Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
NZ en Lemoos bedankt voor jullie reacties. Het is mijn eerste eigen hond en ik wil het graag goed doen waardoor ik me waarschijnlijk te veel laat aanpraten. Ik ga in ieder geval op zoek naar een hondenschool waar ik een beter gevoel bij heb.

Verder is ze echt een ontzettend zachtaardig hondje. Nu weer lekker knuffelen op de bank samen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
14-01-2022 17:54
Honden horen gezellig bij je op de bank te liggen! Het is niet aan anderen om daar over te oordelen als je dat wilt, en ik denk eerder dat het de band verstevigt, dan dat het een negatief effect zou hebben.
Alleen ben ik niet van het negeren bij misdragingen. Negeren houdt het negatieve gedrag in stand omdat ze er mee weg komen .

Verder heeft iedereen een andere aanpak. Ik doe het op mijn manier en ik schuw het niet om mijn honden hard aan te pakken als het nodig is. Ik heb Pippa wel eens flink hardhandig gegrepen als ze een kip greep. Dan zouden mensen mij kunnen betichten van mishandeling. Maar punt is, mijn kippen kunnen nu wel veilig rond lopen.
Iedereen moet inderdaad helemaal zelf weten hoe zij hun hond opvoeden. Ik probeer nu een beetje uit te zoeken wat voor mijn hond het beste werkt. Vind het alleen vervelend dat mijn omgeving het meteen afschrijft als "verkeerd"

Hoe is het vandaag met Sokkie?
Maex schreef:
14-01-2022 17:59
NZ en Lemoos bedankt voor jullie reacties. Het is mijn eerste eigen hond en ik wil het graag goed doen waardoor ik me waarschijnlijk te veel laat aanpraten. Ik ga in ieder geval op zoek naar een hondenschool waar ik een beter gevoel bij heb.

Verder is ze echt een ontzettend zachtaardig hondje. Nu weer lekker knuffelen op de bank samen.
Welke regio woon je? Ik ben bewust op zoek gegaan naar een hondenschool die positief traint. En ondanks dat ik daar 100% achtersta, kan ik toch onzeker worden als iemand zegt dat ik het helemaal verkeerd doe. Probeer het meestal te relativeren. Net als over de opvoeding van een kind verschillede meningen bestaan, zijn er ook andere visies over wat het beste is voor honden. In dat opzicht onderschrijf ik wat Lemoos schreef; kijk naar je hond en probeer hem/haar te geven waar behoefte aan is.
Alle reacties Link kopieren
Maex schreef:
14-01-2022 15:33
Dankjulliewel allemaal!

Ik word vooral onzeker van mijn omgeving. Ik wil Floof graag op een positieve manier opvoeden en ik krijg steeds te horen dat ze dan over me heen gaat lopen. Zo zou het slecht zijn om haar te troosten of om haar gezellig bij me op de bank te nemen. Of om het te negeren als ze een ongelukje binnen heeft.

Zo heb ik gister ook een kennismaking met een hondenschool gehad en zij werken met correcties d.m.v trekken aan de riem. Dit voelt voor mij verkeerd, maar aan de andere kant voelt het ook alsof nu extra benadrukt wordt dat "mijn manier" niet goed is.

Ik zou ook echt graag op het platteland willen wonen. Al loop ik wel achterom het veld in. welliswaar grenzend aan de snelweg maar ik mag niet klagen.

@Lemoos :rofl: :rofl:
Dat soort hondenscholen werken over het algemeen met dominantie theorieën.
Alleen zijn deze theorieën en methodes allang achterhaald.
Zo werd er inderdaad altijd beweerd dat je je hond niet moet troosten omdat je daarmee angstig gedrag zou belonen.
Daarbij wordt dus voorbij gegaan aan het feit dat angst geen gedrag is maar een emotie.
Ik (heb al eens vertelt) train momenteel ook bij een hondenschool waar sommige dingen gebeuren waar ik niet achter sta, onder andere ook correcties d.m.v trekken aan de lijn.
Ik zie daar wel eens cursisten een half uur lang continu een ruk aan de lijn geven en NEE gillen tegen hun hond.
Ik zal het daar niet uitspreken daar maar denk dus stiekem wel "als je hond na drie keer rukken en gillen nog het gewenste gedrag niet laat zien, werkt de methode dus niet" :frusty:
Het is wel een perfecte manier om de vertrouwensband met je hond te beschadigen.
Ik hoor zo vaak dat mensen bepaald gedrag af willen leren en dan dat gedrag continu gaan "corrigeren".
Terwijl je er ook voor kan kiezen het ongewenste gedrag om te buigen naar gewenst gedrag.
Kijk gewoon verder naar een hondenschool die positief traint.
Zeker bij een jonge hond zijn correcties maar zelden aan de orde, ombuigen en managen werkt ook prima (en is wel zo gezellig ;) )
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
Alle reacties Link kopieren
Lemoos, ik zie jongedame al helemaal met glimmende tandjes zitten :biggrin:
Ik heb nakomertje op commando leren lachen, dan trekt ze haar lippen helemaal op :proud:
Dalmaten zie je dat ook vaak doen.

NummerZoveel, wat ellendig dat puberpup een allergische reactie had.
Hij is toch al zo (huid) gevoelig :-(
Hopelijk heeft hij er niet teveel ongemak van.
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe leer je dat, een hond laten lachen? :-D

Vanmorgen een puberpup gevonden. Jongedame liep lekker te rennen over de velden toen ze ineens blèrend terug kwam met een hele grote hond op de hielen. Jongedame duikt achter mijn benen en een soort van kalf dook in de modder voor mijn voeten. Iemand had ‘m geleerd dat ‘ie niet mocht opspringen denk ik maar hij wilde wel heel graag aandacht. Toen ik drie stapjes opzij zette, tijgerde hij mee in de modder als een volleerd soldaat. Ik maar roepen: ‘Hallo? Iemand een hond kwijt? Hallo?’ en jongedame maar laten zitten (om de grote niet te triggeren). Ik maar rustig praten tegen die hond :P. Na een tijdje hoorde ik in de verte iemand een naam roepen dus ik weer ‘Hallo? Hier zit een hond zonder baas’. Komt er een vrouw dwars door de modder van de velden geploegd, helemaal over de flos. Hond bleek een mastiff X cane corso te zijn die net geopereerd was geweest aan zijn kruisbanden. Mocht nog maar vijf minuten lopen per ritje in het kader van revalidatie. Maar daar was ‘ie het niet mee eens en had zichzelf losgetrokken en was zichzelf aan het uitlaten. Toen zijn dubbele beveiligingstuigje weer wast vastgemaakt ( :hyper:) stak jongedame haar snuitje tussen mijn benen en deed een ‘grrr’. Mastiff weer gelijk hyper en springt in de speelhouding. Die vrouw vloog gewoon als een vlieger mee met die hond :proud:.

Ergens wel zielig, die hond wilde heel graag spelen maar alle honden gingen met een grote boog om hem heen toen hij zijn vrouwtje aan het uitlaten was. Die vrouw ging echt van boom naar boom voor grip.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ooh, haha, aan de ene kant wel vermakelijk en zie ik het zo voor me.
Maar aan de andere kant, wat doe je met zo'n sterke hond?
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Denk dat hij niet te houden was vanwege ‘ophokken door operatie’. Je merkte wel dat er training in was gestoken (hij wilde heel graag opspringen maar deed dat niet, iemand had ‘m geleerd om ‘laag’ te blijven).

Ik ken iemand die twee jaar lang de hond op onmogelijke tijdstippen uitliet of met de auto naar de meest verlaten plekken reed omdat ze de hond fysiek niet aankon. Met een jaar of vier was hij rustiger (en dus te houden). Die vrouw had een lul van een ex die er op een dag tussenuit ging en zijn hond ook achterliet. De hond heeft ze gehouden, zij was toch degene die het dier verzorgd had al die tijd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het helemaal voor me :rofl:

En uit ervaring: niemand houdt zo’n hond, als die hond echt weg wil. Ik heb met de vorige ook wel eens aan een boom gehangen. Godzijdank waren er niet veel situaties waarin hij zich niet liet controleren, maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal altijd de regel.

Die uitzonderingen waren in zijn geval eigenlijk altijd onverwachts en snel
voorbijschietend wild. Dan liet ik hem altijd maar gaan, want hij was toch te lomp, log en zeker niet snel genoeg om er dichtbij in de buurt te kunnen komen. Zelfs de boswachter begreep dat, toen hij het eens zag gebeuren.

En er was ook 1 hond die hem en zijn grote hondenvriendin eens zonder reden had aangevallen. Als we die hond tegenkwamen, dan hield ik hem alleen nog samen met de man van mijn vriendin (een oersterke vent) en hingen we samen met ons volle gewicht aan tuig en riem. Dat was niet alleen een agressieve hond, maar die hond had ook een baasje die er echt helemaal niks van snapte. Zij liet dat valse beest rustig uit de auto springen als ze ons aan zag komen lopen, in plaats van even te wachten totdat we voorbij waren, terwijl ze wist dat die honden elkaar niet trokken. En dat op een punt waar je ook echt geen kant meer uit kunt om zelf nog uit te wijken. Ik weet niet welk risico op het laatst groter was; dat mijn hond de hare wat aan zou doen, of dat ik haar wat aan zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Tover-Feetje schreef:
14-01-2022 21:03
Lemoos, ik zie jongedame al helemaal met glimmende tandjes zitten :biggrin:
Ik heb nakomertje op commando leren lachen, dan trekt ze haar lippen helemaal op :proud:
Dalmaten zie je dat ook vaak doen.

Geweldig! :rofl:

NummerZoveel, wat ellendig dat puberpup een allergische reactie had.
Hij is toch al zo (huid) gevoelig :-(
Hopelijk heeft hij er niet teveel ongemak van.

Het was gelukkig snel weer over. Maar sowieso is die arme schat zo gewend aan allergie-ongemak dat hij er amper warm of koud van wordt. Arm ding. :cry:
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-01-2022 11:46
Denk dat hij niet te houden was vanwege ‘ophokken door operatie’. Je merkte wel dat er training in was gestoken (hij wilde heel graag opspringen maar deed dat niet, iemand had ‘m geleerd om ‘laag’ te blijven).

Dat denk ik ook. Het arme beest was gewoon hard toe aan even lekker rennen en greep zijn kans toen die zich voordeed.
Alle reacties Link kopieren
Maex schreef:
14-01-2022 20:03
Iedereen moet inderdaad helemaal zelf weten hoe zij hun hond opvoeden. Ik probeer nu een beetje uit te zoeken wat voor mijn hond het beste werkt. Vind het alleen vervelend dat mijn omgeving het meteen afschrijft als "verkeerd"

Hoe is het vandaag met Sokkie?
Sokkie had vandaag een goede dag, en gisteren ook. Ik merk dat al als ze 's ochtends voldoende eetlust heeft en alles op eet. En dan wil ze ook mee wandelen dus ze is nu twee dagen achter elkaar mee geweest. Morgen zien we wel weer verder. Maar Seppie, de hond van mijn vriendin is weer vermagerd en voelt aan als een zak met botten. Het is vreselijk. De prednison sleept hem er door maar maakt hem niet beter. Op een dag zullen organen het opgeven en zullen ze hem moeten opgeven. Ik vind het heel hard omdat hij zo levendig is. Hij houdt niets binnen: alles wat hij eet poept hij er uit. En hij heeft dan ook de hele dag honger. Ze geven hem vele voerbeurten op een dag maar het is lood om oud ijzer.

Ik vraag me af of hondeneigenaren dezelfde neiging hebben als moeders: elkaar veroordelen om de omgang en opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-01-2022 11:26
Hoe leer je dat, een hond laten lachen? :-D

Vanmorgen een puberpup gevonden. Jongedame liep lekker te rennen over de velden toen ze ineens blèrend terug kwam met een hele grote hond op de hielen. Jongedame duikt achter mijn benen en een soort van kalf dook in de modder voor mijn voeten. Iemand had ‘m geleerd dat ‘ie niet mocht opspringen denk ik maar hij wilde wel heel graag aandacht. Toen ik drie stapjes opzij zette, tijgerde hij mee in de modder als een volleerd soldaat. Ik maar roepen: ‘Hallo? Iemand een hond kwijt? Hallo?’ en jongedame maar laten zitten (om de grote niet te triggeren). Ik maar rustig praten tegen die hond :P. Na een tijdje hoorde ik in de verte iemand een naam roepen dus ik weer ‘Hallo? Hier zit een hond zonder baas’. Komt er een vrouw dwars door de modder van de velden geploegd, helemaal over de flos. Hond bleek een mastiff X cane corso te zijn die net geopereerd was geweest aan zijn kruisbanden. Mocht nog maar vijf minuten lopen per ritje in het kader van revalidatie. Maar daar was ‘ie het niet mee eens en had zichzelf losgetrokken en was zichzelf aan het uitlaten. Toen zijn dubbele beveiligingstuigje weer wast vastgemaakt ( :hyper:) stak jongedame haar snuitje tussen mijn benen en deed een ‘grrr’. Mastiff weer gelijk hyper en springt in de speelhouding. Die vrouw vloog gewoon als een vlieger mee met die hond :proud:.

Ergens wel zielig, die hond wilde heel graag spelen maar alle honden gingen met een grote boog om hem heen toen hij zijn vrouwtje aan het uitlaten was. Die vrouw ging echt van boom naar boom voor grip.
M.a.w. dat mens kan haar hond helemaal niet aan! Hoe komt ze er dan bij om zo'n hond te willen????? Die hond gaat niet goed herstellen als ik dat zo lees. Zij kan dat niet volbrengen.
iones schreef:
15-01-2022 18:11

Ik vraag me af of hondeneigenaren dezelfde neiging hebben als moeders: elkaar veroordelen om de omgang en opvoeding.
Het lijkt er wel op.

Gisteren nog uitgemaakt voor gek wijf toen ik een andere eigenaar vriendelijk vroeg om zijn hond (die 2 keer zo groot is als dabber) even aan te lijnen tot wij weg waren.

Gelukkig gaat dabber meestel gewoon zitten als er een gevaarte op hem af komt gestormd. Het beest bleef maar om ons heen springen en de eigenaar maar roepen dat ie niet met gekke mensen moest spelen.

Waarom laat je je hond überhaupt los als ie niet luistert?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hardop zeggen "jammer dat ook lulhannesen die niets van honden snappen ook honden hebben tegenwoordig".
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag met witje 5 km gefietst. Heerlijk, al was het behoorlijk fris.
Was ik bijna thuis, zie ik het hek van de overbuurvrouw open staan en de hond van haar ouders op ons af stormen.
Waarom? ze weten donders goed dat dat beest de weg op stormt als er wat aan komt.
Heb heel hard nee geschreeuw en beest bleef gelukkig staan.
Maar die kerel moest de hond wel ophalen
Wat als er een auto aan was gekomen, of een vrachtwagen, ze scheuren hier behoorlijk hard door de straat, je wilt je hond niet op die manier kwijt raken.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
@NZ: dat denk ik ook, die wilde de poten even strekken. Zag wellicht jongedame in de verte rondhuppelen. Die vrouw die je beschreef, dat zijn van die mensen die ook echt niet beter kunnen denk ik. Als verstand er in te slaan was dan had ze vast al een afgestompt gezicht gehad.

@Iones: wat zielig voor Seppie. Ik zou niet weten of ik zo’n lijdensweg zo lang kon aanzien. W.b.t. kinderen versus honden: dat weet ik wel zeker. De types die zich actief bemoeien zijn identiek. Het eigen kind/hond als maatstaf en de eigen opvoeding als een one size fits all oplossing. Eens een hele discussie gehad met een Herderman die ‘tips’ gaf toen ik met jongedame aan het trainen was. Die man snapte echt niet dat een klein hondje nu eenmaal moet opspringen om een ‘touch’ te doen. En dat een hondje van 6kg tegen je been nu eenmaal niet zo hinderlijk of gevaarlijk is als een hond van 36 kg. Dat het geen enkel nut heeft en zelfs verrekte onhandig is om een klein hondje aan te leren plat te gaan liggen om aan te lijnen.

@vivanomore: nou lekker dan :-?. Ben je tegenwoordig al een gek mens als je vraagt ‘roep ‘m even bij je/lijn ‘m aan’? Wat een aso zeg. Ook zo infantiel om ‘iets’ te zeggen via je hond. Die zal vast een hele kleine piemel hebben gehad denk ik dan maar.

@mama-inge: goed gedaan! Hond gered. Snap die lakse houding ook niet zo goed.
Nee heb je, ja kun je krijgen
iones schreef:
15-01-2022 18:30
Ik zou hardop zeggen "jammer dat ook lulhannesen die niets van honden snappen ook honden hebben tegenwoordig".
Ik heb alleen maar smalend gelachen. En volgens mij was dat genoeg. Achteraf bedacht ik me dat eigenaar zich waarschijnlijk plaatsvervangend afgewezen voelde. Stakker.
lemoos2 schreef:
15-01-2022 20:09

@vivanomore: nou lekker dan :-?. Ben je tegenwoordig al een gek mens als je vraagt ‘roep ‘m even bij je/lijn ‘m aan’? Wat een aso zeg. Ook zo infantiel om ‘iets’ te zeggen via je hond. Die zal vast een hele kleine piemel hebben gehad denk ik dan dan.
Zou goed kunnen, zie mijn reactie op Iones.

Ik moest Dabber maar los laten zei hij. Mijn reactie dat ik bepaalde wanneer Dabber mocht spelen, vond hij blijkbaar heel gek.

Misschien had hij het beter begrepen als ik had gezegd dat ik (nav de vorige ervaring met zijn hond) niet wilde dat Dabber met zijn hond speelde, omdat die te groot/lomp/wild is voor Dabber en Dabber al moe was door de training. Al vind ik eigenlijk dat ik geen reden hoef te geven als ik zoiets vraag. Dat vraagt niemand voor niets toch?

En mensen die hun hond bewust niet aanlijnen als ze zien dat een ander hun hond wel aanlijnt, kan ik sowieso niet serieus nemen. En al helemaal niet als ze daarnaast hun hond niet onder controle hebben. Dan begrijp je er gewoon helemaal niks van wat mij betreft.
Ach jee, wat een verhalen. Mijn hart zou een dubbele salto maken wanneer er een gevaarte (of een gevaarlijke) hond op mij en Blijerd af zou komen gestormd.
En dan heb ik angst om Blijerd, niet om mezelf.

Ik ben wel een echte hondenmama, maar no way dat ik een ander belerend of minachtend toespreek. Kan ook helemaal niet, ik ben zelf geen perfecte opvoeder. En dat merk ik wel, want vorige hond was de helft van Blijerd. Die corrigeerde ik nog wel met mijn kracht door hem vast te pakken of terug te trekken. Dat is nu echt moeilijk, want in kracht is hij sterker dan ik.
Wel vind ik loslopende honden die Blijerd eng aankijken eng.

Dat Sokkie en Seppie nog vele mooie dagen mogen beleven.

Wat is Dabbertje ook alweer voor een hond?

Fijn dat Witje lekker heeft kunnen meelopen naast de fiets. Jullie raken veel energie kwijt met jullie activiteiten. Heerlijk voor de hond.
Ttroeteltje schreef:
15-01-2022 21:21
Ach jee, wat een verhalen. Mijn hart zou een dubbele salto maken wanneer er een gevaarte (of een gevaarlijke) hond op mij en Blijerd af zou komen gestormd.
En dan heb ik angst om Blijerd, niet om mezelf.

In de eerste weken 2 keer meegemaakt en dabber dan gewoon opgetild en weggedraaid van de andere hond. Gelukkig in beide gevallen zonder gevolgen. Maar denk je dat zo'n eigenaar dan vervolgens sorry zegt?

Ik ben wel een echte hondenmama, maar no way dat ik een ander belerend of minachtend toespreek. Kan ook helemaal niet, ik ben zelf geen perfecte opvoeder.

Dit inderdaad. Maar bepaalde types weten het altijd beter.

Wel vind ik loslopende honden die Blijerd eng aankijken eng.
Ligt dat echt aan de blik of ook aan het ras?

Sommige honden reageren bv heel sterk op de kleur van dabber.
Ligt ook aan het soort hond hoor en de algehele uitstraling en houding. Dat is mijn angst, dat realiseer ik me heel goed. En ik realiseer me ook dat ik daar heel erg op moet letten aangezien ik Blijerd daarmee een signaal afgeef waardoor hij op zijn beurt kan reageren op een manier die iets triggert bij de tegenpartij.
Ik vind het soms maar moeilijk allemaal hoor. Dat opvoeden. Van kind, maar ook van hond. Het gaat niet zonder slag of stoot.
Ttroeteltje schreef:
15-01-2022 21:38
Ligt ook aan het soort hond hoor en de algehele uitstraling en houding. Dat is mijn angst, dat realiseer ik me heel goed. En ik realiseer me ook dat ik daar heel erg op moet letten aangezien ik Blijerd daarmee een signaal afgeef waardoor hij op zijn beurt kan reageren op een manier die iets triggert bij de tegenpartij.
Ik vind het soms maar moeilijk allemaal hoor. Dat opvoeden. Van kind, maar ook van hond. Het gaat niet zonder slag of stoot.
Herkenbaar :hug:

We zijn daar zo bedacht op omdat we het graag (té) goed willen doen voor onze honden!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik herken het troeteltje
Zowel met hond als met de kinderen
:hug:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje, het is maar tot een bepaalde hoogte ‘handig’ of ‘bruikbaar’ hoe je zelf naar andere honden kijkt. Anders zou jongedame niet zo bang en schichtig zijn. Dat oude bes onverschrokken was lag niet aan mij maar aan zijn karakter (het typische terriër Napoleoncomplex).

Je bent toch goed bezig door te kijken wat Blijerd nodig heeft in die situaties en dat is ook alles wat je in de hand hebt. Lekker boeiend wat die ander denkt als jij besluit dat het optillen van Blijerd nodig is. Ik til jongedame ook wel eens op als een hond te groot en wild is en zij begint te ‘huilen’. Dan heeft ze dat gewoon nodig om haarzelf tegen mij aan te drukken. Ze ‘leert’ er niets van om geplet te worden en zal nooit een match zijn of in staat zichzelf te verdedigen. Volgens mij weet ze dat zelf ook wel.

Ik ben wel zo’n trut dat ik attente eigenaren altijd positief ga lopen bekrachtigen. Die mensen die een ‘grote’ of ‘wilde’ laten zitten of liggen zodat er een rustige kennismaking is. Zeg ik altijd: ‘Wat fijn dat u uw hond zo braaf laat zitten/liggen’.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven