Voorstellen aan buren
donderdag 3 juni 2010 om 11:27
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en dus willen wij ons voorstellen aan de buren, maar hoe pakken we dat aan. De 2 beide buren naast ons hebben we tijdens het kijken al eens ontmoet. Met name met 1 hebben we al een paar keer gesproken.
Nu wil ik iets leuks langs brengen bij de buren, zodra we de sleutel hebben. Met name ook omdat we heel veel en lang gaan klussen. Het hele huis moet aangepakt worden en deels doen we dit zelf en een gedeelte wordt door een aannemer gedaan. We zullen ongeveer 4/5 maanden aan het klussen zijn.
Wie heeft een leuk idee voor het introductie pakketje? Ik heb zelf gedacht aan oordopjes en een kaartje met onze telefoonnummers zodat ze aan de bel kunnen trekken als het te erg wordt. Wie weet wat ik er nog meer in kan doen? En aan wie geef je dit pakket? We komen in een rijtjeswoning te wonen. De 2 directe buren krijgen zo wie zo een pakket, maar moeten de buren daarnaast ook een pakket krijgen? En de overburen?
Dit is onze eerste woning en ik wil wel een goed begin met de buren maken in dit dorp.
Alvast bedankt voor jullie ideeën.
Nu wil ik iets leuks langs brengen bij de buren, zodra we de sleutel hebben. Met name ook omdat we heel veel en lang gaan klussen. Het hele huis moet aangepakt worden en deels doen we dit zelf en een gedeelte wordt door een aannemer gedaan. We zullen ongeveer 4/5 maanden aan het klussen zijn.
Wie heeft een leuk idee voor het introductie pakketje? Ik heb zelf gedacht aan oordopjes en een kaartje met onze telefoonnummers zodat ze aan de bel kunnen trekken als het te erg wordt. Wie weet wat ik er nog meer in kan doen? En aan wie geef je dit pakket? We komen in een rijtjeswoning te wonen. De 2 directe buren krijgen zo wie zo een pakket, maar moeten de buren daarnaast ook een pakket krijgen? En de overburen?
Dit is onze eerste woning en ik wil wel een goed begin met de buren maken in dit dorp.
Alvast bedankt voor jullie ideeën.

donderdag 3 juni 2010 om 12:12
Ik woon ook op een dorp, en jezelf ''officieel'' voorstellen aan je naaste buren is beleefd genoeg. De andere buren spreek of zie je vast wel eens tijdens het klussen. Je kunt je dan toch even voorstellen?
Als je klaar bent een kleine housewarming geven is prima.
Meer is een beetje overdreven, denk ik.
Als je klaar bent een kleine housewarming geven is prima.
Meer is een beetje overdreven, denk ik.
donderdag 3 juni 2010 om 12:13
Erg leuk om de verschillende reacties te zien. Ik denk dat de buren allemaal wel heel sociaal zijn, omdat we ook al wel even met elkaar gesproken hebben op de stoep. Als we niet zo lang zouden moeten klussen had ik ze even op de koffie gevraagd, maar door het klussen wil ik niet op een verkeerde voet met ze beginnen.
Ik denk dat deze angst komt omdat we nu een buurvrouw hebben die als we visite hebben direct op de muren begint te bonzen na 23 uur. Dit terwijl we geen muziek aan hebben, geen ramen en gewoon lekker aan het kletsen zijn. Met verjaardagen geven we het al aan, maar daar buiten is het vaak onverwachts. Ondanks dat ik weet dat het overdreven van haar is voel ik me toch schuldig. Dus ik wil deze situatie met mijn nieuwe buren graag voorkomen.
Ik denk dat deze angst komt omdat we nu een buurvrouw hebben die als we visite hebben direct op de muren begint te bonzen na 23 uur. Dit terwijl we geen muziek aan hebben, geen ramen en gewoon lekker aan het kletsen zijn. Met verjaardagen geven we het al aan, maar daar buiten is het vaak onverwachts. Ondanks dat ik weet dat het overdreven van haar is voel ik me toch schuldig. Dus ik wil deze situatie met mijn nieuwe buren graag voorkomen.

donderdag 3 juni 2010 om 12:38
Wij hebben zelf een housewarmingparty gegeven, en daarvoor alle buren uitgenodigd, op twee middagen, ze konden dan zelf kijken of zaterdag of zondag beter paste.
De buren die we net hebben gekregen hebben een kaartje in de bus gedaan of we dan-en-dan willen komen koffiedrinken. Ook prima, dat gaan we dan ook doen.
De buren die we net hebben gekregen hebben een kaartje in de bus gedaan of we dan-en-dan willen komen koffiedrinken. Ook prima, dat gaan we dan ook doen.
donderdag 3 juni 2010 om 12:39
trekroute, ik denk dat je een hoop al kunt voorkomen door gewoon open en eerlijk te zijn naar je buren. Dus voorstellen, aangeven dat het een lange klus zal worden en tussendoor even informeren of ze veel last hebben. Zeker als het al oudere mensen zijn is de kans groot dat ze meer thuis zijn en dus meer in jullie herrie zitten en er dus misschien ook sneller meer dan genoeg van zullen hebben.
donderdag 3 juni 2010 om 13:46
donderdag 3 juni 2010 om 16:08
ik had er erg om moeten lachen als ik van mn nieuwe buren oordoppen tegen het lawaai van verbouwen had gekregen.
Maar misschien buren van 55 en 65+ wat minder.
Ik weet t ook niet. Wijn en appeltaart zou ik vreemd van opkijken.
(wel aardig maar wel vreemd.)
Ik zou wel een kaartje geven met mn telefoon nummer dat ze kunnen bellen als er teveel lawaai is.
En natuurlijk een housewarming als het klaar is..
Maar misschien buren van 55 en 65+ wat minder.
Ik weet t ook niet. Wijn en appeltaart zou ik vreemd van opkijken.
(wel aardig maar wel vreemd.)
Ik zou wel een kaartje geven met mn telefoon nummer dat ze kunnen bellen als er teveel lawaai is.
En natuurlijk een housewarming als het klaar is..
donderdag 3 juni 2010 om 16:12
quote:Groll schreef op 03 juni 2010 @ 11:57:
[...]
Ja die bloemen, van de buren aan jou, dat lijkt me eigenlijk te veel. Andersom is wel een heel goed gebruik. Bloemen en een kaartje: bedankt voor het verdragen van de herrie.
Zo heb ik het dus gedaan, ook omdat ik door de enorme tijdsdruk die er op onze verhuizing lag pas na de 'ellende' (gelukkig geen maanden!) langs ben gegaan.
Ze waren verrast en vonden het volledig onnodig, want ze hadden ons echt nooooooit gehoord, maar vonden het ook leuk.
[...]
Ja die bloemen, van de buren aan jou, dat lijkt me eigenlijk te veel. Andersom is wel een heel goed gebruik. Bloemen en een kaartje: bedankt voor het verdragen van de herrie.
Zo heb ik het dus gedaan, ook omdat ik door de enorme tijdsdruk die er op onze verhuizing lag pas na de 'ellende' (gelukkig geen maanden!) langs ben gegaan.
Ze waren verrast en vonden het volledig onnodig, want ze hadden ons echt nooooooit gehoord, maar vonden het ook leuk.
donderdag 3 juni 2010 om 16:13
Aanbellen, voorstellen, situatie uitleggen en evt. uitnodigen om eens te komen kijken als het af is, maar aangezien dat een aantal maanden gaat duren denk ik dat je ze in de tussentijd nog wel zult zien dus dat kun je ook later vragen. Ik zou er verder niet teveel poeha van maken.
Taart en wijn zou ik echt niet doen. Je weet niet hoe die buren zijn. Ik zelf zou echt denken dat ik in een slechte woensdagavond film terecht ben gekomen. Sowieso zou ik geen attentie hoeven, alleen: "Hallo, wij zijn Jan en Trudy en we gaan de komende maanden verbouwen dus dan weten jullie dat. Ciao"
Taart en wijn zou ik echt niet doen. Je weet niet hoe die buren zijn. Ik zelf zou echt denken dat ik in een slechte woensdagavond film terecht ben gekomen. Sowieso zou ik geen attentie hoeven, alleen: "Hallo, wij zijn Jan en Trudy en we gaan de komende maanden verbouwen dus dan weten jullie dat. Ciao"
donderdag 3 juni 2010 om 19:15
Ik moet er ook niet aan denken dat nieuwe buren met appeltaart en wijn voor de deur staan. Schept toch een verplichting en misschien lig je elkaar helemaal niet.
Gewoon voorstellen en dan zie je wel hoe het loopt.
Gewoon voorstellen en dan zie je wel hoe het loopt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 3 juni 2010 om 20:29
Vooraf / tijdens verbouwing: aanbellen bij je naaste buren (en als je in een klein blok woont misschien nog daarnaast). Even voorstellen en aangeven dat jullie de nieuwe buren zijn. Vertel meteen iets over de verbouwing (hoe lang het gaat duren wat er ongeveer gaat gebeuren) en dat ze altijd contact op kunnen nemen als ze ergens last van hebben. Je breekt het ijs en daardoor is de kans op problemen tijdens de verbouwing veeel minder (onbekend maakt onbemind).
Na de verhuizing: nodig je buren uit voor de houswarming. Daar komen vaak meerdere mensen dus je hoeft niet de hele avond met (nog)onbekenden te praten. En het haalt ook meteen de band tussen de buren onderling weer aan. En (indien mogelijk) hou de housewarming in de zomer in je tuin. Scheelt veel rommel (in een nieuw huis ben je vaak erg zuinig) en mensen lopen gezellig door elkaar heen. Bijkomend voordeel je krijgt geen klachten over het lawaai als de buren zelf ook zijn geweest op je feestje.
Bedenk dat je maar kort de tijd hebt om je fatsoenlijk voor te stellen aan de buren. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het gaat worden. Mensen die zich nooit voorstellen komen in een minder goed daglicht bij de buren. En je weet nooit waar je ze ooit nog voor nodig hebt (denk aan een schutting of gezamenlijke klusprojecten of overlast).
Na de verhuizing: nodig je buren uit voor de houswarming. Daar komen vaak meerdere mensen dus je hoeft niet de hele avond met (nog)onbekenden te praten. En het haalt ook meteen de band tussen de buren onderling weer aan. En (indien mogelijk) hou de housewarming in de zomer in je tuin. Scheelt veel rommel (in een nieuw huis ben je vaak erg zuinig) en mensen lopen gezellig door elkaar heen. Bijkomend voordeel je krijgt geen klachten over het lawaai als de buren zelf ook zijn geweest op je feestje.
Bedenk dat je maar kort de tijd hebt om je fatsoenlijk voor te stellen aan de buren. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het gaat worden. Mensen die zich nooit voorstellen komen in een minder goed daglicht bij de buren. En je weet nooit waar je ze ooit nog voor nodig hebt (denk aan een schutting of gezamenlijke klusprojecten of overlast).
maandag 7 juni 2010 om 12:48
Ja maar zelfs na een feest kan het contact verwateren en daar moet je ook gewoon niet mee zitten.. Het contact met je buren moet je niet willen forceren.
Ik had het ook leuk gevonden om vrienden te zijn met de buren, maar we zijn nog niet in de we-maken-tijd-voor-elkaar-zone. aka koffie drinken ofzo.
Wel praatje over de schutting, buiten, groeten in de stad, maar daar blijft het ook bij.
Vind het wel leuk dat jij er zo mee bezig bent TO. Siert je karakter
Ik had het ook leuk gevonden om vrienden te zijn met de buren, maar we zijn nog niet in de we-maken-tijd-voor-elkaar-zone. aka koffie drinken ofzo.
Wel praatje over de schutting, buiten, groeten in de stad, maar daar blijft het ook bij.
Vind het wel leuk dat jij er zo mee bezig bent TO. Siert je karakter
Poelepoelepoelepoes!