Wanneer op jezelf? Bij een baan of pas bij vast contract?

17-12-2009 20:16 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben MMR en ik ben 22 jaar. Ik ben binnenkort afgestudeerd en zou graag op mezelf willen. Ik woon nu dus nog thuis.

Maar wanneer zouden jullie op jezelf gaan? Ik ga als ik mijn diploma heb gelijk solliciteren, en hoop dat ik iets leuks vind. Zou ik dan gelijk voor een huurhuis kunnen kijken of in ieder geval binnen een aantal maanden of is het beter om te wachten op een vast contract, waardoor je weet dat je vastigheid hebt en er niet 123 uitgeknikkerd kan worden....

Ik wil zo graag, maar wanneer is het slim.......ik denk er nu al lekker over na. Maar vind het nog te vroeg om mijn ouders in te lichten, er mee te laten bemoeien, omdat die eerst zulllen zeggen 'vind een baan'.

Wat is jullie mening/ervaring?

Bedankt, MMR
quote:MMR schreef op 21 december 2009 @ 10:09:

Als ik nu kijk naar het huuraanbod bij mijn woningbouw vereniging kan ik een huisje huren tussen de 440 en de 530 euro. Met 3-4 kamers. En verschillende soorten huisjes. Een flatje, masoinette en een eensgezinswoning

Heb je zo veel kamers nodig dan? Je kunt toch ook met 1 of 2 kamers toe? Een stuk goedkoper, en dan kom je prima rond.

Hup, op eigen benen!
Nee heb ik niet nodig. Maar dit zijn de huizen die nu bij de woningbouw te krijgen zijn.

Ik wil iig een eigen slaapkamer en dan ook nog een extra kamer voor logies, opberghok oid
Krijg je voor zulke dure woningen wel huurtoeslag als jongere? Ik zou dat even controleren als ik jou was.
quote:MMR schreef op 21 december 2009 @ 11:30:

Nee heb ik niet nodig. Maar dit zijn de huizen die nu bij de woningbouw te krijgen zijn.

Ik wil iig een eigen slaapkamer en dan ook nog een extra kamer voor logies, opberghok oid

Logies betekent overnachting. Je kunt bijvoorbeeld een hotelkamer nemen op basis van logies (dan slaap je er alleen) of logies en ontbijt. Jij bedoelt logees.

Ik ben trouwens 36, heb al jaren een prima betaalde baan, en woon ook in een tweekamerappartement. In Amsterdam is dat heel gewoon.

Wat ik eigenlijk bedoel: een heleboel mensen van jouw leeftijd wonen op een kamer van 3 bij 4. Kijk naar je budget en wat haalbaar is daarmee. Richt je niet meteen op een ideaalbeeld wat wellicht veel te duur is.

Logees kunnen ook op een bedje in de woonkamer. Of een leuk Ikea slaapbankje
quote:mamzelle schreef op 21 december 2009 @ 11:34:

Krijg je voor zulke dure woningen wel huurtoeslag als jongere? Ik zou dat even controleren als ik jou was.Jawel, als je 23+ bent krijg je huurtoeslag tot een huurprijs van 649 euro per maand incl. Ik betaal 500 euro voor mijn 2-kamerappartement van 40 m2 (met eigen badkamer en open keukentje) en met huurtoeslag scheelt het behoorlijk. Houd wel rekening met een flink verwerktijd na het aanvragen, gaan gemakkelijk een paar weken overheen.;)
Kleine correctie:

Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 357,37 per maand.

(zie www.toeslagen.nl)
Als je tijdens het studeren nog de hele tijd thuis hebt gewoond, heb je vrij veel goeds gemist, vrees ik. Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk op jezelf gaan wonen. Gewoon ergens een leuk flatje huren.
Ben ik weer even

Samen met vriend en nibud een berekening gemaakt. Dit gezet in Excel dus is een beetje schots en scheef als ik het plak...

Wat is nu teveel en wat te weinig....

En kan ik 'makkelijk' zonder heel zuinig te moeten doen rond kunnen komen...Het kan zelfs zijn dat de 133 van mijn 1 op 1 werk komen te vervallen, maar ik kan een 25 uur contract krijgen in de kinderopvang....met kans op inval maar ja dat is dan weer wisselvallig en geeft geen zekerheid...Graag jullie mening....

Zorgtoeslag ¤ 61

Huurtoeslag ¤ 118

1 op 1 client ¤ 133

Salaris ¤ 885

¤ 1.197

Uitgaven

Huur ¤ 330

Gas ¤ 59

Elektriciteit ¤ 32

Water ¤ 8

Afvalstoffenheffing ¤ 18

Waterschapheffing ¤ 8

Rioolrecht ¤ 12

Telefoon/internet ¤ 45

Ziektenkosten ¤ 115

Inboedelverzekering ¤ 6

Aansprakelijkheidsverzekering ¤ 3

Uitvaartverzekering ¤ 7

Sport ¤ 25

Openbaar vervoer ¤ 12

Kleding en schoenen ¤ 50

Inventaris ¤ 30

Onderhoud huis ¤ 15

Niet vergoede ziektekosten ¤ 20

Recreatie (met vriend) ¤ 50

Voeding en versnaperingen ¤ 150

Kapper ¤ 35

Sparen ¤ 50

Goede doelen ¤ 15

Cadeaus ¤ 10

¤ 1.105

¤ 92 over....
Ow het staat best recht hihi
Tjezus, je houdt in je eigen berekening zelfs nog over! Hoezo denk je dan dat je niet rond gaat komen, je ziet toch dat je wél rond komt?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ja dat is zo ja....Maar dat is met het bedrag van de 1 op 1 client...

Ik heb nu gesolliciteerd op een baan van 25 uur. Ze zei dat ik dan niet een bijbaan bij een ander bedrijf zeg maar mag hebben. Dit moet ik dan tzt evt met directie bespreken...

En ja ik zie dat ik rond kan komen...maar niet als ik die 1 op 1 diensten niet meer draai...
Ik heb een vergelijkbaar inkomen en een hogere huur, kan er prima van rondkomen en hou meer over dan dat schema hierboven. Heb je een beetje buffer om het eventueel tijdelijk uit te houden, mocht je je baan kwijtraken? Dan zou ik het gewoon doen! Gewoon de stap zetten als je een woning krijgt aangeboden! Er zijn nog genoeg dingen op je lijstje waar je eventueel wat op zou kunnen bezuinigen mocht het écht écht écht nodig zijn.

Ik ging op mn 17e het huis uit, de eerste vier jaren was het regelmatig op een houtje bijten en aan het eind van de maand alleen nog maar brood en melk in huis. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad.
Daar staat dan weer tegen over dat ik op de bso in de school vakanties dus feb, mei, juli/aug, okt en dec meer werk omdat ze dan heel de dag er zijn...en ik zal vast iig 1x per maand toch wel in kunnen vallen?
@ Jody...Ik moet nog gaan sparen.....de afgelopen maanden niet veel inkomen gehad, dus spaar rekening is leeg. Maar wil wachten tot 1 dec als het ff kan, want dan ben ik gesetteld op mijn werk, gespaard, en krijg ik ook meer huurtoeslag omdat ik dan 23 ben...krijg dan 180 oid...
Maar jij hebt ook alles heel ruim gerekend MMR, want ik zie bedragen voor kapper (doe ik echt niet maandelijks), sport, recreatie. Als je even wat krapper zit kan je daar natuurlijk in snoeien en dan zou ik 'goede doelen' ook even weglaten. Dan ben je alweer gelijk met het bedrag dat weg zou vallen als je die 1 op 1 client niet meer zou hebben.

Meen je het dat je wilt wachten tot 1 december? Weet je dat het nu april is? Je hebt dit topic december vorig jaar geopend. Waarom het zo lang uitstellen?

Je hoeft niet meteen superroyaal te zitten en makkelijk geld uit te kunnen geven. Een beetje moeten rekenen en bezuinigen word je ook niet slechter van.
En als je vorig jaar december bezig was met op jezelf te gaan en toen ook al wilde gaan sparen en dat is tot nu toe niet gelukt, denk je dan echt dat het van nu totaan december wel gaat lukken?
quote:Spijker schreef op 20 april 2010 @ 19:41:

En als je vorig jaar december bezig was met op jezelf te gaan en toen ook al wilde gaan sparen en dat is tot nu toe niet gelukt, denk je dan echt dat het van nu totaan december wel gaat lukken?Ja want ik hoop vanaf 1 mei een vaste baan te hebben. Iig voor de vakantie...En dat had ik eerder niet...
quote:Spijker schreef op 20 april 2010 @ 19:40:

Maar jij hebt ook alles heel ruim gerekend MMR, want ik zie bedragen voor kapper (doe ik echt niet maandelijks), sport, recreatie. Als je even wat krapper zit kan je daar natuurlijk in snoeien en dan zou ik 'goede doelen' ook even weglaten. Dan ben je alweer gelijk met het bedrag dat weg zou vallen als je die 1 op 1 client niet meer zou hebben.

Meen je het dat je wilt wachten tot 1 december? Weet je dat het nu april is? Je hebt dit topic december vorig jaar geopend. Waarom het zo lang uitstellen?

Je hoeft niet meteen superroyaal te zitten en makkelijk geld uit te kunnen geven. Een beetje moeten rekenen en bezuinigen word je ook niet slechter van.

De kapper is idd niet elke maand, eerder elke 6-8 weken...Dat is ook zo....

En leuke dingen doen..tsja..Ik wil niet dat mijn vriend alles maar moet betalen of vaak..En idd doe goede doelen is opzeg baar of ik kan het iig verminderen...2 iig wel. 1 doel is een meisje sponsoren, maar dat is maar 2.50...de rest kan ik wel minderen...

En idd ik hoef niet royaal te zitten...

Wat is een leuk bedrag om te starten als je kijkt naar inboedel?

Voor al je spullen dus...En dan echt niet duur...Gewoon 2de of tigste hand e.d.
Als ik dit zo lees was ik een enorme waaghals, dat ik op mijn 18e het huis uit ging. Zonder baan, zonder noemenswaardig inkomen, geen geld voor de kapper of voor sport, zelfs heel vaak geen geld voor eten. Ik had geen eigen slaapkamer, laat staan een extra kamer voor logees. Een wonder dat ik me erdoorheen geslagen heb.
Misschien ben ik ook wel een verschrikkelijke bangerd Aletta

En ik kan best leven als ik niet elke maand wat kleding koop of alleen in de uitverkoop...Boeit me weinig....

Misschien ga ik ook wel eerder..sept of zo,. maar dat ligt aan mijn werk en spaargeld. Wat ik echt ga doen hoor.. Kan nu echt makkelijk....
En is 150 voor boodschappen en dan ook echt voor alles he, van rijst tot tandpasta en drinken tot wasmiddel e.d niet een beetje veel of lijkt dat maar zo hihi.
MMR, je komt er wel achter. Ik bedacht me ook pas op dag 2 van het op-mezelf-wonen-avontuur dat een mens dan ook theedoeken moet bezitten.

Je hebt maar zo weinig echt nodig. Een bed heb je waarschijnlijk wel, en nog wat meubels denk ik, zo in je kamer nu?

Nou dan moet je een paar borden, kopjes, glazen en wat bestek hebben, bij de kringloop kost dat geen drol.

Een handdoek en een theedoek en wat pannen: ga naar ikea of de hema.

Een bank. Kan vanaf een paar tientjes, net wat jij wil.

De rest komt allemaal wel.

Natuurlijk moet je vriend niet alles betalen, dat bedoelde ik zeker niet! Ik bedoel dat je dan wel eens moet afwegen: doe ik de laatste week voor mn salaris nog ruim boodschappen of eet ik zuinig en gaan we naar cafe? Zeggen dat je een keer niet uitkan omdat je krap zit is geen schande.

En naar de kapper ga ik misschien eens in de 3 a 4 maanden. Ik ben wel erg handig met zelf-doe-verf en keukenschaar.
Kleding! Ook zoiets. Ik heb pas een jaar of drie geleden voor het eerst een kledingwinkel van binnen gezien (en het ergste? Ik koop nog steeds de dingen die ik in mijn arme periode droeg, alleen wat betere kwaliteit ).

Maar eh, MMR, gewoon doen. Ja, het is eng, en ja, je zult enorm op je bek gaan. Maar ik beloof je: er gaat een wereld voor je open!
150 per maand is zo'n 35 euro per week. Dat lijkt me een hele realistische inschatting en dat is echt zo ruim niet.

Kook je nu wel eens, doe je boodschappen?
Ik doe weleens boodschappen ja....voor 5 personen...Zal ook nu aanbiedingen kopen en koken alsof ik 5 man moet voeren en het dan invriezen...Gewoon de folders in de gaten houden e.d. en eigen merk e.d.

Komt ook wel goed...En idd het hoeft ook allemaal niet groot, luxe e.d. Het is ook maar voor 2 jaar ofzo...Voordat vriend en ik samen gaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven