Vraag over Ikea Pax garderobekast

04-07-2010 14:01 10 berichten
Hallo, ik heb hier al een paar keer goed advies gekregen dus ik probeer het maar weer eens. Ik wil een Ikea Pax garderobekast kopen van 2 m. breed. Qua muurbreedte zou dat moeten passen, ware het niet dat er in de benedenhoek een stuk verwarmingsbuis uit de muur komt. Dat steekt bijna 20 cm naar voren uit, dus de kast wat verder van de muur afplaatsen (naar voren) is niet echt een optie. De buis zit wel laat bij de grond (± 8 cm. hoogte).

Is hier iemand die ervaring heeft met kastpoten onder een grote Pax-kast? Is dat mogelijk, of houdt de bodem dan het gewicht niet meer? Of heeft iemand met een vergelijkbaar probleem gezeten en bijv. een stukje uit de achterkant gezaagd of een andere creatieve oplossing verzonnen? En hoe beviel dat? Ik baal echt ongelooflijk. Het is namelijk al de zoveelste plek hier in huis waar door zoiets onbenulligs net geen standaardmaten meubels in passen.

P.S.: ivm kluswerkzaamheden ben ik niet veel online dus bij voorbaat excuses dat niet altijd snel op reacties kan reageren
Alle reacties Link kopieren
je kunt toch ook een stuk uit de paxkast zagen?

Volgens mij gaat dat prima.
Kun je de kast wat meer naar voren zetten?

Over poten ed zou ik even ikea bellen. Gok dat het wel kan, maar misschien dat je het beter op een soort pallet of stapel mdf oid kunt zetten, die meer ondersteunen dan poten.

Ik zou er niet zo snel een stuk uitzagen, die pax kasten hebben wel hun stevigheid door de rondomcontructie nodig en je hebt ook geen zin om je kast over en jaar te moeten vervangen ivm scheefzakken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wij hebben een jaar geleden ook zo'n kast gekocht (2,5m breed) en uit het achterpaneel een stuk gezaagd (eigenlijk laten zagen door onze klusjesman, hihi).

Kast staat nog goed recht!

Ik zou niet met hogere pootjes gaan werken, staat toch het hele gewicht op...
Oh ja, hij zit bij ons boven ook vastgemonteerd aan de muur!
Hoi,

Ik had ook zoiets met leidingen die bovenaan zaten. Mijn handige vader heeft toen een stukje uit de kast gezaagd zodat hij toch netjes tegen de muur aan kon staan. Geen enkel probleem, je hebt alleen geen 25 jaar garantie meer op de kast.

Succes!
Ik heb er 2 weken geleden 1 in elkaar gezet...

Er zitten hele kleine stelpootjes aan de voorzijde onder de pax kast die je niet ziet om hem recht te stellen. Ik kan me niet goed voorstellen dat je er gemakkelijk andere poten onder kunt zetten...

Ik denk dat een stuk eruit zagen dan nog de beste optie is.

Er wordt aangeraden om de Pax wel tegen de muur aan te zetten omdat je hem vast moet schroeven aan de muur zodat hij niet voorover kiepert.

(hoewel ik hem stiekem niet heb vastgemaakt aan de muur, heb geen kleine kinderen die eraan trekken zodat hij om kan vallen dus vertrouw er maar op dat hij wel blijft staan)
Ik heb even gekeken: De achter wand van onze pax is gewoon van dat dunne (mdf??) plaat, ik denk dat je daar wel gewoon een stukje van uit kan zagen? Voor de stevigheid maakt het volgens mij niet uit, ik heb kennissen die hun pax als roomdivider gebruiken. Ze wonen in een studio en hebben de pax met deuren aan allebei de kanten en daar achter hun bed. (Klinkt een beetje raar maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
... of het meteen heel goed aanpakken en dat stuk verwarmingsbuis door de loodgieter in de muur laten leggen.
Bedankt voor alle tips! We gaan het allemaal eens rustig afwegen - behalve dan die loodgieter want ik denk niet dat de woningbouwvereniging dat goed vindt. Maar als ik rijk was en het huis was van mij dan zou ik sowieso het halve binnenwerk hier eruit slopen - en de architect die ervoor verantwoordelijk is voor de rechter slepen. Het is niet te geloven. Bijvoorbeeld vrij kleine slaapkamers en dan ramen die naar binnen opengaan (echt waar!) en dan die radiatoren en verwarmingsbuizen overal en nergens. Hopeloos.

QQuelleQ, ik snap wat je bedoelt met die Pax als room divider.

Als het om een paar cm ging dan zouden we de kast ook wel naar voren schuiven. Maar 20 cm naar voren vind ik echt zonde van het ruimteverlies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven