Vlek verwijderen

30-12-2019 10:11 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vlek op een wit gedeelte van een jas.
Het is een vlek van een rood drankje (geen wijn) wat tijdens een uitje over de jas is geknoeid.
Ik dorst er niet zelf aan te knoeien dus heb ik hem naar de stomerij gebracht.
Maar helaas is de vlek er niet uitgegaan. Wel een stuk lichter geworden, maar niet weg.

Waar zou ik het beste mee kunnen proberen om de vlek nog te kunnen verwijderen?
Met verdunde bleek eroverheen wrijven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Schaar?

Omdat het al gewassen is kan je er denk ik niks meer mee.
Ossengalzeep in laten trekken en dan en keer wassen zou je kunnen proberen maar verwacht er niet teveel van.
Nee bleek maakt stof zwak. Ossengalzeep is een goede vlekverwijderaar. Als dat niet helpt dan proberen met druppeltjes citroensap. Als het fruitvliegen zijn, daar lijkt het wel op, dan verdwijnt de vlek zo.
Met bleek ben ik bang voor een gele vlek.

Ik heb ook geleerd van mijn moeder dat een vlek er een soort van "inbrandt" als het eenmaal gewassen is.
Daarom heb ik hem direct naar de stomerij gebracht.
De meneer was positief. Maar positiviteit werkt blijkbaar ook niet.
Ik dacht zelf aan iets van Vanish. Omdat dat ook een bleekwerking heeft?
Als het bij de stomerij niet is gelukt, is het denk ik kansloos. Soms helpt het bij mij om het nog een paar keer te wassen met vlekkenspul van HG.
Ik zou eens beginnen om de jas, met de vlek goed natgemaakt met water, in de zon te hangen. Dat mag ook achter een raam. Verrassend genoeg gaan heel veel vlekken er op die manier uit.
...
Dat is ook een goed idee ankalida.
Ik weet van de werking van zonlicht, maar op dit moment is het hier niet echt zonnig zonnig.
In deze tijd van het jaar is het wat lastiger dan in de lente of zomer.
Zou gewoon in daglicht voor het raam hangen ook iets kunnen doen?
Groene zeep helpt ook tegen heel veel vlekken. De vlek er mee insmeren en daarna in de wasmachine wassen. Zo heb ik menig kledingstuk weer schoon gekregen.
Heeft iemand ervaring met baking soda?

Ik speur het internet ondertussen ook af 🙂
bartjes schreef:
30-12-2019 11:18
Dat is ook een goed idee ankalida.
Ik weet van de werking van zonlicht, maar op dit moment is het hier niet echt zonnig zonnig.
In deze tijd van het jaar is het wat lastiger dan in de lente of zomer.

Ja hoor ook nu met het daglicht kan dit werken, alleen duurt het wellicht een paar dagen langer.

Zo heb ik menig wortel en rode saus vlekken uit baby kleding gekregen. Geduld was de sleutel.
Rubble schreef:
30-12-2019 11:34
Ja hoor ook nu met het daglicht kan dit werken, alleen duurt het wellicht een paar dagen langer.

Zo heb ik menig wortel en rode saus vlekken uit baby kleding gekregen. Geduld was de sleutel.
En dan telkens nat maken?
Of 1 x goed nat maken en dan laten hangen?

Dit is de simpelste oplossing natuurlijk. Die ook het minste kwaad kan.
Ik bedoel als dit niet helpt kan ik nog iets anders proberen zonder dat ik het moeilijker heb gemaakt om de vlek te verwijderen.
Met alle andere oplossingen wordt de kans per keer kleiner dat het nog weg gaat.
In de zon hangen zou ik ook proberen. Anders is dit nog een optie: Vanish oxi action crystal white.

Wij gebruiken dit voor onze aikido pakken, die zijn wit en blijven erg mooi wit.
bartjes schreef:
30-12-2019 11:18
Ja hoor. Minder snel dan buiten in de zomer, maar het werkt. Regelmatig vochtig maken is wel handig.
...
Je zou ook eens tandpasta kunnen gebruiken, wat zout met kokend water of schoonmaken met azijn. En daarna gewoon in de wasmachine wassen. Anders heb je nog altijd die filmpjes van 5-minute crafts op Facebook. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven