Vriijstaand wonen, leuk?

18-05-2012 22:39 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wil een huis bouwen, zijn grote droom. Liefst veel grond, moestuin, tuinhuis enzo. Nu woon ik al sinds mijn geboorte in de Randstad in een flat of rijtjeshuis en vind dat eigenlijk wel gezellig en gemakkelijk met de kinderen. Toch begin ik wel aan het idee te wennen hoor :-).

Wie is er verhuisd met kinderen naar een vrijstaande woning, in een (klein) dorp of buitengebied en wil mij zijn ervaring delen?

Bedankt vast! ZVS
@elinjoo

Die charmes heb ik er nog nooit van gezien,ben ooit eens bij iemand op bezoek geweest. Woonde ook tegen een bosrand aan had kleinvee bij huis. Je moest daar wel een auto bij de deur hebben,anders kwam je niet bij de deur weg.Zomermaanden pak je de fiets wel om naar het 6km verderop liggende dorp te fietsen. Maar vaker hiet slecht weer dan mooi weer. En zou me er ook niet prettig bij voelen om tegen de bosrand met in gedachten wie weet wat daar rondloopt rustig in huis zitten. Vindt sociale controle als ik met vakantie ben ook wel belangrijk . Woon nu dan niet vrijstaand maar wel mooi met voorzieningen rondom mij heen,school,winkels huisartsenpost,etc.
Oh en dat parkeren doen wij op eigen erf. Wij hebben sinds kort ook zo'n heerlijk decadent sierhekwerkpoort dat electrisch open en dicht gaat met een afstandsbediening. Dat voelt echt schunnig luxe gewoon. Maar dat was echt nodig hoor, want ik moest echt een paar keer hard rennen omdat zoonlief met zn speelgoedkruiwagen bijna de weg op stormde. Hij kan verrekte snel zijn met die korte pootjes van m.
Ik ben binnen 5 minuten in het dorpscentrum bij de winkels dus afstand is relatief. Het is denk nog geen 3 km. Gek genoeg vinden er in onze gemeente juist meer inbraken plaats in woonwijken met rijtjeshuizen dan hier. Te lastig toegankelijk denk voor snelkrakers?

Dat grasland met paarden er op klinkt absoluut aantrekkelijk Loco!
@Loco: Wij wonen in de buitenste ring van een middelgrote stad, ik loop zo een natuurgebied in en alle denkbare fasciliteiten, zoals winkels, restaurants en OV (bus en trein) zijn op loopafstand.

Maar ik ben zelf opgegroeid in een dorp, met veeeeeel minder fasciliteiten, maar onze stek wint het qua sfeer echt nooit van dat dorp.
Ik heb ook 'n smeedijzeren poort met elektrische bediening. Geweldig als ik dan aan kom rijden even op m'n afstandsbediening en de poort gaat open! Heerlijk decadent!
Ik woon vrijstaand in een situatie contra aan die van Elninjo denk ik. Maar ik was net even buiten, wat een heerlijk weer!, en kennelijk hebben de buren een huis verderop een feestje. Ik hoor muziek en mensen kletsen, maar binnen hoor je daar dus niets van. Is wel een nieuwbouwhuis met HR++ hoor, dat scheelt

Wij hebben geloof ik maar een meter of vijf grenzend aan de straat, en al helemaal geen poort, wij hebben iedere cm nodig om de auto's te kunnen parkeren/laten draaien. Maar ik zit weer in 20 minuten op het CS in Amsterdam, met de bus. Met de auto sneller natuurlijk.
Wat zou ik graag in the middle of nowhere wonen. Nu woon ik helaas in de stad, maar de droom om naar een gehucht in de natuur te verhuizen is er nog steeds. Maarja dat geld he?!
Mij lijkt in zo'n woonwijk met allemaal dezelfde huizen met keurige randjes groen met de auto daartussen in de voortuin geparkeerd en omgeven door grut van anderen juist helemaal drie keer niks. Zo gruwelijk burgerlijk. Van veel voorzieningen heb je overlast, winkels die in alle vroegte bevoorraad worden, scholen waarvoor het op de weg een gekkenhuis is van auto's bij brengen/halen van kinderen enz... En al die bemoeizucht die sociale controle genoemd wordt kan me ook gestolen worden.

Laat mij maar lekker uitkijken over de koeien van de buren en overal met de auto heen moeten hoor. Bovendien ben ik met de auto hier overal drie keer zo snel als in Amsterdam. Amsterdam is in spitstijd één groot verkeersinfarct. Als ik er nu soms moet zijn ben ik altijd weer blij als ik de A1 oprijd op weg naar de rust van thuis.
@leentje

Vind je naam anders wel heul burgerlijk.
Ik heb een prachtig vrijstaand huis gehad in een dorp. 60 meter tuin, eigen aanlegsteiger etc.

Maar wat ben in daar ongelukkig geweest zeg. Die lui daar waren niet te doen, onaardig, grof, niet te verstaan, pesterijen omdat je niet een van hun bent...

Overal de auto voor nodig. 'smorgens komen er 2 bussen, half zeven en zeven uur. Later komen weer twee bussen, half vijf en 5 uur. Dat was het.

Altijd vliegen vanwege de mest overal.

Nu woon ik in een stad en ik vind het heerlijk. Ondanks dat ik in een dorp ben opgegroeid.

Tram en bus voor de deur, 5 minuten fietsen en je zit in het centrum. Scholen en winkels op loopafstand.

Kinderen kunnen prima buiten spelen want er is een grote speeltuin vlakbij (bewaakt) of op het plein hierachter.

Nee ik ga nooit meer naar een dorp.
In mijn stad zijn er inderdaad ook wijken met allemaal dezelfde vrijstaande huizen. Nou ja, de ramen zijn net even anders, of de stenen. Maar ook de mensen die in die huizen wonen zijn volgens mij ook zeer tevreden met hun huis hoor (ken er een paar).

Het is gewoon heerlijk om niet directe contactgeluiden te hebben, om niet altijd maar het plaatje van de buurman te horen, om niet te weten hoe het met buurs stoelgang staat (Ik ben zelf van allerberoerdst naar ok, naar goed naar echt goed-voor-elkaar wat dat betreft gegaan dus ik weet waar ik het over heb).

Maar eh, je moet er wel wat voor over hebben zeg maar.
Ik ben buitenaf opgegroeid (op een boerderij) en zei als tiener altijd stoer; 'later ga ik mooi in een grote stad wonen en studeren!!'. Elke dag 25 km fietsen naar school enz, enz,,

(Even vergetende dat ik thuis alle ruimte van de wereld had en overal vrij had kunnen spelen e.d..)

Toen ontmoette ik mijn vriend; boer..

Nouja, kon niet verwachten dat 'ie zijn bedrijf een schop zou geven voor mij..

We zijn nu bezig met de bouw van een huis op zijn boerderij en ik woon nu zelf 2 onder 1 kap in een dorp..

Maar, wat ben ik blij straks weer lekker buitenaf woon..

Vreselijk, wat voel ik me opgesloten! Het gevoel dat als ik in de tuin loop, m'n buurvrouw mee kan kijken (en dan heb ik nog een relatief grote tuin met privacy)..

En dat gedoe met 's avonds gordijnen dicht doen..

Ik doe ze het liefst al dicht zodra het maar een beetje schemer wordt, word gek bij het idee dat mensen hier naar binnen zouden kunnen kijken.. Maar zodra de gordijnen dicht zijn, voel ik me weer opgesloten..

Haha (luxeprobleem), maar wat heb ik het getroffen met mijn vriend die, buiten de liefste, leukste, mooiste, beste, intelligentste jongen is die ik me kan wensen.., ook nog eens een huis buitenaf met mij wil bouwen..

Kan bijna geen toeval zijn

Over een klein jaartje zit ik weer fijn tussen de koetjes..

Ik pak wel een keer vaker de auto, no problem!
Heb overigens wel gewoon gestudeerd hoor
quote:isabon schreef op 19 mei 2012 @ 01:07:

Nee ik ga nooit meer naar een dorp.

Het ene dorp is het andere niet he. Maar TO als je als niet-dorpeling wil verhuizen naar een dorp dan is het wel handig om je van te voren goed op de hoogte te stellen van e "sfeer" van het dorp.

Ik ben zelf opgegroeid in een dorp waar bijvoorbeeld een groot "verenigingsleven" is. Nieuwelingen worden er heel gemakkelijk geaccepteerd als je maar meedoet. Dat betekent dat je kinderen en jijzelf op de dorpse verenigingen (voetbal bijvoorbeeld) zitten, dat je actief lid bent van de buurtvereniging ( 2 avonden meeknutselen en een keer soep maken oid per jaar), dat je ook boodschappen doet/uit eten gaat in het dorp, dat je mensen in het voorbijgaan groet (maakt niet uit wie en of je ze kent).

Ik ken mensen die in uit Amsterdam kwamen die binnen een jaar al op de pof konden in de dorpskroegen en ik ken mensen die er zijn opgegroeid die dat nooit kunnen.

Het hangt er zo van af wie je bent en wat je leuk vindt. Het dorp waar ik uit kom vind ik geweldig maar mensen die meer van de anonimiteit van een stad houden vinden het eerder weerzinwekkend.

In dat dorp staan trouwens ook heel mooie huizen te koop.
Hier in de stad ben je zeker niet anoniem, in de buurt kent iedereen elkaar.

En ik wandel ook zo een groot natuurgebied in.

Heerlijk is het hier. Maar in andere delen van de stad zou ik nog niet dood gevonden willen worden,
quote:annabel85 schreef op 19 mei 2012 @ 01:27:

Ik ben buitenaf opgegroeid (op een boerderij) en zei als tiener altijd stoer; 'later ga ik mooi in een grote stad wonen en studeren!!'. Elke dag 25 km fietsen naar school enz, enz,,

(Even vergetende dat ik thuis alle ruimte van de wereld had en overal vrij had kunnen spelen e.d..)

Toen ontmoette ik mijn vriend; boer..

Nouja, kon niet verwachten dat 'ie zijn bedrijf een schop zou geven voor mij..

We zijn nu bezig met de bouw van een huis op zijn boerderij en ik woon nu zelf 2 onder 1 kap in een dorp..

Maar, wat ben ik blij straks weer lekker buitenaf woon..

Vreselijk, wat voel ik me opgesloten! Het gevoel dat als ik in de tuin loop, m'n buurvrouw mee kan kijken (en dan heb ik nog een relatief grote tuin met privacy)..

En dat gedoe met 's avonds gordijnen dicht doen..

Ik doe ze het liefst al dicht zodra het maar een beetje schemer wordt, word gek bij het idee dat mensen hier naar binnen zouden kunnen kijken.. Maar zodra de gordijnen dicht zijn, voel ik me weer opgesloten..

Haha (luxeprobleem), maar wat heb ik het getroffen met mijn vriend die, buiten de liefste, leukste, mooiste, beste, intelligentste jongen is die ik me kan wensen.., ook nog eens een huis buitenaf met mij wil bouwen..

Kan bijna geen toeval zijn

Over een klein jaartje zit ik weer fijn tussen de koetjes..

Ik pak wel een keer vaker de auto, no problem!

Even een klein puntje wat betreft de gordijnen. Als je niet van dichte gordijnen houdt, zorg dan wel voor goede isolatie, HR++ glas enzo. Moet niet zo zijn dat je vanwege de warmte toch met dichte gordijnen zit natuurlijk.

Welke regio gaan jullie boeren?

En ga je heeeeeeeeeeeeeel buitenaf wonen of valt het wel mee?
quote:annabel85 schreef op 19 mei 2012 @ 01:28:

Heb overigens wel gewoon gestudeerd hoor Alsof je tegenwoordig een boerenbedrijf zonder MBA kunt runnen
quote:isabon schreef op 19 mei 2012 @ 01:41:

Hier in de stad ben je zeker niet anoniem, in de buurt kent iedereen elkaar.

En ik wandel ook zo een groot natuurgebied in.

Heerlijk is het hier. Maar in andere delen van de stad zou ik nog niet dood gevonden willen worden,Woon jij ook vlakbij Amsterdam?
Wow, wat een reacties, overwegend positief, eerlijk en veel uit eigen ervaring. Ik krijg er helemaal zin in. Hartstikke bedankt!
Als je de randstad gewend bent,geboren en groot gebracht, ga eerst een kijken hoe het is om in een kleiner dorp te wonen.

Je kan als randstad bewoonster niet zomaar in het niets terecht komen.

Je moet enorm wennen van randstad gebruiken naar dorps gebruiken.

Het is een verschil van dag en nacht. Vele keren vanwege te veel rust, stilte weer terug richting de randstad.
Bubbelwijn : dat probleem over die schutting snap ik niet hoor. Als je er met de buren niet uit komt, plaats je toch gewoon een schutting op je eigen grond. Net langs de erfgrens. Dat hadden onze buren hier ook toen de vorige bewoonster hier nog woonde.
quote:Ivetje schreef op 19 mei 2012 @ 09:09:

Bubbelwijn : dat probleem over die schutting snap ik niet hoor. Als je er met de buren niet uit komt, plaats je toch gewoon een schutting op je eigen grond. Net langs de erfgrens. Dat hadden onze buren hier ook toen de vorige bewoonster hier nog woonde.Dat is hier dus ook gewoon gebruikelijk. Je doet gewoon je eigen ding op je eigen grond. Dus hoeft niet met buren te overleggen of mee te betalen aan iets gezamenlijks.
Ik woon in een vrijstaand huis, in de Randstad, 5 kilometer buiten de bebouwde kom. Het is heerlijk rustig, we hebben een grote tuin waar ik het allerblijst mee ben. Als we hier wegrijden of naar huis gaan, zien we lammetjes, veulentjes, konijntjes ('s ochtends), ganzen, prachtige natuur. We hebben wel buren vlakbij, maar ook heel veel rust. Als we bijvoorbeeld een stedentrip hebben gemaakt naar een drukke stad, is het altijd heerlijk om thuis te komen. De kinderen vinden het ook geweldig, we hebben een zwembad, speeltoestellen, ruimte om te voetballen, iedereen wil hier altijd komen spelen. Altijd meer dan genoeg parkeerruimte, ruimte om veel mensen uit te nodigen voor een barbecue etc.

Aan de andere kant baal ik ervan om alles maar met de auto te moeten doen. Ik heb in de stad gewoond en ik mis het nu om zo de deur uit te lopen en midden tussen de winkels, cafeetjes, restaurants, drukte en gezelligheid te zitten. Ik vind het jammer dat de kinderen niet zomaar naar buiten kunnen om bij een vriendinnetje aan te bellen. Even snel lopend of op de fiets een boodschapje doen of mijn dochter uit school of van haar training halen is er niet bij.

Het is bij mij dus heel dubbel. Ik kan niet zeggen wat ik het leuker vind. Het liefst zou ik dit huis en deze tuin oppakken en het wat dichter bij het centrum zetten. Bijvoorbeeld 1 kilometer buiten de bebouwde kom is natuurlijk veel makkelijker op de fiets te doen dan 5. Een vrijstaand huis betekent niet dat je overal ver vanaf hoeft te zitten. Daar zou ik dus zelf de volgende keer wel op letten.
Maar waarom wil je het kunnen lopen of fietsen? Dan kun je toch ook nooit boodschappen meenemen als je moet sjouwen? In de auto kun je tenminste nog 'ns wat meezeulen.
Ik zou zelf echt geen twee auto's willen hebben, vind één al veel en daarom zou loop-fietsafstand voor mij ook wel belangrijk zijn. Als wij ons appartement in grote stad kunnen verkopen tegen een redelijke prijs willen wij ook net erbuiten gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven