Waar slaap jij graag onder?

15-04-2025 09:17 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuw dekbed voor de zomer, maar er is zoveel meer keuze dan dons of synthetisch. Zoals Tencel en wol. Ik hou van een beetje luxe gevoel dus ons winterdekbed is van dons, maar dat is niet het diervriendelijkst.

Waar slaap jij in de lente/herfst het liefst onder en waarom? Ik heb het dan over het dekbed, niet perse het hoeslaken. Dat hebben we heel fijn in linnen.
shala91 schreef:
15-04-2025 12:18
Een hoeslaken is het laken wat je om je matras trekt, dus ik begrijp dat je daar niet onder ligt :P
:-)
Dat was ik... de dekbedhoes bedoelde ik uiteraard.
Katoenen dekbed is lekker voor de zomer. Wel gewicht, maar geen gezweet.

Alleen onder een dekbedhoes doe ik alleen als het echt warme nachten zijn.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-04-2025 16:35
35.16% gewijzigd
Tavistock schreef:
15-04-2025 14:07
Hmmm….veel dons- en wolliefhebbers zie ik. Wol klinkt me zo warm in de oren, maar dat is dan dus niet zo?
Ik vind het wel te warm. Ik vind wol alleen lekker als het echt steenkoud is.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-04-2025 16:36
11.54% gewijzigd
Katoenen lakens die in de kookwas kunnen en wollen dekens.
Lekker ouderwets maar slaapt superlekker.
In de winter: wol.
in de zomer: bamboe.

Polyster Zelesta meuk komt er hier niet in. Andere synthetische varianten overigens ook niet.

Ik slaap overigens het beste zonder iets over me heen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Hier synthetisch dekbed. Ooit een vintage wollen deken gehad, vond hem veel te zwaar :P
Voor iedereen een groene tuin
Is dat niet iets van vroeger, dat synthetisch zweterig is?
Ik heb daar echt nog nooit last van gehad (behalve bij 35 graden, maar dan zweet je ook onder je wollen/donzen dekbed vandaan).
Denk dat dit bij de huidige synthetische dekbedden van een beetje goeie kwaliteit echt geen probleem meer is. Ik slaap er al jaren heerlijk onder in elk geval.
Wij slapen hier thuis ook allemaal onder een synthetisch dekbed. Totaal niet zweterig en hypoallergeen. Dat is met alle huisstofmijt allergieën hier wel zo fijn.

Zomer en winter hetzelfde dekbed. Maar de temperatuur in de slaapkamers is heel het jaar hetzelfde. Dus geen aparte dekbedden nodig.
LoiseauBicyclette schreef:
15-04-2025 18:00
Nee.

Er zijn wel kwalitatief betere synthetische dekbedden te koop, maar de goedkope zijn nog steeds zweterig.

Niet voor iedereen blijkt in dit topic, maar ik slaap in hotels vaak dramatisch slecht vanwege het onprettige dekbed.
Standaard 4-seizoenen-dekbed van bij Aldi.
1 keer per jaar ofzo in reclame.

In de winter zowel het dikke als het dunne deel. De rest van 't jaar - minus bij 35 graden - het dikke deel. Bij 35 graden het dunne deel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
LoiseauBicyclette schreef:
15-04-2025 18:00
Ik heb daar echt nog nooit last van gehad (behalve bij 35 graden, maar dan zweet je ook onder je wollen/donzen dekbed vandaan).
Denk dat dit bij de huidige synthetische dekbedden van een beetje goeie kwaliteit echt geen probleem meer is. Ik slaap er al jaren heerlijk onder in elk geval.

Het gaat er mij niet om dat het te zweterig zou zijn, het gaat er mij primair om dat ik me met alles omring met natuurlijke materialen (wol, leer, katoen, linnen, hout, bamboe) in plaats van plastic in een of andere vorm. De meeste synthetische dekbedden (maar ook bijvoorbeeld veel kleding) is van polyester. Dat is een ander woord voor plastic (gemaakt van (afgedankte) petroleum. Thanks but no thanks. Dat is mijn bijdrage aan het milieu.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Ja, dat speelt bij ook wel mee. Dat ik liever biobased dan fossiele materialen gebruik. Ik neig nu toch naar (gerecycled) dons. Dat vind ik voor de winter ook altijd lekker

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven