Waar staan jullie wasmanden?

27-08-2008 20:37 162 berichten
Vanavond nog maar ween eens een wasje weggewerkt, en het viel me eigenlijk op dat ik geen vaste plek heb voor mn wasmanden. Ik heb wel netjes 2 hoge rieten wasmanden op de overloop staan, 1 voor bonte en 1 voor witte, maar vaak zitten die al/nog vol met wasjes die eigenlijk nergens anders bij passen. Dus beland mn was op de vloer, of in een van de 'losse' plastic wasmanden. Die gaat vervolgens mee naar de bijkeuken, waar de wasmachine staat. De was die in de mand zit maar net niet meer in de machine past beland ernaast, met als gevolg dat ik naar mijn idee altijd overal was heb liggen. (ik ws nogal vaak, heb geen reuk, en omdat ik niet aan mezelf en de frisheid van mn kleren wil gaan twijfelen gaan de shirtjes net ietsje vaker in de was dan mss noodzakelijk is, en met een dochter die heel graag zelf wil eten, maar waarbij dit nog niet alijd goed lukt blijft de machine ook wel draaien) Was eigenlijk benieuwd naar wat voor systeem jullie hebben, of welke goeie ideeen
quote:Sam32 schreef op 13 augustus 2010 @ 21:23:

Ik herb 1 wasmand en die staat in de badkamer, bij de wasmachine.

De natte was laat ik eerst drogen.Dit doe ik ook, ik vind het prima werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik draai trouwens 3 verschillende wassen: wit/licht, donker en de hete was (handdoeken en beddegoed).
Wij hebben een apart washok laten maken op zolder, we slapen daar ook en het was 1 grote ruimte, nu dus 2.

Daar staan 2 metalen wasmanden, meestal bomvol en was wat er niet meer in pas op de vloer.

Fijne eraan vind ik dat je de deur dicht kan doen en niemand die het ziet liggen.

Minder fijn vind ik de drge was die al dan niet opgevouwen door mijn man in wasmanden en op het bureau in onze slaapkamer blijft liggen.

Een ander probleem is: kleding die ik 1 dag heb gedragen gooi ik niet direct in de was, soms trek ik het een 2de keer aan.

Maar ik hang het ook niet terug in de kast, dus blijft het in de badkamer op de radiator hangen. En als dat iedere dag gebeurt heb ik op een gegeven moment hele kledingkast in de badkamer hangen.

Heb daar nog geen goede oplossing voor gevonden.

Iemand een tip?
Er staan 3 wasmanden in mijn inloopkast, die dingen zijn ingebouwd in het onderste deel van een kast (zitten geen deuren voor) en zijn vrij groot zodat we er alles in kwijt kunnen, er zit een hoes in die eruit kan worden gehaald. Ik heb er eentje voor de donkere was, eentje voor de (licht) bonte was en eentje voor de witte was. Wij hebben witte handdoeken en gebruiken ze maar 1 keer dus die mand zit snel vol. De waszakken waar de was in zit gaat trouwens ook regelmatig mee de wasmachine in (ik heb een aantal reserve waszakken die dan in de wasmand gehangen kunnen worden).

Ik kleed me aan/uit in mijn inloopkast en doe de was dan gelijk in de wasmand(en). Vriend kleed zich aan/uit in de slaapkamer en badkamer en laat daar dan zijn kleding op de grond liggen (en ik dus ook ). Handdoeken leg ik op de wasmand om te drogen en die gaat dan de volgende keer na het douchen de wasmand in (en de volgende leg ik er weer bovenop om te drogen). Wij hebben een hulp die 3 keer per week komt en ook de was doet (wassen, ophangen, vouwen, strijken en opruimen), als zij komt vraag ik vriend 's ochtends zijn was in de wasmanden te doen en dat doet hij dan ook (zelfs netjes gesorteerd).

Wij slapen op zolder, tussen onze slaapkamer en badkamer zit een gangetje met rechts de inloopkast van vriend, links die van mij met daarin de wasmanden. Vanaf de overloop en vanuit de badkamer kun je naar de kleine slaapkamer die we als washok gebruiken. Er hoeft dus niet veel gesjouwd te worden met de was. In het washok staan naast de wasmachine ook de droger, de strijkplank en er hangen waslijnen. Verder is er een airco want anders val je er in de zomer bij het strijken flauw van de hitte... Op het dakterras dat vanuit de slaapkamer bereikbaar is staat een wasrek onder het afdak. Wordt maar zelden gebruikt voor de schone was overigens want als de hulp vertrekt dan moet ze de was weer naar binnen halen, is niet praktisch. Ik hang er wel onze sportkleding op om te drogen voor het de wasmand in gaat.
ik heb de sortera afvalbakken van ikea als wasmanden. Ze staan bovenop elkaar gestapeld in mijn bijkeuken. Een volle bak is een volle wasmachine. Zo heb ik er 1 voor fijne was, 1 voor bonte was en 1 voor witte was. Ook verzamel ik er papier in en plastic afval. Alles netjes opgeborgen! En ze nemen niet heel veel ruimte in.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90076364

Op slaapkamer staat een wasmand waar ik de was in verzamel zodat de slaapkamer netjes is. Meestal neem ik dag erna de was al naar beneden mee waar ik het kan sorteren.
Ik ben zo gelukkig met mijn "washok" : de oude douche (ideaal want gelijk lek-bak), een erg smal kamertje waar je weinig mee kan, maar waar precies het wasmachine kan staan, en een klein kastje met de wasmiddelen ernaast.

Ervoor is nog plaats voor de wasmand, en daarboven een droogrekje.

Vroeger stond de droger op de wasmachine, maar die staat nu op zolder (te wachten tot ie gerepareerd wordt nu). Op zolder droog ik mijn was aan rekjes, daar staat/ligt ook de schone was die nog gesorteerd/ gestreken moet worden.
@puck1980 dat is een goed idee voor het oude plastic, ik erger me dood aan die zak in de keuken!
Ik heb een aparte hoek in de badkamer waar de wasmachine en droger staan met de wasmand ernaast.Elke avond nadat iedereen gedouched of in bad is geweest en de kleding in de wasmand ligt zet ik de wasmachine aan,daarna in de wasdroger en dan gelijk de andere wasmand in naar boven waar ik het de volgende ochtend gelijk in de kast hang.En dan gaat die ochtend de volgende was erin.
hier 3 wasmanden in washok. Eén voor de vieze was, 1 voor de schone (als je te lui bent het op te vouwen maar als droger of rek wel leeg moet) en 1 kleintje voor vieze maar bijzondere was zoals nieuwe felgekleurde kleding, bh's etc (moet vriendlief afblijven).

Morena: niet echt vieze maar gedragen kleding eindigt hier op stoelen in slaapkamer. Geldt vooral voor jeans en truien. Niet ideaal maar weet het anders ook niet.
Een grote wasmand in de berging naast de wasmachine, en een kleintje op de badkamer boven. Als ik me uitkleed gooi ik daar alles in. Die neem ik als het vol is mee naar beneden en kieper ik om boven de grote wasmand. Ik ben maar alleen dus draai twee wassen per week.

Helaas is het wel zo dat ik sommige dingen 1 dag draag en dan op de badkamer laat liggen om nog een keer aan te doen. Hierdoor ligt er vaak wel een stapel kleren. Echt netjes is het er dus niet...
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Ik heb 6 verschillende wassen: veel wit, veel donker, donker fijnwas, lichte fijnwas, beddengoed en bonte was die op hogere temperatuur moet (keukendoeken en vaatdoeken etc.).

Wij hebben 3 wasmanden. Eén in de badkamer en twee op zolder, waar de wasmachine en de droger staan. In die ene in de badkamer gaat álles. Issie vol, dan haal ik wit en donker eruit en dat gaat in de wasmanden naar zolder (een voor wit en een voor zwart). Op de een of andere manier werkt het perfect, want ik heb nooit van alle wassen tegelijk een trommel vol.
Als ik het zo bekijk is eigenlijk de hele conclusie van dit verhaal dat je maar beter geen witte handdoeken en dekbedovetrekken kan kopen, want dan scheelt weer 1 wasmand . Eigenlijk heb je dit dus nodig:

1 voor witte was, 30 c

1 voor gekleurde was, 30 c

1 voor zwarte was, 30 c

1 voor alle was op 60 c (handdoeken, beddengoed)

Eigenlijk zou je de laatste wasmand ook weer in 2en moeten opdelen: licht en donker.

En eigenlijk zou het ook handig zijn als je een wasmand hebt voor fijne was (linnen bijvoorbeeld). Conclusie: in het meest ideale geval moet je dus 6 wasmanden hebben....

Mijn schoonzus heeft deze indeling:

1 voor donker 30 c

1 voor donker 60 c

1 voor licht 30 c

1 voor donker 60 c

Maar ja, wat moet je dan met je gekleurde was?

Welk systeem vinden jullie het duidelijkst?

Nog een vraag:

Waarom eigenlijk een wasmand voor gekleurde was? Een groene of blauwe trui/ broek kan toch bij de zwarte was? Of is dat niet slim?
op de badkamer staan 2 van die metalen wasmanden met houte deksel. 1 de ene gaat alles voor de 60 graden was.. ondergoed, sokken, handdoeken, theedoeken, washandjes. In de andere gaat de rest.. shirtjes, broeken etc.

Als de mand bijna vol is zoek ik t uit. Mand met 60 graden was zoek ik niet, dat gooi ik gewoon bij elkaar. Andere mand zoek ik uit op:

witte was

gekleurde was

donkere was

donkere fijne was

Boven op de kleine kamer heb ik dan 2 van die was/draag manden. Daar gooi ik de uitgezochte vieze was in. Dan loop ik naar beneden naar de bijkeuken waar de wasmachine en de droger staan.. Als dat klaar is loop ik naar zolder, waar k 3 lange waslijndraden heb en n wasrek. Als t droog is neem ik het weer ee naar die kleine kamer om te strijken en of op te vouwen en dan gaat t in de kast.

Die 60 graden was vouw ik altijd op in de woonkamer voor de tv.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
oja dan denken jullie misschien.. waarom heeft die dan een droger. Alles voor die 60 graden was gaat in de droger..

Al het andere gaat aan de waslijn ;)
Ik heb één wasmand in de badkamer, en verder overal hoopjes

Een hoopje zwarte was, en als die in de machine gaat pluk ik nog wat zwart uit de wasmand van dochterlief (op haar kamer) en eventueel zwart uit de badkamerwasmand.

Dan een roze was (dochter dus), daar gaat meestal een hoopje rood bij van mij.

Wit verzamel ik; een beetje van dochter, beetje van mij, beetje badkamer wederom.

Weet eigenlijk niet waarom ik niet alles gewoon in één wasmand mik, veel handiger, maar op één of andere manier vind ik die hoopjes wel overzichtelijk 9en ben ik lui )
k vind het echt prima werken hoe ik t altijd doe. 1 was/draagmand kan dan op zolder blijven staan tot de was weer droog is en ik het mee kan nemen om op te ruimen. Die andere heb k dan over om opnieuw was in te doen om gewassen te worden.

Vriend doet altijd netjes zn kleding in de wasmand als t vies is. Verder leggen wij kleding altijd op een stoel in de slaapkamer of over het badrand.

Natte was hangen we eerst te drogen op de radioator in de badkamer
1 wasmand in de badkamer. Als die vol is breng ik hem naar zolder en verdeel de was over 3 stapels: wit, donker en gekleurd. Als 1 van de stapels groot genoeg is om een een wasmachine te vullen draai ik een was.
quote:Olivia1975 schreef op 15 augustus 2010 @ 00:08:

Er staan 3 wasmanden in mijn inloopkast, die dingen zijn ingebouwd in het onderste deel van een kast (zitten geen deuren voor) en zijn vrij groot zodat we er alles in kwijt kunnen, er zit een hoes in die eruit kan worden gehaald. Ik heb er eentje voor de donkere was, eentje voor de (licht) bonte was en eentje voor de witte was. Wij hebben witte handdoeken en gebruiken ze maar 1 keer dus die mand zit snel vol. De waszakken waar de was in zit gaat trouwens ook regelmatig mee de wasmachine in (ik heb een aantal reserve waszakken die dan in de wasmand gehangen kunnen worden).

Ik kleed me aan/uit in mijn inloopkast en doe de was dan gelijk in de wasmand(en). Vriend kleed zich aan/uit in de slaapkamer en badkamer en laat daar dan zijn kleding op de grond liggen (en ik dus ook ). Handdoeken leg ik op de wasmand om te drogen en die gaat dan de volgende keer na het douchen de wasmand in (en de volgende leg ik er weer bovenop om te drogen). Wij hebben een hulp die 3 keer per week komt en ook de was doet (wassen, ophangen, vouwen, strijken en opruimen), als zij komt vraag ik vriend 's ochtends zijn was in de wasmanden te doen en dat doet hij dan ook (zelfs netjes gesorteerd).

Wij slapen op zolder, tussen onze slaapkamer en badkamer zit een gangetje met rechts de inloopkast van vriend, links die van mij met daarin de wasmanden. Vanaf de overloop en vanuit de badkamer kun je naar de kleine slaapkamer die we als washok gebruiken. Er hoeft dus niet veel gesjouwd te worden met de was. In het washok staan naast de wasmachine ook de droger, de strijkplank en er hangen waslijnen. Verder is er een airco want anders val je er in de zomer bij het strijken flauw van de hitte... Op het dakterras dat vanuit de slaapkamer bereikbaar is staat een wasrek onder het afdak. Wordt maar zelden gebruikt voor de schone was overigens want als de hulp vertrekt dan moet ze de was weer naar binnen halen, is niet praktisch. Ik hang er wel onze sportkleding op om te drogen voor het de wasmand in gaat.Een heel late reactie, maar wat klinkt dat allemaal heerlijk Olivia! Met die inloopkasten, hulp en dakterras!
Ik heb er nul! Haha... Wij gooien al onze was in bad... We hebben wel een systeem, rechts in bad de donkere kleuren en links de lichte..
En als je dan in bad wilt?

Ik heb één wasmand en een paar vouwkratjes. Het idee achter de vouwkratjes is dat ze niet in de weg staan als ze leeg zijn want dan vouw ik ze op.

Maar helaas zijn ze niet echt vaak leeg
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
1 voor witte was, 30 c

1 voor gekleurde was, 30 c

1 voor zwarte was, 30 c

1 voor alle was op 60 c

Dit heb ik dus op zolder bij de wasmachine staan. en een mand op de badkamer. Als die vol is zoek ik het boven uit. Ik vind het ideaal.
ik heb een wasmand in mijn slaapkamer en als ik ga wassen neem ik deze mee naar de kelder en gaat het de wasmachine in.

En dat gaat prima.

einde van de dag als we naar bed gaan gooien we ons vieze was er in en heb ik genoeg was dan pas neem ik deze mee naar beneden.

Ik mijn kelder staat ook nog een wasmand en daar sorteer ik de donkere en witte was in.

Werkt ook prima.

gr
Ik heb een wasmand voor witte/lichte was, een voor gekleurde/donkere was en nog een voor sportkleding van vriend. En als ik ga wassen haal ik de was uit een van de manden, stop ze in zo'n draagbare en breng het naar zolder. Daar staat de wasmachine. De schone was haal ik dan meteen van het rek en neem ik in de draagbare wasmand mee naar beneden.
Wij hebben 4 manden,

1 voor sokken - ondergoed

1 voor witte was (witte tshirts)

1 voor bovenkleding (donker, broeken, hemden etc)

1 voor handdoeken

en alle 4 staan in de badkamer.
Ik ben alleen, heb genoeg aan 1 wasmand. Die staat in de badkamer.

Beddengoed zit er nooit in, ik haal het van bed, was het, hang het op, en droog komt het gevouwen in de kast, terwijl volgend stel er weer op gaat.

Verder was ik op kleur, let goed op samenstelling. Fijne weefsels gaan niet bij grof goed zoals handdoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven