wanneer de verwarming inschakelen?

17-09-2012 12:50 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mei dit jaar hebben wij vloerverwarming laten aanleggen. Nu horen we van rechts en links horror verhalen dat wanneer je de verwarming aanzet, de tegels kapot kunnen barsten. Is dit zo? iemand ervaring? Ik weet dat we de temperatuur geleidelijk moeten opvoeren. Maar wanneer beginnen we dan en met welk temperatuur? De thermostaat in de kamer geeft nu ong 20 graden aan, dus de verw. werkt sowiezo niet. Maar stel dat het straks koud wordt...hoe pakken we dit aan?
tja ik heb zelf geen vloerverwarming maar het lijkt me dat scheuren alleen kan komen door te snel een te grote verandering in temperatuur. ik zou de kachel dus gewoon op 16 zetten, dan kom de temp nooit daaronder en slaat hij vanzelf aan als het nodig is. maarja.... ik ben dus geen ervaringsdeskundige;)
Moet je dat apart aanzetten dan? Gaat het niet samen met de rest? Lijkt mij toch het meest logisch namelijk.
Ik denk dat die horrorverhalen vooral van toepassing zijn als je hartje winter, als het buiten 15 graden vriest, ineens de vloerverwarming aanzet. Maar als het huis gewoon normaal verwarmd is en blijft, dus dat de tegels niet te koud worden en ook niet te snel verwarmd worden, dan kan er weinig gebeuren lijkt me.

En hoe aan te pakken? Eh... niet, denk ik. De thermostaat staat ingesteld dat de temperatuur op een bepaald niveau gehouden moet worden ga ik van uit. Dan springt de verwarming vanzelf aan voor de tegels dusdanig koud worden dat ze kunnen knappen.

En anders bel je het bedrijf die de hele boel heeft aangelegd.
Toen wij vloerverwarming kregen, mochten we 6 weken niet stoken (en koud dat het toen was in mei ).

Daarna kon de verwarming aan, dat hoefde toen niet want het ws juni. Maar in oktober aangezet, we moesten laag beginnen en ik dacht elke week 10 graden hoge zetten.

Niks aan de hand met de tegels.
bedankt voor de reacties...het geeft wat rust in mijn hoofd

Hoe laag zijn jullie toen begonnen Lavendelbloem?
De installateur kan jullie zoiets natuurlijk het beste vertellen. Vraag het aan hem.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:weetgeenraad schreef op 17 september 2012 @ 13:12:

bedankt voor de reacties...het geeft wat rust in mijn hoofd

Hoe laag zijn jullie toen begonnen Lavendelbloem?Dat is nu bijna 7 jaar gelden, ik weet het echt niet. Sorry.
Is elke week 10 graden niet veel? Er is ook een waterkraan, die moeten we opvoeren tot max. 35 gr. (elke week 5 graden opvoeren) maar de verwarming dan, die geeft nu aan dat de temp. binnen 20 graden is. Moet ik het handmatig instellen tot een graad of 16 en dan langzaam omhoog doen als het wat kouder is?
quote:een_man schreef op 17 september 2012 @ 13:14:

De installateur kan jullie zoiets natuurlijk het beste vertellen. Vraag het aan hem.dat had hij toen uitgelegd, maar zoals het bij mij is blijven hangen lijkt met niet logisch...denk dat ik hem toch maar eens moet bellen
@weetgeenraad. Ik heb het over de warmwaterkraan die aan de vloerverwarming zit. Deze staat bij ons nu op 53 graden en kan tot 70. Misschien hebben jullie een ander systeem?

Ik zou echt de installateur bellen.
@weetgeenraad. Volgens mij mochten we de verwarming gewoon gelijk op 20 (en hoger zetten). En ging het echt alleen pm die warmwaterkraan.
Wij moeten een opstartprotocol volgen, maar we moeten dit doen voordat de vloer er in komt.

Je kan vast wel een opstartprotocol via google vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven