Was krimpt op 30°
dinsdag 28 oktober 2025 om 20:43
De laatste weken/maanden heb ik het probleem dat sommige van onze zoon zijn spullen na 1x wassen zodanig krimpen dat ze zeker een maat kleiner zijn. Ik was op 30°, katoenprogramma, 1600 toeren centrifugeren.
- Boxerschorts Hema, in de droogkast omdat het mag volgens het label.
- Onderhemden Hema, idem.
- Onderhemden Bel en Bo, geen droogkast.
- Badjas Zeeman, geen droogkast. Ik moest de mouwen nog flink omplooien, nu zijn ze een stuk korter.
We hebben een was met vodden gedraaid op hetzelfde programma om te kijken of de wasmachine mss heter wast dan ik instel maar hij haalt de 30° niet eens (Bosch van 7 jaar oud). Ofwel doet hij het maar af en toe, kan ook.
Wat doe ik verkeerd? Ik ben het zo zat om telkens hele bestellingen te moeten retourneren. Ik durf haast geen was meer te doen.
Vooral van de Hema vind ik het vreemd. Ik koop al jaren hun ondergoed en tot nu toe nooit problemen. Ik vond het wel vreemd dat, toen zijn onderhemdjes te klein werden, een maat groter veel te groot was en dezelfde maat als hij al had ineens weer ruim genoeg. Idem voor de shirts met lange mouwen. Waren te klein, koop een maat groter, veel te groot. Zelfde maat terug ruim genoeg.
Iemand een idee?
- Boxerschorts Hema, in de droogkast omdat het mag volgens het label.
- Onderhemden Hema, idem.
- Onderhemden Bel en Bo, geen droogkast.
- Badjas Zeeman, geen droogkast. Ik moest de mouwen nog flink omplooien, nu zijn ze een stuk korter.
We hebben een was met vodden gedraaid op hetzelfde programma om te kijken of de wasmachine mss heter wast dan ik instel maar hij haalt de 30° niet eens (Bosch van 7 jaar oud). Ofwel doet hij het maar af en toe, kan ook.
Wat doe ik verkeerd? Ik ben het zo zat om telkens hele bestellingen te moeten retourneren. Ik durf haast geen was meer te doen.
Vooral van de Hema vind ik het vreemd. Ik koop al jaren hun ondergoed en tot nu toe nooit problemen. Ik vond het wel vreemd dat, toen zijn onderhemdjes te klein werden, een maat groter veel te groot was en dezelfde maat als hij al had ineens weer ruim genoeg. Idem voor de shirts met lange mouwen. Waren te klein, koop een maat groter, veel te groot. Zelfde maat terug ruim genoeg.
Iemand een idee?
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
dinsdag 28 oktober 2025 om 22:08
AI zegt: Ja, was kan krimpen door centrifugeren, vooral bij een te hoog toerental. De mechanische energie en hoge snelheid van het centrifugeren kunnen de vezels van de stof dichter bij elkaar brengen, wat leidt tot krimp. Dit geldt met name voor delicate stoffen zoals wol en zijde, die beter op een lager toerental of met de hand gewassen kunnen worden.
Voor katoen zal het dus niet zo'n vaart lopen.
Voor katoen zal het dus niet zo'n vaart lopen.
dinsdag 28 oktober 2025 om 22:20
Had je dat vroeger ook of is het iets recents? Ik koop al jaren ondergoed bij de Hema, tot nu toe zonder problemen.
dinsdag 28 oktober 2025 om 22:24
Ik heb altijd rompers bij de HEMA gehaald (tussen 2017 en 2022) en dat was prima. Maar ik heb nooit in die jaren ondergoed gehaald bij de HEMA. 2x geprobeerd in de afgelopen maanden, maar tis gewoon lachwekkend. Het wordt zo klein, niet normaal.
Gewoon _melon met login problemen
dinsdag 28 oktober 2025 om 23:06
Ik heb al jaren ondergoed van de Hema. Was alles op het katoen programma, 30/40 graden voor kleding en ondergoed/sokken/handdoeken gaan op 60 of 90 graden en alles op 1400 toeren. Ik heb echt nooit dat er iets krimpt in de was. Dus ik vind het wel vreemd dat het ineens bij TO wel zo is. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen.
dinsdag 28 oktober 2025 om 23:26
dinsdag 28 oktober 2025 om 23:54
Ik heb dus ook dat het HEMA kinderondergoed klein valt en ik dus minstens een maat groter moet nemen. Ik weet alleen niet of dat ook al voor het wassen is.
woensdag 29 oktober 2025 om 01:08
Damessokken van HEMA krimpen inderdaad heel erg, en kinder boxers ook enorm. Kopen we hier 2 maten groter. En heb zelf ook het idee dat dat inderdaad de laatste jaren veel erger is geworden, vroeger bleven mijn sokken prima (60 graden was, 1400 toeren, en ook in de droger op warm programma voor katoen).
En meer dan bijv 10% krimp, is inderdaad een geldige reden voor het retourneren van kleding en aankoopbedrag terugkrijgen. Is vaak ook gewoon een categorie/reden die je kunt aanvinken bij online bestellingen retourneren.
En meer dan bijv 10% krimp, is inderdaad een geldige reden voor het retourneren van kleding en aankoopbedrag terugkrijgen. Is vaak ook gewoon een categorie/reden die je kunt aanvinken bij online bestellingen retourneren.
woensdag 29 oktober 2025 om 08:04
Nee, ik heb foto's van gewassen en ongewassen onderhemdjes op elkaar. Wil ze gerust posten maar vind niet meteen hoe het moet.
woensdag 29 oktober 2025 om 08:14
Hier precies zo.Irregular_Choice schreef: ↑28-10-2025 23:06Ik heb al jaren ondergoed van de Hema. Was alles op het katoen programma, 30/40 graden voor kleding en ondergoed/sokken/handdoeken gaan op 60 of 90 graden en alles op 1400 toeren. Ik heb echt nooit dat er iets krimpt in de was. Dus ik vind het wel vreemd dat het ineens bij TO wel zo is. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen.
Ik heb eigenlijk nooit dat iets krimpt, van welk merk dan ook.
woensdag 29 oktober 2025 om 08:34
Ik was het op 60 graden zonder enig probleem. Gebruiken jullie misschien een condensdroger? Ook geen problemen met de maatvoering overigens.
woensdag 29 oktober 2025 om 08:41
Nee ik heb een warmtepompdroger. Er krimpt verder helemaal niks in mijn wasroutine, behalve het kinderondergoed van de HEMA.__appelbloesem__ schreef: ↑29-10-2025 08:34Ik was het op 60 graden zonder enig probleem. Gebruiken jullie misschien een condensdroger? Ook geen problemen met de maatvoering overigens.
Gewoon _melon met login problemen
woensdag 29 oktober 2025 om 12:21
Ooit had Viva een langlopend topic over dingen waar je veel te laat in je leven achter kwam. (Dat de kruiden in de supermarkt alfabetisch staan bijvoorbeeld).CleopatraVII schreef: ↑28-10-2025 21:081600 is veel te hoog voor kleding, dan krimpt het inderdaad.
Ik zet het toerental op 800 voor kleding en 1200-1400 voor handdoeken en beddengoed.
Man, dit is er weer eentje.
woensdag 29 oktober 2025 om 12:23
Kwaliteit katoen is de laatste jaren ook slechter geworden door een aantal slechte oogsten. Plus: omdat katoen duurder wordt, kan het ook nog dat de stof meer met andere materialen geblend wordt en dat dat meer krimpt.Appelflap schreef: ↑29-10-2025 01:08Damessokken van HEMA krimpen inderdaad heel erg, en kinder boxers ook enorm. Kopen we hier 2 maten groter. En heb zelf ook het idee dat dat inderdaad de laatste jaren veel erger is geworden, vroeger bleven mijn sokken prima (60 graden was, 1400 toeren, en ook in de droger op warm programma voor katoen).
woensdag 29 oktober 2025 om 13:33
Ja? Ik centrifugeer alles op 1400, behalve wol. Er krimpt echt nooit wat.Kipzonderkop schreef: ↑29-10-2025 12:21Ooit had Viva een langlopend topic over dingen waar je veel te laat in je leven achter kwam. (Dat de kruiden in de supermarkt alfabetisch staan bijvoorbeeld).
Man, dit is er weer eentje.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 29 oktober 2025 om 18:01
Hema is echt al 10 jaar steeds de kwaliteit een beetje aan het verminderen.
Ik kocht altijd handdoeken bij hema, maar op een gegeven moment zagen mijn 'nieuwe' handdoeken van 1 jaar oud, er slechter uit dan mijn oude handdoeken van 5 jaar oud.
Ondergoed voor de kinderen koop ik bij action en al het ondergoed gaat altijd op 60 graden en het hoogste aantal toeren. Zelfs de plaatjes op het ondergoed blijven prima.
Ik kocht altijd handdoeken bij hema, maar op een gegeven moment zagen mijn 'nieuwe' handdoeken van 1 jaar oud, er slechter uit dan mijn oude handdoeken van 5 jaar oud.
Ondergoed voor de kinderen koop ik bij action en al het ondergoed gaat altijd op 60 graden en het hoogste aantal toeren. Zelfs de plaatjes op het ondergoed blijven prima.
woensdag 29 oktober 2025 om 18:55
woensdag 29 oktober 2025 om 19:52
Hema katoenen ondergoed is heel hard achteruit gegaan laatste tien jaar.
Ik heb nog slips van 25 jaar terug, die zijn verschoten en gepild, maar het elastiek is nog prima en de maat gelijk.
De katoenen slips van twee jaar geleden waren in een half jaar kapot: elastiek liet los of lubberde uit, stof door, pasvorm totaal veranderd. Bizar!
De shirts en kinderkleding vind ik ook rap slechter van kwaliteit geworden.
Ondergoed gaat hier in de katoenwas op 60' (als het dan krimpt hoort het hier niet in huis. Dood aan de poepbacterie) en in de warmtepomp droger.
Weinig tot geen krimp bij katoen, maar ook die synthetische naadloze boxershorts doen het er prima op.
Dure lingerie zou ik er niet bijdoen, maar die bezit ik sowieso niet.
Ik heb nog slips van 25 jaar terug, die zijn verschoten en gepild, maar het elastiek is nog prima en de maat gelijk.
De katoenen slips van twee jaar geleden waren in een half jaar kapot: elastiek liet los of lubberde uit, stof door, pasvorm totaal veranderd. Bizar!
De shirts en kinderkleding vind ik ook rap slechter van kwaliteit geworden.
Ondergoed gaat hier in de katoenwas op 60' (als het dan krimpt hoort het hier niet in huis. Dood aan de poepbacterie) en in de warmtepomp droger.
Weinig tot geen krimp bij katoen, maar ook die synthetische naadloze boxershorts doen het er prima op.
Dure lingerie zou ik er niet bijdoen, maar die bezit ik sowieso niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in