Wanhopig door woningmarkt

15-10-2019 20:30 517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik word echt wanhopig van de woningmarkt.
Ons huidige huis staat al sinds maart verkoopklaar, dat wil zeggen dat de broshure etc al klaar staan. Hij hoeft alleen nog maar in de verkoop.
We zijn al sinds maart aan het zoeken naar een woning maar tot heden nog helemaal niets!

Als ons huidige huis nu te koop komt dan verkopen we met behoorlijk wat winst. Het rottige is dat we nog niets anders hebben dus daarom wachten we met onze woning in verkoop te zetten.
We zoeken in Limburg een woning tot 275.000. De woning moet instap klaar zijn en 4 slaapkamers (of 3 slaapkamers + zolder hebbe). We kunnen max 275.000 lenen dus een hogere hypotheek zit er niet in.
Het lijkt allemaal onmogelijk... Alles zit boven de prijs of we vinden iets en vissen er naast.

Ben bang als we nog lang wachten dat ze prijzen weer zakken en we niet meer met winst kunnen verkopen, miss zelfs met verlies? En dan zit verhuizen er sowieso niet meer in.

Ik ben ons huidige huis zat, wil er zsm uit. Wordt er langzaam wanhopig van. Ben bang dat we over een jaar nog geen andere koopwoning hebben😑

Moest ff spuien!
Alle reacties Link kopieren
De meeste huizen zijn 'instapklaar' tegenwoordig. In mijn zoektocht heb ik er nog geen een gezien zonder keuken of badkamer of vloer. Wellicht niet mijn smaak maar alles deed het wel.
Lady_Day schreef:
21-10-2019 08:07
De meeste huizen zijn 'instapklaar' tegenwoordig. In mijn zoektocht heb ik er nog geen een gezien zonder keuken of badkamer of vloer. Wellicht niet mijn smaak maar alles deed het wel.
Maar dat is niet instapklaar :)
Een huis dat nooit is gemoderniseerd sinds 1980 kan ook een prima keuken en badkamer hebben, volledig bruin of oranje. Dat is dus niet instapklaar.
Dat is niet alleen werkend, maar ook modern/van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Sja, ik vind 'instapklaar' zo'n raar ongedefinieerd begrip. Vrienden van mij hebben een huis gekocht waar een nieuwe keuken en badkamer in zat. Vonden ze niet mooi. Voor hun was het huis niet 'instapklaar' want ze hebben eerst nog 6 weken moeten verbouwen en nog iets van 40K mogen lappen hiervoor.

Wat voor de een een droom is is voor de ander een nachtmerrie. Instapklaar zegt gewoon niet zo veel.
Lady_Day schreef:
21-10-2019 08:31
Sja, ik vind 'instapklaar' zo'n raar ongedefinieerd begrip. Vrienden van mij hebben een huis gekocht waar een nieuwe keuken en badkamer in zat. Vonden ze niet mooi. Voor hun was het huis niet 'instapklaar' want ze hebben eerst nog 6 weken moeten verbouwen en nog iets van 40K mogen lappen hiervoor.

Wat voor de een een droom is is voor de ander een nachtmerrie. Instapklaar zegt gewoon niet zo veel.
Mwa, je kunt net een keer pech hebben of zelf een echt afwijkende smaak hebben, maar ik vind persoonlijk verreweg de meeste huizen die ik gezien heb en die het predikaat “instapklaar” hadden wel mooi.
Ik vind ook dat veel mensen wel een beetje een “standaard”, doorsnee smaak hebben en neutrale kleuren en hetzelfde soort keukens en badkamers mooi vinden.
Ik zelf ook.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met je eens hoor, maar zo'n term 'instapklaar' wordt veel gebruikt in makelaarsmarketing maar uiteindelijk betekent het niet zoveel.
Instapklaar vind ik een huis waarin alles zit en datgene werkt ook fatsoenlijk. Dat het je smaak niet is is wat anders.
Wij hebben nu een huis gekocht met de originele kozijnen uit de jaren zestig nog. Hele oude keuken. Vloer die verrot is. Dat is niet instapklaar.
Alle reacties Link kopieren
Volgen jullie ook 'fundasfinest' op Instagram? Daar staat een heleboel op wat niet instapklaar is. Hilarisch account. Sommige van die huizen zie ik ook terug komen op het Funda topic hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het instapklaar als alles werkt, niets kapot of verrot is. Niet zozeer of het mijn smaak is.
En man man man ik zeg niet snel dat iemand verwend is maar jemig... Ik zit nog steeds vast in een appartement met van die kutburen (naast en boven) terwijl hier iemand zit te zeuren over een zoldertrap en oprijlaan!
suish schreef:
21-10-2019 12:42
Ik vind het instapklaar als alles werkt, niets kapot of verrot is. Niet zozeer of het mijn smaak is.
En man man man ik zeg niet snel dat iemand verwend is maar jemig... Ik zit nog steeds vast in een appartement met van die kutburen (naast en boven) terwijl hier iemand zit te zeuren over een zoldertrap en oprijlaan!
Alles ligt eraan waar je wilt wonen. Weert is gewoon niet te vergelijken met de Randstad bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Mag ik hier een vraag stellen?


Vriendin van mij heeft haar huis te koop staan via makelaar.
Nu lag er een briefje in de bus van iemand die graag (buiten de makelaar om) een bezichtiging wil.

Mag dit?
Bezichtiging zal wel mogen maar wat als die het wil kopen buiten de makelaar om? Dat kan toch niet meer als je het bij makelaar hebt ondergebracht ?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doorverwijzen naar de makelaar. Ook voor de bezichtiging.
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
21-10-2019 13:29
Hoi

Mag ik hier een vraag stellen?


Vriendin van mij heeft haar huis te koop staan via makelaar.
Nu lag er een briefje in de bus van iemand die graag (buiten de makelaar om) een bezichtiging wil.

Mag dit?
Bezichtiging zal wel mogen maar wat als die het wil kopen buiten de makelaar om? Dat kan toch niet meer als je het bij makelaar hebt ondergebracht ?
Nee, dat kan niet. Dat wil zeggen, het kan wel, maar je zult de makelaar sowieso wel moeten betalen. Dus dan kun je net zo goed gebruik van maken :lol: .
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik ook

Vriendin dacht het misschien uit de verkoop bij makelaar te kunnen halen
Dan was ze alleen de opstartkosten kwijt
En bespaarde ze nog paar duizend

Ik zei al als iedereen dat doet is er geen makelaar meer
Bleumke, hebben jullie al een afspraak voor de bezichtiging? Ik hoop snel, zodat niemand jullie voor is...
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
21-10-2019 17:37
Dat dacht ik ook

Vriendin dacht het misschien uit de verkoop bij makelaar te kunnen halen
Dan was ze alleen de opstartkosten kwijt
En bespaarde ze nog paar duizend

Ik zei al als iedereen dat doet is er geen makelaar meer
Dat is nog niet zozeer een probleem (wel voor die makelaars maar oké). Dit is tegenwoordig de standaard om toch nog te kunnen ‘onderhandelen’ over de aankoopprijs. Want die makelaar is er tussenuit. Ik zou het in de huidige markt nooit doen. Tenzij je dagelijks onderhandelt met het mes op tafel en verstand hebt van contracten. Heb je dat niet dan moet je vooral niet je vingers branden aan lui die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de komende vijf jaar nog over ieder wissewasje komen zeuren. Gewoon niet doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
loekie80 schreef:
21-10-2019 17:37
Dat dacht ik ook

Vriendin dacht het misschien uit de verkoop bij makelaar te kunnen halen
Dan was ze alleen de opstartkosten kwijt
En bespaarde ze nog paar duizend

Ik zei al als iedereen dat doet is er geen makelaar meer
Ons huis staat ook te koop en wij hebben moeten tekenen dat wij niks buiten de makelaar om regelen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
21-10-2019 19:56
Dat is nog niet zozeer een probleem (wel voor die makelaars maar oké). Dit is tegenwoordig de standaard om toch nog te kunnen ‘onderhandelen’ over de aankoopprijs. Want die makelaar is er tussenuit. Ik zou het in de huidige markt nooit doen. Tenzij je dagelijks onderhandelt met het mes op tafel en verstand hebt van contracten. Heb je dat niet dan moet je vooral niet je vingers branden aan lui die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de komende vijf jaar nog over ieder wissewasje komen zeuren. Gewoon niet doen.
Ik had destijds ook iemand die alleen geïnteresseerd was zonder makelaar. Toen ik uitlegde dat dat weinig uitmaakte voor wat het huis waard was, werd ze boos. Ik kon er best 5000 af halen, want ik hoefde dan de makelaar niet te betalen. Ten eerste kostte die makelaar bij lange na geen 5000, ten tweede moest ik die sowieso betalen, en ten derde, waarom zou ik iemand de makelaarskosten als korting geven? Zelfs als ik dat wel uit zou sparen, zouden zij de korting krijgen, terwijl ik meer gedoe en risico heb.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
21-10-2019 19:56
Dat is nog niet zozeer een probleem (wel voor die makelaars maar oké). Dit is tegenwoordig de standaard om toch nog te kunnen ‘onderhandelen’ over de aankoopprijs. Want die makelaar is er tussenuit. Ik zou het in de huidige markt nooit doen. Tenzij je dagelijks onderhandelt met het mes op tafel en verstand hebt van contracten. Heb je dat niet dan moet je vooral niet je vingers branden aan lui die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de komende vijf jaar nog over ieder wissewasje komen zeuren. Gewoon niet doen.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
21-10-2019 13:29

Bezichtiging zal wel mogen maar wat als die het wil kopen buiten de makelaar om? Dat kan toch niet meer als je het bij makelaar hebt ondergebracht ?
Je moet het ook niet willen. Straks heeft de koper een gehaaide, door de wol geverfde onderhandelaar als aankoopmakelaar en dan moet je maar hopen dat je als verkoper voldoende skills hebt om daar tegenop te kunnen. Laat dat gewoon aan de pro's over.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
21-10-2019 21:35
Ik had destijds ook iemand die alleen geïnteresseerd was zonder makelaar. Toen ik uitlegde dat dat weinig uitmaakte voor wat het huis waard was, werd ze boos. Ik kon er best 5000 af halen, want ik hoefde dan de makelaar niet te betalen. Ten eerste kostte die makelaar bij lange na geen 5000, ten tweede moest ik die sowieso betalen, en ten derde, waarom zou ik iemand de makelaarskosten als korting geven? Zelfs als ik dat wel uit zou sparen, zouden zij de korting krijgen, terwijl ik meer gedoe en risico heb.
Geloof mij, ik snap dat volk net zomin als die figuren die complete gezinsfoto’s ongevraagd door de brievenbus schuiven van hun ‘leuke gezinnetje’. Boeien of ik die toko aan de grootste zuurpruim ever moet verkopen als mij dat 20.000 meer oplevert. Dat ‘leuke zoontje’ van mij leeft ook niet enkel van de lucht en liefde. Alsof je een sociale werkplaats runt i.p.v. gewoon je huis te verkopen. Alsof de verkopers van het volgende huis jou even gaan trakteren op een korting van 5000,-... Die denken ook gewoon ‘Next!’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
21-10-2019 13:29
Hoi

Mag ik hier een vraag stellen?


Vriendin van mij heeft haar huis te koop staan via makelaar.
Nu lag er een briefje in de bus van iemand die graag (buiten de makelaar om) een bezichtiging wil.

Mag dit?
Bezichtiging zal wel mogen maar wat als die het wil kopen buiten de makelaar om? Dat kan toch niet meer als je het bij makelaar hebt ondergebracht ?
Wij hebben dit ook gedaan omdat we er in een krappe woningmarkt niet tussen kwamen bij de makelaars. We konden flink overbieden, maar makelaars schoven andere mensen ertussen die al langer op zoek waren naar een huis, die ze beter kenden, of die hadden toegezegd hun huidige huis ook weer via hen te zullen verkopen. Heel frustrerend. Dus toen ons droomhuis langskwam, hebben we wel een briefje van in de bus gedaan dat we ons bij de makelaar gingen melden en dat we een serieus bod wilden gaan doen, en of ze ons die kans wilden geven. Met andere woorden: verkoop niet tot we zijn geweest en meld je makelaar dat we komen.
LauraRoar schreef:
21-10-2019 22:53
Wij hebben dit ook gedaan omdat we er in een krappe woningmarkt niet tussen kwamen bij de makelaars. We konden flink overbieden, maar makelaars schoven andere mensen ertussen die al langer op zoek waren naar een huis, die ze beter kenden, of die hadden toegezegd hun huidige huis ook weer via hen te zullen verkopen. Heel frustrerend. Dus toen ons droomhuis langskwam, hebben we wel een briefje van in de bus gedaan dat we ons bij de makelaar gingen melden en dat we een serieus bod wilden gaan doen, en of ze ons die kans wilden geven. Met andere woorden: verkoop niet tot we zijn geweest en meld je makelaar dat we komen.
En met succes?
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
21-10-2019 23:39
En met succes?
Ja, we hebben de woning gekocht :heart: Maar ik vind het echt belachelijk hoe de makelaars ons behandelden. We kwamen er gewoon niet tussen, terwijl we wisten dat we het hoogste bod konden doen. We mochten gewoon niet eens komen kijken (en durfden niet te bieden zonder bezichtiging)
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
22-10-2019 12:51
Ja, we hebben de woning gekocht :heart: Maar ik vind het echt belachelijk hoe de makelaars ons behandelden. We kwamen er gewoon niet tussen, terwijl we wisten dat we het hoogste bod konden doen. We mochten gewoon niet eens komen kijken (en durfden niet te bieden zonder bezichtiging)
Dat laatste zou ik ook nooit doen. Makelaarsfoto's kunnen alles ook mooier laten lijken dan het daadwerkelijk is. En soms staat ook niet alles op de foto. Ook wel eens bezichtigingen gedaan, en dan stond de badkamer bijvoorbeeld niet op de foto. Bij de bezichtiging bleek waarom (klein, aftands hokje). Of de keuken leek best ruim op de foto. Maar de makelaar had in het uiterste hoekje gestaan om de foto te nemen, waardoor het in werkelijkheid veel kleiner was.
Alle reacties Link kopieren
We zijn zojuist naar de woning gaan kijken:

https://www.funda.nl/koop/ospel/huis-87 ... straat-11/

We zijn geïnteresseerd! Er zijn volgens de makelaar meerdere geïnteresseerden. Nu is het bedenken welk bod we gaan doen. Hebben jullie ideeën?

De woning heeft de volgende gebreken:
- dakgoot lekt dus moet vervangen worden
- van de overkapping is een sere gemaakt. De overkapping lekt bij hevige wind en regen een beetje

Dit moet dus gemaakt worden. Wat zouden we kunnen bieden, enig idee?

CV ketel is van 2009, wel in prima staat nog.
Dakraam is enkel glas dus zou ik zelf ooit wel vervangen. De meterkast heeft nog de oude stoppen, verder wel gewoon functioneel.

Ik zou er zelf de keuken willen laten spuiten, in wit.

Wat zou dit kosten ongeveer?

Nu is het dus goed nadenken over een bod, wat zouden jullie aanraden? En met welke voorwaarden?
We hebben een eigen woning nog, deze is wel verkoopklaar dus kan meteen in verkoop. De bewoners van de woning willen er eind januari graag uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven