Vraagje aan Ikea fans en/of Billy kast eigenaren

01-01-2010 16:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

In het kader van een nieuw jaar, een nieuw opgeruimd huis, heb ik een vraagje over de Billy boekenkast van IKEA.

Ik denk er over er meerdere aan te schaffen en zo van één wand een grote boekenkast te maken, maar lees nu dat ze aan de wand bevestigd moeten worden. Is dat inderdaad zo? Ik wil eigenlijk niet in mijn muur gaan boren.
quote:amalia schreef op 01 januari 2010 @ 17:30:

Ik vraag me toch altijd af waarom mensen een kast vol met boeken in de woonkamer willen hebben. Dat staat toch niet gezellig ofzo? En doe je daar de niet-gelezen of wel-gelezen boeken in?

Ik vind het meer iets voor de zolder. Vind het zo onrustig in de kamer.

Maargoed, dat is mijn idee hoor.

Meen je dat nou, dat dat niet gezellig staat? Ik vind juist een woonkamer zonder boeken heel sfeerloos. Boeken geven de kamer een ziel, een persoonlijkheid.

Maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, dat zou maar saai zijn
quote:delphicat schreef op 01 januari 2010 @ 17:35:

[...]

Meen je dat nou, dat dat niet gezellig staat? Ik vind juist een woonkamer zonder boeken heel sfeerloos. Boeken geven de kamer een ziel, een persoonlijkheid.

Hmmm, dacht altijd dat wij dat zelf deden, maar het zijn de boeken....

Ben opeens blij dat er hier wel een doosje kinderboeken staat!
.
Haha, ik vind een boekenkast juist wél gezellig staan

Wij hebben een hele billykastmuur en ik zou eigenlijk niet meer weten of ze vast staan. Ik denk van wel, want wij gaan nogal eens voor zekerheid. Mijn zoon, toen 5 jaar ofzo, is er trouwens wél eens ingeklommen, omdat ik iets hoog weglegde, waarvan ik vond dat hij er even niet meer mee mocht spelen
Later is nu
quote:delphicat schreef op 01 januari 2010 @ 17:35:

[...]

Ja vind ik ook, als ik bij iemand anders ben neem ik ook altijd een kijkje in de boekenkast. Dat zegt toch iets over iemand.

Het staat trouwens ook lekker geleerd
pluk de dag
.

Ik vraag me toch altijd af waarom mensen een kast vol met boeken in de woonkamer willen hebben. Dat staat toch niet gezellig ofzo? En doe je daar de niet-gelezen of wel-gelezen boeken in?

Maargoed, dat is mijn idee hoor.Ik ben juist zo blij dat ik in mijn nieuwe huis weer plaats heb voor boeken in de woonkamer.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Peronne schreef op 01 januari 2010 @ 17:40:

Het staat trouwens ook lekker geleerd Tipje: als je heel geleerde boeken wilt neerzetten (die je natuurlijk niet gaat lexen ), moet je even het boek een paar keer goed ver openvouwen. Dan lijkt het toch of je het van kaft tot kaft hebt verslonden
Nou het is toch echt waar dat het levensgevaarlijk is om ze niet vast te maken. Bij een collega van mij is zijn dochtertje op deze wijze verongelukt. Ze was 9 jaar.
Ik heb drie Billyś naast elkaar in de woonkamer staan, van boven tot onder vol met boeken. Ik vind het inderdaad ook heel gezellig staan. Ik heb ze allemaal aan elkaar vastgemaakt, en aan de muur. Mijn huis is van 1930 ongeveer, en alle muren en vloeren zijn verre van kaarsrecht. Ik was dan ook bang, zeker met zware boeken erin, dat het zou omvallen.

Voor alle zekerheid zou ik ze dus vastzetten aan de muur, TO.
quote:delphicat schreef op 01 januari 2010 @ 17:44:

[...]

Tipje: als je heel geleerde boeken wilt neerzetten (die je natuurlijk niet gaat lexen ), moet je even het boek een paar keer goed ver openvouwen. Dan lijkt het toch of je het van kaft tot kaft hebt verslonden Hahahahaha, goeie!
pluk de dag
Ongelukjes gebeuren niet zozeer doordat een kind in de kast klimt. Dat zal heus ook wel eens gebeuren, maar wat veel vaker gebeurt zijn ketens van gebeurtenissen: op een stoel staan om iets hoogs uit de kast te pakken, stoel wiebelt, kastplank vastpakken om evenwicht te bewaren, etc.

Allemaal van die dingen waarvan je denkt "hallo, dat is wel vergezocht, dat gebeurt niet", maar die natuurlijk eens in de zoveel tijd wél gebeuren.

Van een autofabrikant zou je het ook niet accepteren als die zou zeggen "teveel moeite om veiligheidsglas in de ruit te zetten, hoevaak gebeurt het nou dat precies net een glasscherf tussen je nekwerkvels komt en je kop afhakt?" . Beetje cru voorbeeld, maar als je met zo'n kleine en eenmalige moeite die ellende kunt voorkomen, dan zou ik het doen. Het levert je verder in het dagelijks leven geen overlast op, en erg duur of veel werk is het ook niet.

En oh ja, een boekenkast vind ik in een huiskamer horen hoor! Ik vind het gezellig en persoonlijk en sfeerbevorderend, ik vind het juist altijd vreemd als er géén boeken in een kamer staan

Maargoed, dat is mijn idee hoor.

Ik vind het altijd zo raar als mensen geen boekenkasten in huis hebben. Lezen die niet, denk ik dan. Houden die niet van boeken?

Ik hou van boeken. En baal er gewoon van dat ik ze niet allemaal kwijt kan in mijn boekenkast

En die Billy, die zie je niet meer, door al die boeken
En ik zou wel mooiere en sjiekere boekenkasten willen hebben. Maar daar heb ik helaas de centen niet voor...
quote:Toet schreef op 01 januari 2010 @ 20:10:

En ik zou wel mooiere en sjiekere boekenkasten willen hebben. Maar daar heb ik helaas de centen niet voor...Krijg je als je zoveel boeken koopt
amalia schreef op 01 januari 2010 @ 17:30:

Maargoed, dat is mijn idee hoor.[/quote]

quote:lindy schreef op 01 januari 2010 @ 17:33:

[...]

Vind ik ook, bij mij staan ze boven. Als ik eens wat nodig heb, kookboek meestal, haal ik dat er gewoon uit.Hihi, eindelijk iemand die dit ook vind.. Ik word altijd erg onrustig van veel boeken, of uitgestalde cds en dvds om me heen, vind het zó rommelig. Bij mij staan die dingen dus achter deurtjes, en niet in de huiskamer. [quote]
quote:delphicat schreef op 01 januari 2010 @ 20:19:

[...]

Krijg je als je zoveel boeken koopt

Valt op zich wel mee. Krijg veel, meeste boeken koop ik met korting, win ik of koop ik tweedehands. Maar idd, geen boeken kopen zou wel schelen!
quote:toetyfroety schreef op 01 januari 2010 @ 17:57:

Nou het is toch echt waar dat het levensgevaarlijk is om ze niet vast te maken. Bij een collega van mij is zijn dochtertje op deze wijze verongelukt. Ze was 9 jaar.Tja, 2 gaatjes boren kan een mensenleven redden...
Ik heb die dingen echt al jaaaaaren en er is er nog nooit eentje omgevallen.
quote:mevrouwdeuil schreef op 01 januari 2010 @ 22:09:

Ik heb die dingen echt al jaaaaaren en er is er nog nooit eentje omgevallen.Ben je er wel eens ingeklommen? Want die beveiliging is er niet om spontaan omvallende kasten te voorkomen, natuurlijk
Toet toch!

Een Billy is zooooooo 2009...
quote:Norre schreef op 01 januari 2010 @ 22:14:

Toet toch!

Een Billy is zooooooo 2009... Ik had ook niet verwacht dat ik er ooit aan zou beginnen. Maar ben op zoek naar iets wat bij mijn boekenaantal en banksaldo past. Dat is een best moeilijke combinatie!
Mijn zoontje heeft een knalrode Billy met glazen deuren op zijn kamer staan.

Hij heeft nog niet zo heel veel boeken maar vond het raar dat hij de kast nog niet in mocht ruimen toen de deze nog niet vast stond.

Hij stond de kast te bewonderen (hij is 8), trok het deurtje open (gewoon, niet hardhandig of onvoorzichtig of zo) en de kast kwam naar voren...

Gelukkig stond ik ernaast en gebeurde er verder niets, maar we hebben de kast meteen vastgezet.
Okay okay okay, ik durf al niet meer die kasten (die ik nog niet eens heb trouwens, moet ze nog kopen, als ik ze al ga kopen ) los in mijn kamer te zetten.

Ik denk trouwens Jazzie, dat als je er boeken in hebt staan (en onder meer en zwaardere dan boven) dat een kast dan juist stabieler staat dan wanneer ie nog leeg is.
Nog een heel andere tip: koop de smalle Billy's en niet de brede, want daarvan gaan de planken doorzakken onder de boekenlast! Ik heb van beide 1, en wou dat ik drie smalle had gekocht (lang geleden). Zo lelijk die kromme planken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven