en ik vroeg me af wat voor voedsel gezond is voor een volwassen kat. Waar moet ik op letten bij het kopen van voer?
quote:PlayingTheAngel schreef op 24 november 2009 @ 10:22:

jammer dat niemand advies voor me heeft.

Misschien ietsje meer geduld hebben...er zijn hier op het forum veel kattenkenners en -liefhebbers hier die vast raad weten, maar je vraag nog niet hebben gezien!

Helaas kan ik je niet echt advies geven, heb mijn 2 katers uit 1 nestje en dat gaat meestal goed. Heel soms maken ze bonje samen en wordt er gevochten, soms negeren ze elkaar en soms zijn ze elkaar uitgebreid aan het wassen.

Als ik het zo lees denk ik dat het achteraf beter geweest was om ze iets voorzichtiger te laten wennen, maar daar heb je nu niks meer aan

Vind het wel sneu...voor de beestjes en voor jullie!

quote:Luneth schreef op 24 november 2009 @ 10:52:

Ik krijg een kat! En daar ben ik heel erg blij mee, maar nog wel wat onzeker, gezien ik nog nooit een kat heb gehad (vriend wel).

Nu gaan we donderdag eentje uit het asiel halen en ik vroeg me af wat voor voedsel gezond is voor een volwassen kat. Waar moet ik op letten bij het kopen van voer?

Wat leuk!!! En spannend!!!! Ik heb er zelf twee en heb er nooit ene seconde spijt van gehad (behalde de keren dat ze meer dan een week kwijt waren en ik zelf in dikke stress zat ). Dus wil je in ieder geval heel veel plezier wensen!

Wat voer betreft...volgens mij is het het beste om even te overleggen met het asiel wat de kat nu krijgt en hier nog even mee door te gaan. Daarna kun je, als je dat wilt, langzaam overstappen op ander voer.

Mijn dierenarts geeft in ieder geval aan dat ze zoveel mogelijk droge brokjes moeten krijgen.

Welk merk e.d. dan het beste is weet ik niet zo goed, maar er is vast iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen!
Ik wilde eigenlijk vooral even testen of mijn Avatar werkt en even laten weten dat ons katertje en poesje inmiddels een stuk beter met elkaar op kunnen schieten. Hij valt haar alleen nog maar speels aan en gromt of blaast gelukkig niet meer, geduld hebben dus blijkbaar!
Wat goed om te horen PTA!! Ik denk inderdaad dat het een kwestie van geduld is dan! Misschien worden ze dikke vriendjes, misschien "gedogen" ze elkaar straks alleen maar, maar dan is er in ieder geval geen bonje meer in de tent!

Denk dat katertje even moest wennen aan een indringer in zijn huis!

Enne...je avatar is leuk!!!
Dankjewel! :-) Ze heet Gaia en is een Maine Coon poesje. Het ging gister alweer een stapje beter, ze hebben zelfs naast elkaar bij ons op bed gelegen (mag als we daar tv-kijken) het katertje (Hummel) is alleen wel wat ruw af en toe en als hij dat niet is dat snuffelt hij op intieme plekjes gelukkig is hij twee weken geleden gecastreerd, want hij vindt haar vrouwelijkheid wel heeeel interessant... Heb je zelf ook meerdere katten?
Playing the Angel: Wat fijn dat het nu goed gaat! Ik vind trouwens dat je een onwijs leuke naam voor je katertje hebt bedacht.

Onze kat is sinds vandaag hier in huis. Het poesje dat ik op het oog had was al weg, dus we hebben even rondgekeken naar een andere. Keuze was heel snel gemaakt eigenlijk. We hebben nu een zwart witte kater van bijna 1 (Midas).

Ik had verwacht dat hij eerst wat onwennig zou zijn, maar hij heeft mijn plek op de bank al ingepikt en eten ging ook direct goed (jeminee.. hij kwam als een malle op me afsprinten toen ik het bakje opendeed.. alles direct op). Verder gaat hij ook direct bij ons op de bank zitten enzo en hij vind het ook geen probleem om opgetild te worden.

Voedsel is achteraf makkelijk. Hij moet 3 weken speciaal voer eten en daarna over op droog voer.
@PTA: ja, ik heb er 2. Allebei mannetjes, zijn broertjes en zijn nu ruim 2 jaar oud! En soms liggen ze heerlijk tegen elkaar aan, hoewel dat steeds minder wordt. En inderdaad, soms elkaar wassen, maar meestal loopt dat uit op grommen en bonje

We zijn ze allebei een tijdje kwijt geweest, eerst de zwarte een week, die kwam terug met gebroken bekken en heeft 6 weken in de bench gezeten. Twee maanden later de witte ruim anderhalve week weg en kwam ook terug met gebroken bekken, ook in de bench.

Maar wat echt heel lief was, was dat de ander duidelijk van slag was als er één weg was. En de kat die niet in de bench zat ging ook heel lief in het mandje naast de bench liggen. Dus ze zijn toch wel erg aan elkaar gehecht denk ik
@Luneth: wat leuk dat het meteen zo goed gaat!!! En fijn dat het met voer ook zo makkelijk gaat. Je zult merken dat je heel snel went aan alle nieuwe dingen, gaat allemaal vanzelf!

Geniet er van hoor!!! Gaat hij straks ook naar buiten?
Mittens: wat lief! Fijn dat ze toch wel voor elkaar zorgen .

Hier gaat het goed. Moet er wel heel goed op letten dat hij niet op tafel springt (hij wil er alleen maar op als wij aan tafel zitten). Dan moet je hem echt in de houdgreep houden. Of op de grond zetten, na ongeveer een keer of 15 geeft hij op, dus consequent blijven. Krabpaal vindt hij weinig boeiend... de bank daarentegen.. oioi.
quote:Mittens schreef op 27 november 2009 @ 10:09:

@Luneth: wat leuk dat het meteen zo goed gaat!!! En fijn dat het met voer ook zo makkelijk gaat. Je zult merken dat je heel snel went aan alle nieuwe dingen, gaat allemaal vanzelf!

Geniet er van hoor!!! Gaat hij straks ook naar buiten?Ik vind het doodeng om hem straks naar buiten te laten vanwege een drukke weg met trambaan hier aan de voorkant. Denk wel dat het beter voor hem is omdat hij zo actief is. Dus ik ga even kijken hoe ik het balkon wat beter kan beveiligen, want aan de achterkant kan hij er op zich wel uit vind ik. Er lopen aan de achterkant zo nu en dan wel eens katten, dus het zou moeten kunnen. Verder is hij gechipt, dus dat is allemaal klaar.
Onze nieuwe huisgenoten zijn gearriveerd! Ze liepen net bij ons binnen, ik stond een heel verhaal op te hangen over onze oudere kat, dattie zo'n goedsul is en dat ik weinig problemen verwacht, maar 1 seconde later ligt hij bovenop 1 van de 2 katjes!!! Het was echt een moordaanslag! Mijn vriend trok hem ervan af maar het eerste trauma had hij al te pakken dus.

Hij is weer bijgekomen gelukkig! Hij was wel een poosje onder de indruk, veel op schoot gelegen en geknuffeld.

De andere ging ondertussen al spelen en eten en zelfs op de bak.

De kinderen (vooral mijn dochtertje eigenlijk) is er niet bij weg te slaan, pfff die moet echt afgeremd worden anders hebben ze geen rust! Uiteindelijk gingen ze vanmiddag om 3 uur slapen tot een uur of 7 vanavond.

Nu zijn ze samen op de krabpaal aan het spelen, elkaar wassen en bijten etc.

De oudere kat lag net op schoot bij mijn vriend, vlakbij de andere 2 en de kleine snuffelde even aan de grote. Hij deed meteeen even stoer, inclusief grommen en een hoge rug opzetten :-) . Het zal even wennen zijn maar het komt wel goed denk ik!
Hallo mensen,

ik zag net dat bij mijn langharige kater er nog een stuk drol bleef hangen uit zijn achterste. Het was wat zachter dan normaal maar geen diarree. Het is wel eens voorgekomen dat er een stukje bleef hangen in zijn vacht maar ik heb het nog niet gezien dat het echt in zijn kontje bleef hangen...alsof het te zacht was om eruit geperst te worden. Moet ik me meteen zorgen maken of kan dit gewoon wel eens voorkomen? Alvast bedankt!
Hoi Parasol; mijn langharige hebben dat ook weleens. Soms kom ik er achter omdat er een heel streepspoor op de vloer loopt (fijn) en soms omdat er eentje op schoot ligt met een 'luchtje'(nog fijner).

Zolang het nog vaste drolletjes zijn zou ik me geen zorgen maken, er komen soms ook langere haren mee met de ontlasting dat kan er ook mee te maken hebben.
quote:Propje39 schreef op 30 november 2009 @ 16:01:

Hoi Parasol; mijn langharige hebben dat ook weleens. Soms kom ik er achter omdat er een heel streepspoor op de vloer loopt (fijn) en soms omdat er eentje op schoot ligt met een 'luchtje'(nog fijner).

Zolang het nog vaste drolletjes zijn zou ik me geen zorgen maken, er komen soms ook langere haren mee met de ontlasting dat kan er ook mee te maken hebben.

Hoi Propje,

het hangt er nu nog steeds in, denk dat het helemaal vast geklit is. Zou ik dat er gewoon uit kunnen knippen? Het is wel een vast drolletje.
quote:Parasol schreef op 30 november 2009 @ 23:08:

het hangt er nu nog steeds in, denk dat het helemaal vast geklit is. Zou ik dat er gewoon uit kunnen knippen? Het is wel een vast drolletje.Ja, dat kun je er gewoon uitknippen. Wel even uitkijken dat de kat zich niet met een plotselinge beweging kan verwonden. En hij zal een poosje rondlopen met een hap uit zijn vacht.
Je kunt het ook eerst even proberen met een stukje keukenpapier dat je met warm water hebt natgemaakt. Misschien kun je het daarmee uit zijn haar trekken, hoef je niet te knippen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven